Grand Theft Auto: Vice City - PS2 recenze
10/10
zdroj: tisková zpráva

Grand Theft Auto: Vice City - PS2 recenze

6. 1. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Trhá všechny rekordy, dlouhé týdny vede žebříčky prodejnosti, každý jej musí mít, každý o něm mluví. Grand Theft Auto: Vice City. Vraťte se do 80. let a zjistěte na PS2, jaké to je být pravým gangsterem.

Autor: Second
Publikováno: 6.ledna 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Palmy a písečné pláže. Drogy. Kolečkové brusle. Rychlá auta. Války gangů. Jan Hammer a Ozzy Osbourne. A krásné ženy. Taková byla osmdesátá léta v Americe a takový je i nejnovější díl série Grand Thef Auto od společnosti Rockstar. Rozdíl je snad jen v tom, že život ve Vice City je zábavnější než v jakémkoliv skutečném městě.

 Dlouho očekávaný dýchánek
Když se objevily první informace o gangsterce GTA: Vice City pro Playstation 2, mělo se zato, že půjde o pouhý datadisk k o rok staršímu, cenami (a například u protinožců i částečnou cenzurou) ověnčenému GTA3 (recenze). Jak se ale blížilo jeho vydání, začali se vývojáři proti tomuto označení vehementně bránit. Prý že se jedná o plnohodnotný titul, ne jen nějaký přídavek. Jejich postoj byl pochopitelný - žádné studio dobrovolně neoznačí svůj projekt za datadisk, pokud by jej skutečnost jasně neusvědčovala ze lži. Aby ne, pak by jej totiž nebylo možné prodávat za plnou cenu a zisky vývojářů i distributorů by byly o poznání nižší.

Ve výsledku se tak na trh dostává nejedno „pokračování“, které se od své starší verze liší jen minimálně. A ačkoliv se Vice City na první pohled podobá původnímu GTA3 jako vejce vejci, brzy zjistíte, že rozdílů a hlavně vylepšení je slušné množství. Možná ne tolik, aby mohla být řeč o Grand Theft Auto 4, ale rozhodně dost na to, abyste svých peněz nelitovali. Vice City navíc ve všech ohledech hravě strčí svého předchůdce do kapsy bez obav, že by někde přečuhoval.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hodina dějepisu
Existuje pramalá, přesto však reálná šance, že tyto řádky čte někdo, kdo ještě nikdy neslyšel o žádném z dílů série Grand Theft Auto. Z toho důvodu by byla slušnost v rychlosti načrtnout, co je její náplní. Hráč se ocitá v roli mafiána na volné noze, který pro šéfy místních gangů plní různé úkoly. Ty se skládají především z ježdění po rozsáhlém městě, likvidace nepohodlných osob, krádeží aut (odsud také pochází jméno série, které v překladu znamená Velká automobilová loupež) a podobně.

Jenže GTA se od roku 1997 řádně změnilo. Novou kapitolu otevřelo právě GTA3, které se od svých předchůdců liší prakticky ve všech směrech, zůstala jen nelinearita děje, mládeži nevhodný námět a takřka beztrestná likvidace nevinných chodců. Dění na monitoru již není snímáno z ptačího pohledu, ale hra se přeměnila v téměř klasickou third-person akci. Rychlá jízda autem a krkolomné eskapády za volantem nabraly na obrátkách, při plnění misí však také o poznání častěji chodíte i po svých.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Technické zpracování se vyhouplo na naprostou špičku svého žánru a samotné GTA dezertovalo z PC na PS2 (majitelé osobních počítačů nejsou o tituly z této série ochuzeni, jen si pokaždé musejí pár měsíců počkat na konverzi). První dva díly hráče uchvátily především svou nelinearitou, vysokou hratelností, zběsilými honičkami s ochránci zákona a bezmeznou brutalitou. GTA3 k tomu všemu přidalo špičkovou grafiku, ucházející příběh a robustnější herní systém. Copak na tom lze ještě něco vylepšit? Rozhodně. Vice City je jasným důkazem.

