FIFA 09 - rozdílová PC recenze
7/10

FIFA 09 - rozdílová PC recenze

28. 10. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Není FIFA 09 jako FIFA 09. Tím samozřejmě narážíme na značné odlišnosti mezi takzvanými next-gen a old-gen verzemi totožně pojmenovaného fotbalu. Na PC však letos boduje ovládáním myší a krásnější grafikou.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 28.října 2008
Verze: PC/prodávaná/česká

Není FIFA 09 jako FIFA 09. Tím samozřejmě narážím na značné odlišnosti mezi takzvanou old-gen a next-gen verzí (nejen) letošního fotbalu. V posledních letech je zkrátka záhodno ke kritice či chvále hned také dodat, na jaké že platformě vlastně hraju. EA totiž opět vydali dva naprosto odlišné tituly (byť pod stejným názvem), přičemž rozdíly se netýkají zdaleka jen grafiky, ale také obsahu či herních módů. V dnešním článku se tedy zaměříme převážně na novinky PC verze a dozvíte se i v čem je horší, či snad lépe řečeno ochuzená, oproti své velké konzolové sestře (viz mega-recenze PS3 verze).

Sympatické menu
Na začátek se sluší zmínit nová, uživatelsky velmi příjemná menu PC verze, kterážto jsou nejen vcelku přehledná, ale též stoprocentně funkční. Všechno pracuje maximálně svižně, už žádné prodlevy a čekání při přechodu mezi nabídkami, k dispozici je dokonce i kurzor myši. Jednotlivé obrazovky jsou vlastně stejně velké jako v minulosti, teď však zabírají jen část celé plochy a zbytek okupují takzvané widgety.

vytípané obrázky z české verze

Ani česká verze hry se nesnaží o překlad (ještě že tak, viz níže) představte si ale jakási mini-okna, ve kterých se zobrazují převážně statistické údaje a záležitosti provázané s online funkcemi FIFA 09. Máte tak vždy na očích nejnovější zprávy, informace o možných updatech, svůj hráčský profil atd. Ocenit je nutno také systém ukládání, věčnému přepisování dat na pomyslné paměťové kartě a neustálým úporným debatám (Opravdu chcete data uložit? Ano! Opravdu mám váš profil přepsat? Ano! Ukládám… uloženo. Beru na vědomí a zavírám!) doufejme definitivně odzvonilo. Teď se jen na vteřinku objeví symbol diskety a hra už s ničím dalším nezdržuje.

Všechny nabídky si jinak zachovaly svůj standardní ráz, stejně jako herní módy. Najdete tu vše, od rychlého zápasu a tréninku, přes ligy a turnaje, až k výzvám, režimu Be A Pro a hutné online podpoře. Interaktivní ligy, online ligy, hodnocené i čistě přátelské zápasy… chybí snad jen konzolová varianta hry 10 na 10, což se tak trochu dalo čekat. PC verze jí ve stávající podobě zatím asi není schopna. Pro úplnost ještě dodám, že licence obsáhly málem třicítku ligových soutěží (budeme-li počítat i některé nižší ligy) včetně reprezentací, přičemž český tým je pochopitelně k dispozici, stejně jako domácí liga. K mání tak jsou stovky mužstev a tisíce hráčů z celého světa, až na výjimky vždy s oficiálním puncem.

Kombo klávesnice a myš
Razantní novinkou letošní PC verze je bezesporu přepracované ovládání. Počítačová FIFA 09 v tomhle ohledu příliš nezaostává za next-gen konzolemi, když nabízí ještě propracovanější a sofistikovanější možnosti. Ať už zvolíte ke hraní klávesnici nebo analogový gamepad, připravte se na změny zažitého schématu, vše naštěstí zůstalo plně konfigurovatelné. Nemějte proto obavy, přestože počáteční návštěva menu s nastavením je více než doporučená, jinak asi budete tápat, čím že se to vlastně přihrává a kam se podělo tlačítko pro střelu.

