Heroes of Might & Magic IV CZ - recenze

Vychází na platformách: PC

Verdikt: Starého psa novým kouskům nenaučíš.

Objednat na JRC.cz

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

metacritic 84/100

7. 5. 2002 v 00:00 - Recenze Autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Jak přinést něco nového do čtvrtého dílu Heroes of Might & Magic a současně nenarušit úspěšný koncept těchto tahových strategií? Odpověď najdete v recenzi pocházející z lokalizované verze této hry.

homm4cz

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 7.května 2002


Historie ságy Heroes of Might & Magic (dále jen HoMM) se začala psát v roce 1990, kdy se na pultech obchodů objevil její předchůdce - hra King’s Bounty. Nikdy jsem ji neviděl, nehrál, ba jsem na ni ani nečetl recenzi, takže nemohu posoudit, do jaké míry byla základem pro současnou podobu série. První díl byl pro mne proto terra incognita, na čemž se nepochybně podepsala i skutečnost, že tahové strategie nehraji v podstatě vůbec a real-timové velmi sporadicky. Po HoMM jsem navíc sáhl hlavně z toho důvodu, že právě nebylo příliš co hrát. Hned první mapa však však pohltila natolik, že jsem šel spát takřka ráno a stejné schéma se opakovalo rovněž několik následujících dnů.

V době vrcholícího šílenství kolem superrealistických démonů a impů HoMM přišel s ručně kreslenou grafikou, infantilně vyhlížejícími postavičkami, trochu přihlouplými texty a atmosférou klasické pohádky; tedy nikoli fantasy. Titul se doslova přes noc stal hitem a bylo jasné, že musí nutně následovat pokračování. Už jen z komerčních důvodů. To samozřejmě staví tvůrce, New World Computing, před zapeklitý problém: jak přinést něco nového a současně nenarušit úspěšný koncept? HoMM2 a HoMM3 tak byly spíše datadisky. A jak vypadá HoMM4?

 Úvod do základů Heroes of Might & Magic
Pokud se vám z různých důvodů za poslední desetiletí nedostal do rukou ani jeden z předchozích dílů, což je nepravděpodobné, či jste o nich dokonce ani neslyšeli, což je ještě nepravděpodobnější, pak vězte, že HoMM4 je tahová strategie. Na pestrobarevné mapě začínáte s jedním městem a jedním hrdinou a vaším úkolem je - ve většině případů - získat všechna města a zabít všechny hrdiny, ať už se zadání tváří jakkoli. V praxi to vypadá přibližně tak, že kolem sebe za tímto účelem shromáždíte kohortu svých věrných a vydáte se postupně odhalovat tajemství mapy cudně zahalené v mlze (Fog of War), kterou je třeba zcela vymýtit.



Vyjma likvidace nepřátelských armád a zabírání opevnění také sbíráte artefakty a suroviny a berete pod svoji ochranu místa, odkud vám mohou plynout jejich denní či týdenní desátky. Pak jsou zde také školy či knihovny, kde získáváte zkušenosti a učíte se novým kouzlům. Tato místa jsou střežena neutrálními potvorami, které je brání nejen před vámi, ale i před vašimi soupeři. Novinkou HoMM4 je, že pokud trávíte na nějaké mapě příliš mnoho času, k určitému datu se jednoduše „resetuje“ a všechny odstraněné příšery budou opět přivedeny k životu.

 Hrdinové
Největší změnou ovšem prošli hrdinové. Každý druh města má své vlastní: život rytíře a kněží, smrt nekromanty a temné rytíře, řád lordy a mágy, chaos zloděje a kouzelníky, příroda lukostřelce a druidy a moc barbary. Tím však výběr není uzavřen, protože podle své specializace mohou spadat až do 48 různých tříd! Děje se tak díky zbrusu novému systému dovedností. Když hrdina na základě získaných zkušeností dosáhne vyšší úrovně, může si vždy vybrat jednu schopnost s bojových, magických či šlechtických. Takže pokud hrajete za život a naučíte svého kněze mimo jeho profesi bojovat, stane se z něj paladin. Kombinací šlechtictví a magie chaosu získáte čarodějného krále, taktika a průzkum naopak dělá polního maršála. To se vzápětí projeví i na bojišti. Kupříkladu polní maršál přidává všem jednotákám +10 % útočný bonus apod.

