Mall Tycoon - recenze
2/10

Mall Tycoon - recenze

30. 3. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jedním z posledních nevyčerpaných témat budovatelských her je stavba obchodního domu a právě to se stalo námětem Mall Tycoonu, který bohužel má k dokonalosti svých vzorů dost daleko.

Autor: Mad Max
Publikováno: 30.března 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva V úvodu minulé recenze na Zoo Tycoon, jsem podotkl, že herní scéna je dnes různými tycoony přímo našlapána. Proto bylo pouze otázkou času, kdy se objeví i hra zabývající se stavbou a údržbou obchodního domu. Ta právě nyní nadešla a my se můžeme podívat na plody práce firmy Holistic Design.

Když jsem slyšel, že se mi dostane do spárů hra s názvem Mall Tycoon, zajásal jsem. To tu ještě nebylo. Postavit si tak svůj vlastní obchodní dům s regály, policemi, pokladnami a vším, co k němu patří. Jistě jste již v nějakém byli, takže asi víte o čem mluvím. Dorazil jsem tedy domů, zapnul počítač a spustil instalaci. To, co se dělo potom, se rovná mým nejhorším herním zážitkům.

První krůčky
Po instalaci a spuštění hry se objeví lákavé menu s davy nakupujících na pozadí. V základním menu máte na výběr z pěti možností. Buď si zahrát předem připravené scénáře nebo Freeplay. Ještě předtím, než začnete hrát, si můžete hru pozměnit v Options. Nejatraktivnější volbou tam jsou Credits, nebo-li seznam všech, kteří se na vývoji hry nějak podíleli. Bohužel nejsou doprovázeny fotografiemi, které byste si mohli vytisknout, přilepit na zeď a házet do nich šipky (to je velká škoda, protože byste nemuseli zůstat jen u šipek, ale s radostí přejít na nože). Pátou a nejlepší možností z celého menu je exit, vřele doporučuji jej použít, abyste nepřišli k vážné psychické újmě.

Pokud najdete tu odvahu a přeci jenom spustíte Freeplay, dostanete se do dalšího menu. Tentokrát se vás ptají, jestli skutečně chcete stavět nový obchoďák, nebo zda chcete nahrát Vámi uložený. Také tu najdeme nastavení obtížnosti, tutorial, který je zdlouhavý, nudný a vzhledem k náročnosti hry i nepotřebný. Objevíte zde i menu, jehož existenci skutečně nechápu. Můžete si v něm nastavit, v jakém poměru do vašeho krámku budou chodit zákazníci - zda-li to budou spíše muži či ženy, starci, dospělí nebo děti. Toto nastavení jsem opravdu nepochopil.

Vzhůru do budování obchoďáku
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nechme být menu, stejně jsou nezajímavá, přejděme, i když neradi, k samotné hře a jejímu principu. Ten je v podstatě jednoduchý. Postavit co možná nejvýnosnější obchodní dům, do kterého se vaši zákazníci budou rádi vracet, tedy princip, na kterém jsou založeny téměř všechny tycoony. Bohužel, nebo spíš bohudík, žádný z nich není tak nudný jako Mall Tycoon.

Téměř ihned po spuštění hry se ocitneme na rozlehlé šedivé ploše, olemované silnicí a domky. Nuže, vrhněme se na výstavbu našeho prvního obchodního střediska. Začneme podlahou. Na výběr je hned z několika možných vzorů, které je možno i vzájemně kombinovat. Jakmile už máme určitou část herní plochy potaženou podlahou, zcela logicky přijde na řadu stěna. Opět máme na výběr několik, vesměs odpudivých, vzorů. Ještě vybrat vchod a hurá na budování krámků. A zde na řadu přichází ona zmiňovaná nuda.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tak tedy začněme stavět krámky. Když jsem hru přebíral, naivně jsem si myslel, že budu stavět vše sám. Ale chyba lávky. Na výběr máte totiž pouze čtyři už předdefinované velikosti obchodů od maličkého butiku po trošku větší „velkoobchod“. Na prodej máte oblečení, přes elektroniku až po občerstvení. A to je vše, co můžete jako ředitel obchodního domu ovlivnit. Žádné stavění samostatných regálků a určování zboží, které se v nich bude nacházet. Nic takového. To znamená, že vás hra začne po pěti minutách neuvěřitelně nudit a štvát. Pokud chcete, můžete ještě omezeně měnit parametry jednotlivých obchodů. Tím myslím jejich vzhled (barva podlahy, stěn a druh vstupu) a to, za jakou prodejní cenu se zboží bude nabízet.

Krámky jsou nuda, dá se stavět něco jiného?
Ano dá. Aby se zákazníkům ve vašem obchodním domě líbilo, můžete stavět stromečky, rozcestníky pro snadnější orientaci a různé jiné serepetičky, které můžete vidět v jakémkoliv opravdovém nákupním centru. Pokud postavíte atrium, tedy čtyři rohy uprostřed s vodotryskem (bohužel nevím, jak jinak tuto stavbu popsat), můžete v něm pořádat různá reklamní show, například ukázku aut, která spočívá v tom, že ve vámi zvoleném měsíci konání ukázky zmizí vodotrysk a objeví se točna, na níž stojí vůz blíže nezjištěné značky.

