Jedi Knight II: Jedi Outcast - recenze
9/10

Jedi Knight II: Jedi Outcast - recenze

29. 3. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Lucas Arts se po letech konečně vrací k populární sérii akčních her s tématikou Hvězdných válek a stejně jako s Dark Forces posunují žánr opět o kus dál díky efektnímu využití světelného meče a Síly.

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 29.března 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Dark Forces 3: Jedi Knight 2: Jedi Outcast zní jméno, které by měla hra Jedi Knight 2: Jedi Outcast správně nést. Nejedná se totiž o druhý - jak by snad podle číslovky v názvu mohl někdo mylně vyvozovat - nýbrž již o třetí titul stejného žánru na motivy Hvězdných válek (tj. Star Wars). První střílečka se jmenovala Dark Forces, vyšla v roce 1995 a s dvouletým odstupem následovalo pokračování Jedi Knight: Dark Forces 2. Nyní jméno „Dark Forces“ zmizelo definitivně, zato před všechny hry bylo se zpětnou platností přidáno „Star Wars“™, takže správný název tedy je Star Wars: Dark Forces 3: Jedi Knight 2: Jedi Outcast.

Nicméně na názvu nesejde. Důležité je, že ačkoliv studio LucasArts vydává v v řadě Star Wars spoustu opravdu špatných her, které mohou zaujmout snad jen skalní příznivce Hvězdných válek (k nimž mám osobně neutrální vztah), tato linie vynikala vždy zaručenou kvalitou. Hlavní roli zde sehrálo to, že na Jedi Knight II si Lucas Arts najali věhlasné tvůrce 3D akcí z Raven Software, kteří mají na svém kontě například Soldier of Fortune.

Rozporuplné dojmy z prvních misí
S tímto přesvědčením jsem také v pondělí usedl k počítači a založil disk s Dark Forces 3… ehm… Jedi Knight 2: Jedi Outcast do mechaniky. Výsledkem bylo regulérní rozčarování. První mise sice byla OBROVSKÁ, zato však šedivá, nudná a nenápaditá. Mimoděk mi na mysli vytanul Doom, kde jste pobíhali komplexem bez zjevné hlavy a paty, a snažili se přijít na to, kde že jste opět zapomněli stisknout tlačítko. Nejinak je tomu zde. Autoři se navíc zjevně dali práci, aby byla tlačítka umístěna tam, kde budou nejméně patrná (nejlépe na panelu se stovkou dalších tlačítek - samozřejmě neaktivních). Po vašem boku sice stojí ztepilá pilotka Jan Ors, tu ovšem zanecháte ve výpočetním středisku, které je jí zjevně milejší, než žár bitevní vřavy. O spolupráci na úrovni Medal of Honor: Allied Assault se rozhodně nedá hovořit.

Přehnaná obtižnost
Na samém začátku si také všimnete, že Jedi Knight 2: Jedi Outcast je PŘÍŠERNĚ obtížný. Poslední dobou vešlo do módy používání tzv. realistického modelu poškození, ovšem autoři jej zde spolehlivě dohnali do extrému. Můj dojem po 20 minutách hraní a pěti načteních hry byl, že nepřátel je zatraceně hodně, vyjma zásahu do hlavy jsou nesmrtelní a lékárniček zatraceně málo. Zatímco v Half-Life jsem si se zdravím a štíty nedělal starosti, protože jakmile se ve tmě na konci chodby něco pohnulo, zabil jsem to, v Jedi Knight 2: Jedi Outcast stisknete tlačítko a do místnosti vtrhne 16 imperiálních vojáků, takže těžko můžete počítat, že vyváznete se zdravou kůží.
Poprvé ve svém životě jsem se snížil k házení granátů a kladení nášlapných min, protože proti takové přesile by neměli šanci ani Butch Cassidy a Sundance Kid. Protivníci neustále pokřikují: „Obklíčit! Zabít!“ a svá slova proměňují v činy.

Bojový arzenál
Nejdříve se bráníte konvenčními zbraněmi, jejichž jádro zůstává oproti předchozím dvěma dílům neměnné. Tvoří jej Bryar Pistor, kterou používal už Han Solo, E-11 Blaster Rifle, „weapon of choice“ imperiálních vojáků a kuše Bowcaster, které jsem nikdy nepřišel na chuť. Možná vás to překvapí, ale nejvíce si zřejmě oblíbíte Bryar Pistol, která je velmi přesná na velké vzdálenosti a její druhý mód spolehlivě vyřadí většinu základních nepřátel jediným výstřelem - jednoduše ostřelovací pistole.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Má statistika na konci každé úrovně ovšem vyhodnocovala jako nejpoužívanější zbraň E-11 Blaster Rifle, která co ztrácí na přesnosti, získává na kadenci a když vás obklopí 10-12 nepřátel (zde jev naprosto běžný), pak poznáte, že přesnost není vždy klíčovým parametrem. Za zmínku stojí i ostřelovací puška Tenloss Distruptor Rifle, která dokáže kohokoli (doslova) vymazat jediným zásahem kamkoli.

Zlom v pokročilé fázi hry
Po druhé misi (šesté úrovni a několika hodinách hraní) však nastává zlom. Či spíše ZLOM. Jan je zabita Dasannem, temným rytířem řádu Jedi a vy sami se poraníte vlastní puškou, když se - poněkud naivně - postavíte jeho světelnému meči. V ten okamžik dostává vaše putování jasný cíl a směr, tj. pomstít se Dasannovi za smrt Jan. Za tímto účelem nejprve navštívíte legendární Údolí Jedi (tj. Valley of the Jedi), které jste v předchozím díle zachránili - čímž neprozřetelně odhalíte jeho koordináty svým nepřátelům - a následně Akademii Jedi (tj. The Jedi Academy), kterou vede hlavní hrdina prvních tří snímků v řadě Hvězdných válek z časového hlediska Luke Skywalker. Zde absolvujete krátký trénink, prostřednictvím kterého jsou vám navráceny vaše schopnosti používat Sílu (tj. Force) a především světelný meč, s nímž máte v plánu vykostit svého úhlavního protivníka.

Výhody světelného meče
Světelný meč je sice světelná šavle (tj. lightsaber), ale vzhledem k tomu, že jako šavle nevypadá, podržím se původního překladu. Jeho používání dělá z Jedi Knight 2: Jedi Outcast úplně jinou hru, než jakou byl na začátku. Najednou svět nevidíte z perspektivy vlastních očí, ale z pohledu třetí osoby a otvírají se před vámi netušené možnosti. Používání světelného meče se dělí do třech základních disciplín, které hraním neustále zdokonalujete(!): běžný útok, vrhání čepelí a odrážení střel. První dvě jsou zřejmé, poslední vám umožňuje používat světelného meče i proti nepřátelům ozbrojeným distančními zbraněmi na energetickém principu. Nejprve střely odrážíte chaoticky všemi směry, ovšem postupem času se naučíte metat je zpět na protivníka. To samozřejmě nemůžete dělat v houfu 30 nepřátel, protože ruce máte jen dvě a světelný meč jeden, ale v malém množství to funguje skvěle.

Bylo by ovšem chybou si myslet, že světelný meč z vás udělá supermana. Autoři Jedi Zvětšit zdroj: tisková zpráva Knight 2: Jedi Outcast totiž s jeho objevením se ve hře jakoby chytili „druhou mízu“ a všechno je jako vyměněné. Namísto letargických imperiálních vojáků v bílých cvičebních úborech nastoupí rodiani vybavení ostřelovacími puškami Tenloss Distruptor Rifle, jejichž paprsek nedokážete světelným mečem odrazit a granové s termálními granáty, které se světelným mečem naopak odrážet nedoporučuje.

Hned v prvním baru, který jsem se pokusil „vybílit“ ve snaze najít jednoho z místních gangsterů, se nacházelo tolik rodianů a granů, že jsem musel premiéru světelného meče odložit na neurčito a potupně sáhnout po arzenálu konvenčních zbraní. V takto schizofrenní atmosféře se odehrává celý zbytek hry, přestože dominance světelného meče neustále vzrůstá.

Výborný design levelů
ZLOM se však pozitivně podepsal i na designu úrovní. Hned ta první, kterou absolvujete se světelným mečem na opasku, má neuvěřitelnou atmosféru. Odehrává se na jakési urbanistické planetě, jejíž vysoké budovy jakoby vyrůstají z tak hluboké propasti, že není možné dohlédnout dna. Ty jsou v několika úrovních pospojovány nejrůznějšími lávkami a ochozy, na nichž stojí rodiani a granové a směrem dolů (tj. po vás) střílejí a hází granáty.

Jak již bylo řečeno, rodiani jsou vybaveni ostřelovacími puškami, s nimiž mohou s takřka stoprocentní přesností střílet odkudkoli (většinou napříč celou úrovní), takže jakmile se objevíte na volném prostranství, číhá na vás „neviditelná smrt“. Na několika místech jsem se nechal několikrát zabít, abych zjistil, z jakého ze stovek oken, dveří a balkonů paprsek přichází. Ale i když to zjistíte, stejně nemáte šanci zasáhnout rodiana dříve, než on vás - prostě je rychlejší.

další screenshoty z Jedi Knight II: Jedi Outcast

Používání Síly
Do všeho se navíc pletou vaše schopnosti využívat Sílu, které postupně získáváte a zdokonalujete. Kupříkladu schopnost přitáhnout si na dálku věci vám na nízké úrovni umožní pohybovat krabicemi, zatímco posléze budete moci vytrhávat nepřátelům z rukou zbraně. Dále je zde škrcení (oblíbená to demonstrace síly Darth Vadera), metání blesků, možnost odstrčit nepřítele nebo schopnost působit na mozek protivníků unylé mentální úrovně - až se v tomto umění zdokonalíte, dokážete je dokonce přesvědčit, aby se stali vašimi spojenci. Vyjma toho je zde tradiční zlepšení skoků, rychlosti a hojení ran, které používáte zejména v boji s temnými rytíři řádu Jedi. Po perfektním zvládnutí všech kombinací Síly se souboj muže proti muži mění v působivý balet smrti. Všechny úrovně jsou jejímu využití přizpůsobeny, takže hra postupně neztrácí na zábavnosti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva K tomu všemu je třeba přičíst ještě skvělou grafiku (světelný meč vypaluje rýhy do stěn) na upraveném Quake 3 Team Arena enginu a vynikající hudbu (jedná se o původní hudební doprovod k prvnímu, resp. třetímu dílu Hvězdných válek skladatele Johna Williamse), na které zde již bohužel nezbývá místo, stejně jako na dalších 50 procent věcí, které stojí za zmínku. Jedi Knight 2: Jedi Outcast je zkrátka jasná volba. May the force be with you…™

Jedi Knight II se navíc může pochlubit propracovaným multiplayerem a řadou herních módů nebo map na výběr, které rozebereme ve speciální recenzi multiplayeru příští týden.

Stáhněte si: Trailer #1 (2 MB), Trailer #2 (4 MB), Video (12 MB nebo 5 MB), Cheaty

Mirek Zeman