Jedi Knight II - multiplayer recenze

Jedi Knight II - multiplayer recenze

5. 4. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Největší akční pecka současnosti Jedi Knight II: Jedi Outcast se může pochlubit nejen poutavým příběhem, ale také propracovaným multiplayerem se sedmi herními módy a podporou hry proti botům.

Autor: Levis
Publikováno: 5.dubna 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nejnovější dílo proslulého vývojářského studia Raven Software (vývojáři například Soldier of Fortune), Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast vám v nedávné recenzi důkladně popsal Mirek Zeman. Jak si hra ale vede v multiplayeru jsme si nechali na zvláštní článek, protože Jedi Outcast si jej bezpochyby zaslouží. Nabízí totiž rovnou sedm základních módů, a je v ní integrována i podpora pro dodatečné přidávání dalších.

Ještě než se pustíme do popisu jednotlivých módů, je důležité zmínit počet a vlastnosti map, které jsou v základní verzi Jedi Outcast k dispozici. Na výběr máte dohromady z patnácti map; jedenáct základních je použitelných ve čtyřech módech (Free For All, Holocron FFA, Team FFA a Jedi Master), čtyři z těchto jedenácti pak v týmových CTF módech (Capture the Flag, Capture the Ysalamiri) a poslední čtyři potom pro mód Duel.

Mapy
Mezi lokacemi najdeme fanouškům Star Wars jistě velice známá místa, jako například palubu křižníků Impéria (Star Destroyer), ulice a dokonce i odpadové šachty „města v oblacích“ - Bespinu, palubu druhé Hvězdy smrti (Death Star). V módu Duel je pak k dispozici Carbon Chamber (místo, v němž je na konci páté epizody zmražen Han Solo do karbonitu) anebo hangár křižníku Impéria s nákladní lodí, v níž se posádka rebelů v šesté epizodě propašovala na Endor. Autoři si dali záležet na spoustě drobných detailů, a tak si na mnoha místech nostalgicky zavzpomínáte na původní filmovou trilogii - například ve chvíli, kdy se na palubě Hvězdy smrti dostanete až do trůnního sálu císaře Palpatina, nebo k místu, kde Obi-Wan Kenobi ve čtvrtém díle vypíná tažné pole stanice.

Po mapách je na určitých místech rozházeno několik použitelných předmětů; pochopitelně to jsou lékárničky na doplnění zdraví postavy a štíty, které mají stejnou výdrž jako organismus hráče a zdvojnásobují tak jeho celkové zdraví (podobně tomu tak je u většiny ostatních 3D akcí, např. u Half-Life). Kromě toho lze nalézt několik speciálních předmětů, jako pomocné aury, které na několik málo vteřin zvyšují některé hráčovy schopnosti, anebo třeba záhadné zvíře Ysalamiri, které si dokonce zasloužilo vlastní mód.

Boti
Důležité je, že Jedi Outcast se v mnohém podobá Quakovi III. Předně využívá stejného enginu (respektive toho, který byl použit u datadisku Team Arena), takže se dříve nebo později objeví spousta užitečných triků a fíglů, podobně jako je tomu u zmiňované hry. Již nyní je na internetu známo několik fint na využití určitých lokací anebo schopností Síly; a určitě jich ještě bude přibývat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podobně jako tomu bylo u Q3A, i v Jedi Outcast je možno si spustit server a místo hráčů z internetu do něj přidat pouze boty. Autoři si s nimi příliš starostí zřejmě nedělali, protože po několika hodinách hraní vám přestanou stačit (alespoň v mečových soubojích) a rovnocennými protivníky pak jsou už jenom opravdoví hráči z internetu, ale do začátku je to rozhodně dobrý krok. Boty navíc můžete přidávat přímo ve hře - k dispozici je několik „typů“ postav s individuálními skiny (a to dokonce i třeba Luka Skywalkera nebo Lando Calrissiana) a rozpoložením i využíváním Síly.

