LOST: Via Domus - mega-recenze
5/10

LOST: Via Domus - mega-recenze

4. 3. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Námět populárního TV seriálu Ztraceni skýtá spoustu možností. Jak se s jeho transformací do hry vypořádal UbiSoft, který do známého prostředí džungle a okolo známých charakterů vystavěl vlastní příběh?

Autor: Moolker
Publikováno: 10.prosince 2007
Verze: finální/PC/anglická
Doba recenzování: 4 dny

Tady za oceánem běží už čtvrtá řada populárního seriálu Ztraceni a jako každý čtvrtek, i ten minulý jsem zasednul před obrazovku a shlédl aktuální pátou epizodu. No a jak je tradicí, po oné hodině a půl jsem byl akorát ještě více... lost. Abych si ale na tu až absurdní příběhovou motanici seriálu mohl pořádně postěžovat, musel bych toho neskutečně moc prozradit. A to se nedělá. Takže hra přišla vhod. Tam je příběh natolik plytký a prázdný, že mohu vesele vyprávět. Stejně je to všechno tak předvídatelné, kór jestli jste už viděli trailer anebo četli preview...

Amnézie bordel dělá
Při letecké cestě ze Sydney do Los Angeles jste to tvrdě zapíchli někde v Pacifiku. A úvod je typický. Záběr na kukadlo a následně záběr na v džungli ležícího, pomalu se sbírajícího člověka. Vás. Snažíte se přežít, najít cestu domů, porozumět vlastním chybám a postavit se své temné minulosti. Přes pár vidin se dostanete ke Kate, která se zase v džungli skrývá před svým policejním doprovodem...

Odhalování vlastní minulosti je zpracováno šikovně. Černobílý obraz, máte v rukou fotoaparát a na základě roztříštěné fotky ve vaší mysli se snažíte vyblýsknout přesně ten moment, na který si matně vzpomínáte. Například to, že Kate je uprchlík, si vybavíte tak, že jí v „minulosti“ vyfotíte, když nastupuje do letadla a napřahuje zaželízkované ruce pro vodu od letušky. Musíte vždy správně zazoomovat, zaostřit a vychytat ten pravý moment.

Později zjistíte, že jste Elliott Maslow - foto-reportér, který jde po stopách zlounskému Savovi. Ten se svou korporací provádí jisté nervové experimenty a jde přes mrtvoly. Strávíte dvě hodiny, než na tohle přijdete, hra se z toho zoufale snaží udělat něco dramatického, ale proč to proboha UbiSoft vyblafal dávno před vydáním? Co naplat. Asi dopředu věděl, že nic tak napínavého jako seriál stejně nevytvoří :) Celá hra je rozdělena na sedm epizod a každá začíná tradičním „Minule jste viděli“. Jen nechápu, proč se to přehrává i po epizodě, kterou jste právě dohráli, a proč to nejde přeskočit.

Betonová džungle
Titulek je názvem výborné písničky od Boba Marleyho a zároveň trefnou definicí světa Lost: Via Domus. Lineárnější a méně interaktivní než Lost je snad jen Wolfenstein 3D a u hry, která má nabízet napínavé prozkoumávání džungle, to je prostě na závadu. V osudovou noc přiběhnete na pláž. „Ááá, hoří letadlo, teče palivo a skáčou tam jiskry, musím s tím něco udělat!“ [Protáčím bulvy a vrtím hlavou] „Ne... nesmím a nemůžu, protože nejdřív mi o tom musí říct Jack s Lockem.“

Jak se do toho konečně pustíte, budete čelit zajímavé minihře, jejíž pointou je kompletování elektrického obvodu pomocí různých pojistek a to tak, aby do druhého konce proudilo určité množství proudu. Pominu-li několik primitivních IQ testů na roztroušených počítačích, které navíc nedávají smysl (PROČ?), jedná se o jediný typ logických hádanek v celé hře. Ale musím uznat, že jsem se u nich vždy celkem pobavil. I když to možná bylo jen kvůli zoufalé touze po aspoň nějaké výzvě.