V HoMM4 se poprvé mohou hrdinové fyzicky účastnit bitev. Z počátku jsou sice slabí, ale díky artefaktům a zkušenostem z nich můžete vytvořit „stroje na zabíjení“. Nová pravidla bojů navíc umožňují udělat skupinu až osmi hrdinů, což není k zahození. Pokud je armáda poražena na hlavu, hrdina nezemře, ale přesune se do nejbližšího vězení soupeře, odkud jej máte šanci vysvobodit.


 Souboje
Přestože z obrázků můžete mít dojem „trojrozměrnosti“, souboje jsou striktně dvojrozměrné či spíše řečeno isometrické. V recenzi na serveru Actiontrip jsem narazil na pěkný výraz 21/2D, který to vystihuje asi nejlépe. Nejsem si zcela jist, zda právě tohle byl krok správným směrem, protože zatímco původní zobrazení umožňovalo promítnout si na pozadí síť hexagonů a důmyslně uplatňovat strategii a taktiku, v současné podobě máte smůlu a musíte se spolehnout na svůj odhad (mřížku do soubojů přidává až patch v1.2, který v době psaní tohoto článku není pro českou verzi hry k dispozici - pozn.ed.). Za sebe musím konstatovat, že mi oproti předchozím dílům přijde HoMM4 více vyvážená.

V minulých pokračováních jste si snadno vytvořili silnou armádu, díky čemuž jste drtili vše, co se vám objevilo v cestě. Nyní jsou zde nastavena určitá omezení - nemůžete střílet skrze houf potvor apod. - a vše daleko více záleží na hrdinovi a jeho dovednosti motivovat ostatní. V HoMM4 se bez něj armáda obejde, ale dlouho nepřežije. Pozměněna byla rovněž úloha magie. Zmizela většina kouzel pro hromadné apokalypsy a naopak se objevily možnosti, jak té které jednotce vylepšit statistiky atd. Statistiky však nejsou to jediné, čím se od sebe příšery liší. Některé z nich navíc disponují zvláštními schopnostmi.

 Správa surovin
Vyjma válčení se musíte starat i o to, abyste měli „na kontě“ dostatek peněz a surovin. Jejich správa má v HoMM4 své nezastupitelné místo. Oproti uplynulým pokračováním nedošlo k výraznějším změnám. Stále hromadíte zlato, dřevo, rudu, krystaly, drahokamy, rtuť a síru. Na začátku sice máte po ruce určité zásoby, ty jsou však velmi skromné a stačí na zajištění toho nejnutnějšího. Přírustky se nachází roztroušené po mapě ve formě nejrůznějších náhodných objevů, pokud ale chcete zajistit jejich trvalý přísun a zlepšit si tak životní standard, musíte se poohlédnout po lokaci, která je pravidelně produkuje (zlato - zlaté doly, dřevo - pila apod.).

Místo obsadíte tak, že tam dorazí váš hrdina, vypořádá se s vyčkávajícími potvorami a vezme je pod svou ochranu. Všechny dobyté výspy si samozřejmě musíte bránit, jinak rychle změní majitele. Zde musím zmínit zajímavou novinku HoMM4, totiž že si ke každé lokaci můžete postavit hlídky, jenž ji v případě nutnosti chrání. Suroviny jsou potřebné nejen na stavění budov, ale v pozdější fázi hry také na výcvik nejmocnějších jednotek. Pokud máte nějaké suroviny nadbytek a jiné naopak nedostatek, můžete je směnit na tržišti. Ovšem nikoli v právě výhodném kursu.

