FIFA Football 2005 - recenze
8/10

FIFA Football 2005 - recenze

24. 11. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

EA Sports letos vsadili především na režim kariéry a vylepšený systém Off the Ball. O co přesně jde a jak si FIFA Football 2005 vede ve srovnání s japonskou konkurencí? Dozvíte se v nejpodrobnější české recenzi...

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 24.listopadu 2004
Verze hry: finální/prodávaná

Obrázek zdroj: tisková zpráva Podzim jako roční období není zrovna nic moc. Proto není špatné zůstat pěkně doma, v teple a zpříjemnit si volnou chvilku třeba novou počítačovou hrou, kterých právě nyní vychází víc než dost. Zvlášť milovníci virtuálních sportů mají žně, jelikož v obchodech se postupně objevuje spousta malých bílých krabiček s červeno-modrým logem EA Sports. Jednou se v nich ukrývá golfista Tiger Woods, jindy klidně celý tým amerických fotbalistů nebo nejlepší basketbalová liga světa, NBA. V našich končinách je ovšem největší poptávka po zmrzlém balíčku s logem NHL a následně také po tom fotbalovém, který byl pro letošek označen jako FIFA Football 2005.

Nepraktické menu
V něm vzbudí mírné pousmání již úvodní menu, které je sice ve vysokém rozlišení, ovšem obří ikony a písmena mu zůstala. To ostatně platí i pro všechny další obrazovky, včetně tabulek a statistik. FIFA Football je zkrátka multiformátovým titulem, jenž bere ohled na konzolové verze a vše proto musí být přehledné a hlavně čitelné na televizní obrazovce. Ve výsledku tedy EA Sports klidně mohli i u PC verze zachovat archaické rozlišení 640x480, jelikož spousta obrazových bodů (1024x768) se projeví pouze na hladkých fontech a zaoblených rámečcích, nikoliv na množství zobrazených informací.

Když pominu estetickou stránku věci, zůstávají všechna menu ve hře „jen“ nepraktická a samozřejmě – špatně ovladatelná. Co je platné, že v nich částečně funguje myš, když jsou její reakce podivně zpomalené? Speciálně na některé volby, označené malým trojúhelníčkem, můžete klikat jak dlouho chcete a nic se neděje. Občas pomohl double-click, jindy jsem to vzdal a zvolil alternativu na klávesnici. Ono je vůbec lepší, používat pro pohyb kurzorové klávesy, případně se uchýlit rovnou k joypadu. Jen si musíte zapamatovat, která tlačítka simulují křížek, kolečko a trojúhelník z PS2 ovladače, čím se listuje v tabulkách a jak se otáčejí stránky.

Kromě toporného ovládání přetrvaly i další neduhy. Ačkoliv počítače disponují pevnými disky, hráči přesto dostanou možnost vyzkoušet si práci s paměťovou kartou. Je vážně zábavné každou změnu čehokoliv ukládat, pak souhlasně přikyvovat na uložení či přepsání stávající pozice a následně ještě potvrzovat, že zápis proběhl v pořádku. Frustrující je také výběr týmů pro zápas, jelikož hra si při své skleróze nic nepamatuje a pokaždé je nutno znovu listovat a hledat kdo s kým se utká - a to i v případě, že máte zájem jen o odvetu, ovšem na hřišti soupeře. Lahůdkou zůstává také vyhledání informací a čtení statistik obecně. Na obrazovku se vždy vejde sotva polovina potřebných údajů a prakticky neustále musíte tabulky někam těžkopádně posouvat, o zarovnání sloupečků a porovnávání atributů nemluvě. Na komfort prostě zapomeňte.

Cesta na vrchol
Electronic Arts si u svých sportovních her každý rok vyberou jednu nebo dvě věci, na kterých trochu zapracují a následně je propagují, coby novinky pro aktuální ročník. A jednou z takových věcí je v případě FIFA 2005 mód kariéry. Zjednodušeně lze říct, že se jedná o klasickou ligovou sezónu, drobet obohacenou o náznak managmentu s tím, že na vedoucí pozici můžete působit až patnáct let, zlepšovat svůj um i schopnosti a posléze klidně změnit působiště a jít takříkajíc za lepším. Opět tedy nic extra nového, zvlášť když s možností několika kontinuálních ligových sezón, už kdysi dávno přišla NHL i dřívější ročníky FIFA. Tentokrát je však kariéra přeci jen trochu propracovanější a skoro by se nabízelo srovnání s Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dynasty módem z letošního hokeje.

