Heroes of Annihilated Empires - recenze
7/10

Heroes of Annihilated Empires - recenze

3. 1. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vznešený elfský národ čelí hrozbě! Nemrtvé hordy pod dohledem zlovolného černokněžníka se po zemi rozlézají jako vši. Najdete po kapsách dostatek svěcené vody, abyste se jim postavili v nové RTS od tvůrců Cossacks?

Autor: Martin Holas
Publikováno: 3.ledna 2007
Verze hry: finální/anglická/PC

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vznešený elfský národ čelí nové hrozbě! Nemrtvé hordy pod dohledem zlovolného černokněžníka se po zemi rozlézají jako vši. Najdete po kapsách dostatek svěcené vody na to, abyste se jim v nové realtime strategii postavili?

Ukrajinskou firmu GSC Gameworld nemusím znalejším stratégům představovat. Tým, stojící mimo jiné za velmi slušnou historickou sérií Cossacks, tento podzim načal novou trilogii, pomocí které hodlá zabrouzdat pro změnu do vod fantasy. Heroes of Annihilated Empires (dále jen HoAE) je takovým pouličním voříškem mezi čistokrevnými fantasy pejsky, beroucím si z každého plemene to, co se jeho majiteli zalíbilo nejvíc.

Ve hře vás očekává jediná kampaň na dvě odpoledne, ve které se zhostíte úlohy elfího hraničáře Elhanta v boji proti armádě nemrtvých. Zatímco ve většině klasických RTS jsme zvyklí na schémátko postav-vytěž-znič, toto nové dílo se vydalo cestou velmi podobnou výtečnému Spellforce. Warcraftovské budování základny, těžba mnoha druhů surovin (dřevo, kamení, jídlo, železo, krystaly) a formování armády vás přesto nemine, včetně celkem nudné povinnosti věnovat se opravdu pečlivě mikromanagmentu. Na rozdíl od blizzardích strategií je ale ovládnutí dělníků natolik uživatelsky nepřívětivé, že se hráč sem tam cítí, jakoby procházel druhým porodem. Pracanti neskutečně titěrní a vládnou silnou tendencí bojovat s nájezdníky a těžit dřevo, jakmile začnou ve skladech chybět potřebnější suroviny.

Jízda ve znamení RPG
Když se vám jakž takž podaří prokousat prvotními nesnázemi se stavbou báze, poskytne vám HoAE potěchu z enormního důrazu na charakter hrdiny a jeho vývoj. Jakmile vám začne téct do bot, je hrdina prostě vším, spolehlivou obrannou zdí, až padnou všichni bojovníci kolem něj, i zdrcující útočnou silou, schopnou postavit se samotným bohům. Ale nic není zadarmo, a jako v běžném akčním RPG, Elhant se musí vypracovat z nezkušeného hraničářského písklete do podoby elfího poloboha. Samozřejmě nemůžete čekat RPG hody a la Baldur's Gate, každopádně nabízí HoAE poctivý diablovský systém levelování, za který se jakožto realtimovka nemusí vůbec stydět.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zabíjením potvor získávte zkušenostní body (zkušenosti hrdinovi přibývají také prostřednictvím ostatních spřátelených jednotek, i když citelně pomaleji). Za bodíky vám pak jsou nabídnuty náhodné bonusy jako extra zdraví, regenerace nebo třeba +9% k rychlosti pohybu, zajišťující snadnou specializaci postavy na konkrétní způsob boje. Je vám k dispozici plejáda kouzel a aktivních i pasivních schopnosti, jejichž podrobný výčet je absolutně mimo rozsah tohoto textu. Obsaditelných slotů v inventáři je tolik, že jsem se občas až ztrácel, který předmět patří kam. Během cest narazíte na desítky mečů, brnění, pláštů, korun, helem a jiných cetek, zpravidla s negativními i pozitivními účinky zároveň, takže o dilema je postaráno prakticky po celý čas hraní. Silný meč, který zpomaluje pohyb, nebo rychlou katanu, schopnou zasadit bleskově několik úderů?