Největší peckou je ovšem možnost povolat do zbraně vašeho hlodavce a ovládat dění na trávníku jen myší, případně v kombinaci myš a klávesnice. Tedy abychom si rozuměli, už před dobrými deseti lety uměly hry od EA Sports zapojit myšku do hry - vzpomínám na NHL 96, možná 97, kterou jsme takhle hrávali ve více hráčích – přesto to, co letos předvádí FIFA 09, lze nazvat svým způsobem revolucí. Kurzor myši, stylizovaný do podoby symbolického zaměřovače, totiž může kontrolovat nejen pohyb vašich hráčů po hřišti, ale má ve své moci i veškeré přihrávky a střely. Tam, kde je ovládání klávesnicí stále poněkud strojové (osm směrů a dost) a páčky na gamepadu umožní v lepším případě vybrat správný směr a spolu s délkou stisku tlačítka i sílu, nastupuje myška s absolutní volností.

Stačí jen kliknout, kam přesně si má hráč naběhnout nebo kam má poslat přihrávku a on to udělá. V permanenci jsou pochopitelně obě tlačítka a obecně řečeno, to levé slouží pro přihrávky a pravé střílí. Mimochodem právě střelba je asi vůbec to nejúžasnější, prakticky poprvé si totiž lze zvolit konkrétní místo v brance a nepřeženete-li to s razancí, je velká šance že tam míč i půjde. Stejně povedené jsou však také ostatní činnosti, jelikož myš umí málem totéž co klávesnice či gamepad. Nebudete proto ochuzeni ani o přihrávky do běhu, na jeden dotek, nabíhání spoluhráčů do prostotu, různá naznačení a oblíbené fintičky. Tohle má vesměs pod palcem kolečko, potažmo prostřední tlačítko.

Cannon Fodder říznutý Harry Potterem
Je až neskutečné, jak je nový systém intuitivní a jak rychle si na něj lze zvyknout. Celé to vzdáleně připomíná legendární Cannon Fodder, možná právě díky zaměřovači, ovšem máte-li v plánu hru plně ovládnout a využít všech možností, budete se muset hodně ohánět. Rozhodně tedy doporučuji vybrat spíše propracovanější variantu ovládání, kdy pohyb fotbalisty obstarává čtveřice kláves W-A-S-D a kurzor myši je vyhrazen pro vše ostatní. Jinak vážně hrozí, že se uklikáte a ujezdíte, na druhou stranu pokud máte zkušenosti s neméně zběsilou robotickou realtime strategií Z, můžete to zkusit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nemohu ale jen chválit. Je nasnadě, že pouhá dvě tlačítka (plus dejme tomu to třetí, kombinované s kolečkem) jen těžko mohou nahradit několik buttonů na gamepadu, je proto záhodno přizpůsobit tomu herní styl. Třeba takové pasy vzduchem, prováděné přidržením levého tlačítka myši. Mnohdy takhle pošlete míč obloučkem, i když v plánu byla rychlá přihrávka po zemi. Trochu nesvůj jsem byl zpočátku i ze střel na branku – pořád jsem čekal, až ji kamera odhalí, místo abych zkusil zahrozit už zdálky a mířil intuitivně „tam někam“ mimo obraz. Buď jak buď, tenhle systém přináší úplně nový dojem ze hry, nejen že se zbavíte zažitých návyků a balóny už nelétají do stále stejných míst, ale objevíte i řadu nových herních prvků o kterých se vám až doposud ani nezdálo.

Velkým zážitkem už je třeba jen provádění kliček, otoček a dalších extra kousků. Manuál je popisuje vcelku detailně a skoro se zdá, že jich není o moc méně, než v next-gen verzi hry. Viděli doufám všichni exhibičně-výuková předváděcí videa? Tvůrci celkem vtipně použili v PC verzi na vyvolání těchto kouzel magické pohyby myší, opravdu ne nepodobné těm z herní série Harry Potter. Chcete předvést otočku? Tak pěkně stisknout prostřední tlačítko a zakroužit nad hráčem myší. A podobně to funguje i pro další pohyby, při kterých většinou jen myškou věrně napodobíte požadovaný kousek. Někdy bych se docela podíval na profíka, který má tohle všechno v malíku a při zápase sype všechny finty běžně z rukávu.

Konečně nový engine?
FIFA 09 udělala konečně výrazný pokrok ve zpracování a po letech přešla na next-gen engine. Tak na tuhle větu je zatím bohužel pořád ještě brzy (omlouvám se za eventuální zklamání), jelikož je pravdivá tak z poloviny. Grafika opravdu pokročila, není to však tolik žádaný skok a vše uvízlo někde na půli cesty. Modely hráčů, detailní a kvalitní textury, propracované tváře fotbalistů, trojrozměrný trávník se stébly trávy… tohle vás praští do očí hned při prvním prostřihu na stadión. Je to propracovanější a hezčí než kdy předtím, takhle krásná FIFA na PC nikdy nebyla. Tedy alespoň přímo z výroby a od EA (fandy, kteří mnohdy dokázali zázraky, nepočítám).

