FIFA 2001

10. 11. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

FIFA 2001 - recenzeAutor:Béla NemeshegyiPublikováno: 9.listopadu 2000Wow! Za normálních...

FIFA 2001 - recenze

Autor:Béla Nemeshegyi
Publikováno: 9.listopadu 2000

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Wow! Za normálních okolností byste toto cizojazyčné citoslovce hledali v mém slovníku marně, ovšem v případě FIFA 2001 se mi vyloženě dere na jazyk (resp. do prstů na klávesnici). EA Sports se letos pořádně pochlapili a po výborné NHL vydávají neméně dobrou FIFA. Wow!

Velké změny oproti loňsku?
Uběhl další rok a na letopočtu nejznámější fotbalové série na počítačích naskočila jednička. Ano, FIFA nám už vstoupila do nového tisíciletí a učinila tak nadmíru šťastně. Chtělo by se říci, že vykročila pravou nohou, ovšem to by nějaké nohy nejdříve musela mít. Po roce skutečných velkých fotbalových klání a spoustě českého zklamání je tu tedy hojivá náplast, v níž nebude úspěch záviset na náladě strach náhánějících sudích ani na psychické labilitě vašeho mladého týmu, nýbrž na vás samotných.

Když jsem na tomto místě nedávno spílal EA Sports za jejich vypočítavé chování a předvídal brzký konec jejich sérii, netušil jsem, že věci se v dobré obrátí. FIFA 2001 si mne po dlouhých letech počítačově fotbalového stereotypu na několik dní opravdu získala, což se jí povedlo i bez toho, aby přinesla nějaký nový, převratný prvek. Dlouho jsem přemýšlel, jak to jenom EA Sports dokázali, až jsem si uvědomil, že je to velice prosté. Další cesta vývoje hry totiž nemusela vést přes pilování technických vymožeností, ale bylo třeba myslet i na takové věci jako je hratelnost nebo atmosféra. A právě atmosféra je tím hlavním důvodem, proč si FIFA 2001 pořídit.

Herní módy a ovládání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po zdařilém intru jste postaveni před klasický problém herních voleb. Musíte si vybrat z pěti módů, od obligátního přáteláčku, přes různé turnaje a ligy, až po vámi plně nastavitelné klání. Samozřejmě nechybí ani trénink, kde můžete do zblbnutí cvičit standardní situace a ovládání hráčů, které sice zůstalo stejné jako minule, ale neškodí si ho trochu připomenout. Konec konců, proč to neudělat hned? Tak tedy - kurzorové šipky ovládají pohyb a šest dalších tlačítek je na střelbu, přihrávku, přihrávku do běhu, skluz, sprint a zastavení míče. Další dvě klávesy alt a ctrl točí střely a vyvolají kličku nebo efektní přehození míče přes hlavu. Nevím, proč betatesteři už dávno nenahlásili, že tu citelně chybí možnost předkopnout si míč před sebe a že několik způsobů střelby by také nebylo marné.

Stejně tak by se docela hodilo, kdybyste někde ve hře měli možnost najít všechny klávesy a jejich funkce sepsané v přehledném seznamu v menu, abyste nemuseli studovat manuál nebo si v rychlosti zapisovat krátké informace, objevující se při nahrávání zápasů.