Fantasy Noemova archa
S mlčenlivým smířením obecně trpím v dnešních hrách stále stejné úkoly, lokace a vůbec celkkovou hratelnost, pročež byl pro mě HoAE právě v rovině leveldesignu velkým a příjemným překvapením. Zajímavé na tom je to, že hratelnost kampaně postupně uzrává jako víno. První mise jsou nudné, krátké, předvídatelně nalinkované. Zpravidla je v nich přichystán jen jediný triviální úkol jako obrana ustupujícího elfího národa. Zhruba od poloviny ovšem obrat o 100%! Budovatelských misí ubývá na minimum a do centra dění se dostává Elhant, který už touto dobou začíná vyrůstat do zabijácké mašiny. Velmi prostorné mapy skrývají nejedno tajemství.

Jako bychom se na chvíli přesunuli do série Heroes of Might & Magic, po rozmanitých pohádkových krajinách jsou rozesety alchymistické budky, kovárny a oltáře, hlídané neutrálními příšerami, které musí hrdina se svojí armádou nejdřív vybít. No, příšerami... to dostatečně nevystihuje velikost bestiáře, se kterým máte tu čest se potkat. Stromoví enti, baziliškové, obři, gnollové, trollové, orkové, goblini, draci, wyverny, harpyje.... uff, nejspíš bych zakořenil, než by se mi podařilo vyjmenovat vše. Snad od každého myslitelného fantasy druhu tu narazíte na exemplář. Obyvatelé světa HoAE nejsou svým vzhledem vůbec podivuhodní a asi se jim nebudete divit jako Kolumbus Americe, nicméně já mám čisté fantasy rád. A pokud i vy, bude se vám zde představovaná kýčovitost líbit také a s radostí autorům odpustíte bezbřehé vykrádání nápadů z herního, potažmo i filmového světa.
 Ušatý spasitel
Dáte-li si tu práci, během kampaně narazíte mimo povinné i na na desítky volitelných úkolů. Ty pochopitelně plnit nutně nemusíte, nicméně ujít by si je nechal jen blázen, protože nejsou v žádném případě jen jakousi vatou pro navození dojmu vysoké herní doby. Úkoly jsou zábavné a je radost nechat chvíli základnu vlastnímu životu a vypravit se s hrdinou na dobrodružnou výpravu do neznámého kouta mapy.

V jedné z misí je vaším hlavním úkolem zajistit dostatek surovin ke zřízení obranného tábora proti nemrtvé armádě. K tomu budete muset navštívit čtyři těžební kolonie a přesvědčit zdejší představitele, aby vyslali do tábora karavanu. Samozřejmě to tak jednoduché není. Kromě toho, že karavanu musíte během cesty hlídat proti nájezdům potvor, je nezbytné udělat každému z papalášů menší službičku, aby vám ve vaší prosbě vůbec vyhověl. Jeden z dolů například obsadila parta ghoulů. Dostanete pod kontrolu z poloviny rozestavěnou základnu a na stůl úkol postarat se o ně.

Mimochodem, vidíte tu eleganci? Budování základny jen jako krátká minihra v rámci větší mise, právě tak dlouhá, aby nestihla nudit a přitom poskytla vítané oživení od života dobrodruha. Po splnění úkolu o ni samozřejmě přijdete a můžete vesele dál pokračovat v pobíhání po okolí. To samozřejmě není vše, pokud se vzdálíte dostatečně hluboko do začerněných zákoutí mapy, nejen že si nahrabete spoustu zkušeností, ale i narazíte na extra porci zábavy. Zpacifikování orků, kteří ukradli trpaslíkům "mechanické démony", pomoc při obraně přepadené vesnice, souboj s pekelným démonem ne nepodobným Balrogovi z Pána prstenů a další a další podúkoly.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V multiplayeru se vám mimo elfů z kampaně zpřístupňují další dva typy hrdinů (válečník a mág) a tři hratelné strany - těmi jsou trpaslíci, nemrtví a lid Cryo, drsní obyvatelé mrazivých pustin. Způsob hry za jednotlivé národy je sympaticky odlišen na úrovni jednotek a sbíraných surovin. Nemrtváci tradičně sázejí spíše na počet a hordy kostlivců se tak střetávají s technologicky vyspělými trpaslíky (ti jsou k nerozeznání od svých bratříčků ve Warcraftu, včetně typických mušket nebo bachratých parních vozítek a vzducholodí).