 Vítejte ve Vice City
Na rozdíl od svého předchůdce se nejnovější díl GTA neodehrává v současnosti. Místo toho si v Rockstaru zavzpomínali na vlastní mládí a zasadili děj do 80. let minulého století. Retro atmosféru dokresluje skvělý soundrack, na němž najdete zvučná jména jako Michael Jackson, Run DMC, ELO, Iron Maiden a ostatní hudební celebrity této doby. Na příběhu se scénáristé vyřádili víc než dost. Přichystali zhruba stovku misí, které si projdete v roli Tommyho Vercettiho - schopného, avšak poměrně bezvýznamného řadového gangstera. Mladý Vercetti se domníval, že ve Vice City bude jen na skok: vyměnit odřený kufřík s penězi za neméně otlučený kufřík s drogami a rychle zpět. Jenže ono to nebude tak lehké. Při předávce obě skupinky kdosi přepadl a cenná zavazadla jsou v tahu. Instrukce od Sonnyho, Tommyho bosse, jsou jasné. Zjistit, kdo v tom měl prsty, potrestat jej, získat jeden nebo druhý kufr a všechno doručit do lačných pařátů nadřízeného.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Samozřejmě, že to nebude jednoduché. Tommy má totiž ve městě jediný kontakt - zbabělého a naprosto neschopného právníka Kena Rosenberga. Navzdory své notorické inkompetenci se mu podaří uvést zoufalého mafiána do místního podsvětí, prokousat se jím však už musí on sám. Sérií drobných službiček získá několik příhodných kontaktů, jež ho dovedou až k branám padoucha, který jej do celé té mizérie přivedl. Nyní se stačí vetřít do jeho přízně, získat jeho důvěru, prozkoumat fungování jeho organizace... a zlikvidovat jej i se všemi jeho nohsledy. Konec? Kdepak. V tuto chvíli hra teprve začne nabírat ty správné grády. Tommy totiž dojde k názoru, že má dost své dříve zmíněné bezvýznamnosti a že Vice City je jeho ústřicí čekající na otevření. Zabere sídlo nyní již mrtvého drogového bosse a rozhodne se převzít vládu nad celým městem. Inu, odvážnému štěstí přeje a kdo se bojí, se*e v koutě.

 Digitální mraveniště
Vice City velice nápadně připomíná americké Miami s jeho plážemi, palmami lemovanými bulváry, úzkými uličkami, hotely a kluby. Některé ze zdejších staveb jsou údajně zpracované podle reálných předloh. Město se rozkládá na dvou hlavních a pár vedlejších ostrovech a je dvakrát větší než Liberty City z minulého dílu. A je o poznání živější. Různí chodci a automobily nejsou pro GTA pochopitelně žádnou novinkou. Obojího je však tentokrát mnohem více - a to jak co do absolutního počtu, tak do množství typů a druhů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Díky tomu mohli tvůrci vdechnout městu více autentičnosti: podél pláží se procházejí turisté v plavkách, v parcích se prohánějí slečny na kolečkových bruslích, po přístavní čtvrti se poflakují bandy povalečů, ulicemi se ležérně a zvolna procházejí policisté, nechybějí pochopitelně ani kravaťáci a okostýmkované slečinky vyběhnuvší si z kanceláře na nějaký ten oběd či skleničku. Co je ale nejdůležitější, už nejste středobodem všeho dění. Strážci zákona nahánějí kapsáře, hispánské gangy spolu bojují i bez přispění vaší maličkosti a tropickým sluncem znavení řidiči tu a tam srazí nějakého toho chodce a pak se hádají, čí to byla vina.

