FIFA 09 - mega-recenze

Vychází na platformách: PC, Wii, PS3, PS2, X360, PSP, DS

Verdikt: Už tak povedená FIFA 08 byla díky řadě vylepšení a novinek povýšena na zatím nejlepší fotbal od EA Sports, kterým FIFA 09 bezpochyby je. Lepší taktické možnosti, opravení a polidštění gólmani, uvěřitelnější fyzika míče i hráčů, povedený kolizní model nebo propracovanější ovládání, konečně znovu definovatelné. Co víc byste chtěli? Všechno to dobré zůstalo (včetně nabitého obsahu pro single i multiplayer) a navrch můžete otestovat záležitosti jako Adidas Live Season nebo hru 10 na 10, byť jejich přínos ukáže až čas. A zápory? Možná rozhodčí, někdy znovu rozporuplní (výhody po faulu, karty…) a také úroveň překladu.

Objednat na JRC.cz

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

3. 10. 2008 v 00:00 - Recenze Autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Fotbaly od EA rozhodně nabraly správný směr a FIFA 09 je toho důkazem, jakožto i prozatímním vrcholem. Tvůrci dotáhli už tak velmi dobrý loňský ročník a obohatili ho o nové módy a inovované ovládání.

FIFA 09 - mega-recenze

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 3.října 2008
První česká recenze next-gen verzeVerze: PS3/review/česká
Doba recenzování: 1 týden


Fotbalové hry od EA Sports šly s nástupem next-gen konzolí hodně do sebe. Kolega Mickey Mouse byl vloni doslova nadšen z FIFA 08 (a recenzi zakončil devítkou) já zase pochválil začátkem dubna UEFA EURO 08, které ani zdaleka nebylo jen obvyklým datadiskem, či snad reklamním titulem Mistrovství Evropy. Nabitá fotbalová sezóna nicméně opět zapříčinila lehký přetlak, kdy jsou nám během 12 měsíců servírovány hned tři velké hry - freestylovou FIFA Street 3 milosrdně nepočítám. Tradiční otázka proto znovu zní: je vůbec možné, aby nás tvůrci něčím u FIFA 09 překvapili, neřku-li předvedli radikální novinky?

 Přátelák, sezóna, turnaj i Be A Pro
Odpověď se nabízí hned po spuštění hry. EA u svých sportů pomalu sjednocují vizáž, což se podepisuje na struktuře menu a jejich provedení. Místo puku balón, místo Diona Phaneufa hvězdný Ronaldinho. Tady vážně nikdo nezabloudí, neboť rozvržením i volbami se jednotlivá menu příliš neliší od toho, co už známe. Je tu rychlá hra (ať už v klasickém režimu či podobě Be A Pro), turnaj, trénink i mód sezóny. Ta může být znovu tradiční, ve formě manažersko-dynastijní nebo kariérně-hvězdné jako Be A Pro. Letos v tomto módu lze odehrát více sezón po sobě, konkrétně čtyři, což už vám dá dostatek prostoru i času stát se skutečným profíkem a hvězdou svého týmu, potažmo celé ligy.


oficiální obrázky od výrobce

Podrobnější rozbor Pro módu je asi zbytečný, jednak jsme se mu za uplynulý rok věnovali hned několikrát a potom změny od FIFA 08 jsou spíše kosmetické. Tvůrci tuhle revoluční a povedenou záležitost vlastně pozvolna dotahují a pilují. Doplním snad jen, že znovu lze hrát s vlastnoručně vytvořeným virtuálním já, případně se převtělit do kůže kteréhokoliv z tisíců skutečných fotbalistů a pak už v závislosti na zvolené pozici plnit příkazy trenéra, hrát pro tým atd. Opět jste pod neustálým a bedlivým dozorem, sledováni a hodnoceni, inu kromě vylepšování atributů a statistik musíte také pracovat na budování své kariéry – zvlášť když jste za nováčka a je teprve nutno prosadit se do základní jedenáctky.

 Inovované ovládání
Možná patříte mezi nedočkavce, kteří okamžitě po prvním spuštění hry startují rychlý zápas. Já naopak začínám u nastavení a radím to i vám, letos totiž došlo ke změně v ovládání. Tedy, FIFA 09 stále uctívá už letitou klasiku, co se funkcí i rozvržení tlačítek na gamepadu týče, zároveň však lze otestovat také alternativní mód. Světe div se, vyslyšeny byly též nářky nad nemožností definovat tlačítka podle svého a letos vám hra po velké pauze konečně umožňuje zase překopat gamepad zcela dle vlastního uvážení. No že to ale trvalo!

Vrací se též manuální radovánky po vstřelení gólu z EURO 08, patrně u hráčů obstály, jinak by jen stěží přežily do podzimu. Osobně je vítám, jednak „předtočené“ oslavy mnohdy nekorespondovaly s reálem a děním na hřišti (podivná gesta, co v TV jen tak neuvidíte, šílená radost po brance která už s výsledkem nic neudělá…) navíc škála pohybů nyní obsáhne snad vše, na co jen pomyslíte. Jako důkaz slouží „help obrazovky“ s rozpisem, co a jak provést, které nechybí ani pro vlastní ovládání. Neustále omílat, že levá páčka slouží pro pohyb a pravá po vzoru Skill Sticku ovládá nohy fotbalisty už je nuda, zrovna jako informovat, že začátečníci si vystačí jen s několika tlačítky a nemusejí nutně proniknout do veškerých tajů ovládání.