Na začátku manažerské kariéry stojíte před rozhodnutím, které organizaci obětujete léta svého života. Jelikož ale bylo autorům jasné, že každý by hned zatoužil po pozici generálního manažera Manchesteru United či Realu Madrid, nasadili na úvod pouze slabší týmy. K těm věhlasným se musíte teprve propracovat a zpočátku jsou k dispozici převážně jen kluby z nižších ligových soutěží.

Já třeba začal s Grasshopper Zurich a po solidní sezóně podepsal smlouvu s Portsmouthem, z druhé anglické nejvyšší soutěže. Zde již mělo klubové vedení mnohem vyšší cíle a snem byl samozřejmě návrat do Premier League. Ten se nakonec podařil a hned v prvním roce mezi elitou jsem splnil i přání, hrát klidný střed tabulky - oblíbený to post mnoha našich trenérů. To ovšem jen zvýšilo očekávání majitelů a logicky chtěli ještě víc. Jenže když jsem druhý rok dotáhl průměrný Portsmouth na celkové čtvrté místo a získal také anglický pohár, mé kvality neunikly ani pozorovatelům od konkurence. Dostal jsem se do hledáčku United, se kterými jsem posléze uzavřel smlouvu, no a v Manchesteru působím dodnes ;)

Lesk a bída manažerské práce
Pokud vás snad předcházející odstavce příjemně naladily a od FIFA 2005 očekáváte také solidní manager, musím vás hned zklamat. Tak předně, možností, jak "řídit" klub je opravdu minimum a celá kariéra spočívá spíše v hraní ligové sezóny a sbírání zkušeností. Za každý úspěch totiž obdržíte "manažerské bodíky", které posléze investujete do lidiček, jenž klub zaměstnává. Jsou tu trenéři útočníků, záložníků, obránců i brankařů, hledači nových talentů, poradci přes finance i odborníci na kondici. Celé to trochu zavání arkádou, když boostujete a upgradujete jednotlivé složky, ve snaze co nejvíce posílit tým. Arkádový duch je dán i vlastním začátkem mezi spodinou a sbíráním hvězdiček, které jsou jakousi reputací a umožňují přístup k vyšším ligám a lepším týmům.

Kariéra je rozhodně zajímavá tím, že si vyzkoušíte hru s mužstvy, která zrovna nepatří mezi giganty. No řekněte, kdo z vás by dříve hrál nějakou nižší evropskou soutěž? Všechno tak získává nový náboj, když kopete s bandou kopyt ;), jejichž kvality a technika jsou mnohdy sotva průměrné. O to víc pak potěší vítězství nad městským rivalem nebo vyřazení mocného týmu z první ligy v domácím poháru. Tím spíš, že všechno je znovu ohodnoceno kredity, za které lze tentokrát nakupovat nové posily. Hnacím motorem jsou ale i další mety, kterých si přejete dosáhnout. Najednou chcete hrát také evropské poháry, vyhrát domácí soutěž a postoupit do Ligy mistrů.

Zajímavý nápad bohužel pohřbilo zpracování. O povrchnosti celé kariéry jsem se už zmínil - všechno se smrsklo na hraní "obyčejné" sezóny a hromadění hvězdiček u vašich pomocníků. Chyběly mi také obsáhlejší statistiky a podrobnější informace o celkovém dění. Na začátku Ligy mistrů bych například čekal zprávu o rozlosování skupin, hodilo by se také zpravodajství z ostatních zápasů. Nic takového tu ovšem není a to málo co hra nabízí, je zpracováno v již propíraných úděsných menu. Škoda, Dynasty mód - alespoň v podobě jakou má v NHL 2005 - by FIFA fotbálku určitě slušel. Ale zase je třeba mít na vědomí, že plnohodnotným titulem EA je v tomhle ohledu jejich Total Club Manager 2005.

