Gravity Rush 2 - recenze

PlayStation 4

Recenzovaná verze: PS4

Vychází na platformách: PS4

Verdikt: Velkolepé pokračování unikátní akční adventury, které je nutností pro všechny fanoušky, ale potěší i příznivce komiksových superhrdinů. Japonský styl nemusí sednout každému, stejně jako ovládání, ale trpělivé hráče hra bohatě odmění úchvatnými gravitačními zážitky ve fantastickém prostředí.

Hodnocení redakce 8/10

metacritic 80/100

- Recenze autor: Petr Prošek Komentáře: 0

Gravitační královna z originální handheldové akční adventury Gravity Rush se přes remasterovanou verzi pro PlayStation 4 konečně vyšvihla až k dlouho očekávanému pokračování. Nové dobrodružství atraktivní blondýnky Kat je větší, hezčí a zároveň se nese na stejné vlně jako první díl. Fanoušci chrochtají blahem, japonská Gravity Rush 2 splňuje jejich troufalé sny. Ale co na poněkud svéráznou akční adventuru v otevřeném fiktivním světě řeknou nováčci? Ustojí její osobitý styl? Prvních pár hodin rozhodne, ale pak - když ji miluješ, není co řešit.

Ztraceni v prostoru

Gravity Rush 2 vás zaměstná na desítky hodin. V tomhle to autoři vzali pěkně ze široka a rozdávali plnou náručí, ať už jde o téměř třicítku příběhových a necelou padesátku vedlejších misí, nebo třeba různé výzvy a další single či online aktivity. Pokud se ale do hry vrhnete s rozhodnutím poctivě očuchat všechno, co vám přijde pod nos, může se časem dostavit stereotyp nebo frustrace. Proto pečlivě vybírejte, jak budete s Kat trávit čas.

Rozjezd příběhové linky je trochu pomalejší než by bylo záhodno, ale zároveň tak nové hráče pozvolna seznamuje s hlavní hrdinkou a jejími speciálními schopnostmi. Největším lákadlem prvního i druhého dílu jsou hrátky s gravitací, které však na začátku Gravity Rush 2 chybí.

Kat se po událostech v závěru gravitační prvotiny ocitá společně s přítelem Sydem ve společnosti těžařů Banga Settlement. Její schopnosti jsou pryč, stejně jako kouzelný mourek Dusty, který jí doprovázel na cestách. I tak však pomáhá s těžbou krystalů a nasazuje krk v boji s temnými bytostmi Nevi.

Příběh Gravity Rush 2 táhne hru kupředu. Vyprávění formou nádherných komiksových kreseb opět vyplňuje prostor v rámci příběhových misí a navozuje okouzlující atmosféru, nehledě na nádherné portréty postav v rozhovorech.

Během čtyř kapitol dále navštívíte zbrusu nové létající město Jirga Para Lhao, vrátíte se do Heksevillu a nakouknete i do několika prazvláštních dimenzí. Navíc potkáte řadu známých postav včetně sexy parťačky Raven, a hlouběji nahlédnete do nevyřešené minulosti.

Vůně dálav

Je vidět, že autoři mysleli v první řadě na fanoušky, kteří ocení sebemenší detail. Když však poprvé stanete v přístavu Jirga Para Lhao a rozletíte se po městě, bude vám vcelku jedno, zda jste odehráli první díl nebo se s Kat teprve oťukáváte.

Herním prostředím je zkrátka radost prolétávat. Pestrost, styl, architektura, cel shadové pozlátko, barevná paleta a k tomu příjemný soundtrack - to vše navazuje pohodu a podněcuje k průzkumu všech zákoutí. Po několika misích se Jirga Para Lhao otevírá ve všech vrstvách (raději bez spoilerů), úžasný pocit přesunu mezi létajícími ostrovy se násobí, a nezbývá než zatleskat.