Celý tento digitalizovaný svět navíc vypadá naprosto úchvatně i po grafické stránce. Engine prodělal několik sice drobných, ale zato efektních vylepšení. Za zmínku stojí především lepší práce se světlem, odlesky od kovových povrchů, zpracování vody a fyzikální model, jenž nyní konečně pamatuje i na pořádný vítr - palmové listy vlají ve víru způsobeném vrtulí helikoptéry, ulicí poletují noviny a podobně. Škarohlídům by mohl vadit snad jen fakt, že zatáčky nemají se žádným obloukem nic společného. Jsou kostrbaté až hanba. To je ale daň za množství polygonů použitých jinde - například na lidech a autech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Dvě kola, čtyři, nebo radši žádná?
Vice City se také konečně dočkalo něčeho, co hráči hrubě postrádali v předchozím GTA3 - interiérových lokací. Po několikahodinové jízdě po městě sem a tam rozhodně potěší, když si můžete zaskočit do klubu, hotelu, nákupního střediska nebo Diazovy (nebo snad vaší?) rezidence a projít si je od přízemí až po střechu. Smutným faktem však zůstává, že invence, jíž tvůrci prokázali při koncipování exteriérů, většinou zůstala někde za dveřmi. Holé stěny a nezařízené místnosti vypovídají o tom, že designéři Rockstaru by se jako bytoví architekti rozhodně neuživili. Možná ještě jako malíři pokojů, ale i tak by si moc nežili na vysoké noze. Vnitřní prostory budov si mohou o detailnosti a propracovanosti interiérů konkurenčních titulů jako The Getaway nebo Max Payne leda nechat zdát.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jiné novinky už ale tak rozpačitě nevyznívají. Mezi více než stovkou typů dopravních prostředků nevíce nepotěší ani tak nové rychlé nebo obrněné vozy, jako spíš „alternativní“ druhy dopravy - motorové čluny, helikoptéry a hlavně motorky. Skútry sice přílišnými kvalitami neoplývají, ale choppery či silné silniční motocykly už ano. Dokonalá akcelerace, snadné ovládání a vysoká maximální rychlost z nich dělají nepřekonatelného pomocníka v časově limitovaných misích. Stačí na ně naskočit a už se můžete proplétat provozem hustým jako na pražské magistrále, aniž byste museli zpomalovat. Jen si musíte dát pozor, abyste nenarazili: v tom případě totiž vyletíte ze sedla a zatímco motocykl pokračuje ještě chvíli v cestě, uděláte pár salt a z výšky přistanete na dláždění. Ano, opravdu to bolí a na vašem ukazateli zdraví to je znát.

Na své si přijdou i hráči se sběratelským duchem. Postupem času si můžete koupit obytné domy, bary, hotely či třeba filmové studio, o Diazově rezidenci nemluvě. Pomineme-li ten efekt, že skupováním města uděláte dobře své hamižné dušičce, má toto konání ještě jeden pozitivní dopad: můžete si v zde ukládat postup ve hře, takže nemusíte pokaždé mířit do hotelu na pobřeží.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 K palbě připravit!
Změn se dočkal také zbraňový arzenál. Úpravy přitom vycházejí ze základní premisy, že hráči mají rádi krev, nenechají si ujít příležitost vidět jí ve velkých kvantech a nejvíce ze všeho milují, když ji mohou prolévat zblízka. Osobní kontakt je ostatně preferován ve všech oblastech lidského života, tak proč ne při zabíjení? Dočkáte se tedy nejen nových střelných zbraní, ale hlavně pomůcek pro likvidaci tělo na tělo. Je libo šroubovák, katanu, golfovou hůl, sekáček na maso, nebo snad něco stylovějšího? Co takhle motorová pila? Není nic lepšího, než být navlečen do komického obleku, projíždět se v golfovém vozíku po travnatém hřišti a rozřezat každého, kdo vám skočí do cesty...

Programátoři mírně vylepšili způsob automatického zaměřování, ale bohužel má i nadále své mouchy. Lze použít jen u některých střelných zbraní a s oblibou občas provádí kanadské žertíky - zaměří například postavu na místě, kam střelit nemůžete, nebo takovou, kterou vůbec zabít nechcete. Ve větších přestřelkách přitom jde o vteřiny, takže každá chybka se může krutě vymstít.

 Systém zaměřování
Zvětšit zdroj: tisková zpráva S některými zbraněmi musíte zaměřovat ručně, a nemusí se přitom jednat jen o kulomety na vrtulnících či motorových člunech. To například silně znevýhodňuje jinak skvělou útočnou pušku: každý, kdo nemá naprosto skvělé reflexy a nedokáže rychle a přesně zamířit s pomocí D-padu, raději většinou zvolí slabší samopal nebo opakovací brokovnici. Na druhou stranu pokud tajemství manuálního zaměřování ovládnete, můžete pak uštědřovat headshoty, při kterých protivníkovi uletí hlava a vy se pár vteřin můžete kochat pohledem na krev tryskající mu z hrdla. Možná poněkud nechutné, ale rozhodně zábavné.