Herní módy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kromě kariéry hra obsahuje i tradiční herní módy, známé už z dřívějška. Rychlý zápas, trénink, turnaj... zdánlivě nic nechybí. Dokonce tu je i síťová hra (narážka na její absenci v základní verzi FIFA 2004) a tvorba vlastních hráčů v programu Creation Centre. Ten je letos nedílnou součástí hry a není nutné ho stahovat dodatečně z internetu jako vloni. Ačkoliv neumožňuje vkládat vlastní fotografie, jak tomu bylo dříve zvykem u série NHL nebo NBA, díky množství editovatelných položek si každý může vyrobit svůj vlastní (a poměrně realistický) virtuální obraz. Potěší také spousta - řekněme příslušenství - v podobě čelenek, náušnic, brýlí, náramků či řetízků, jakožto i různých pásek, třeba na zápěstí nebo prsty.

Pokud jsem psal, že "zdánlivě nic nechybí", je na čase to objasnit. Mnozí asi budou hledat klasickou ligovou sezónu, bez příměsi kariéry. No tak ta tu není, smůla. Když sezóna, tak se sbíráním hvězdiček a když s AC Milán nebo třeba s Barcelonou, tak až si to zasloužíte a vybojujete. Vše v kariéře, samozřejmě. Někdo by si možná zase rád zahrál jen pohár UEFA, či se zúčastnil Ligy mistrů. Jistě to může, ovšem znovu pouze v módu kariéry. Ještě že alespoň turnaje lze hrát úplně normálně, tedy bez nutnosti se do nich probojovat nebo kvalifikovat. Ve standardním podání se sice konají jen s ligovými mužstvy (no tohle?), ale naštěstí jde vytvořit vlastní turnaj, kam už lze zařadit i reprezentační celky a zopakovat si například EURO 2004 (možná je důvodem to, že EA opět mají pro tento účel samostatnou hru).

Licence aneb skutečné ligy, týmy a hráči
Mít ve hře všechno oficiální a autentické stojí peníze. Mluvíme ovšem o EA Sports, kteří peníze mají a každoročním vydáváním v podstatě stejných sportovních her si další vydělají. Peníze pro ně tudíž nejsou problém a mohou si dovolit nakoupit licence na kde co, ne-li na všechno ;) Poněkud nezvyklou cestou se dostáváme k nabídce týmů a hráčů ve FIFA 2005. Reálná mužstva a jejich soupisky jsou totiž jednou z deviz, kterými EA částečně ubíjí konkurenci – mám na mysli především Pro Evolution Soccer. Letos disponuje FIFA hned osmnácti světovými ligami, jejichž výběr se příliš neliší od uplynulých ročníků. Vše je znovu zohledněno finančními zisky a velikostí trhu, takže tu kromě kvalitních evropských soutěží nechybí snad žádná. Najdeme zde také exotické zástupce, jako korejskou K-League, či neméně prestižní americkou Major League Soccer s její mexickou sousedkou.

Česká republika je v tomhle ohledu trh poměrně malý a nezajímavý, Gambrinus ligu proto ve hře nehledejte. Osobně mi vůbec nechybí, pokud ale bez naší nejvyšší soutěže nemůžete být, stačí jen počkat, až se objeví kompletní Czech Super Patch. Domácí kluby zatím ve FIFA 2005 zastupuje jen Sparta Praha a Sigma Olomouc, tradičně vedeny jako Rest of World – tedy mužstva, která se účastní evropských soutěží a jejich liga není na listině těch vyvolených. Početnou skupinu klubů, pak doplňuje ještě čtyřicítka národních týmů, mezi kterými samozřejmě nemůže chybět ani česká reprezentace. Naopak našemu tradičnímu soupeři, nároďáku Holandska, se do hry znovu nepodařilo dostat a pochybuji, že za tím byly finance. EA Sports mají se získáním licence na Oranjes trable už delší dobu a než vyrobit tým z bezejmenných hráčů (jak tomu bylo několikrát v historii), raději ho nezařadili vůbec. Škoda, přitom nizozemskou ligu si kupodivu zahrát lze.

FIFA verze 2004 a půl
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co se týče vlastního dění na hřišti, vychází herně FIFA 2005 z loňského ročníku (kdo by to byl řekl? :), vyložených novinek se hráči opravdu nedočkají. Veškeré změny jsou spíše kosmetického charakteru a jejich popis by tak klidně obstarala funkce copy&paste z rok staré recenze, případně citace z něj. Inu to je tak, když v podstatě totožná hra (FIFA 2004 – EURO 2004 – FIFA 2005) vyjde hned třikrát, během dvanácti měsíců. Pro zkušené matadory celé série asi není zapotřebí rozebírat herní styl, který EA Sports už několik let razí. Nehledě na to, že spousta z vás jistě otestovala také zářijové demo, které při použití rozšiřujících utilitek nabídlo prakticky stejný herní zážitek, jako plná verze.