Ale zpátky k betonu. Faktem je, že tady toho jednoduše moc neprozkoumáte a tzv. „objevování nových lokací“ je řešeno takto: vlezete do džungle, loading, jdete po značkách (tak dvacet metrů od sebe) a po dvou minutách zase vylezete. Loading. Pokud se neztratíte... Pravda, teď si trochu protiřečím, ale musím uznat, že jednou jsem zabloudil a pár minut se zoufale motal, sbírajíce při tom kokosáky (což je vážně zbytečné, stejně jako sbírání čehokoliv jiného). Džungle je totiž místy opravdu džunglovitá (tudíž všude stejná a hustá) a pokud se nedržíte na stezce, je možné, že se trochu zamotáte. Což je vlastně strašně fajn. Teď už si jen přát, aby se Elliott nezasekával o pařezy vzdálené půl metru od něj a aby ho hra neposlala zpátky hned poté, co se z oficiální stezky vzdálí více jak na sto metrů.

Ticho je krásná věc
Když se dáte s někým do řeči, smutně si povzdechnete. Dialogy, jeden z nosných pilířů seriálu, jsou ve hře ubohé a jakožto člověk, který před pár dny zrovna dohrál Mass Effect, jsem si připadal jako v jiném světě. Žánry to jsou jiné, ale zrovna co do konverzací by si měly být dosti podobné, no ne? (Aspoň že hudba je licencovaná, od Michaela Giacchina, takže super).

V Lost neexistuje nic jako špatná odpověď anebo volba mezi různými názory. Jako loutka vždy vše odklikáte a jen párkrát se vám dostane odpovědi delší než jedna věta. Nemluvě o tom, že to jsou většinou neskutečné bláboly s předpotopní mimikou. Tak třeba:

Elliot: „Ztratil jsem paměť.“
Kate: „Asi ses při pádu praštil do hlavy.“
Elliot: „Někdo mě napadnul.“
Trosečník, jehož jméno si nepamatuju, protože všichni blábolí stejné nesmysly a ono se to ztrácí: „Máš problémy.“

Souvisí s tím problém, že většina herců ze seriálu absentovala při dabování hry. Výjimkou je, nešálí-li mě uši, Ben, Desmond, Tom, Sun a Michail (ten ruský). U některých postav ve hře záskok dopadl solidně, kupříkladu Jack, Kate, Locke, Juliet, Michael (ten černý) či Jin (tam v korejštině stejně rozdíl nepoznáte). U zbytku, což se týká Hurleyho, Charlieho, Sawyera, Sayida, to už je bída bídoucí. Údajně je tam někde i Claire, ale tu jsem prostě nenalezl a vlastně mě to ani nemrzí. Zbytek postav chybí zcela.

S několika si i zaobchodujete, užívajíce třeba kokosy nebo čokoládové tyčinky Apollo hodné padesáti babek. Tedy, jen pokud po tom vážně prahnete... pro dokončení hry to musíte udělat pouze jednou a to kvůli zakoupení pistole s náboji, ze které si vystřelíte tak čtyřikrát. Mimochodem, vzpomínáte, jaký povyk vyvolaly bouchačky v seriálu? A tady vám je Charlie prodává bez mrknutí oka.

Hlavně, že se vám nic nestane
No, jednou, možná dvakrát si v temné jeskyni ustelete na dně prolákliny. Ani nepředpokládám, že byste měli stoprocentní úspěšnost při průchodem temného teritoria obývaného kouřem. Ale jinak byste měli být v pohodě, překvapivě i u několika „super intenzivních“ pasáží, kde sprintujete, skáčete přes překážky a nesmyslně kloužete po boku pod kmeny stromů (jako by běh v podřepu nebyl desetkrát rychlejší).