Týmy a soupisky
Ať už si vyberete ligu nebo turnaj, asi vám bude zajímat, jak je to s týmy a jejich soupiskami. Předem musím zklamat všechny fanoušky českého fotbalu, protože na ten EA Sports úplně zapomněli. Už jsme si zvykli na to, že naše liga i přes přítomnost o nic kvalitnějších lig, například israelské nejvyšší soutěže, ve hře absentuje, ale že tu není Sparta ani Slávie, to autoři trochu přehnali. Jediné místo, kde se setkáte s našimi krajany je reprezentace nebo jejich zahraniční kluby. Ostatně, důkazem, že kvalita týmu nebo ligy není rozhodující, je i fakt, že si zde můžete zahrát i americkou či dokonce korejskou soutěž. Jinak ale s aktuálností soupisek můžete být poměrně spokojeni. Figo už hraje za Real a v českém týmu nechybí ani relativní nováčci jako Blažek, Rosický nebo Fukal. A kdybyste přece jen měli k sestavám nějaké výhody, není nejmenší problém použít editor a trochu je poopravit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Obstarávání a spravování týmu, či chcete-li manažer, byl vždycky slabinou EA Sports a jak se zdá, ještě nejmíň rok jí zůstane. Ne snad, že by se tahle část hry nijak nevyvíjela a nezlepšovala, ovšem stále se v ní setkáváme s nepříjemnými neduhy, jako je například zbytečně krkolomná kontrola postavení jednotlivých hráčů na hřišti nebo nákup hráčů stylem když na tebe mám, automaticky mi patříš. Na druhou stranu si i tentokrát můžete nastavit šikovné tři strategie, které můžete měnit podle potřeby i během hry. Když je tedy třeba dohnat náskok, můžete v mžiku poslat do útoku třetího hráče, nebo se naopak stáhnout a zabetonovat obranu. Taktika má na hru obrovský vliv a pokud ji zvolíte vysloveně špatně, těžko vyhrajete, ať se snažíte sebevíc. Například dát do obrany jenom tři obránce proti takovému Bayernu je vyložená sebevražda.

Akce na trávníku
Až se poprvé ocitnete na stadionu, nebudete věřit vlastním očím. Pohled, který se vám naskytne, je jedním slovem úchvatný. Vysoké tribuny poseté hemžícím se obecenstvem se tyčí strmě vzhůru, za postranními čarami se připravují rozhodčí, na lavičky usedají náhradníci a uprostřed toho všeho leží překrásný trávník, jednou sestříhaný do čtverců, jindy do pruhů a nejčastěji do kruhů. Zdejší stadiony byly v pěti případech vymodelovány podle skutečných předloh, takže si můžete zahrát například na San Siru nebo ve Wembley (kde už dneska nikdo nekopne). Ostatní stadiony už nejsou tak charakteristické a povědomé, ale zůstávají stále nádherné. Ještě v žádné fotbalové hře jste necítili tak intenzivní atmosféru, která vás zpočátku doslova svazuje.

Poté, co si hráči základní jedenáctky vymění pár přihrávek a vystřelí několikrát na bránu, je na vás, abyste si zvolili kameru, z níž budete utkání sledovat. Zde se opět nic neměnilo a záleží jenom na vás, dáte-li přednost detailnímu pohledu zblízka, tradičnímu telepohledu nebo třeba nadhledu z vysoké věže, kdy máte nějvětší přehled o postavení hráčů. Vzhledem k pestrobarevným tribunám a reklamám a také díky tomu, že orientace na hřišti je velmi důležitá, vám doporučuji právě onen pohled z výšky. Pokud ho však zvolíte, nebudete mít možnost plně se kochat tradičně výbornou animací hráčů, především pak gólmanů, jejichž robinzonády připomínají let šelmy. EA Sports si na motion capture tentokrát pozvali hned celou skupinu světových hráčů, mezi nimiž nechyběli například ani Edgar Davids nebo náš Pavel Kuka.

Animace hráčů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dění během přerušení hry opět ztvárňují zdařilé animace, zachycující vzrušené výrazy v obličejích hráčů, nejrůznější gesta, verdikty rozhodčích a samozřejmě také radost a zklamání po vstřelených brankách. Nezbytné replaye odhalí drobné nedostatky jako například hodně zvláštní vlnění brankové sítě a zaujmou vás jedním svým pohledem z očí střelce gólu. Nejprve vidíte, jak se raduje a běží k rohovému praporku, načež se najednou octnete v jeho kůži a vidíte, jak k vám běží spoluhráči, kteří vás pak samou radostí srazí na zem.