Jednou ze zdánlivě bezvýznamných, ve skutečnosti ale skvělých vylepšení herního systému je střílení z jedoucího automobilu. Zamířit sice můžete jen na cíle vedle sebe (pálit lze jen z bočních okének) a nemůžete přitom sledovat dění na silnici, ale i tak to je zážitek k nezaplacení - jet vedle cizího auta a pokropit jej dávkou ze samopalu. A to nemluvíme o motocyklech, na kterých můžete střílet přímo před sebe, takže nehrozí žádná náhodná srážka s autem vyjíždějícím z boční ulice.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Necháte-li se však příliš unést rozséváním zkázy, posvítí si na vás jako obyčejně místní policie. Stupeň jejich zájmu o vaši osobu znázorňuje počet rozsvícených hvězdiček v pravém horním rohu. Při jedné vám prakticky nic nehrozí a pronásledování brzy skončí, při dvou už za vámi jede neodbytná motorová hlídka. Pak následuje vrtulník, silniční zátarasy, ostří hoši z FBI a většinou rychlá smrt. Naštěstí přibyl i nový způsob, jak policisty zmást. Kromě speciálního power-upu a obligátního autoservisu, kde vám vymění lak auta, máte ještě na některých místech možnost změnit si šaty. Strážcům zákona bude chvíli trvat, než jim dojde, že jste vyměnili montérky za plátěný oblek a vy mezitím můžete v klidu odejít středem do bezpečí.

 Kamera, klapky, jedem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mohlo by se zdát, že GTA: Vice City jsou jedna velká krvavá jatka, ale není to tak docela pravda. Občas je vaším nepřítelem čas, když se musíte dostat z jednoho místa na druhé v určeném limitu, jindy zase nejste lovec, nýbrž štvaná zvěř a musíte uniknout do bezpečí. Kromě toho zde jsou také tradiční oblíbené minihry jako řízení taxíku nebo převážení zraněných sanitkou do nemocnice. K nim přibyly takové lahůdky, jako rozvoz pizzy, řízení helikoptéry nebo regulérní závody.

Ačkoliv je misí opravdu požehnaně, ani po dlouhé době se nedostaví pocit repetitivnosti. Jen málokdy sice dokáží opustit vyježděné koleje stylu „ochraň - postřílej - dovez - ukradni“, ale pokaždé je jejich struktura trochu jiná a navíc se skládají z několika různých částí a jsou plné nečekaných zvratů. Na první pohled snadný atentát se tak změní v šílenou honičku po městě a obyčejná předávka zase v krvavou přestřelku. Hodně to souvisí s kvalitami scénáře.

Ačkoliv si Vice City zachovalo svou nelinearitu, je jeho příběh do detailu propracovaný a může se bez přehánění rovnat i s takovými špičkami, jako je česká gangsterka Mafia. Charaktery hlavních postav, počínaje Tommym či Lancem a konče padouchy jako třeba Diaz, jsou dokonale vykreslené, což se projevuje nejen v animovaných sekvencích, ale v každém jejich počínání. Diaz je mocný primitiv, Tommy ctižádostivý mafián bez jakýchkoliv skrupulí a právník Rosenberg zbabělec až to mlátí dveřmi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 A vítězem se stává...
GTA3 svého času soupeřilo s Mafií o to, jaká hra je zábavnější, kvalitnější a propracovanější. Výsledek nebyl tak úplně jasný - kdo dával přednost příběhu a atmosféře, ten sáhl po díle českých Illusion Softworks, kdo upřednostňoval hratelnost, pro toho bylo vítězem GTA. Vice City si sice zachovalo svou arkádovost, ale i tak se mu podařilo překonat Mafii na všech frontách.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Osmdesát až sto hodin herního času, děj plný zvratů, variabilita herního systému, množství zbraní, rozloha města, minihry, špetka humoru, s nadsázkou brané násilí, úchvatný soundtrack a především nevěřitelně vysoká hratelnost - to vše dělá z GTA: Vice City titul, který byste si neměli nechat ujít. Samozřejmě jen v případě, že už jste plnoletí a máte doma Playstation 2.

Stáhněte si: Trailer #1, Trailer #2, Trailer #3, Wallpapery
Související články: Novinky, Potvrzení Vice City pro PC, Grand Theft Auto III recenze a návod

 
Second
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Vice City se dokázalo poučit z chyb GTA3 a přidalo ještě něco navíc. Těžko si představit vyváženější a zábavnější akční titul, u kterého vydržíte tak dlouho.

Nejnovější články