Stěžejním prvkem hry je opět Off the Ball - tedy technika zaměřená na přihrávky, spočívající v aktivaci některého ze spoluhráčů, jeho následném uvolnění a pasu. Letos je o něco lepší, protože k dispozici jsou vesměs hráči v nejbližším okolí, nikoliv až za hranicí výřezu obrazovky. Velkého uplatnění se znovu dočkají i přihrávky do běhu, ať už přímo speciální klávesou (W) nebo po vybídnutí hráče ke sprintu do prostotu a pasem na něj. Ano, celá hra je opět hlavně o rychlých přihrávkách, jelikož jiný účinný postup vpřed, než krátké přenesení hry po zemi nebo vzduchem, v podstatě neexistuje. Dlouhé nakopávané balóny končí většinou u soupeře, v lepším případě se vzdušného souboje zúčastní také váš útočník. Úmyslně říkám zúčastní, jelikož hlavičkové souboje patří k problematickým místům série FIFA a jejich nedořešené zpracování vadí hráčům už léta.

Systém First Touch
Fyzikální vlastnosti míče, se podstatně změnily s ročníkem 2003, kdy se balón konečně začal chovat podle zákonů platných na Zemi. Především byl ale míč „odlepen“ od kopaček fotbalistů a fungoval jako samostatný prvek ve hře. FIFA 2005 tohle všechno jen rozvíjí, kromě realistických odrazů a odskoků při kontaktu s hráči, ale nabízí i poměrně věrný dribling. V závislosti na kvalitách daného borce (na které je tentokrát docela brán ohled), si můžete často dovolit parádičky, před kterými by zbledla i nejedna světová superhvězda.

Při vedení míče je možné za pomoci pravé analogové páčky (případně Shiftu na klávesnici) volit směr dalšího pohybu balónu a vyzrát na obránce jednoduchou kličkou nebo fintou. To když čaruje Henry či Zidane. Slušné šance mají ale i obránci a souboje jeden na jednoho se díky tomu stávají mnohem vyrovnanější. Podobné je to s přihrávkami, kde systém First Touch (jak v EA tuhle novinku nazývají) určuje zpracování míče. Tím se už není nutno zdržovat a ještě před přijetím pasu lze naplánovat své další počínání. Všechno samozřejmě závisí na kvalitě přihrávky a postavení hráče, ovšem když to vyjde, můžete si hned z první předkopnout balón kam je libo a rychlou akcí vyškolit nepřipravenou obranu.

Hrajeme si na Beckhama
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zahrávání standardních situací rovněž nedoznalo velkých změn. Oblíbil jsem si exekuci přímých kopů, které už několik ročníků obstarává populární zaměřovač, spojený s měřákem síly a přesnosti střely – podobně jako u golfových simulátorů. Jen škoda, že po faulu znovu nelze rozehrávat na krátko a všechno končí pouze střelou na branku nebo do prostoru. Stejné jsou i rohové kopy, při kterých jde opět o dobývání puntíku a centry do třech pevně daných bodů. Pokud si stihnete s někým naběhnout, je tu možnost hlavičkovat či vystřelit z voleje. Jinak vše obstará soupeřův gólman a pohodlně si stáhne míč ze vzduchu. O rozehrávce rohu na krátko autoři asi ještě neslyšeli.

Odevzdáním míče často končí i výkopy od branky. Ať už gólman rozehrává z ruky nebo ze země, volit lze jen sílu kopu – kam míč doletí je většinou ve hvězdách. Na hráče v poli není vidět a hlavičky jsou loterie, při které (narozdíl od Pro Evolution Socceru) v 90% případů vítězí počítač, který už v místě dopadu (povětšinou prostor středového kruhu) netrpělivě čeká.

