Lords of EverQuest - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Lords of EverQuest - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

29. 1. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Po vytřískání nechutných milionů na statisících po uši závislých hráčích se majitelé licence na onlinovku EverQuest rozhodli vytvořit realtimovou strategií s prvky RPG. Překonává v něčem krále žánru - Warcraft III?

Autor: Musli
Publikováno: 29.ledna 2004
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Cesty vývojářů jsou nevyzpytatelné. Zatímco Blizzardi odstartovali svojí fenomenální sérií Warcraft v singleplayeru a nyní se chystají pokořit internetové brány s nadějným kouskem World of Warcraft, historie Everquestu je zcela opačná. Po dobytí internetového nebe a vytřískání nechutných milionů na statisících po uši závislých hráčích se nyní majitelé licence rozhodli okusit úspěch i pro jednotlivé, od sítě odpojené hráče. Nový přírůstek do početné rodinky Everquestů (zejména díky záplavě datadisků) pojmenovaný jako Lords of Everquest je překvapivě realtimovou strategií s prvky RPG, která sice nabízí multiplayer, ale hlavně by měla oslovit sólo kapry.

 Neznalost EverQuestu neomlouvá
Nezasvěcené jedince jistě potěší zpráva, že příběh sice staví na dějových kulisách Everquestu, ale jeho znalosti nejsou vůbec potřeba. Navíc, jako v jiných strategiích, ani zde nehraje příběh klíčovou roli. Časové rozložení se vrací, oproti stávajícímu Everquestu, o nějakých deset tisíc let zpět a popisuje nenávistné zápolení tří frakcí. Je tu Elddar Alliance, Dawn Brotherhood a Shadowrealm. V útrobách těchto frakcí naleznete zástupce dobře známých ras. Kupříkladu Elddar Alliance shlukuje High Elfy, Frogloky, Půlčíky, Lesní Elfy a Půl-Elfy. Hnacím motorem je klasická zápletka o zradě, nenávisti a touze po moci, kterou nemá smysl hlouběji rozebírat.

 Netradiční volba obtížnosti
Pro odvážné stratégy jsou přichystány tři kampaně, každá za jeden národ. V úvodu vás nepochybně překvapí dosti netradiční volba obtížnosti závislá na vybraném hrdinovi. K dispozici je několik hrdinů s rozdílnými vlastnostmi, které budete drtit a mačkat v touze po dosažení vítězných bannerů! Podle toho, komu propůjčíte svojí důvěru bude nastavena i obtížnost hry. Osaháte si přitom klasické Everquestové hrdiny jakými jsou třeba Iksar necromancer, gnóm kouzelník nebo půlčík zloděj.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Everquestoví veteráni budou možná rozčarováni zvláštně přednastaveným propojením ras a povolání, které není možné změnit. Kupříkladu clerikové bratrstva jsou vždy pouze trpaslíci, necromanceři říše stínů iksaři a enchanteři aliance high elfové. Za zmínku ještě stojí skutečnost, že jsou všechny kampaně přístupné hned od začátku a pouze na vás záleží, kdy a kde začnete.

 Mise a jejich náplň
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tradiční a mnohdy zdlouhavá konstrukce základny, těžba surovin a únavné trénování jednotek rozhodně nepatří k základním stavebním kamenům LoE. Naopak většina misí je úkolově orientovaná a budete je plnit s vybranou skupinkou bojovníků vedených hrdiny. Jde o podobný scénář, jaký nám vloni nabídl kupříkladu kvalitní datadisk The Frozen Throne do hry Warcraft III. Náplň misí sotva koho překvapí, protože nabízí zažité a jinde okoukané úkoly typu zabij určitou jednotku, osvoboď zajatce nebo najdi mocný artefakt. Ovšem kvalitativně se výše zmiňovanému datadisku sotva vyrovnají.

Budování základny a trénování jednotek ze hry úplně vymýceno nebylo, jen si ho „vychutnáte“ pouze v některých misích. Slovíčko vychutnáte jsem obšťastnil uvozovkami proto, že jde o dosti vykleštěnou a také frustrující zábavu. Hra sice obsahuje tři národy, ale víceméně je rozeznáte pouze podle grafického vzhledu jednotek a jejich vlastností. Princip budování základny a těžba surovin zůstává všem národům stejná.

Co se surovin týče, tak bude vaším primárním a jediným zájmem platina získávaná v dolech. Na rozdíl od jiných her, zde dochází k velmi rychlému vytěžení dolů. Prostě jako parazité vytěžíte během krátké doby svůj důl a poté přesouváte své dělníky o naleziště dál. Ve většině misí přitom utržené finance ani neutratíte, protože nejsou třeba.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hrdinové jako bič
Lordi, jak se přezdívá hrdinům hry LoE, představují klíčový druh jednotek požehnaných zvláštními schopnostmi. Každý národ se pyšní pěti lordy, což nám ve finále dává souhrnné číslo patnáct. Tito hrdinové jsou obdařeni nejenom magickou aurou podporující vlastní jednotky a škodící nepřátelům, ale i hrstkou unikátních dovedností. Přesněji řečeno začíná každý hrdina s jednou vlastnosti a později k tomu získá další tři. V porovnání s jinými hrami jsou zde hrdinové opravdu tvrdí hoši, kteří se na vyšších úrovních bez problémů vypořádají s početnou skupinkou agresivních nepřátel.

Příjemným zpestřením jsou zkušenosti, které získávají nejenom hrdinové, ale i docela obyčejné jednotky. Po dosažení šesté úrovně můžete z průměrných jednotek vytvořit mocné rytíře. Ovšem jsou vám souzeni tolika dva udatní rytíři.