Free for all
Nejklasičtější a zřejmě také nejhranější ze všech základních módů je Free For All, kde má hráč největší možnou volnost. Hostující server má možnost upravit parametry hry, k dispozici je například volba pro používání světelného meče jako jediné dostupné zbraně. Obsaženo je jedenáct map a asi nejhranější z nich jsou Bespin Streets, uličky oblačného města, v němž se odehrává konec páté epizody Hvězdných válek a ze kterého pochází Lando Calrissian. Mapa obsahuje jednak rozsáhlé prostranství s dvěma můstky, na které se dá doskočit pomocí Force Jumps (pro vysvětlení viz recenze singleplayeru), několik úzkých chodbiček a kupříkladu také rampu, z níž ve filmu odlétá Slave 1 s Boba Fettem a zmraženým Solem, tudíž je právě tato mapa ideální pro praktikování všech typů soubojů. Na své si přijdou hráči preferující zbraňový arzenál i světelné meče a celkově je tento level i mód slušným startem pro úplné nováčky.

Team FFA
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jedná se o Free For All v týmové modifikaci. Stojí proti sobě určitý počet hráčů, rozdělených do dvou týmů (modrý a červený - hráči modrého týmu používají modré světelné meče, červeného samozřejmě červené). Vítězem se stává tým, který dosáhne stanoveného počtu fragů anebo tým s nejvyšším počtem fragů při ukončení časového limitu, který se dá v možnostech nastavit.

Holocron FFA
Druhý z módů je absolutně totožný s Free For All (FFA), až na jednu výjimku; hráči začínají bez možnosti používat Sílu. Po mapách jsou náhodně rozmístěny bubliny s různými schopnostmi, po jejichž sebrání je hráč pochopitelně může používat. Základní nastavení je, že hráč může mít u sebe maximálně tři kostky se Sílou, avšak spousta serverů si toto nastavení mění dle vlastního rozhodnutí, což např. u neomezeného počtu vede k naprosté katastrofě, protože potom je na mapě jeden hráč se všemi schopnostmi Síly a ostatní, na kterých jen získává fragy.

Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, je právě Holocron FFA jeden z nejzábavnějších módů, které Jedi Outcast nabízí. Mečové souboje bez používání Síly jsou totiž mnohdy mnohem napínavější než při užívání speciálních triků, které Síla v Jedi Outcast umožňuje. V případě, že pak Holocron FFA hrajete se všemi zbraněmi, ztrácí tak trochu kouzlo, protože hra se více podobá Quakeovi a Síla v ní už nemá takový význam jako některé naprosto ničivé zbraně.

Jedi Master
Zvětšit zdroj: tisková zpráva I v pořadí třetí mód používá stále stejnou kolekci jedenácti map. Hráči začínají bez možnosti používat Sílu, po mapě jsou rozmístěny všechny zbraně a v jejím prostředku pak jeden světelný meč. Cílem je dosáhnout nejvyššího počtu fragů se světelným mečem - po jeho sebrání se hráč stává Jedi Masterem a ostatní se jej snaží zabít, aby za něj získali body a sami se stali Mistry. Potíž je v tom, že autoři nedokázali vyladit některé z chybek, takže například existují ničivé zbraně, které světelným mečem prostě neodrazíte, ať již máte nulové či několikadenní zkušenosti. Kromě toho se vám body přičítají i za zabití hráčů, kteří Jedi Mastery nejsou (čímž se při hře s boty dají jednoduše nasbírat body, neboť umělá inteligence jim velí zabít hráče se světelným mečem, a útok od ostatních hráčů zcela ignorují.

Zřejmě právě kvůli těmto chybám jsem Jedi Master módu na chuť příliš nepřišel; však si jej třeba zkuste zahrát v deseti hráčích po internetu - seberete světelný meč a deset charakterů po vás ze všech stran začne metat vybuchující detonátory či střely ze sniperovky (které se s trochou štěstí dají odrazit pomocí Force Pull) a navíc lze jednoduše vyhrát střílením po ostatních hráčích, kteří si vás samozřejmě nevšímají tolik jako Jedi Mastera.

