Killzone: Liberation - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Killzone: Liberation - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

1. 11. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ve světě Playstation jde o akční ikonu. Strhující hratelnost, vynikající design a nezaměnitelná atmosféra se nyní vrátily v isometricky viděné střílečce do kapsy, za jejíž kvalitu by se nemusela stydět žádná platforma.


Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 1.listopadu 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: review/PSP
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva Každá „velká domácí herní platforma“ má nyní svoji vlajkovou střílečku z vlastního pohledu. Na Playstation 2 šlo o dva roky starou Killzone. Ačkoliv se autorům z holandského studia Guerilla Games (které díky jejich úspěchu promptně zakoupila Sony) nepodařilo vybudovat tak pestrou hratelnost, jakou mělo konkurenční Halo, Killzone se i tak výborně hrálo – bylo jednoduché a přímé jako střela. Navíc disponovalo jedinečnou atmosférou „městské“ války z blízké budoucnosti. Narozdíl od poněkud podobné Gears of War ovšem nabídlo lidské nepřátele. Díky tomu dýchalo místy až mrazivě realistickou atmosférou, tvořící těžiště silného herního zážitku. Ke své velké radosti musím hned v úvodu prozradit, že jak tuto jedinečnou atmosféru, tak onu údernou hratelnost se podařilo v plné míře přenést na kapesní handheld PSP v novince Killzone: Liberation.

 Další den, stejná válka
Jedna věc, rozlišující velká herní (filmová, knižní) díla od těch ostatních je stvoření komplexního světa, v němž se daný příběh odehrává. Světa, který má svoji bohatou historii, silnou vnitřní logiku a pestrou škálu postav, odpovídajících skutečným lidským bytostem s jejich různorodými vlastnostmi či vyznáními. Přesně takový svět Killzone dokázala vytvořit. Jde o Zemi v blízké budoucnosti, z níž byli nežádoucí menšiny vyloučeny v mohutných nákladních lodích na daleké planety. Jedna z těchto skupin našla svůj domov na nehostinné planetě Hellghan, pojmenované podle vražedného klimatu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

S nenávistí vůči domovské planetě a lidem, jenž je „vypověděli z ráje“, sestavovali Hellghané tuhou armádu, sdruženou pod názvem „Hellghast“. Tato armáda se nyní vrátila na Zemi, aby zničila všechny původní obyvatele a uzmula rodnou kolébku pro sebe. V čele této strázněmi a křivdami zocelené fanatické armády stojí fašistický vůdce, jehož charismatický proslov v podstatě stvořil jedinečnou atmosféru Killzone hned v intru původní hry. Vaše čtyřčlenná vojenská jednotka spadá pod armádu obránců Země, známou pod zkratkou ISA.

 Vaše mise
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V prvním Killzone jste mohli hrát jednotlivé úrovně za různé členy týmu (rozhodný vůdce Jan Templar, divoký válečník Rico, vražedně tichá agentka Luger a zahořklý přeběhlík Hakha). Bylo ale zřejmé, že hlavním hrdinou je vůdce týmu Templar. V PSP hře tedy ovládáte pouze jeho. Vaše mise se odehrává těsně po událostech z původní hry a jde v ní primárně o záchranu VIP vědců ISA, unesených nepřáteli. Ti se ze zajatců snaží vyrazit přístupové kódy k maximálně nebezpečným zbraním hromadného ničení. Vaším úhlavním nepřítelem je tentokrát albínský generál Armin Metrac, jehož brutální taktiky občas děsí i jeho vlastní spojence.

