Lord of the Rings Online: Siege of Mirkwood - recenze

18. 1. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Temný hvozd plný nástrah a nepřátel. Pět nových levelů pro hrdiny. Tuhé dungeony. A rychlé boje v novém režimu... I tohle nabízí další datadisk k onlinovému Pánu prstenů.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 18. ledna 2010
Verze: digitální distribuce/anglická/PC
Doba recenzování: 1 měsíc

Temný hvozd plný nástrah a nepřátel. Pět nových levelů pro hrdiny. Tuhé dungeony. A rychlé boje v novém režimu ... Tohle a mnohem víc nabízí datadisk k onlinovému Pánu prstenů. Na Siege of Mirkwood se těšili snad všichni hráči Lord of the Rings Online. Jde o přídavek šířený jen digitální distribucí, k jehož spuštění musíte mít nainstalovanou jak základní hru, tak datadisk Mines of Moria (recenze 1.část a 2.část). A za pár stovek toho přináší docela dost.

Temný hvozd
V první chvíli mne trochu zklamalo, že datadisk přináší jen jedno velké území. Temný hvozd Mirkwood je obýván skřety a jiným svinstvem, a lothlorienští elfové se ho snaží získat. A také – v rámci příběhové knihy – vyměnit zajatého neřáda Mazoga za trpaslíky držené v Dol Gulduru, pevnosti nazgűlů ... Příběhové úkoly jsou propracované, až epické, a z drtivé většiny je můžete projít osamoceně (dost z nich dokonce musíte, jelikož jde o sólo instance). A je fajn, že po dokončení deváté knihy se vám ještě otevře série epilogových úkolů, takže budete dál přepisovat dějiny Středozemě ...

Na nové území se samozřejmě nepodíváte se začínajícím hrdinou, ale jedině s levelem k šedesátce a za podmínky, že máte u elfů dostatečnou reputaci na vstup do Lothlorienu. Po Mirkwoodu se díky poměrně husté síti elfích táborů s koni dobře cestuje, a také v něm budete rychle levelovat. Na nové maximum se dá postava vytáhnout za pár dní, a o mnoho víc nebudete potřebovat ani na prozkoumání všech koutů nového území a splnění všech úkolů. A to je podle mého názoru zbytečný fofr.

Záplava úkolů
Úkolů je požehnaně, nicméně jsou drobet stereotypní. Obvykle nejdřív jdete pobít do nedalekého tábora zlounů pár řadových nepřátel, případně sebrat několik předmětů, a když ohlásíte splnění, budete vysláni na zabití šéfa nepřátel nebo třeba spálení jeho bojové zástavy. Některé úkoly jsou opakovací a můžete si na ně více či méně snadno nahnat reputaci a zkušenosti do legendárních zbraní.

Autoři přišli aspoň s jedním novým typem úkolu: musíte po určitou dobu udržet dané území, např. bránu do nepřátelského tábora nebo vlajku. A třeba v prologu k nové příběhové knize vám v tom budou navíc pomáhat elfí vojáci. Minimálně zpočátku se budete v Mirkwoodu muset ohánět trochu víc než je v běžných exteriérech obvyklé; subjektivně jsem to zjistil na celkem rapidní spotřebě léčivých flakónků.

Level 65!
Dalších pět úrovní pro vývoj postavy je na první pohled lákavých, ale v podstatě vám přinesou jen „vyšší čísla“. Nové dovednosti totiž autoři proklatě odflákli: každá profese získá jen jeden nový skill na 62. levelu, a většinou si nijak nepolepší. Typickým příkladem jsou lovci (hunter) a ochránci (warden), kteří získají jen rychlé cestování do Mirkwoodu. Na první pohled užitečná věc ztrácí na kouzlu ve chvíli, kdy zjistíte, že mapu do temného hvozdu si může u obchodníka koupit každý, kdo má dostatečnou reputaci (i když má na rozdíl od skillu ochránců a lovců dlouhý interval na opakované použití).

Nemluvě o tom, že ve hvozdu je i několik tábořišť, do kterých se lovec také snadno a rychle dostane. Ani loremaster si z nového skillu nesedne na zadek: je to spojení dovednosti na léčení zranění a léčení nemoci do jednoho, což vám v lepším případě jen ušetří jedno místo na liště dovedností. Třeba takový šampión si ale stěžovat nemůže: naučí se nový silný útok. Celkově mě ale „leveling“ spíš zklamal.

Legendární zbraně a nové instance
Nové levely samozřejmě nečekají jen hrdiny, ale také legendární zbraně. Krom toho, že zbraně třetího věku jsou nově i pro postavy na levelu 61-65, dá se navýšit i maximální úroveň zbraně jako takové. Speciálním svitkem. Do těchto nových zbraní ovšem nacpete jen nové zkušenostní runy. Pokud jste si ty morijské schovávali v bance, máte trochu smůlu. Ale ne úplně, pořád můžete „vylevelovat“ starší zbraně a rozebrat je na relikvie, které jsou stále užitečné. Pokud tenhle odstavec čte někdo neseznámený s tím, jak to ve světě LOTRO chodí, asi nerozumí ani slovu. Ale modří už vědí.