Přesto je stále co dohánět, tím spíš, že to, o čem nebyla řeč (tribuny, diváci, bezprostřední okolí hrací plochy…), zůstalo prakticky nezměněno a mnohdy to působí dost kontrastním dojmem. Stačí jen bližší záběr na hřiště, na pěkně vymodelovaného hráče, s dvourozměrnými a podivně oříznutými fandy v pozadí, na nedalekém ochozu. Zrovna tak trávník, viděný zdálky a bez 3D povrchu se stébly, vypadá občas zvláštně, skoro jak sešlapaný koberec.

Alespoň, že mód Be A Pro se konečně dočkal v uvozovkách akční kamery za zády borce, jenž zblízka sleduje jeho (vlastně vaše) počínání, v tomhle hvězdném režimu. I tady je však pořád co zlepšovat, jednak je kamera možná až zbytečně rozhoupaná, což při delším hraní takřka vyvolává mořskou nemoc. A potom, chyběly mi grafické ukazatele, všelijaké ty šipky kam si nabíhat, ikonky a symboly koho hlídat… tohle v PC verzi nějak absentuje, vždyť i praporek signalizující ofsajd se krčí v rohu obrazovky.

Suma sumárum, je to pokrok a výrazný, přesto zápas většinu času sledujeme z pohledu televizních kamer. Tedy relativně z dálky, tudíž hledíte tak jako v minulých letech na relativně stejně detailní malé panáčky, tam dole na hřišti. Úžas z grafiky proto přichází povětšinou jen při nástupu a slavnostním zahájení, občas při nějakém tom faulu nebo gólu, no a samozřejmě při opakovačkách. Na ty je vážně radost pohledět, konečně má trochu smysl se v nich rochnit, hrát si s kamerou a zvlášť podařené akce klidně i ukládat. Potěší rovněž sestřih všeho podstatného o poločase a na konci utkání, obecně kvalitní motion-capture animace pak už ani nezmiňuji, ty jsou u EA již léta standard.

Hratelnostně vcelku beze změn
Co se týká vlastního dění na hřišti, od FIFA 08 se toho moc nezměnilo. Lehce mne znovu vytáčeli hlavně gólmani, opět ne zrovna akční a mnohdy ustrašeně zalezlí v brance. Dost možná za to může můj rychlý přechod z PS3 k PC, protože next-gen verze hry v tomhle směru hodně vyspěla, takže i z minula vylepšení PC brankáři teď působí trochu nemotorně. Nejvíce patrné je to asi při brejcích: na jednu stranu chápu, že už pár let máme k dispozici magické tlačítko s nápisem „proboha vyběhni“, takže hra nás ho nutí využívat. Na druhou stranu, pokud je útočník sám a řítí se na svatyni, gólman by snad mohl používat hlavu a vědět sám, co v takové situaci dělat.

Trochu na vážkách jsem i z fyziky a systému kolizí. A opět, přejít k PC verzi od málem bezchybné a skutečně nové konzolové FIFA 09 je velice ošemetné a slovy klasika „věci nemusejí být tím, čím se zdají“. Někdy to vážně vypadá, jakoby fyzika byla jen nakašírovaná a při střetu dvou hráčů se v závislosti na několika faktorech pouze přehrála určená animace. Všechny ty pády, skluzy a kotrmelce zkrátka v next-gen verzi působí opravdu reálně a málem jako doopravdy. Na PC, už i vzhledem k použitému enginu (který leccos pamatuje) a nárokům na hardware (minimum je jednojádrový procesor 2,4 GHz) bude zjevně leccos zjednodušené a jen těžko můžeme očekávat kdovíjaké výpočty v reálném čase.

Nicméně ke stylu, jakým FIFA 09 vystupuje, se to docela hodí - pořád je to takový akčnější a arkádověji pojatý fotbálek. Akce střídá akci, střely většinou míří na branku takže gólman musí zasahovat (znovu rozdíl proti next-genu, tam jsem zpočátku bránu úspěšně míjel) a na taktiku se taky moc nehraje. Do útoků se chodí často bezhlavě, je to zkrátka hurá fotbal. Mimochodem, strategické možnosti jsou opět ta stará známá klasika, na propracovaný systém Custom Team Tactics opravdu zapomeňte, ten je jen na konzolích. Alespoň že funkce Adidas Live Season byla do hry zařazena (více o ní v předchozím článku) a doplňuje tak běžnou aktualizaci soupisek.