Příběhová kampaň pro jednoho hráče zahrnuje čtyři kapitoly (město, hory, močály a základnu nepřátel), každou se čtyřmi samostatnými úrovněmi. Průměrná úroveň zabere nějakých 15 minut čistého herního času, nicméně jsou dost těžké, takže v praxi budete každou z nich hrát alespoň hodinu. Naštěstí jsou v nich relativně často automatické ukládací check-pointy. Kromě běhání a střílení si také užijete ježdění v těžce ozbrojeném tanku nebo vznášení se na tryskovém postroji, vybaveném silným ručním kulometem se spoustami munice.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Z ptačí perspektivy
Zatímco „velká“ Killzone nabídla pohled na akci z vlastních očí, pro kapesní verzi zvolili tvůrci mnohem přehlednější isometrický nadhled. Nikoliv ale za cenu nějakého výrazného zhoršení grafiky na jakousi kreslenou schematickou parodii, jak se to v podobných případech většinou stává. Grafika je plnokrevná, trojrozměrná, polygonová… náležitě okořeněná parádními světelnými a partiklovými efekty. Po zvukové (i hudební) stránce je přitom kapesní Killzone na zcela identické úrovni jako její předloha (včetně zvuků všech známých zbraní, velkých orchestrálních motivů nebo hlasů stejných herců).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra se vás občas bude snažit přimět k opatrnějšímu postupu a plížení – podle barvy očí nepřátel poznáte, zda už vás spatřili (rudá), zda mají podezření a hledají (oranžová) či jestli jsou zcela netušící (žlutá). Možná to nabourává pseudorealismus hry, ale je to zábava a dobře to funguje – podobný přístup k „arkádovým versus realistickým“ hratelnostním prvkům koneckonců razí například Metal Gear Solid a řada dalších konzolových her.

Každopádně stejně jako v případě zmiňovaného MGS, také v Killzone můžete plíživý postup vesele ignorovat a všechny prostě postřílet – samozřejmě takový přístup je poněkud náročnější na reflexy, obzvláště na ty druhé dvě z trojice nastavitelných obtížností hry. Pomoc lze hledat kromě jiného u vašich spolubojovníků, jimž je možné zadávat jednoduché příkazy v „taktické pauze“.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pořádná zábava
Kromě kvalitně zvládnutého ovládání, HUD rozhraní, detailní mapy nebo popisu misí zvyšuje přístupnost a zábavnost hry řada dalších zdánlivých drobností. Patří mezi ně třeba zaměřování za pomoci rudého laserového paprsku (takže máte vždy kontrolu nad tím, kam střílíte – nechybí ale samozřejmě také automatické uzamknutí na nejbližší cíl nebo třeba úkroky pro kropení rychlou palbou jedním směrem) nebo číselné vyjádření energie nepřátel, stejně jako barevný stavový proužek nad jejich hlavami. Zkrátka a dobře, hraní této akční vypalovačky je dokonale hladké a přehledné, jak se na titul s magickou značkou „Killzone“ v názvu sluší a patří.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra jednoho hráče nekončí projitím příběhové kampaně (mimochodem nádherné renderované video je ve hře pouze to úvodní, zbytek přímočarého příběhu je vyprávěn ingame animacemi) v jednotlivých obtížnostech. Jsou tu ještě tzv. „challenge missions“, kde musíte v jednotlivých úrovních plnit specifické úkoly týkající se času, použitých zbraní atd. Hra ale obsahuje také multiplayer - za pomoci „ad-hoc“ připojení lze hrát kooperativně příběhovou kampaň ve dvou hráčích nebo se pustit do bitvy všech proti všem až v šesti hráčích. Zkrátka a dobře, Killzone: Liberation je pořádná porce poctivé akční zábavy, dokonale uhlazená po všech stránkách.

Související články: Killzone 2 PS3 trailer

Martin Zavřel
autorovi je 27 let, pracuje jako producent v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při procházkách s kolií, tenisu, cestování, plavání a na srazech Brněnských Otaku





 
 

Martin Zavřel
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Killzone: Liberation je „pouze“ přímočarou střílečkou, ale v takové výpravě a natolik zábavnou, že se může směle postavit do čela nejlepších her pro kapesní herní přístroje. Řada her pro domácí televizní konzole by mohla tomuto titulu závidět jeho atmosféru, uhlazenost herních mechanismů i solidní hrací dobu.

Nejnovější články