Madden 2002 - recenze

Madden 2002 - recenze

8. 9. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Dosud nejlepší simulátor amerického fotbalu Madden 2002 od fenomenálních EA Sports konečně dorazil i na PC a stojí to za to.

Madden 2002 - recenze

Autor: Ondřej Drebota
Publikováno: 8.srpna 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Každoročně s koncem prázdnin trpí mnoho lidí depresemi z toho, že končí čas dovolených a pěkného počasí a že opět začíná škola nebo práce. Každoročně s koncem prázdnin je ale také mnoho lidí napnuto v očekávání pravidelného nášupu kvalitních sportovních her od EA Sports. A že se mají na co těšit! Série FIFA, NBA, NASCAR, NHL (u nás každoročně okupující první příčky žebříčku prodejnosti her) nebo právě Madden totiž vždy patří k tomu nelepšímu, co se objeví. A nejinak je tomu i letos.

Mizivivá popularita amerického fotbalu v Evropě
Americký fotbal patří zvláště v USA a zemích přilehlých k jednomu z nejoblíbenějších sportů a noviny, televize, ale i filmový a počítačový průmysl mu věnují patřičné pokrytí. Do Evropy již tento sport také pronikl, ale zatím se mu nedostává tak masivního zájmu jako v Americe. Sice se již nějaký ten pátek hraje Evropská liga a Evropský pohár a v jednotlivých zemích probíhají vlastní ligy, ale většinou se tak děje stranou zájmu široké veřejnosti (u nás se americkému fotbalu jako takovému věnuje prakticky jen lokální pražská televize TV3). Podle mě je to celkem škoda, protože americký fotbal je sport, který je dostatečně svižný, tvrdý a příjemný na pohled.

Je možné, že někoho odrazují pravidla a používaný slang, ale nejde o nic složitého a po pár shlédnutých (bavíme-li se o Maddenu 2002 odehraných) zápasech budete mít jasno a pojmy touchdown (donesení míče do cílové zóny - 6 bodů), fieldgoal (kopnutí míče = šišky přímo ze hry do brány = háčka - 3 body), ofence (útočná řada), defense (obranná řada), down (místo, odkud nastupuje ofence k dalšímu pokusu po složení útočníka obráncem na zem), interception (zachycení přihrávky útočníka rovnou ze vzduchu) nebo třeba fumble (zalehnutí vypadlého míče útoku obráncem na zemi) Vám nebudou činit sebemenší potíže.

Překvapivý ženský komentář hry
Toliko úvod a nyní si pojďme povědět něco o hře samotné. Jak již název Madden 2002 napovídá, i letos hře propůjčil jméno (a také hlas) slavný a oblíbený komentátor John Madden. Kromě něj se ale o komentář postarali ještě dva další lidé, z nichž jeden je světe div se žena. Ne že bych proti něžnějšímu pohlaví něco měl, to ne, ale trochu mě to překvapilo. Na druhou stranu je ale pravda, že ženský komentář dodává hře další rozměr. U minulých ročníků (a u většiny sportovních her nejen od EA) jsem se totiž přistihl, že ať je komentář sebelepší, po nějaké době ho přestávám vnímat. Ne tak u tohoto amerického fotbalu, protože jakmile se ozve ženský hlas, pokaždé mě to na chvilku vytrhne ze hry a donutí sledovat co říká. Zajímavý tah :o)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv je komentář u sportovních her poměrně důležitá, až zásadní věc, většinou není tím prvním, čeho si hráč všimne. Tím je totiž grafika. Jedněmi zatracovaná jako nedůležitá, druhými obdivovaná a vyzdvihovaná do nebes. Přiznám se, že v dnešní době si již nedokážu představit hru, která by byla úspěšná bez dobře odvedené práce co se grafické stránky týče, ale to co předvádí Madden 2002, zase o trochu posouvá standard vpřed. Už když jsem viděl první obrázky, říkal jsem si, že by se zase EA Sports mohli vytáhnout, ale tolik jsem nečekal.