Alespoň, že autová vhazování prošla obměnou, tentokrát k lepšímu. Několik variant ze série FIFA už za ta léta známe a letos jsou auty řešeny trochu stylem Off the Ball. Z nejbližších spoluhráčů si s někým naběhnete, aktivního ovládaného hráče třeba ještě několikrát změníte (na zmatení ideální) a pak teprve vhodíte. Nejen že to vypadá fotbalově a jako v televizi ;), ale je to i velmi účinné. Zvlášť v blízkosti branky se mi několikrát podařilo překonat zmateného soupeře a zahrozit rychlým centrem do vápna.

Tím narážím na jistou strojovost celé hry, která bohužel provází tuhle sérii snad od počátku. Propracovanější Off the Ball, stejně jako First Touch a další hrstka „vylepšení“ jsou jistě přínosem, přesto se nemohu zbavit dojmu, že někdo hraje když ne za mně, tak alespoň se mnou. Spousta věcí jakoby byla nalinkována a určena předem, bez možnosti je nějak zvlášť ovlivnit. Přihrávky jsou snad naváděné, míč létá od hráče k hráči a při pasu do běhu neomylně přistane pár centimetrů před sprintujícího spoluhráče. Chování soupeře se pravda zlepšilo a bránící hráči jsou trochu bystřejší. Dost přihrávek se snaží zachytit a mnohdy se to také podaří. Pomáhají jim v tom i nové animace v podobě různých skluzů a tak často dokáží získat míč, který měl téměř bezpečně přistát na kopačce vašeho týmového kolegy. Stejně jsem měl ale po pár zápasech dojem, že už všechno znám, všechno jsem viděl a že se nesetkávám z žádnými novými herními situacemi, což je velký problém série FIFA už léta.

Fotbal jenom jako?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co si budeme povídat, fotbal v podání série FIFA nikdy nebyl kdovíjakou simulací. Tohle možná spousta lidí ví, ale dokud se na PC neukázal Pro Evolution Soccer, měli EA Sports vždycky vyhráno. Kdysi běhali po hřišti i další soupeři, ale všichni časem vyklidili pole – ať už to byl Actua Soccer od Gremlinu nebo třeba několik pokusů o fotbal, z dílen Microsoftu či Eidosu. Teď naštěstí na pozici EA útočí japonští Konami a nová FIFA jakoby toho byla důkazem. Přes všechny výtky a nářky, nad léta neměnnými podivnostmi, je tenhle díl částečně povedený a docela dobře se hraje. Nadšení a radost ze hry ovšem závisí na přístupu, s jakým k počítači zasednete. Kdo bazíruje na realismu, zůstane asi dál otrávený a setrvá spíše u Pro Evolution Socceru. Komu naopak vyhovuje virtuální kopaná v podání EA Sports, verze 2005 ho jistě nezklame.

Jenom nesmí žasnout nad nepoužitelnými strategiemi, často nesmyslnými rozestaveními v poli a zoufalou taktickou stránkou obecně. Nesmí mu vadit občas toporní spoluhráči, jenž sice mají tendenci si šikovně nabíhat, ne vždy se jim to ale podaří. Zbytečné je i rozčilování nad obranou, která se bojí přejít půlící čáru a podpořit útočníky. Stejně potom vzadu spí a na výpady soupeře začíná reagovat, až když už to opravdu hoří. Mohl bych lamentovat také na brankáře, jejichž fantastické zákroky střídají často jen alibistické snahy o vyražení míče, stejně jako na rozhodčího, jehož strojovost mu nikdy neumožní ponechat výhodu. Mnohé z toho lze vychytat vhodným nastavením – obtížnosti, rychlosti nebo strategie. Výhodou PC verze je navíc možnost editovat přímo konfigurační (vlastně textové) soubory hry a upravit si spoustu parametrů podle svého. Kdo se neodváží do souboru ini.big zasahovat sám, jistě využije některý z mnoha amatérských patchů, které se každoročně objevují (např. tento).