Instance (tedy lokace, do kterých jdete jen se svojí tlupou a žádné jiné hráče v ní potkat nemůžete) jsou v Mirkwoodu hodně povedené. Vesměs jde o temná zákoutí a sklepení zlem prolezlé pevnosti Dol Guldur, a je jen škoda, že jich je o dost méně nežli v Morii. K dispozici jsou tři instance pro tři hrdiny, jedna pro šest a jedna pro celý „raid“, tedy tucet odvážných reků.

Výzva
Žaláře a interiéry temných věží jsou nejen krásně vykreslené a nazvučené, ale také chytře nadesignované a představují pro hráče výzvu. A tím myslím, že kladou nároky nejen na kvalitu postavy (statistiky a vybavení), ale také na kvalitu hraní. Mnohé momenty vyžadují souhru a dobrou taktiku. Tady platí víc než jinde, že dobrodružství v sehraném týmu, ideálně s hlasovou komunikací, je stokrát lepší, než výprava s náhodně pobranými kumpány. V instancích také dostanete „denní quest“ (každý den ho můžete splnit jen jednou), obdobu elitního režimu použitého dříve. Jeho splnění je těžší, než pouhé vyčištění dungeonu včetně všech bossů, a dostanete za něj dodatečnou odměnu.
Tak třeba v táboře vrrků (wargů) a jejich cvičitelů představuje takovou výzvu zlikvidování všech prokletých jídel. To je ale možné jen tak, že vrrky dostatečně zraníte a pak je nalákáte k masu, které sežerou. Temná zvířata nažráním ovšem nejen že doplní své zdraví, ale také získají větší sílu než předtím ... Nebo v aréně, kde za normálních okolností bojujete se třemi vlnami nepřátel a třemi bossy, můžete vyzvat všechny tři elitní šéfy naráz. A to je slušná mela ...

Škoda chybek
Jak jsem řekl, dungeony mě hodně baví, včetně dost taktického žaláře, kde v první fázi příliš nebojujete, ale musíte se vyhýbat strážným trollům, případně je uspávat pomocí speciálních barelů rozesetých po vězení. Snad jediná část, která mi k srdci nepřirostla, je boj s jedním z bossů v temné věži Samath Gul, kde několik minut v tombraiderovském stylu tančíte mezi blesky. Nicméně některé kumpány z gildy zas tenhle boj bavil, takže je to spíš otázka vkusu. Objektivně je jedinou chybou na instancích jejich zbytečná (ovšem předpokládám, že jen dočasná) zabugovanost a také lagy serverů ve chvíli, kdy se pro stejný dungeon rozhodne větší množství týmů.

A odměny za poražení bossů v instancích? Zajímavé šperky a zbraně, ale hlavně mince Dol Gulduru, za které si můžete pořídit novou sadu brnění s velkým bonusem Radiance, čili kousky, které se vám zatraceně hodí do těch nejdrsnějších instancí.

Opět skvělá atmosféra
Jedna z největších deviz celé série táhne i hratelnost datadisku. Skvěle nadesignovaný a členitý Mirkwood je opravdu temný a místy strašidelně nazvučený, z dungeonů prolezlých zas čiší bezmoc a zmar. Prostě atmosféra jak má být. Nové exteriéry i interiéry jsou velmi dobře vymodelované a autoři si pohráli i s detaily. I když některé budete vnímat až při několikátém procházení; ve většině instancí při první návštěvě spíš budete bázlivě čekat, odkud kdo nebo co vyskočí. Ale až potřetí či počtvrté vychutnáte zvrácené idoly, děsivé sochy a další libůstky. Grafické zpracování se drží ve vyjetých kolejích a pro všechny fanoušky série je to jedině dobře.

Skirmish
Jednu z hlavních novinek a úplně nový herní styl, přináší rychlé boje v podobě „skirmishe“. Můžete se do něj přihlásit v podstatě kdykoliv, sami nebo s malou či větší partou. Vyberete si jednu z několika předvolených lokací, nastavíte obtížnost a hurá do boje. Ten spočívá obvykle buď v bránění konkrétního místa (třeba hostince U skákavého poníka před nájezdem banditů), nebo naopak v postupném dobývání.