Na první pohled mě v multiplayeru, potažmo i skirmishi, zaujala schopnost hrdinů, kterou se autoři chytře pokusili oddělit RTS/RPG přístup. Každý hráč začíná s jedním hrdinou, kterým může pomocí speciální schopnosti přivolat dělníky na výstavbu základny. Má to ovšem háček, touto akcí se na půl hodiny hrdina promění v sochu, čímž logicky ztratí horu zkušenostních bodů. Warcraft nebo Diablo? Obojí je možné.

Tanky proti elfům?
HoAE se bohužel nevyhnul nedostatkům. Předně musím vytknout pouhé tři multiplayerové mapy, což v kombinaci s relativně krátkým singleplayerem skutečně mnoho není. Doufejme, že se brzy objeví nějaké dodatky. Dalším negativem je v poslední době obecně dost zanedbávaná AI, v HoAE degradována až do stavu totální stupidity. V kampani to tolik nevadí, neboť vše hravě překrývá houští komiksových animací, dialogů a navíc jsou mise z větší části naskriptované tak, aby proti vám nemusel stát oponent schopný něco rozhodovat. Jenže ve skirmishi se tupost počítače provalí naplno. Štrůdl nepřátelských jednotek jako za dob prvního Command & Conquer konce nebere a neutrální potvory mají kolem sebe jakousi kruhovou zónu, mimo jejíž hranice mají vstup zakázán. Eliminace silnějších kousků pak většinou spočívá v ubíjejícím několikaminutovém lákání na hrdinovo statné tělo, zatímco je bestie ostřelována vyvolanými střelci a magickými strážci.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Kostra děje originalitou určitě nevyniká. Máme tu jasně ohraničené dobro a zlo, které je zdánlivě neporazitelné a k jehož zničení se musí Elhant obětovat výpravou do dalekých krajů s cílem nalezení ultimátní starobylé zbraně. Velmi často vznikají pahýly a úseky, které jakoby nebyly úplně domyšleny - aniž bych chtěl příliš prozrazovat, jmenovitě můžu uvést například nedokončený motiv lásky nebo trosky pozemské techniky, na které asi třikrát nebo čtyřikrát narazíte po levelech. Častečně se jedná o opomenutí zcela záměrná, podle vyjádření na nejmenovaném diskuzním fóru se vysvětlení přítomnosti tanků Abrams ve fantasy světě dočkáme v příštích dvou dílech, nicméně to určitě není nejšťastnější způsob vyprávění příběhu. Vzniká pak lehký dojem, jakoby plul na vodě.

Pohádková grafika
Po technické stránce je HoAE vyveden skutečně brilantně. Pohádkově zářivý svět jen hraje jasnými barvami a engine vycházející z Cossacks 2 zvládá zobrazovat vše potřebné bravurně. Menší jednotky jsou vyvedeny formou dvourozměrných spritů, zatímco ty větší modely včetně hrdinů jsou kompletně 3D. Nextgenoví technoidi jdou po tomto zjištění nejspíš do mrákot, naštěstí to nic nemění na tom, že grafika skvělá je a "placatost" jednotek i díky omezenému zoomu nebudete mít šanci zaregistrovat (rotace ovšem nijak omezená není!). Pouze drobná nekonzistentnost ve členitějším terénu kazí celkový dojem - stíny se občas chovají opravdu podivně, jakoby byl zdroj světla těsně za zády postav, a šípy létají skrze pevné překážky. Hrdinové mohli být také mnohem menší, obr dvakrát třikrát větší než řadový bojovník nevypadá esteticky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Anglický dabing kolísá kolem průměru. Lze ještě pochopit, že je Elhant hrdý epický bojovník a proto tak také mluví, ale nejednou by svůj přehnaně teatrální projev mohl strhnout zpět na zem. Zbývající postavy jsou na tom podobně, zkrátka nic extra profesionálního vás nečeká. Hudba se povedla, velmi slušné melodie sice jako celá hra vyvolávají dojem, že už je odněkud znáte, ale proč jim to vyčítat, když se tak dobře poslouchají.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Video...