Gas Guzzlers: Combat Carnage - recenze
8/10

Gas Guzzlers: Combat Carnage - recenze

6. 7. 2012 23:59 | Recenze | autor: Lucie Jiříková |

Existuje mnoho herních titulů, které si snad ani nezaslouží pozornost, ale přesto se jich prodají miliony kusů kvůli známému jménu a reklamě. Naopak existuje i řada titulů z nezávislé sféry, které by si pozornost zasloužily, ale peníze na reklamu ani známé jméno nemají, a tak prostě zapadnou. Na poli herního průmyslu se však již delší dobu blýská na lepší časy. Není výjimkou, že nezávislé scéně se daří strhávat na sebe pozornost a o její další zviditelnění se jistě postará i Gas Guzzlers: Combat Carnage.

Je to přesně ten případ, který by širokou hráčskou (komerční) veřejnost mohl zbavit předsudků, jež mohou vůči indie scéně mít. Především se jedná o názor, že se tu rodí pouze druhořadé herní tituly. Ostatně i prvotina studia Gamepires vypadá zvenku budgetově. Uvnitř však skrývá malý herní klenot. Bezpochyby jde o plnohodnotný AAA titul, který je navíc žhavým favoritem na post krále závodních arkád roku 2012.

Mrtvý soupeř = dobrý soupeř

I když se Gas Guzzlers: Combat Carnage pyšní vyvedeným kabátkem, který se směle může srovnávat třeba s DiRT Showdwon, asi nejvíce by se hra dala přirovnat ke stařičkému Death Rally (PC verze remaku už je na obzoru). Stejně jako ve hře od Remedy jde i zde o pekelný mix závodů a soubojů. Vaše auta jsou totiž kromě 4 kol a volantu vybavená také důmyslným střelným zařízením. A jelikož byla soupeřům do vínku nadělena i docela slušná AI, jsou draví a nezdráhají se uchýlit k pochybným praktikám, tak se i v případě, že se na trati profilujete jako perfektní řidič, bez využití zbraní prostě neobejdete.

Znatelně vám mohou k úspěchu pomoci také upgrady. Řada na ně přichází vždy po závodě, kdy se dostanete do garáže, která pro vás bude, v případě že se řadíte mezi hračičky, přímo rájem. Najdete tu široké spektrum náhradních dílů, které se buď citelně projevují na jízdních vlastnostech vozidla, nebo alespoň mění jeho vzhled. Změnit si tak můžete prakticky všechno - například motor, brzdy, pneumatiky, nitro, zbraně, obrnění, disky, polepy atd. Každý si tu vybere, pokud však na to bude mít peníze.

Kdo jinému minu klade, sám si na ní lehce najede

Jak je u tohoto druhu závodních her obvyklé, finanční prostředky dostáváte za každou medailovou pozici, tedy ty největší. Nějaké ty drobné se po trati dají sesbírat i formou bonusů – ať už ničením okolí a nepřátel, nebo přímo sebráním ikonky peněz. Je to výborný způsob, jak si vydělat alespoň něco málo a pokrýt tím případné opravy vozu. Vzhledem k obtížnosti a stylu závodů vám totiž nikdo nezaručuje, že se vůbec dostanete do cíle.

Narazíte samozřejmě i na další druhy bonusových ikonek - ani ty tu nejsou jen do počtu, ale při hraní vám velmi výrazně ulehčují život. Jde o pestrou paletu, skrývající například opravy vozu, nitro, kouřové clony, náboje, miny, olejové skvrny atd. Jejich kouzlo spočívá v tom, že můžou ohrozit i vás. Když se jim soupeři úspěšně vyhnou, tak nemizí, ale zůstávají na trati a není nic horšího, když na ně v dalším kole sami najedete.

Déšť a mlha jsou nepřítelem každého závodníka

Motivací a aspektů, oživujících tohle smrtelné dovádění, je tedy dostatek a pozadu nezůstala ani místa, na kterých se závody odehrávají. Převážně jde o trati vedoucí skrze evropskou krajinu (Německo, Chorvatsko atd.), ale dojde i na výlety do arabských zemí. Výběru zemí odpovídá i struktura tratí, takže vás čekají roviny, pouště i hory, čili serpentiny, písek i nekonečný asfalt. Místo konání samozřejmě ovlivňuje i počasí během závodů, takže na poušti se deště opravdu nedočkáte, ale ve střední Evropě je ho požehnaně. Navíc vás tam mohou zastihnout třeba i silné mlhy, což dodává závodům pořádný šmrnc. Zkuste se vyhnout nástrahám, když je vidíte na poslední chvíli...

Asi teď moc nechápete, proč vám tu něco takového píšu, vždyť v dnešní době je všechno uvedené u arkádových závodních her normální. Ďábel se však opět skrývá v detailech. U arkád není zas tak běžné, aby počastí a povětrnostní podmínky ovlivňovaly chování vozů. V dešti a sněhu jdou auta víc do smyku, v mlze je zase dost špatně vidět atd. Hře to dodává šmrnc a v podstatě to několikanásobně rozšiřuje počet nabízených tratí. Navíc to potvrzuje fakt, že tu není žádný herní prvek jen tak pro nic za nic - všechno na sebe navazuje, vzájemně se doplňuje a tvoří komplexní a perfektně vyvážený celek, kterých je na trhu kritický nedostatek.

Gas Guzzlers: Combat Carnage je sice nezávislá hra, která se prodává za polovinu ceny velkých her, ale jinak je to AAA hra se vším všudy. Už zmíněný DiRT Showdown třeba v mnoha ohledech překonává. Přibližně na stejném místě, kde v DiRT nastává nuda a křeč (cca hodina, dvě), tam si v Gas Guzzlers zvyknete na všechna specifika, odhalíte její komplexnost a začnete si naplno užívat zábavu, která se ještě několikrát násobí multiplayerem a počtem aut, doplňků, herních módů a tratí. Kromě toho, že tu prší i v tunelech a ruční brzdy je třeba v zatáčkách více, než by bylo záhodno, nemám hře co vytknout. Jde o horkého aspiranta na nejlepší arkádovou závodní hru roku. Zatím...

Rychlé, zběsilé a zábavné arkádové závodění, které v mnoha ohledech a bez větších problémů drtí veškerou konkurenci, DiRT Showdown nevyjímaje.