I když, jeden náročný moment by tu vlastně byl. To když se dostanete do komunikační chatrče obývané Michailem. Otevřete dveře a bum! Jste mrtví. Příště si proto už připravíte zbraň, ale zase to dostanete. Následující pokus si řeknete, že vypálíte, hned jak otevřete a bum! Zase je po vás. A pak znova a znova a znova, až se na hru vykašlete, protože tohle je jen frustrující bug. Dá se překonat, ale chce to nervy z oceli a nebýt recenzentem, asi bych se na to taky vykašlal. Celé to pak působí poměrně vtipně, když byste jinak tuhle primitivní hru projeli takřka bez „Game Over“, ale je tu prostě tenhle jeden stupidní moment, který nešlo překonat.

Znalost předlohy doporučena
Na jednu stranu musím herním designérům vzdát hold za to, že se jim úspěšně podařilo našroubovat zbrusu nový příběh do toho originálního. Na tu druhou je třeba konstatovat, že se to povedlo jen za cenu pouhého naplácnutí nové zápletky na známý děj, tudíž váš osud se s osudy ostatních trosečníků známých ze seriálu skoro neprolíná. Vzpomínáte na všechny ty televizní flashbacky, kde se ukázalo, že jsou skoro všichni nějak spojeni? Tak u Elliotta to právě nefunguje.

Děj hry je zasazen mezi první až třetí seriálovou sezónu a abyste si hru přeci jen trochu užili, bezpodmínečně musíte vědět, o čem předloha je. Hra na tom totiž zcela staví a vůbec se neobtěžuje s vysvětlováním zásadních zvratů a objevů. Věci se prostě dějí. Poklop skrývající stanici Labuť, kouřové monstrum, odpluvší vor, Black Rock, Druzí, 4 8 15 16 23 42, zfanatizovaný „vše-se-tu-děje-z-důvodu“ Locke...

Hra se soustředí pouze na vás, tyhle ostatní události se odehrávají jen jakoby na pozadí. Když to vezmu kolem a kolem, je to vlastně pochopitelné. Jenže ona ta idea zcela komplexního Lostího zážitku byla tak lákavá!

Smutné je, že narozdíl od „skutečných“ charakterů si k Elliottovi nevybudujete skoro žádný vztah. A neznát ty ostatní ze seriálu, dopadlo by to s nimi stejně. Lost: Via Domus je prostě příliš povrchní a navíc neskutečně krátké - za čtyři hodiny máte hotovo. Jenže ono se to bude (ne)prodávat tak jako tak, tak proč by s tím Ubi dával práci, že? A když jsem se díval na závěrečnou animaci, v duchu jsem si říkal: „To si snad ze mě děláte *****???“

Sem na dovolenou?
Ostrov ve hře je malý, omezený a mrtvý, skoro nic na pláži nepotkáte, ale i tak má své světlé stránky. Lost: Via Domus běhá na enginu YETI (Ghost Recon: Advanced Warfighter, Beowulf) a i když s Crysis se rovnat nedá, rozhodně nevypadá zle. Pokud jde o samotnou kvalitu grafiky, musím zahlásit „nadprůměr“. Jen počítejte s tím, že bez alespoň dvoujádrového 2.4 GHz procesoru, 2 GB RAM a takové GeForce 7800 256 MB si žádnou super kvalitou dovolit nemůžete.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Potěší přesné kopie několika klíčových oblastí známých z obrazovky a navíc se na okamžik podíváte i do lokací, která v seriálu ukázána ani nebyla. Pro zlepšení zážitku autoři roztrousili po herním světě všemožné předměty (knihy, oblečení, technika atd.), jež můžete fotit a... nic za to nedostat, ledaže máte Xbox 360 kvůli achievement bodům.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jen škoda těch nic moc animací a skutečnosti, že intenzivní momenty se vývojářům přímo ve hře vytvořit nepodařilo (až uvidíte Jacka, Kate a Charlieho pádící z džungle, budete jen nechápavě kroutit hlavou) - všechny dějové záležitosti se proto nakonec dějí v rámci cutscén. Zakončeme to: úplná tragédie to není a i přes do očí bijící lineárnost se budete solidně bavit. Ale jen pokud máte Lost už nakoukáno. A xboxáři dostanou stovky lehkých a rychlých achievement bodů.

LOST launch trailer - stažitelná verze (50 MB, HD)

Stáhněte si: Videa, Trailery...