 Města
V HoMM4 se nachází šest druhů měst a jsou v podstatě stejná jako v předchozím díle. Nejzásadnější změnou je skutečnost, že zde stavba části budov vylučuje druhé. Ve městě je prostě omezený počet místa a pokud kupříkladu v životě chcete mít šampiony (rytíře na koni s dřevcem) a balisty, pak se nutně musíte rozloučit s anděli a seminářem. Jedná se o zajímavé oživení, které se vás snaží přimět k expanzi. Mezi stavbami je dle mého názoru nejlepším přírustkem karavana, jenž bude pro skutečné dobyvatele pravým požehnáním. Máte-li totiž velké množství nejrůznějších měst, kde si pěstujete odlišné příšery, pak vám dříve nezbývalo, než se jednou za čas sebrat a dojet si je „vyzvednout“, což bylo zdlouhavé a nepohodlné. Nyní je shromáždí karavana, pokud jí nebudou stát v cestě žádné překážky. Jednoduché a geniální.


Všechna města mají svého guvernéra, který v nich nemusí nutně přebývat, ale jeho vlastnosti se odrazí v produkci zlata apod. V případě útoku na město následuje obrana, jenž je v HoMM4 daleko propracovanější. Vyjma hradeb můžete budovat i různé věže, ve kterých budou obránci rozmístěni a nepřátelům znesnadní přístup, protože útočníci nejsou automaticky vybaveni obléhacími stoji.

 Audiovizuální zpracování
Výrazně se změnila vizuální stránka, ale netroufám si tvrdit, že je to krok k lepšímu. Namísto ručně kreslené grafiky s atmosferickým pohádkovým nádechem a roztomilými růžovými draky, modrými hydrami a šedivými minotaury nám zde autoři předkládají obyčejné renderované sprity. Je pravda, že každá jednotka je vytvořena velmi pečlivě a do nejmenších podrobností, ale při bližším prozkoumání zjistíte, že se často jedná pouze o předělané původní verze. Pokud už se přistupovalo ke změně, měl to být přechod do trojrozměrné podoby, protože ta renderovaná už je nějaký pátek z módy, a ani ve svých lepších dobách se v počítačových hrách nikterak nevyjímala.

Navzdory tomu „úletu“ se naopak vydařil hudební doprovod. V HoMM4 totiž naleznete spojení instrumentálního soundtracku z HoMM3 a operního hudbeního doprovodu z HoMM2. V každém případě se v současnoti bezpochyby jedná o jeden z nejlepších počinů na tomto poli. Za zdařilé považuji rovněž ovládání. Jako jeho zásadní výhodu oproti ostatním tahovým strategiím beru skutečnost, že abyste získali informaci, nemusíte se probírat desítkami nejrůznějších nabídek a podnabídek, ale vše máte pěkně po ruce.


 Poznámky k české lokalizaci
Co říci závěrem? Tvůrci HoMM4 nadále pokračují v trendu nastoleném prvním a druhým pokračováním. Nepouštějí se do žádných zásadních úprav a kotrmelců, ale s pečlivostí sobě vlastní opatrně rozšiřují a posunují hranice hratelnosti, takže vnikná stejný efekt jako u Lemmings - držíte v ruce čtvrté pokračování a přestože se nemůžete zbavit dojmu, že jde vlastně o jedno a totéž, stále se u něj dobře bavíte. Jedinou kaňkou je vizuální provedení, ale autoři s ním zřejmě mají problém v obecné rovině (viz příšerně vypadající Might & Magic 9). Uvidíme, co se objeví příště... pokud nějaké příště bude, protože se u tvůrců New World Computing hromadně propouštělo.

BTW: Ještě si neodpustím malou poznámku k českému překladu. To, že jsou v určitých hláškách podstatná jména v prvním pádě, je patrně zapřičiněno programem (uzpůsobeným angličtině). Některá slova jsou přeložena se špatným významem. Budiž, zřejmě to něšlo ze zadání poznat, ale rozhodně by se to dalo otestovat. Co však nesnesu jsou překlady osobních jmen, protože když se to neumí, tak vznikají věci jako „Beebee Vlček“ (hlavní hrdina jedné mapy).

Stáhněte si: Patch (16 MB), Trailer (3 MB), Cheaty, Screenshoty
Související články: První dojmy z betaverze (březen 2002), Rozhovor s Gremlinem o české lokalizaci (duben 2002)

 
Mirek Zeman
připravil: jd




 
 
Mirek Zeman

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.