Pěkná grafika...
Na vizuální stránce zaujmou především animace, které jsou znovu skoro dokonalé. Mám na mysli hlavně perfektní vedení míče, jeho krytí i zpracování (First Touch), stejně jako všemožné kličky a parádičky, v podání těch největších hvězd. Technologii motion-capture mají prostě EA Sports zvládnutou na jedničku. Poněkud slabší už jsou neherní animace, v podobě začátku a konce utkání, po faulech nebo třeba vstřelených gólech. Jsou pěkné, ale je jich zoufale málo a už po několika odehraných zápasech je asi budete přeskakovat. Zklamaly mne také oslavy, při zisku některé z trofejí, kdy se hráči jen seběhnou a zapózují pro vítěznou skupinovou fotografii. Tedy žádné předávání poháru, žádné obíhání stadionu a podobné radovánky.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Grafice se ve FIFA 2005 dostalo mírného zlepšení, hráči jsou zase o něco propracovanější a pochvala směřuje především k detailně zpracovaným obličejům. Někdo se povedl lépe, někdo hůře, ale při počtu fotbalistů, které hra obsahuje (okolo 11 000) je zapotřebí občas přimhouřit oko. Trochu na rozpacích jsem z modelů hráčů, které působí dost nevyváženě. Detailní tváře kontrastují s mnohdy ne zrovna povedenými účesy, propracované kopačky na kterých rozeznáte i špunty, zase jasně přebijí často nevýrazné textury dresů. Při hře a zdálky vypadá všechno krásně, ale v prostřizích si všimnete rozmazaných klubových log a sponzorských nápisů, stejně jako „zubatých“ diváků na tribunách v pozadí, které lemují flekaté reklamní plochy a pořadatelé v duchu hliněného golema. Bohužel, i tady PC verzi jasně brzdí dnes již dýchavičné konzole, které by více polygonů a lepší textury asi neutáhly.

... a solidní zvuk
Zvuková kulisa zápasu je podle mého názoru trochu mdlá, za očekáváním zaostávají především naplněné tribuny. Při návštěvě, jaká na zápasy ve FIFA 2005 pravidelně chodí, bych čekal mnohem bouřlivější prostředí a hlasitější projevy fanoušků. Takhle je všechno velmi komorní a jen vzpomínám na verzi 2003, plnou skandování, bubnování a vytleskávání jmen hráčů, kterým se podařil třeba hattrick. Příliš vzrušení hře nepřidá ani suchý anglický komentář, znovu v podání dvojice John Motson a Ally McCoist. Oba sice odvádějí slušnou práci, začátek utkání dokáží probírat několik minut a občas přidají i nějakou tu zajímavost nebo vtípek. Většinu zápasu ovšem panuje stereotyp, plný neustále se opakujících frází, o skvělých přihrávkách či nebezpečných střelách. A i když se mnohdy nehraje zrovna úžasný zápas, hláška „brilliant football“ zaznívá s železnou pravidelností.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dojem z ozvučení už tradičně vylepšuje perfektní soundtrack, na kterém si EA znovu dali velmi záležet. Hudba zní v podstatě „jen“ jako podkres při brouzdání v menu, právě tam ale oceníte její obsáhlou a hlavně pestrou nabídku - zvlášť v módu kariéry a během simulace některých méně důležitých utkání. Letošní playlist čítá téměř čtyřicet skladeb (!), o které se podělili interpreti zvučných jmen, stejně jako bezejmenní (alespoň pro nás) autoři, prakticky z celého světa. Chcete vědět, koho produkce pro FIFA Football 2005 ulovila? Namátkou třeba Emmu Warren, Faithless i se zpěvačkou Dido (tedy tou originální), Franz Ferdinand, Oomph!, Paula Oakenfolda, Scissor Sisters nebo The Sounds. Za příplatek (opravdu se platí získanými kredity) zahrají i INXS a New Order. Mimochodem ve virtuální prodejně FIFA Store, lze utrácet i za třetí sady dresů, noční verze některých stadionů či značkové míče Puma, Umbro a Mitre. Nejdražší položkou je pak jistý vysloužilý mezinárodní sudí, jménem Pierluigi Collina ;)

Stáhněte si: Demo, Videa, Přídavky, Cheaty..

Související články: Dojmy z dema (9/2004), Novinky, Recenze předchozích ročníků FIFA

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje

Marek Beniač

FIFA 2005 určitě patří k těm povedenějším ročníkům, ale přesto si EA Sports jedou dál ve svých kolejích (dle hesla něco vylepšíme, něco vypustíme a zbytek necháme), takže spousta podivností, kritizovaných už léta, znovu zůstala bez povšimnutí. Konkurenci v podobě fotbalovějšího Pro Evolution Socceru 4 možná vnímají, k razantním změnám ale zatím - bohužel pro nás i pro ně - nepřistoupili.