Nesmí tu chybět ani možnost vyhledávání nových produktů k prodeji, nových reklamních show atd. Zajímavé je vyhledávání nových pracovních sil. Spočívá ve vypuštění hlášky o tom, že hledáte uklízeče, securiťáka, tiskového agenta nebo človíčka, který vždy přívětivě uvítá všechny vaše zákazníky. Za nějakou dobu se ohlásí lidé, kteří budou tyto činnosti ochotně vykonávat. No jo, ale tím to vážně hasne. Prostě nic víc, totální nuda.

Snad jen předvolené scénáře vloží do hry alespoň špetku zábavy. Některé jsou opravdu povedené - například jste člen rodiny člověka, který založil velice úspěšný obchodní dům a ve své poslední vůli ho odkazuje tomu, kdo se o něj bude starat nejlépe. Vy máte rok na to, abyste ukázali, že se o obchodní dům zemřelého umíte postarat lépe, než ostatní příbuzní. Podobných scénářů je ve hře více, ale to je asi opravdu všechno, co za něco stojí. Poté hra opět upadne do frustrujícího stereotypu.

Ubohá grafika
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přenesme se tedy ke grafickému ztvárnění hry. To by se dalo shrnout do jednoho slova - KATASTROFA. Vážně nevím, co si autoři mysleli, ale co se grafiky týče, už dlouho jsem nic tak odpudivého neviděl. Po spuštění hry se objevíte na velké šedé ploše olemované silnicí. Na druhé straně silnice se nachází zelená plocha, která pravděpodobně představuje trávník. Na něm jsou do řady vyrovnány úplně stejné domky. Už toto mi napovědělo, s čím budu mít co do činění. Pak přišlo na řadu stavění obchodního domu. Vzory podlahy a stěn jsou dost zrůdné textury a jen některé jsou jakžtakž normální - cihlová zeď a kostkovaná podlaha - na tom opravdu není co zkazit.

Teď přicházejí na přetřes jednotlivé obchody. Jak jsem již říkal, není možné postavit si je podle sebe, ale jsou již předdefinované. V každém obchodě jsou také již vyobrazení zákazníci. Zkoušejí si obuv, prádlo, házejí na basketbalový koš v krámku se sportovními potřebami. Všichni mají naprogramovanou jednu funkci (viz házení na koš), která se nemění a opakuje se po celou dobu. Jediné, co na obchodech můžete měnit, jsou textury podlah, stěn a vchodu. Ty se bohužel neliší od těch, které používáte na stěny a podlahy v celém obchodním domě, ale to jsem už psal výše.

Vypadají aspoň zákazníci dobře?
Samozřejmě, že ne. To by nám autoři hry přece neudělali. Celý obchodní dům již máme postavený, můžeme tedy hru spustit. Za chvíli začínají přicházet první zákazníci. Hned jakmile jednoho zahlédnete, začnete si říkat, jestli to autoři opravdu myslí vážně. Zákazníků je několik druhů. Starci, dospělí a děti obou pohlaví. To znamená celých šest druhů postav a to jediné, co se na nich mění, je barva oblečení. Čas od času se vám zjeví i uprchlý vězeň, ala pruhovaná zombie.

Tím to ale nekončí. Postavy jsou rozmazané a navíc jejich chůze vypadá, jakoby se po zemi klouzaly. Takže po chvíli se celý váš obchoďák změní v jedno velké kluziště. O tom, jestli jsou postavičky 3D, nelze snad ani uvažovat. Jistý náznak tu je, ale rozhodně nečekejte nic tak hezkého a roztomilého jako v The Sims. Postavičky mají pouze čtyři strany, které se mění v závislosti na směru chůze nebo vašeho otáčení pohledu.

A stále ještě nekončíme. O tom, že by postavičky byly v poměru s ostatními předměty, se rovněž nedá hovořit. Nejenže jsou všechny postavy stejně velké, ale jsou stejně velké i jako například odpadkový koš. Nakupování probíhá tak, že postavička vbruslí do krámku a hned zase vybruslí, načež se jí v rukou zjeví taška s nákupem. Pokud zajedete do Options, zjistíte, že můžete zapnout stíny. Ty se na postavičkách projeví tak, že se pod nimi objeví tmavý kruh. To už by snad o grafice bylo všechno. O zvucích se snad ani zmiňovat nebudu, protože jsou primitivní a hrozné. Během prvních deseti minut jsem je vypnul a zapnul si CD se svojí oblíbenou hudbou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jste recenzi dočetli až sem, klobouk dolů. Jste odvážní a jen tak vás něco nerozhází. Tuto recenzi bych mohl zakončit otázkou: proč producent plýtval svými penězi a programátoři časem? Mysleli si snad, že s něčím takovým udělají díru do světa? Podle mě je jediné, co se jim povedlo fakt, že nastavili laťku odpornosti zase o něco níže.

Stáhněte si: Demo (43 MB), Cheaty

Mad Max

Pokud už se přeci jenom rozhodnete Mall Tycoon hrát, ujistěte se, že máte dost peněz na psychiatra. Budete ho totiž potřebovat.