 Oživování jednotek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vzkříšení padlých hrdinů není realizováno skrze oltáře nebo jiné podobné struktury, ale potřebujete k tomu zvláštní druh jednotek. Jde o jednoúčelové duchy, kteří se přímo na bojišti obětují a vrátí život vykuchaným herojům. Velice příjemnou věcičkou je možnost převodu vybraných jednotek do následujících misí. Hrdina a rytíři jsou přesunuti automaticky a k tomu lze ještě přibalit libovolné jednotky. Za vítězství jste vždy odměněni určitým počtem bodů, které slouží k převodu jednotek. Nečekejte však konverzi celé armády! Na druhou stranu vám nepochybně i těch pár osvědčených kousků udělá radost.

 Smutná umělá inteligence
S umělou inteligencí by to mohlo být pravda „trošku“ lepší. Jednotky se při větším houfování občas zasekávají a v horším případě volí při přesunu z bodu A do bodu B opravdu prapodivné zkratky. Nepříjemných chvilek se někdy dočkáte i během bitvy, kdy se část jednotek rozhodne odpočívat a klidně postává a kouká, jak se kolegům daří. Naštěstí nejde o pravidelné jevy, ale čas od času budete tímto nedostatkem rozhořčeni. Bohužel pravidelně vaše jednotky porušují základní principy přesunu a vytváří tak nepříjemné a smutné pohřební průvody. Jistě si dokážete představit, co taková roztroušená armáda zažije při setkání s nepřítelem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ani inteligence protivníka není na nejvyšší úrovni. Nepřátelé zpravidla spoléhají na naskriptované akce a většinou se nezmohou na překvapivější odpor. Celá hra se dá díky tomu dokončit okolo dvaceti hodin čistého paření a k vítězství vás dovede hrubá síla. Není třeba si lámat hlavu nad různými taktikami, protože prostě nejsou třeba. Odpovídá tomu i lineární povaha převážné většiny misí, která odsouvá mozkové závity do pozice zrezivělých šroubů. Zkaženou a páchnoucí třešničkou na dortu představuje nastavení chování jednotek. Ze záhadného důvodu je třeba toto nastavení opakovat při každém pohybu znovu, protože se vaši bojovníci vyznačují skutečně nepříjemnou sklerózou.

 Multiplayer nechybí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nedostatky umělé inteligence si můžete vykompenzovat zapojením do síťového klání. Hra nabízí nejenom LAN zápolení, ale lze se připojit i na internetové servery společnosti Sony Online. Za hraní po internetu se naštěstí neplatí, takže můžete pařit až do padnutí. Otázkou je, zdali k tomu budete mít chuť a nevrátíte se raději k zábavnějšímu Warcraftu III. Nicméně musíme konstatovat, že během našeho testování byly servery stabilní a šlapaly jako hodinky. Hra přitom nabízí několik zajímavých módů jako třeba Lord of Levels, jehož vítězem se stane ten hráč, který dotáhne svého hrdinu ve stanoveném limitu na nejvyšší úroveň.

 Technické zpracování
Graficky je na tom hra vcelku dobře, ale popravdě řečeno, nečekejte žádné zázraky. Detaily jednotek a jemností zpracování se například Warcraftu III nevyrovná. Kolečkem na myši si můžete obraz naklánět a přibližovat podobně jako ve WIII, což právě odhalí nedokonalost detailů. Jednotky mají navíc legračně trhaný způsob pohybů, který honosným hrdinům rozhodně nesluší. Paleta nastavitelných rozlišení je dostatečně pestrá, aby si v ní vybral každý. Na mé konfiguraci Athlon XP 2600+, 512MB RAM a GeForce4 4800 hra bez větších problémů šlapala i při rozlišení 1600x1200. Jenom bylo občas znát, že by hře pár dalších MB paměti neuškodilo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

O něco lépe je na tom hudba, která nevtíravým způsobem podbarvuje atmosféru hry. V podstatě vám ani nedojde, že na pozadí nějaká hudba hraje a pro dopsání této věty jsem musel hru pro jistotu spustit, abych se o pravdivosti těchto slov přesvědčil.

 Vše musí jednou skončit
LoE je bohužel pouze další z mnoha strategických her, která se mohla proměnit v legendu a místo toho zapadla do bahna průměrnosti. Věrně kopíruje známé principy a přináší kvalitní, leč pouze tu samou zábavu, kterou jsme již tolikrát zažili. Milovníkům Everquestu nepochybně zalichotí svázanost s jejich druhým domovem, zahřeje srdce povědomým příběhem a úsměv na rtech vyčarujete pohledem na známá stvoření, ale nic víc.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ostatním hráčům budou LoE připadat jako lehce nadprůměrná strategie, kterou si nepochybně zahrají a třeba i dokončí, ale pak na ní opět rychle zapomenou. Při pohledu na verdikt vám možná připadnou tato slova snad až příliš kritická, ale jako milovník Everquestu a člověk, který mu zaprodal pěkný kus svého života, jsem prostě zklamaný.

Stáhněte si: Dema, Trailery, Cheaty...

Související články: Novinky

Musli
autorovi je 25 let, pracuje jako PR manager CD Projektu a dříve byl zástupcem šéfredaktora SCORE; své herní začátky datuje od roku 1987, kdy prvně usedl ke stroji C64; specializuje se na RPG, MMORPG, strategie a lehce FPS nebo adventury (všechny články autora)


 
 
Musli
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Lehce nadprůměrná strategie (průměr na Tiscali Games = 50%), která vás bude prvních pár hodin docela bavit. Ovšem pak objevíte slabiny v podobě horší umělé inteligence a nudné povahy většiny misí.

Nejnovější články