Zábava však stojí a padá s uměním bezchybné kontroly gravitace. Jakmile vás nic nehoní, můžete s Kat na pohodu sekat jeden veletoč za druhým a kochat se veškerou krásou okolo. Méně odolní jedinci možná vrátí na talíř nestrávenou večeři, ale jinak vše běží jak na drátkách. Autoři ovládání značně zpříjemnili, což oceníte i při používání odlišných gravitačních stylů, které jsou v Gravity Rush 2 novinkou.

Když však začnou okolnosti tlačit na pilu, ať už jde o časový limit, nebo třeba dotěrné nepřátele, radost se jako mávnutím kouzelného proutku vytrácí, a o slovo se hlásí vztek a frustrace. Sůl do otevřené rány pak přidává i kamera, která občas dokáže dělat pěkné skopičiny, zvláště v těsnějších lokacích.

Úroveň obtížnosti lze libovolně měnit během hry, ale i tak se nevyhnete několika nepříjemným a možná až zbytečně šponovaným momentům, které mohou labilnější jedince lehce dovést k výbuchu.

Gravitační subinka

Samostatnou kapitolou jsou v tomto ohledu stealth mise, které mají často jen jediné řešení, ale v otevřené lokaci jej nijak nenaznačí. V rámci příběhové linky jich naštěstí není mnoho a vedlejší mise si můžete dávkovat dle libosti. Ať už jde třeba o roznášku novin, ochranu stánkaře před výtržníky nebo fotografování mladých děvčat pro starého zvrhlíka.

Japonský původ Gravity Rush 2 se rozhodně nezapře, což ostatně není na škodu. Problém jsem měl pouze s přehnanou naivitou a submisivností hlavní hrdinky, která se často nechová jako "Gravity Queen" a zachránkyně Heksevillu, když sebou nechá zametat a ještě se omlouvá.

Superhrdinské schopnosti si každopádně budete hýčkat a opět se nevyhnete sběru růžových krystalů, poschovávaných v pokroucených záhybech létajících městských čtvrtí. Ty poslouží především k vylepšování techniky boje na zemi i ve vzduchu a gravitačního surfování. A zatímco se Kat v prvním dílu soustředila výhradně na posun gravitace, tentokrát může ovlivnit i velikost gravitační síly v rámci již zmiňovaných stylů Lunar a Jupiter. Jupiter ji táhne k zemi a zpomaluje, Měsíc ji naopak dává lehkost a volnost, což dále ovlivňuje rychlost, sílu a způsob útoků i možnost extrémně vysokých skoků.

Další novinkou z oblasti vylepšování postavy je sběr speciálních talismanů, které zvyšují základní vlastnosti i schopnosti hlavní hrdinky. Talismany lze získat náhodně z krystalů v místech těžby nebo po zabití přerostlých Nevi, jež se občas v těchto oblastech vyskytují. V pozdější fázi hry je pak můžete i libovolně kombinovat v hájemství známé věštkyně Aki a vytvářet tak nové, účinnější kousky.

Nativně ve 4K

A to jsem ani nezmínil možnost rozhovorů s vybranými postavami, které přibližují aktuální dění v dané oblasti. Nebo získávání nových převleků pro hlavní hrdinku, předmětů na fotografování, gest a výbavy starého kanálového bytečku. A co třeba ghost challenge s ostatními hráči či hledání skrytých jablečných truhel dle sdílených fotografií?

Autoři dali do vývoje srdce a zároveň nešetřili obsahem. Gravity Rush 2 však není pro každého, a ani se o to nesnaží. Jde si svou cestou a přináší vylepšení na všech frontách. PlayStation 4 Pro navíc renderuje obraz ve 4K (30 FPS) a Gravity Rush 2 je tak jednou z novinek, které plně využívají možnosti vylepšené "soňácké" mašinky. Dobrou chuť.

Tagy: akční adventura plošinovka

Zdroje: vlastní