Kingdom Rush - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Kingdom Rush - recenze

30. 8. 2014 20:45 | Recenze | autor: Lucie Jiříková |

Kingdom Rush se na počítače dostala z mobilů a není tedy překvapivé, že jde o herní jednohubku. Hlavní kampaň obsahuje dvanáct levelů, které jsou po úspěšném dokončení doplněny nášupem sedmi bonusových štací. Proto se dá Kingdom Rush s trochou toho zaujetí schroupnout za dva večery. Pokud ale tíhnete k žánru tower defense strategií, je prakticky jisté, že v Kingdom Rush objevíte malou perlu, k níž se budete rádi vracet.

Kdyby motto studia Ironhide znělo „od hráčů pro hráče“, byla by to svatosvatá pravda. Stejně jako kdysi v případě Interplay. Pokud totiž z Kingdom Rush něco vyzařuje, je to zaujetí fanoušků žánru, s jakým hra vznikala. Kingdom Rush obsahuje hned několik funkčních drobností, které jsou natolik praktické a zjevné, že se podivíte, proč se v tower defense hrách neobjevily už dřív. Jde třeba o možnost vypustit další vlnu nepřátel dříve než bylo plánováno, za což vás hra odmění peněžní částkou. Výše odměny je navíc přímo úměrná tomu, jak rychle po předchozí vlně jste další várku nepřátel vypustili na trasu.

Klasické tower defense schéma určitě znáte. V úrovních vede klikatá cesta či cesty, po nichž se ve vlnách valí zástupy nepřátel, které se snažíte chytrou výstavbou věží rozsekat na maděru dříve než se dostanou z bodu A do bodu B. Většina tower defense titulů si hraje na to, že každý typ věží je vhodný na jinou havěť, a každý level lze projít s užitím jiné strategie. Když ale dojde na lámání chleba, je skutečnost jiná – zjistíte, že rozdíly mezi funkcí věží a strategiemi v zásadě neexistují. Kingdom Rush se podobnému problémů úspěšně brání.

Vyklepání různých kožichů na desítky způsobů

Celkem čtyři druhy věží (kouzelná, těžká střílna, lehká střílna a kasárny) se od sebe významně liší rychlostí střelby, způsobem poškození, rozsahem poškození či plošným dosahem. Každá z nich nabízí několik stupňů upgradů, které se v třetí fázi zdvojují, a nakonec nabízejí ještě speciální vylepšení.

Například těžká střílna. Jakmile zvýšíte rychlost nabíjení a rozšíříte pole dosahu, můžete z ní udělat velkou Bertu (těžký plošný kanón) nebo Teslu (věž metající elektrický proud, který přeskakuje z jednoho nepřítele na druhého). Teslu dále můžete vylepšit o schopnost zasáhnout elektrickým výbojem najednou o jednoho člověka navíc nebo výbojem zajistit větší poškození atd.

zdroj: Vlastní

Rozmanitost věží se střetává s desítkami nejrůznějších nepřátelských jednotek, které mají odlišnou sílu, výdrž, rychlost, odolnost, ale mnohdy i rozličnou speciální schopnost. V záplavách útočících armád o desítkách hlav najdete krvelačná monstra, která jsou schopna své spolubojovníky léčit, na vaše jednotky útočit z dálky nebo se zdvojovat.

Hra přitom výborně míchá tempo, takže je potřeba myslet na všechny varianty a dopředu zjišťovat, jaká vlna nepřátel se na vás chystá zaútočit příště. Není útočník jako útočník - co platí na malého a rychlého čerta, nemusí platit na pavouka, o jeho nenarozených dětech ani nemluvě.

Ani když se vám podaří rozestavět obranu maximálně efektivně, ještě nemáte vyhráno. Na střední obtížnost musíte zapojit i dvě nabízené speciální schopnosti – zhmotňování pěšáků a sesílání ničivých meteoritů. Každé z těchto kouzel má jinou dobu obnovy a obě vás vytáhnou z nesnází - pokud ho správně načasujete a umístíte.

Hrátky s hrdinou

V obtížnějších úrovních a při hře na nejtěžší obtížnost se mnohdy dostane ke slovu i hlavní hrdina, tedy hrdinové. K dispozici je hned 12 hrdinů, kteří přicházejí s různě vyvinutou schopností útočit na blízko či na dálku i s odolností a rychlostí. Všichni tyto hrdinové oplývají i bonusy. Allerii Swiftwind (lukostřelkyně) chrání divoká kočka a může na nepřítele střílet hned několik šípů najednou. Můj oblíbený pupkáč King Denas uděluje bonus některým věžím, svalovec Malik Hammerfury občas vyvolá plošné zemětřesení a tak dále.

Hrdinu na bojišti částečně ovládáte – dáváte mu příkazy, kde má zrovna stát. Jednou může sloužit jako podpora vaší pěchoty, pak může dorážet trousící se zbytky nepřátel na konci cesty a jindy ho můžete využít pouze jako bonusového žolíka, který postává u věží a hecuje obsluhu k lepšímu výkonu.

Každá mapa si samozřejmě žádá něco jiného, tedy alespoň při hraní na vyšší obtížnost. Proto je třeba experimentovat, což je zábavné. Už dlouho se mi nestalo, že jsem se v obchodě nevztekala z dlouhé fronty, ale zaobírala se myšlenkami o plánování výstavby věží v levelu, který se mi dlouho nedařilo překonat (klíčem byla nakonec výstavba maximálně vylepšených Tesla věží).

Ve hře figuruje i několik bossů. Jsou obrovští, silní a mazaní, takže vám často dají zakusit pocity bezbrannosti, zoufalství a strachu o dobití území. Někdy je to vážně o prsa (ne Dolly Buster, spíš Tereza Maxová) a právě v takových momentech budete obdivovat (nebo proklínat, ale v dobrém) rozmanitost Kingdom Rush zdaleka nejvíce.

Neměla jsem místo upgradu lehké střílny pořídit vojákům v kasárnách lepší brnění? A proč jsem z nich namísto chlapů se sekyrami raději neudělala rytíře? Přesně takové otázky si budete při hraní této jednohubky klást a velmi rádi jí odpustíte menší množství obsahu i několik zbytečných pozůstatků z mobilní verze (quick time eventy). 

Verdikt:

Obsahově spíš menší, ale zato poctivá tower defense strategie. Překvapí spoustou zajímavých možností a detailů, které hrají významnou roli a pro zdárné dokončení mise mohou být zlomové. Hledání správného řešení je proto zábavné a často až návykové

Nejnovější články