Nejde ale jen o tupé mlácení, se skirmishi souvisí i výrazný prvek v podobě RPG vývoje. Do těchto bojů si totiž osazujete speciální traity a hlavně – vylepšujete svého vojáka. Do každé bitvy si ho můžete přivolat (a pokud zemře, přivoláte ho znovu) a zadávat mu jednoduché příkazy. Váš podřízený je bohužel občas trochu nekňuba, takže ho musíte popíchnout povelem k útoku. Můžete mít vytrénovaných hned několik různých povolání – tanka, léčitele, střelce a další. Vesměs jde o variace na specializace hratelných postav, ale aktivní bude vždy jen jedno.

Co za to?
Některé skirmishe budete plnit i v rámci deváté příběhové knihy a vesměs půjde o bitky přímo v temné pevnosti Dol Guldur. Už proto se vyplatí alespoň trochu času věnovat získávání odznaků, které jsou odměnou za dokončení skirmishů, a jejich výměně za vylepšení pro hrdinu či jeho vojáka. V nových válečných táborech je navíc můžete směnit i za jiné fajn věci: zbraně, brnění, lektvary, potřeby pro řemeslníky nebo třeba nové kosmetické doplňky a oblečky.

Řemesla
Pokud se těšíte na celou řadu nových výrobků a třeba i celý nový řemeslnický level, musím vás trochu zklamat. Na druhou stranu řemeslníci rozhodně neztrácejí svou užitečnost. Pár nových receptů má skoro každá profese a hlavně – všichni nově mohou vyrábět speciální vylepšení pro legendární zbraně. Respektive výrobky, které jsou za tato vylepšení směnitelné v řemeslnické gildě (z toho plyne, že pokud jste reputaci v řemeslnické gildě doposud flákali, je na čase to napravit). Jedním z ultimátních výrobků jsou legendární zbraně druhého věku pro nejvyšší levely. Kromě mithrilu a dalších ingrediencí potřebujete i Symbol of Celebrimbor, speciální předmět, který padá jen v nejtužších instancích. Zatím tedy nehrozí zahlcení virtuálního trhu těmito kousky a jde spíš o vzácnost, což beru jako pozitivum.

Další změny
Datadisk Siege of Mirkwood, respektive update s ním spojený, přinesl i spoustu drobnějších, na první pohled nepříliš patrných změn. Změnu v členění statistik zaregistrují spíše skalnější hráči a ani jiné členění skutků v deníku nijak nemění styl hry.

Některé úkoly pro postavy nižších levelů byly lehce pozměněny, často i trochu zjednodušeny. Asi největší proměnou prošla lokace Lone Lands, hlavně okolí Opuštěné krčmy. Úkoly v nedalekých ruinách jsou úplně jinak poskládány a hlavně, v celé lokaci nově získáváte reputaci u místních obyvatel. U reputačních obchodníků v Ost Guruthu si pak můžete nakoupit spoustu nového vybavení.

Drobnosti, které potěší
Za zmínku stojí i různá zpříjemnění hry, jako třeba několik nových stájníků pro rychlou přepravu nebo třeba fakt, že při obchodování nebo nabírání úkolů nemusíte sesedat z koně. Příjemná je i změna používání koně z předmětu na dovednost (ušetří místo v inventáři) či automatické doplňování adresy při posílání dopisu. Zjednodušení doznalo i shánění jednotlivých částí setových brnění ve starších instancích v Morii. Podobně jako v Dol Gulduru, ve všech dungeonech sbíráte speciální mince, které jsou zaměnitelné a použitelné na nákup většiny částí brnění.

Již tradičně nečekejte žádné změny v PvP, tedy v řežbě hráčů s hráči. Tenhle styl hry je pořád vyhrazen pro lokaci Ettenmoors a datadisk vlastně přinesl jen zvýšení ševelů, na principu se nic nemění. Mě osobně to vůbec nevadí, jelítko Pán prstenů je spíš o kooperativní než kompetitivní hře.

Méně než v Morii, ale pořád dost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Suma sumárum, Siege of Mirkwood je hodně zábavný přídavek. Nabízí toho spoustu: od nových lokací, přes dalších pět úrovní, až po rychlé skirmishe. Objektivně ale přiznejme, že předchozí datadisk Mines of Moria přinesl novinek víc (kromě mnohem většího území třeba také dvě nová povolání). I tak ale při doporučení koupě asi není co řešit. Pokud LOTRO nehrajete, bude vám Mirkwood stejně k ničemu a pokud jste virtuální Středozemi propadli, určitě si ho kupte. Bavit se budete náramně.

Související články: Novinka a trailer, Recenze LOTR Online Mines of Moria 1.část a 2.část, Recenze základního Lord of the Rings Online

Jiří Sládek
autor je šéfeditorem portálu TN.cz

Zábavný a bohatý datadisk toho sice nabízí o něco méně, než Doly Morie, ale pořád stojí za koupi. Neznám žádného hráče LOTRO, který by se nechtěl podívat do temných sklepení Dol Gulduru, „vytáhnout“ postavu o dalších pět úrovní nebo vyzkoušet rychlé boje v novém skirmish režimu.