Autor: Musli Publikováno: 29.ledna 2004 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
Everquestoví veteráni budou možná rozčarováni zvláštně přednastaveným propojením ras a povolání, které není možné změnit. Kupříkladu clerikové bratrstva jsou vždy pouze trpaslíci, necromanceři říše stínů iksaři a enchanteři aliance high elfové. Za zmínku ještě stojí skutečnost, že jsou všechny kampaně přístupné hned od začátku a pouze na vás záleží, kdy a kde začnete. Mise a jejich náplň Tradiční a mnohdy zdlouhavá konstrukce základny, těžba surovin a únavné trénování jednotek rozhodně nepatří k základním stavebním kamenům LoE. Naopak většina misí je úkolově orientovaná a budete je plnit s vybranou skupinkou bojovníků vedených hrdiny. Jde o podobný scénář, jaký nám vloni nabídl kupříkladu kvalitní datadisk The Frozen Throne do hry Warcraft III. Náplň misí sotva koho překvapí, protože nabízí zažité a jinde okoukané úkoly typu zabij určitou jednotku, osvoboď zajatce nebo najdi mocný artefakt. Ovšem kvalitativně se výše zmiňovanému datadisku sotva vyrovnají. Budování základny a trénování jednotek ze hry úplně vymýceno nebylo, jen si ho „vychutnáte“ pouze v některých misích. Slovíčko vychutnáte jsem obšťastnil uvozovkami proto, že jde o dosti vykleštěnou a také frustrující zábavu. Hra sice obsahuje tři národy, ale víceméně je rozeznáte pouze podle grafického vzhledu jednotek a jejich vlastností. Princip budování základny a těžba surovin zůstává všem národům stejná. Co se surovin týče, tak bude vaším primárním a jediným zájmem platina získávaná v dolech. Na rozdíl od jiných her, zde dochází k velmi rychlému vytěžení dolů. Prostě jako parazité vytěžíte během krátké doby svůj důl a poté přesouváte své dělníky o naleziště dál. Ve většině misí přitom utržené finance ani neutratíte, protože nejsou třeba. Hrdinové jako bič Lordi, jak se přezdívá hrdinům hry LoE, představují klíčový druh jednotek požehnaných zvláštními schopnostmi. Každý národ se pyšní pěti lordy, což nám ve finále dává souhrnné číslo patnáct. Tito hrdinové jsou obdařeni nejenom magickou aurou podporující vlastní jednotky a škodící nepřátelům, ale i hrstkou unikátních dovedností. Přesněji řečeno začíná každý hrdina s jednou vlastnosti a později k tomu získá další tři. V porovnání s jinými hrami jsou zde hrdinové opravdu tvrdí hoši, kteří se na vyšších úrovních bez problémů vypořádají s početnou skupinkou agresivních nepřátel. Příjemným zpestřením jsou zkušenosti, které získávají nejenom hrdinové, ale i docela obyčejné jednotky. Po dosažení šesté úrovně můžete z průměrných jednotek vytvořit mocné rytíře. Ovšem jsou vám souzeni tolika dva udatní rytíři. Oživování jednotek Vzkříšení padlých hrdinů není realizováno skrze oltáře nebo jiné podobné struktury, ale potřebujete k tomu zvláštní druh jednotek. Jde o jednoúčelové duchy, kteří se přímo na bojišti obětují a vrátí život vykuchaným herojům. Velice příjemnou věcičkou je možnost převodu vybraných jednotek do následujících misí. Hrdina a rytíři jsou přesunuti automaticky a k tomu lze ještě přibalit libovolné jednotky. Za vítězství jste vždy odměněni určitým počtem bodů, které slouží k převodu jednotek. Nečekejte však konverzi celé armády! Na druhou stranu vám nepochybně i těch pár osvědčených kousků udělá radost. Smutná umělá inteligence S umělou inteligencí by to mohlo být pravda „trošku“ lepší. Jednotky se při větším houfování občas zasekávají a v horším případě volí při přesunu z bodu A do bodu B opravdu prapodivné zkratky. Nepříjemných chvilek se někdy dočkáte i během bitvy, kdy se část jednotek rozhodne odpočívat a klidně postává a kouká, jak se kolegům daří. Naštěstí nejde o pravidelné jevy, ale čas od času budete tímto nedostatkem rozhořčeni. Bohužel pravidelně vaše jednotky porušují základní principy přesunu a vytváří tak nepříjemné a smutné pohřební průvody. Jistě si dokážete představit, co taková roztroušená armáda zažije při setkání s nepřítelem. Nedostatky umělé inteligence si můžete vykompenzovat zapojením do síťového klání. Hra nabízí nejenom LAN zápolení, ale lze se připojit i na internetové servery společnosti Sony Online. Za hraní po internetu se naštěstí neplatí, takže můžete pařit až do padnutí. Otázkou je, zdali k tomu budete mít chuť a nevrátíte se raději k zábavnějšímu Warcraftu III. Nicméně musíme konstatovat, že během našeho testování byly servery stabilní a šlapaly jako hodinky. Hra přitom nabízí několik zajímavých módů jako třeba Lord of Levels, jehož vítězem se stane ten hráč, který dotáhne svého hrdinu ve stanoveném limitu na nejvyšší úroveň. Technické zpracování Graficky je na tom hra vcelku dobře, ale popravdě řečeno, nečekejte žádné zázraky. Detaily jednotek a jemností zpracování se například Warcraftu III nevyrovná. Kolečkem na myši si můžete obraz naklánět a přibližovat podobně jako ve WIII, což právě odhalí nedokonalost detailů. Jednotky mají navíc legračně trhaný způsob pohybů, který honosným hrdinům rozhodně nesluší. Paleta nastavitelných rozlišení je dostatečně pestrá, aby si v ní vybral každý. Na mé konfiguraci Athlon XP 2600+, 512MB RAM a GeForce4 4800 hra bez větších problémů šlapala i při rozlišení 1600x1200. Jenom bylo občas znát, že by hře pár dalších MB paměti neuškodilo. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů O něco lépe je na tom hudba, která nevtíravým způsobem podbarvuje atmosféru hry. V podstatě vám ani nedojde, že na pozadí nějaká hudba hraje a pro dopsání této věty jsem musel hru pro jistotu spustit, abych se o pravdivosti těchto slov přesvědčil. Vše musí jednou skončit LoE je bohužel pouze další z mnoha strategických her, která se mohla proměnit v legendu a místo toho zapadla do bahna průměrnosti. Věrně kopíruje známé principy a přináší kvalitní, leč pouze tu samou zábavu, kterou jsme již tolikrát zažili. Milovníkům Everquestu nepochybně zalichotí svázanost s jejich druhým domovem, zahřeje srdce povědomým příběhem a úsměv na rtech vyčarujete pohledem na známá stvoření, ale nic víc. Ostatním hráčům budou LoE připadat jako lehce nadprůměrná strategie, kterou si nepochybně zahrají a třeba i dokončí, ale pak na ní opět rychle zapomenou. Při pohledu na verdikt vám možná připadnou tato slova snad až příliš kritická, ale jako milovník Everquestu a člověk, který mu zaprodal pěkný kus svého života, jsem prostě zklamaný. Stáhněte si: Dema, Trailery, Cheaty... Související články: Novinky |
Musli | |
autorovi je 25 let, pracuje jako PR manager CD Projektu a dříve byl zástupcem šéfredaktora SCORE; své herní začátky datuje od roku 1987, kdy prvně usedl ke stroji C64; specializuje se na RPG, MMORPG, strategie a lehce FPS nebo adventury (všechny články autora) |