Duel
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zřejmě nejzábavnější mód Jedi Outcast nabízí čtyři exkluzivní arény a ohromnou zábavu. Hráči proti sobě nastupují jeden na jednoho ve velice malých arénách, ostatní přihlíží jejich souboji (s možností volného spectator pohledu anebo si mohou přepnout přímo na jednoho z hráčů a sledovat jej). Vítěz klání hraje proti prvnímu ve frontě, poražený se zařadí na její konec.

Duel se již dříve objevil v jiných modifikacích třeba pro Quaka, avšak v realizaci s používáním Síly a světelných mečů je to naprosto geniální nápad a po Free For All je to na internetu rozhodně nejhranější mód. Pro začátečníky se vyplatí sledovat ostatní hráče a finty, které používají, např. běhaní po stěnách nebo skopávání ostatních na zem apod. Ti pokročilejší si pak užijí opravdových soubojů, obzvláště v soubojích dobra se zlem, tzn. Světlé proti Temné straně Síly, jde do tuha - Světlá strana Síly nabízí například neviditelnost (Mind Trick) nebo uzdravování (Heal) pomocí Síly; její Temná strana pak především blesky (Lightning) a schopnost vysávat protivníkovu Sílu (Drain).

další screenshoty z Jedi Knight II: Jedi Outcast

Capture the...
Mód jistě známý všem hráčům 3D akcí nejenom po internetu - hráči jsou rozděleni do dvou týmů a cílem je ukrást vlajku protivníků (která se nachází v centru jejich základny) a donést ji k vlajce vašeho týmu. Nováčci v Jedi Knightovi 2 (avšak zkušení borci z jiných online 3D her) se zde žádného překvapení pravděpodobně nedočkají; mapy jsou poměrně vhodně nadesignované a ukazatel zábavy se drží v normálu - a to i přesto, že mapy jsou symetrické.

Mnohem zábavnější než klasické CTF je Capture The Ysalamiri; je to mód totožný s CTF, avšak na vlajce obou týmů sedí ysalamiri, malé chlupaté zvíře, které odpuzuje Sílu. Praví fanoušci Hvězdných válek toto zvíře jistě znají z knižní trilogie autora Timothy Zahna, která se dějově odehrává po šesté epizodě. Hráč s vlajkou tedy nemůže používat Sílu, ale zároveň nemůže být Síla použita na něho, což je někdy výhoda, někdy také ne - například pokud běžíte dlouhou chodbou s minimálním zdravím a někdo po vás několikrát za sebou hodí jeho světelný meč, pravděpodobně nepřežijete. Na druhou stranu lze s Ysalamirim porazit např. protivníky, kteří jsou v mečových soubojích slabí a vyhrávají díky používání Síly (např. pomocí Drain a Lightning schopností).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A dostáváme se ke konci. Multiplayer Jedi Outcast nabízí čtyři velice kvalitní módy, které určitě stojí za vyzkoušení (navíc díky podpoře botů nemusíte zpočátku hrát po internetu). Pokud si hra získá dobrou pověst i u hráčů, možná se z ní stane opravdový hit, který bude moci počtem hráčů konkurovat i takovým špičkám, jako je například Quake III: Arena, Unreal Tournament nebo dokonce i Counter-Strike. A přestože multiplayer Jedi Outcast nenabízí vyrovnanou zábavu ve všech módech a má svoje chybky, celkově jej lze hodnotit rozhodně pozitivně. Navíc některé bugy (jako například ty u módu Jedi Master) půjdou určitě velice jednoduše vychytat a určitě budou opraveny v pozdějších patchích.

Stáhněte si: Trailer #1 (2 MB), Trailer #2 (4 MB), Video (12 MB nebo 5 MB), Cheaty
Související články: Jedi Knight II singleplayer recenze (březen 2002)

Levis