Se stejným českým komentářem
FIFA 09 se znovu pyšní visačkou "česká verze, český dabing". To jest veškeré texty ve hře jsou v naší mateřštině a během zápasů se z reproduktorů line komentář dvojice Jaromír Bosák, Petr Svěcený. Je-li namluvení povedené či nikoliv, nechám na vašem posouzení, vždyť na PC nejde v žádném případě o premiéru a mnozí již měli tu čest v předchozích ročnících. Osobně se mi provedení fotbalu líbí mnohem více než to hokejové, přestože vylepšovat je stále co. Některé fráze se často opakují, jindy zase oba pánové na chvíli zmlknou a nechají zápas volně plynout. Hře by dozajista prospělo i použití nových nahrávek, řada frází a hlášek už je dost provařená z minulých let.

Možná mám jen velkou smůlu, ale na breberky v komentáři jsem jako naschvál narazil hned v prvních několika zápasech. Dělo se tak u next-gen verze a ani počítačová FIFA 09 toho nebyla ušetřena. Pro úvodní utkání jsem zvolil duel Česká Republika – Nizozemí, přičemž se mi překvapivě nedostalo žádného uvítání ani informace, kdo s kým hraje. Vůbec první věta, kterou Míra těsně před výkopem vypustil z pusy, se nesla v duchu „tento zápas je sice přátelský, ale podívejte se na zaplněné tribuny". Přitom už další mač byl naprosto v pořádku, úvod nechyběl a dokonce byl představen i spolukomentátor, jakožto i lehce nastíněn herní styl obou mužstev.

Přes občasné chybičky zní česká FIFA 09 relativně sympaticky, jenom se nesmíte moc zaposlouchat a brát všechny hlášky smrtelně vážně. Komu zkrátka stačí ke štěstí slyšet při zápase Míru s Petrem, bude asi spokojen, tím spíš když si uvědomí, že na počítači to nikdy nebude „jako v televizi“. Bosákův specifický styl musel ustoupit systému, jaký série FIFA už od začátku používá a leccos padlo za oběť i nástrahám češtiny (skloňování není legrace). Je rovněž škoda, že česká verze si více nevšímá domácí ligy. Jen málo hráčů je totiž namluveno a při cvičném testovacím derby Sparta – Slávia toho od mikrofonu moc slyšet není, jmenován byl jen Patrik Berger a rebel Řepka. A to fandy jistě zamrzí.

Co betatest překladu?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Znovu nepotěší ani prazvláštní české texty, při pohledu na některé perly se skoro nechce věřit, že hra prochází nějakým betatestem. PC verze zná délku poločasu (a nikoliv poloviční délku), mód Lóže (což je režim The Lounge) ovšem pronikl i sem. Kontrole často utekla také diakritika, být to někde stranou v zapadlé podtabulce jiné podtabulky, mávneme nad tím rukou, ale přímo v hlavním menu? Volba „Trenersky rezim“ bez háčků a čárek, nad správně česky napsaným „ Režimem výzvy“ je hned na očích a působí vážně divně, i když ne tak jako rozhozené fonty, respektive velikost písma v multiplayeru (viz obrázky výše).

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Mega-recenze konzolové verze, Novinky, FIFA 08 recenze, EURO 2008 recenze, Vše o Pro Evolution Soccer 2009, Vše o NHL 09

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje

Marek Beniač

Po stránce herní v podstatě „jen“ stará dobrá FIFA 08. Pochvalu ovšem zaslouží přepracované ovládání, přičemž jasným favoritem je kombinace myši a klávesnice. Režim Be A Pro je teď už málem stejně provedený jako na konzolích. Estéty potěší dozajista grafika s několika next-gen prvky, prakticky zase funkční a svižná menu, spolu s novými widget okny a aktuálním online zpravodajstvím. Ačkoliv na PC i po letošku stále vyhlížíme opravdový a řádně inovovaný fotbal, tím spíš při pohledu na konzolovou FIFA 09, aktuální ročník na PC ždíme ze starého enginu asi opravdu maximum.