Všechny postavy ve hře - tj. hráči na hřišti, rozhodčí, trenéři a náhradníci jsou zpracováni do nejmenšího detailu. Každý má vlastní obličej (občas se mi zdálo, že se nějaké opakují), každý má jiné proporce. Všichni mají do detailu propracované přilby a chrániče a někteří dokonce oplývají takovými titěrnými detaily, jako jsou například různé úchyty nebo nadstandardní chrániče páteří. Jednoduše nádhera.

Kamera z bezprostřední blízkosti a opakovačky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Madden 2002 se také, stejně jako všechny ostatní sportovní hry od EA, které teprve vyjdou, dočkal nového, ještě dokonalejšího a realističtějšího nasnímání pohybů neboli motion capturingu a také zcela nového enginu, vystavěného na bázi enginu pro PS2. Všichni hráči, ale i rozhodčí, trenéři a samotný stadión tak působí zase o poznání věrněji . K maximálnímu vizuálnímu požitku přispívá také kamera, která je v letošním ročníků nastavena tak, aby vše snímala z bezprostřední blízkosti, ale tak, aby bylo vše přehledné.

Kapitolou sama pro sebe jsou potom opakovačky povedených akcí a prostřihy při přerušení hry. Pokud se vám totiž povede nějaká podařená akce, projede po jejím skončení přes obrazovku logo EA Sports a vše se vám přehraje zpomaleně v detailním záběru a to i z několika úhlů. Jindy zase kamera najede mezi hráče a vy si můžete v detailních prostřizích prohlédnout jejich obličeje a gesta. Co se vizuálního zpracování týče, je možné Madden 2002 označit za nejlepší americký fotbal a zároveň i sport, který kdy na PC vyšel. Počkejme si ale na další hry od EA Sports, jestli se ještě něco nezmění. A mohlo by, to mi věřte!

Vyvážená hratelnost
Na hře samotné se toho ale moc nezměnilo. I když vlastně ano. Pokud jste hráli minulý ročník trochu déle, zajisté jste přišli na několik chybek v programu a fint, s jejichž použitím nebyl problém předvádět čtyřiceti yardové běhy na požádání. Hra tím ztratila své kouzlo. Jelikož ale Madden 2002 používá upravený PS2 engine, nemusíte se ničeho podobného bát. Gameplay je výborně vyvážená a vychytaná do nejmenších detailů, takže nic nebrání tomu, abyste si u hraní užili spoustu hodin zábavy. K tomu vám budou sloužit různé módy hry, kterých je k dispozici hned několik. Nejdříve bych všem doporučoval trénink, protože si při něm nejlépe osvojíte nejen základní pravidla a strategii hry, ale také ovládání, ke kterému kromě směrových šipek využijete dalších 8 tlačítek. Některá sice jen občas, ale i tak je to dost.

Motivace pro dohrání
Jakmile se trochu dostanete do hry, můžete si vyzkoušet zahrát exhibiční zápas a když už budete zvládat i to, máte možnost vrhnout se na sezónu, frančízink nebo třeba po internetu či po lokální síti na kamaráda. No a když by vám ani tohle nestačilo, je pro vás připravena lahůdka v podobě Great Games, ve které máte za úkol plnit určité úkoly během historických utkání. Odměnou za splnění jsou zajímavé cheaty, nové týmy, hráči, stadióny, atd. Různých skrytých věcí, které se zpřístupní až po zkompletování určitých úkolů, je prý ve hře přes 300. Motivace je tedy slušná.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Samozřejmostí je, že stejně jako v minulém díle, i zde naleznete spoustu detailních statistik o skutečných hráčích z celé NFL. Pokud tedy necítíte k americkému fotbalu vyložený odpor, je pro vás tahle hra dobrou volbou. Jediným problémem by mohlo být, že se nejspíš v ČR nebude prodávat, ale kdo ví…

Ondřej Drebota - připravil: jd
autor je redaktorem časopisu Score

Jednoznačně nejlepší simulátor amerického fotbalu, který nabízí, a to nejen znalcům, mnoho hodin kvalitní zábavy. EA Sports opět potvrdili svoji neochvějnou pozici na trhu a všem pochybovačům dokázali, že zlepšovat se toho dá ještě opravdu hodně.