Srovnáme-li FIFA a NHL ve stále tak diskutovaném zpracování obličejů, musíme přiznat vítězství hokejové simulaci. Stejně jako vloni mají fotbalisté sice rovněž svoje obličeje a také pohybují mimickými svaly, ale ještě to přeci jenom není ono. Navíc kdyby se například viděl takový Poborský, asi by se zhrozil. V módu editace hráčů totiž můžete zjistit, že autoři hry neměli při vytváření obličejů zrovna široké možnosti. Různých účesů a sestřihů je tu na výběr sice docela dost, ale pokud máte vybírat z již hotových tvarů tváře bez volby například očí nebo úst, je pravděpodobné, že výsledek není vždy uspokojivý. Proto se podoba zdejších hráčů pouze blíží skutečným předlohám a na první pohled většinou nepoznáte, o koho jde.

Umělá inteligence
S takzvanou umělou inteligencí hry, tedy jak se počítačem řízení hráči chovají, to kupodivu není nijak slavné. Ne že by snad fotbalisté schválně kupili chyby, ale po čase hraní si všimnete, že jejich řešení některých situací neodpovídá myšlení průměrného fotbalového mozku. Tu a tam se prostě stane, že útočníkovi se otevře volný prostor a on radši přihraje dozadu nebo že vámi ovládaný hráč přihraje trochu jinam, než jste zamýšleli a ukazovali na klávesnici. Na druhou stranu už není tak snadné pohybovat se po hřišti pomocí přihrávek do běhu, ty vám teď soupeř snadno zachycuje a vyplatí se je používat pouze při chybách jeho obrany, kdy obránci vyloženě zaspí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dále je velká škoda, že herní projev týmů se v podstatě neliší. Přihrávky po zemi vás nikam nezavedou a vysoké míče zase končí v četných hlavičkových soubojích. Ke gólům se vlastně dopracujete jenom centry ze křídel nebo samostatnými úniky, kybernetický soupeř dokonce většinou nevymyslí vůbec nic a spoléhá na to, že jednou vám obranný zákrok nevyjde a jeho útočník snadno skóruje sám před brankářem. Za celou dobu hraní se nestalo, že by padl gól ze standardní situace, a to přímáky kopal Beckham. Tak alespoň vypadá hra na prostřední obtížnost, kdy není těžké vyhrávat, ale zase se vám to nepovede vždycky.

Audio
Play by play komentář opět dostali na starost staří, známí John Motson a Mark Lawrenson, ovšem na hlas Garryho Linekera byste čekali marně. I ve dvou odvedli komentátoři dobrou práci, na jakou jsme od nich zvyklí. Jestli ale vymysleli vůbec něco nového, pak je toho tak málo, že si toho sotva všimnete. Hodnocení uplynulého poločasu se opět omezuje na jednu nebo dvě věty, úvody do utkání by také mohly být delší a z NHL víme, že informace o hráčích také nejsou utopií. Na druhou stranu jste velmi příjemně překvapeni, když zjistíte, že komentátoři vědí, jak funguje pohárová matematika nebo umí rychle reagovat na neobvyklé situace. Když například dostanete branku v poslední minutě, Lawrenson to při závěrečném hodnocení nezapomene zmínit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva EA Sports projevili svoji lásku k populární hudbě už mnohokrát. Letos si pro úvodní intro a titulní melodii celé hry zvolili dravý remix Mobyho singlu Bodyrock a ani o dalších skladbách nelze říci, že by šlo o nějaké hudební výplně. Hned dvakrát tu totiž uslyšíte novinky od Utah Saints, kapelu Curve a další. Za prvé se sem jejich hudba hodí a za druhé je dobré, že přes hru s ní přijdou do styku i lidé, kterým by normálně možná unikla (samozřejmě netvrdím, že neexistují hráči, kteří se zajímají i o hudbu, ale přeci jen…známe své papenheimské).

Bedla

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva