Golden Axe Beast Rider - recenze

1. 12. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Stará láska nerezaví, ale herní mechanismy ano. Tak se dá charakterizovat vzkříšení téměř 20 let staré mlátičky proti hordám nepřátel, kteří se v početných zástupech hrnou na porážku.

Autor: Agarwel Idiriz
Publikováno: 1.prosince 2008
Verze: promo/PS3/anglická
Doba recenzování: pár dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Stařičký Golden Axe patří do zlatého fondu klasiky. A zajisté nejeden fanoušek dostal zástavu srdce při oznámení 3D pokračování, od ne zrovna nejvěhlasnějšího studia Secret Level. Někteří hýřili nadšením, jiné zachvátila panická hrůza a poctivý hysterák. Hratelnost a herní mechanismy Golden Axe: Beast Rider se nesou v duchu předchůdce z roku 1990. Jde tedy o lineární mlátičku proti hordám nepřátel, kteří se hrnou v početných zástupech na porážku. Pokus o vytvoření staré dobré hratelnosti, za účelem potěšení skalních fanoušků, bez pokusů o zásadní změny, je krok odvážný a téměř obdivuhodný. Bohužel se nezdařil tak, jak zřejmě tvůrci předpokládali.

Stará láska nerezaví, ale herní mechanismy...
Za uplynulých téměř 20 let od původního Golden Axe hry učinily ohromný krok kupředu nejen po grafické stránce, ale i hloubkou soubojových systémů nebo kvalitnějšího podání příběhů. Nový Golden Axe je z valné části založen na starých pravidlech, včetně všech překonaných neduhů, které v dnešní době zdaleka neohromí jako kdysi. Například zmateně pobíhající gnómové, s pytlíkem přes rameno, ze kterých po zásahu padají pečená kuřecí stehna nebo lektvary, už dnes ve 3D nepůsobí zábavně, ale křečovitě a nuceně.

U 3D mlátičky je alfou a omegou soubojový systém. Zde je cítit velká inspirace od konkurenčního Heavenly Sword (jemuž je i hrdinka Golden Axe podobná). Máte zde k dispozici tři typy útoku a kouzlení. Údery protivníků jsou označeny barevně a každá barva vyžaduje jiné tlačítko, které úder vykryje. Na první pohled osvědčený způsob kazí jeho nevyváženost a drobné potyčky s ovládáním. Souboj proti jednomu až dvou protivníkům se dá uhrát v pohodě a je docela zábavný. Při obklíčení větším počtem protivníků bohužel není možno stíhat vykrývat a uskakovat několika útokům, fireballům a chrlenému ohni najednou.

Zdánlivé prkotiny
Přehlednosti nepřispívá ani ovládání, kdy natočení kamery vyžaduje přestat útočit. A pro přehození kouzel se musíte zastavit na místě. Jde o prkotiny, ale v tak zběsilé akci znamenají kus ztraceného života. Souboje proti přesile se tak bohužel strhávají v bezmyšlenkovité mlácení do tlačítek, při němž stejně schytáváte magické zásahy od nepřátel, kteří se neočekávaně respawnovnali mimo záběr kamery.

Tento nesrozumitelný respawn nepřátel je podobně jako u Far Cry 2 nepříjemnou vlastností. Jiné hry, které jej využívají, tak většinou činí s citem, po vlnách a s kamerou zabírající oživovací místo. V Golden Axe se protivníci oživují kdykoliv, kdekoliv a s nepěknou tendencí mimo záběr kamery. Nejsou tak výjimkou situace, kdy s radostí řežete posledního protivníka a najednou začnete dostávat zásahy od dvou kouzelníků z dávno vyčištěného místa. Možnost reagovat je v takové chvíli nulová a začínají se potvrzovat teorie na téma, zda hraní her vyvolává nadpřiměřenou agresivitu jedince. Ano přátelé, v těchto chvílích vyvolává...

Masíčko na porážku
Protivníci jsou nadprůměrně různorodí. Mají jiné útoky či kouzla, a tak je nutno na každého volit maličko jinou taktiku. Což funguje dobře při souboji s oním jedním protivníkem. V okamžiku, kdy je jich na scéně více, což je ale téměř pořád, tak se nelze dost dobře přizpůsobit všem najednou. A pokud bojujete s rytířem, nevyhnete se kouzlům. Pokud se budete věnovat kouzelníkovi, nevyhnutelně si vás podá onen rytíř a nebo druhý kouzelník.

Umělá inteligence se v tomto žánru moc neočekává. Kouzelníci v Golden Axe stoj na místě, bojovníci jdou nejkratší cestou k vám, pokud je někde volná pojízdná bestie, nastává závod, kdo tam bude dřív. Po chvíli hraní začne být chování zcela předvídatelné. Nejvíce zamrzí chvíle, kdy protivník třeba pět vteřin zcela tupě stojí a nehne s ním ani fakt, že je zrovna porcován. Inu co, i NPC mají nárok na pracovní přestávku.

Hra se ukládá sama po dokončení každé ucelenější části. Bohužel jsou ukládací místa poměrně daleko od sebe. Každá smrt i loading tak pořádně zabolí. Sice lze sbírat dračí sošky, které vám umožní instantně vstát z mrtvých. Ale těch má hráč k dispozici poskrovnu a zejména v pozdějších fázích hry jsou souboje kvůli zmatku na obrazovce spíše frustrací než zábavou. Stejně stereotypní a lehce nepřehledné jsou i souboje s bossy, jichž naštěstí není mnoho.

Osedlání bestie
Prvkem, který odlišoval staré Golden Axe od konkurenčních scrollovacích mlátiček, byla možnost osedlat silné bestie. V pokračování tato možnost samozřejmě neschází a k pravidelným projížďkám se nabízí čtyři typy potvor. Každá s jinými útoky. Ovládání hry v sedle bojového oře mi příliš nesedlo kvůli jejich malé mrštnosti. Než se otočíte požadovaným směrem, už jste mnohdy shozeni na zem. A než se vzpamatujete, tak vaše místo v sedle zabírá nejbližší protivník. Jako jedinou výhodu osedlatelných potvor jsem shledal, že mi ušetří pár životů, dokud na nich sedím, a mimo souboje s nimi lze rozbíjet některé předměty s bonusy a přemisťovat se rychleji. Ale bojovalo se mi snáze na vlastních nohou, což mi bylo trošku líto, protože při jízdě scházel pocit nadřazenosti nad protivníky, známý z minulého dílu. Aby vás autoři přiměli k projížďkám, lze některé překážky a brány rozmlátit pouze ze sedla. Pokud o potvoru přijdete a musíte se po vlastních vracet k jejímu respawn pointu, jen to pro zlost.

Do rukou tentokráte dostanete pouze polooděnou amazonku. Milovníci barbara nebo nejoblíbenějšího trpaslíka musí bohužel zatlačit nostalgickou slzu. Příběh se nese v duchu původního díla, takže velké zázraky, překvapení nebo hloubku nečekejte. Na můj vkus se příběh odvíjel pomalu a jednotlivých animací bylo skutečně minimum. A když už nějaká nastala, byla většinou násilně uspěchaná. Drobné střípky informací o samotném světě, protivnících, historii nebo ovládání lze nalézt na svitcích, které jsou roztroušeny po celé hře. Ale vše je přísně lineární a jediných úkolů, kterých se ve hře dočkáte, je shánění předmětů na poražení závěrečného bosse a porážení mezi-bossů (žádné vedlejší questy).

V případě, že trpíte sklony k masochismu, hra vás zaujme a ani po dohrání kampaně se jí nebudete moci nabažit, jsou vám k dispozici další dva herní módy. Jednak arény proti větším a větším vlnám nepřátel. A nebo lze za účelem trhání rekordů v bodových hodnocení, přehrát libovolnou odemčenou část hry.

Nedodělky v technickém zpracování
Jednak nejde o žádnou grafickou nádheru a rozmázlé textury, strnulé animace, málo typů prostředí a repetitivní orgasmické funění každé bestie vůbec neprospívají celkovému dojmu. Nejde o to, že by grafika byla hranatá, ale prostě nevypadá hezky a vkusně. Ať už jste v pohřebišti, pustinách nebo horské pevnosti, tak textury a okolní modely vypadají podezřele podobně. Když jsem na horizontu spatřil obří hořící kámen, tak jsem nebyl schopen poznat, zda má jít o sopku, vypálenou vesnici a nebo skutečně jen o zapálenou skálu? Jsou hry s horšími texturami a méně polygony, které přesto vykouzlí líbivější lokace a zajímavou architekturu.

další oficiální obrázky v galerii

Hráči, pro něž není grafika důležitá, budou zklamáni zbytečnými bugy. PS3 verze trpí častým nepravidelným škubáním obrazu (stejně jako třeba xboxový Mass Effect), navíc obohacený o efekt přeskakující muziky a doskakování textur. Vzhledem ke kvalitě grafiky a četnosti loadingů to není čím omluvit. Na druhou stranu technická kvalita předrenderovaných filmečků byla na slušné úrovni.

Zlatá konkurence
Golden Axe: Beast Rider rozhodně nemohu doporučit. Ve stejném žánru má na každé platformě silnou a mnohem lepší konkurenci. Na PS3 jej poráží Heavenly Sword jak hloubkou soubojového systému, dechberoucí grafikou a animacemi či atmosférou prostředí. Na konkurenčním Xboxu 360 je v oblasti řezacích rubanic zábavnější např. Too Human, a to i přes maličko jiné prostředí. Kvalitní systém komb, implementovaný RPG systém a originálněji zpracovaný příběh také nedávají Beast Riderovi šanci.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Golden Axe bohužel dojíždí na svou jednoduchost. Minimální příběh, souboje bez kvalitních komb, pomatení Gnómové a krátká herní doba, vyvážená dobrými souboji a kooperativním multiplayerem bez problémů stačily ke vzniku legendy. Před dvaceti lety. Ale v dnešní době stejná jednoduchost, srážená nepřehledností 3D bojiště a absencí multiplayeru nestačí.

Stáhněte si: Trailery, Videa...