Lara Croft GO & The Shard of Life - recenze
8/10

8. 12. 2015 19:39 | Recenze | autor: Adam Homola |

Mobilní tahovka Lara Croft GO vyšla už v srpnu, ale vydání bezplatného datadisku The Shard of Life nabídlo ideální příležitost se ke hře vrátit. Po hubených letech už totiž není možné Laru ignorovat v žádné formě: v klasické tříáčkové (Tomb Raider), v kooperativní (Lara Croft and the Temple of Osiris), ani v mobilní. Zároveň je třeba zmínit o rok starší Hitman GO, který nastavil kurz, jakým se slavná archeoložka vydala.

Není ovšem fér Laru ocejchovat jako Hitman GO v šortkách a s culíkem. Zpočátku jsem se toho bál, ale veškeré pochybnosti se rozplynuly během prvních pár minut. V jádru je Lara Croft GO mobilnímu plešounovi velmi podobná, ale zatímco v Hitmanovi řešíte velmi specifický puzzle se zabíjením nepřátel, v Laře se musíte hlavně dostat dál. Občas v cestě nepřátelé stojí, ale celý systém funguje trochu jinak než v Hitmanovi.

Vývojářům se nějakým zázrakem podařilo zachovat ducha Tomb Raidera nejen díky perfektní grafice, ale hlavně díky hratelnosti. A tak sbíráte artefakty, řešíte puzzly a občas sejmete přerostlého pavouka nebo hada. To všechno v nádherných kobkách či jeskyních, na které je radost koukat.

Lara Croft GO je tahová puzzle hra, takže co tah Lary, to jeden tah nepřátel. Pavouci a některá další havěť se posouvá zároveň s vámi, přičemž někteří nepřátelé stojí na místě, jiní si bez ohledu na vás chodí jen svojí cestičkou a další vás začnou nemilosrdně pronásledovat. Máte si k ruce ikonické pistole, ale ty nejsou všelékem. Často musíte k likvidaci nepřátel použít prostředí - například nalákat varana na propadající se plošinu nebo posunout pákou kus zdi s rotující pilou do trasy ošklivého pavouka.

Zároveň se nástrahám musíte vyhýbat i vy a občas se stane, že pečlivě nalajnovaný plán ztroskotá na jednom chybném kroku. Najednou se ocitnete v situaci, kdy je před vámi propast a za vámi had. A jste namydlení. Lara Croft GO není akční hra a pistole použijete jen občas, stejně jako lze sem tam nalézt jednorázový oštěp. Občasnou akci se daří velmi dobře kombinovat s ostatními prvky hratelnosti, takže vás ve větších úrovních čeká kombinace všeho: souboj, puzzlů, nástrah...

Bez ohledu na charakter situace je řešení vždy logické a dává smysl. Satisfakce při proběhnutí složitější úrovně je pak maximální. Neznamená to ale, že jde o obtížnou hru. Pozdější úrovně jsou pravda těžší, ale nikdy se ve hře nezaseknete na dlouho - všechno odsýpá hezky plynule a původní hrou tak prosvištíte za nedlouho. Někomu to může jít rychle, jinému pomaleji, ale obecně Lara na dlouho nevydrží.

Lara Croft GO zdroj: tisková zpráva

The Shard of Life

Absenci pořádné výzvy a relativní krátkost základní hry ovšem řeší bezplatný datadisk The Shard of Life, který do hry přidává další "knihu" - jde o sadu 27 úrovní, ve kterých se pěkně zapotíte. Vývojáři vyslyšeli nářky hráčů a datadisk nejen prodlužuje délku hry, ale nabízí i nové prostředí a nepřátele. Především ale přichází s vyšší obtížností. Sám jsem se po několika desítkách minut marného snažení přistihl při sledování videa na s řešením na YouTube, jen abych si pak zaťukal na čelo. Řešení situací jsou jasná a logická i v The Shard of Life, jen vám dá více zabrat na ně přijít. V některých úrovních jsem strávil dlouhé desítky minut a s přimhouřením očí by se dalo říct, že vám datadisk může zabrat skoro tolik času jako původní hra.

Jednou z novinek datadisku je například nový typ nepřátel: jde opět o hada, ovšem seskládaného z kamení. Jakmile hada zastřelíte, rozsype se na kousky, jen aby se během čtyř tahů zase složil dohromady a znovu vás trápil. Může to znít sice jako drobnost, ale ve spoustě úrovní to zásadně mění dynamiku hratelnosti. Kolem hadova znovuoživení musíte naplánovat každičký pohyb - pokud vám to nevyjde o jedno políčko, had vás dostane.

Lara Croft GO zdroj: tisková zpráva

Dále datadisk vrací staré známé valící se balvany, kterým se musíte vyhnout stejně jako Indiana Jones v roce 1981. Jen s tím rozdílem, že tady se kámen řítí na tahy. Dalším zajímavě použitým předmětem je třeba pochodeň známá z původní hry - hadi se ohně bojí a couvají před ním. Novinek a využití ověřených mechanik je v The Shard of Life jednoduše dost na to, aby si za to mohli vývojáři říct třeba dvě eura. Datadisk je ale dostupný jako bezplatný update všem majitelům hry.

Fanoušky Tomb Raider her potěší navíc i některá pomrknutí - hlavní menu ve tvaru do kruhu poskládaných předmětů nebo stojka, kterou Lara občas udělá. Lara Croft GO (a ostatně i Hitman GO) je tak skvělým příkladem jak vzít velkou sérii a adaptovat ji na mobilní platformu s citem. Jiný žánr, vizuální styl i hratelnost hře či značce vůbec neuškodila. Naopak jde o příjemnou mobilní logickou hru, která uchovává ducha série a zároveň se nebojí jít vlastní směrem.

Lara Croft GO zdroj: tisková zpráva

Hlavně díky datadisku lze Lara Croft GO doporučit opravdu komukoliv i za plnou cenu (5 eur). Zároveň se už těším na další případné "GO" hry ze stáje Square Enix. Značek, které by se mohly podobného zpracování dočkat, má vydavatel několik a třeba Deus Ex GO by za to jistě stál. Nejdříve si ale zahrajte Laru a Hitmana.

Výborný příklad originální adaptace velké série na mobilní platformy. Kapesní Laře sluší tahová hratelnost, styl puzzlů i vizuální zpracování. Společně s bezplatným datadiskem nejde hru nedoporučit i hráčům sérií Tomb Raider nepolíbeným.