Half-Life 2 Deathmatch - recenze

Half-Life 2 Deathmatch - recenze

19. 1. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Half-Life 2 bývala vytýkána absence síťové hry, což Valve prozatím vyřešili deathmatchovým přídavkem, mezi jehož hlavní lákadla patří možnost využití Gravity gunu. Jaké to je zabít protivníka například hozením umyvadla?

Autor: Frix
Publikováno: 19.ledna 2004

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po listopadovém vydání Half-Life 2 (recenze) se jeho chyby daly spočítat na prstech jedné ruky neopatrného dřevorubce a nejčastějším předmětem výtek se poměrně logicky stávala absence normálního vlastního multiplayeru, který jen zčásti suplovala předělávka Counter-Strike: Source (recenze). Překvapivě rychle po uvedení hry do obchodů se však začátkem prosince objevil oficiální přídavek v podobě Deathmatche (info), mezi jehož hlavní lákadla patřila možnost využití Gravity gunu ve hře s živými protivníky. Po zhruba měsíčním testování již můžeme s jistotou zhodnotit, zda je tento prozatimní multiplayer pro Half-Life 2 jen obligátním dodatkem a v zásadě zbytečností, nebo jde-li o skutečně zábavnou část hry.

Základní informace o HL2 Deathmatch
Na úvod je zapotřebí vědět několik důležitých faktů – pro originální verzi hry se dá HL2: DM sehnat pouze pomocí distribučního systému Steam, z něhož je třeba stáhnout zhruba 30 MB velký balík souborů. Spouštění multiplayeru potom překvapivě neprobíhá přímo přes rozhraní Half-Life 2, nýbrž podobně jako CS: Source se hra spouští samostatně z menu Steamu.

I přes drobný update síťového kódu, kterého se zatím HL2: DM dočkal, se jedná v současném stádiu hry o jasnou betu, která byla vydána s cílem vyslat hráčům zprávu, aby zanechali svých pokusů o vytvoření vlastního multiplayeru. Valve tak fanouškům ušetří zbytečnou práci, která by posléze přišla vniveč a komunita se místo toho může soustředit na vývoj map. Ty oficiální jsou zatím totiž pouze dvě, přesněji jde o dm_overwatch a dm_lockdown, které prakticky beze změn kopírují prostředí ze singleplayeru. O dodatečných mapách a soutěži o nejlepší fanouškovské dílo si povíme o kus dál, nejprve si rozeberme Overwatch a Lockdown.

Zatím jen dvě oficiální mapy
Overwatch je mapa situovaná do prostředí zruinovaného domu v City 17, ohraničeného několika ulicemi a zátarasy. Pokud jste dohráli Half-Life 2, stačí si vzpomenout na místo, kde bylo třeba vysvobodit Barneyho obklíčeného snipery v okolních domech. Boje se odehrávají jak venku, tak uvnitř zruinovaného domu. Oproti druhé mapě zde přichází neustále ke slovu Gravity gun - všude kolem se totiž neustále objevují doslova desítky různých předmětů, které přímo vybízejí k experimentování.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hozením daného předmětu (v závislosti na jeho hmotnosti) nepřítele jen lehce zraníte nebo jej doslova smétete ze scény. Většina zásahů je smrtelná, pokud zrovna nedržíte v Gravity gunu plechovku od koly. Na tomto levelu se někdy hrátky s Gravity gunem zvrhávají až do trochu zbytečně šílených podob, ale hodně záleží na počtu hráčů. Pokud hraje maximálně 16 lidí, je Overwatch výborný, ve větším počtu lidí obvykle nastává chaos.

Lockdown je kopií prostředí umývárny a prádelny ve vězeňském komplexu Nova Prospekt a jedná se to úplně odlišnou mapu než Overwatch. Boje se konají v interiérech a až na hlavní prostor umývárny se potkáte v úzkých chodbičkách, kde rozhoduje síla zbraně protivníků spíš než velikost objektu v gravity gunu. Jinými slovy, k vrhání tu jsou především umyvadla nebo záchody, ve valné části mapy se ale vyplatí používat běžné zbraně. I v chodbách se najde pár vhodných objektů, většinou to jsou radiátory nebo barely. Obecně se do Lockdownu vejde pohodlně daleko více lidí bez toho, že by nastalo nepřehledné masakrování všeho a všech kolem. Ze dvojice oficiálních map mi přijde Lockdown více verzatilní a příjemný na hraní.

Kde sehnat další levely?
Ačkoliv zatím obsahuje HL2: DM jen narychlo splácané předělávky prostředí ze singleplayeru, prozatímní mapy nejsou vůbec zlé. Ale bude třeba přitlačit ze strany autorů na pilu a vypustit pár originálních kousků z nějakého neotřelého prostředí. V tomto směru leccos slibuje i velká soutěž o nejlepší fanouškovskou mapu, která se dočkala svojí uzávěrky před pár dny a v brzké době se snad dočkáme vyhlášení vítězů včetně vypuštění všech kvalitních zúčastněných výtvorů do světa.

Prozatím tu pro vás máme několik tipů na mapy od fanoušků, které se běžně hrají. Všechny je najdete ke stažení na serveru halflife2.filefront.com a jejich názvy jsou: crossfire2, dm_bounce_b1 a b2, dm_crossfire2_b2 a b3, dm_gasworks, dm_harbour, dm_killbox_final, dm_stalkyard, dm_substorage a dm_watergate. Z neoficiálních kousků se tyto zatím hrají nejvíce a svojí kvalitou dosahují minimálně úrovně Lockdown a Overwatch.

Problematické zbraně včetně Gravity gunu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vyvážení zbraní je u HL2: DM bohužel hlavní chybou, která je až bolestně znatelná. Páčidlo zcela chybí, základní pistole je prakticky na nic a ještě hůř bohužel působí samopal, který nedovede nepřítele zabít ani kompletně vysypaným zásobníkem do jeho těla. Souboje dvou lidí na samopaly se tak nechtěně stávají terčem ostatních hráčů se silnějšími zbraněmi nebo těžkým předmětem v Gravity gunu, čímž se dají sejmout dvě mouchy jednou ranou. Stejně tak brokovnice ani na blízko nedává adekvátní míru zranění, o výbušninách nemluvě. Zato takový Magnum je takové příruční AWP, které na jeden zásah okamžitě zabíjí. Totéž se dá z nabídky dále říct jen o raketometu, který je ale oproti Magnum určený na trochu jiné herní situace.

Gravity gun je ošidná zbraň. Pokud se trefíte, frag je jasný, míření s ním je ale kvůli zakrytí výhledu předmětem hodně obtížné. V úvahu je třeba brát rychlost vrženého předmětu, který nejprve letí vysokou rychlostí, ale rozhodně nemůžete doufat ve fragování protivníků na druhém konci mapy. Také zachytávání předmětů ve vzduchu nefunguje vždy správně, leckdy se i přes zdánlivě dobré načasování nepovede zachytit smrtící projektil letící vaším směrem.

Pokud patříte mezi pravidelné hráče Counter-Strike, zapomeňte raději před zkoušením deathmatche zažité návyky a vraťte se pěkně stylem hraní do starých časů. Zaklekávání, střelba v krátkých dávkách, neurčité míření do okolí s ohledem na zpětný ráz zbraně – to všechno je v HL2: DM k ničemu. Daleko více záleží na udržování pohybu. Vyčkávání na místě se rovná brzké smrti, nejčastěji formou zásahu almarou nebo podobným předmětem. Stejně tak házení granátů je zcela odlišné, tady si však budou muset zvykat všichni hráči. Za ideální průpravu na HL2: DM se dá označit třeba Quake III nebo z novějších kousků Painkiller a Doom III.

Díkybohu za vychytání chyb
Když jsem o HL2: DM psal před zhruba měsícem pro Level, zmiňoval jsem problémy se síťovým kódem a nepříjemně vysokým pingem. To již v současné době naštěstí opadlo, objevilo se mnoho dedikovaných serverů a ping je na stejné úrovni, jako je tomu u CS:S. Jinými slovy, u kvalitního serverů v domovském státě hráče by neměl ping stoupnout nad 40ms. Stejně tak se již neobjevuje spawn-killing, který se stával na zaplněných serverech zaručenou noční můrou. Šlo o to, že se po zabití zjevili dva nebo více hráčů na stejném bodě mapy a tím přišli všichni znovu o život. Bylo možné se takto i zacyklit, naštěstí se Valve promptně postarali o odstranění chyby.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva HL2: DM má velké ambice, které se ale budou moci naplno projevit teprve po doplnění dalších oficiálně vydaných map a zlepšení rovnováhy zbraní. Tam tkví zatím největší problém. Dokonce i hlavní atrakce, Gravity gun, není pro hráče úplně příjemnou záležitostí. Na rychlé odreagování po dnu v práci nebo ve škole je Deathmatch výborný, zkušenější hráči ale nemají moc důvodů pro přechod od nového Counter-Strike.

OFICIÁLNÍ BOT PRO COUNTER-STRIKE: SOURCE
Od začátku tohoto týdne je ze Steamu k dostání oficiální bot pro Counter-Strike: Source. Jde vlastně o předělávku výborného bota pro Condition Zero, kterého mají na svědomí Turtle Rock Studios. Je to stejně kvalitní výtvor, jaký jsme měli možnost vidět u CZ, boti se chovají velmi lidským způsobem a boje s nimi představují solidní trénink pro online hraní. Nejsou superpřesnou mašinou, která se chová pro svět CS zcela iracionálně, naopak se dá vypozorovat řadu věcí příbuzných běžnému hraní, například styl střelby v dávkách nebo specifický pohyb po mapě.

Kvalita botů se odrazila i na jejich obtížnosti, už na základní easy jde o schopné protivníky, se kterými si leckdy zahrajete lépe, než na public serveru. Malá perlička na závěr - i zde mají boti ve zvyku častovat hráče druhého týmu nadávkami (samozřejmě v angličtině), které leckdy vytváří dojem online hry až příliš věrně, včetně "1337 5p34k" a pravopisných chyb. Ale nebojte se, tato volba se dá v případě zájmu vypnout.

Internetový obchod Tiscali GameShop je exkluzivním sponzorem češtiny do této hry a každý zákazník, kdo si Half-Life 2 u nás koupí, dostane překlad hry zdarma (více informací a obrázky).

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Češtinu, Cheaty...

Související články: Recenze, Tipy pro řešení zákysových míst, Ladíme výkon 1. díl&2.díl, Novinky

Frix
autorovi je 19 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje helsinskou Open University of Economics; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)

Frix