Nicméně při pohledu na množství novinek vám to jistě nedá a některé fintičky dozajista brzy vyzkoušíte. Od standardních a všedních záležitostí typu střílené přihrávky, zasekávačky, falešného naznačení či rádoby přistrčení ztraceného míče skluzem na kolegu, až po ďábelské ekvilibristické kousky, jenž vídáme hlavně na trénincích brazilské reprezentace. FIFA 09 obsahuje jakýsi permanentní trénink, jelikož na pozadí všech menu neustále běží takzvaná Aréna - cvičná to plocha, s jedním útočníkem a brankařem, kde si můžete do omrzení zkoušet práci s míčem, střelbu, penalty či přímé kopy. Do meruny se dá kopat dokonce i při čekání na zápas (nahrávací časy nepatří zrovna k nejsvižnějším) a teprve plynulý morfing z arény přímo na stadion vám dá vědět že „data už jsou v paměti, jde se hrát.

ZIDANEM NA POČKÁNÍ, RONALDINHEM ZA ČTVRT HODINY
Asi už se nikdy nedozvíme, kdy a koho vlastně napadlo využívat analogové páčky na ovladači k plné kontrole sportovních her – je-li tedy řeč o EA Sports a sériích NHL a FIFA. Ačkoliv s analogy koketovala řada konzolí, včetně PSX, teprve takzvané next-gen mašiny umožnily svobodně ovládat čepel hokejky nebo čarovat kopačkami jak Ronaldinho. Doba ovšem pokročila a aktuálně nejnovější sadu pohybů předvádí právě FIFA 09. Dál už je absolutně zbytečné cokoliv dodávat, prohlédněte si videa, připravte si prstík na modifikátor a palce na analogy… trénink právě začíná.



další tutoriály zde: standard skills, combo skills, juggling skills

 Působení kinetické energie
Při bližším pohledu na trávník objevíte oproti předešlým fotbalům nové prvky, nejmarkantnější jsou patrně u soubojů o míč a při práci brankařů. Systém kolizí vzdáleně připomíná NHL 09, když i tady hra nově bere v potaz rychlost hráčů, směr běhu či razanci skluzů. Nemusí jít ale nutně o zákroky na hranici pravidel, i pouhá snaha získat míč a věčné poštuchování, strkání a přetlačování působí najednou realističtěji. Tentokrát by měla být zohledněna dokonce i výška a váha fotbalistů, takový Honza Koller zkrátka jen tak rovnováhu neztratí a drobný střízlík ho od míče neodstaví zrovna snadno.


Totéž pochopitelně platí i pro hlavičkové souboje (letos mimochodem záleží na správném odrazu a načasování), zdaleka nejvíc ovšem nový kolizní a fyzikální systém vynikne při ostrých faulech, po kterých sudí často tahá karty. Jistě, tyhle situace jsou hned na očích, tím spíš ze hra je v replayích okamžitě sama vypíchne. Ovšem i při vlastním zápasu poznáte znatelně uvěřitelnější reakce a pohyb hráčů, podpořený působením fyzikálních sil. Potěší různá podkopnutí, zaškobrtnutí a pády, při nichž jakoby fungovala kinetická energie. Jinak to vypadá při postrčení v relativním klidu a jinak při plném běhu – stačí zajet pod něčí nohy (a třeba i zasáhnout první míč) a soupeř jde tak jako tak v kotoulech na trávník.

Neméně efektně vypadají při své práci také gólmani. S těmi byly v uplynulých letech největší problémy, nechovali se totiž zrovna chytře. Letos nejenže dostali do vínku řadu nových pohybů (namátkou záchranné vykopnutí míče nohama na poslední chvíli ala Petr Čech) ale konečně jsou i aktivnější a reagují rychleji. To se týká hlavně závarů a nepřehledných situací – zatímco se střelami z dálky potíže nemívali, chaos ve vápně a různé dorážky řešit nedokázali. Teď už se docela snaží, zbytečně neotálejí a vůbec působí o něco lidštějším dojmem. Už žádné vstávání ze země, chvilka na rozkoukání a pak teprve další zákrok. Kdepak, nyní je to spíš „vyrazím míč, hned se vrhám pod útočníka při dorážce, pak rychle vyskočit na nohy a třeba zkusit krýt i další střelecký pokus“.

 Rozšířené taktické možnosti
Oproti loňsku se FIFA 09 zdá být o něco málo rychlejší, to se ovšem dá v menu nastavení korigovat a svoje udělá také výběr obtížnosti. Úrovní je hned pět, celkovou intenzitu hry určuje též prvotní volba při tvorbě profilu – hra se dotazuje na vaše zkušenosti s virtuálním fotbalem a podle nich vše přednastaví. Nelze proto šmahem odsuzovat chování AI, přesnost přihrávek či střel… tohle lze totiž navolit individuálně. Různé automatické a poloautomatické pomocníky známe již z dřívějška, leccos řeší i manuální přepínání hráčů. Hrát zkrátka můžete s berličkami i bez nich a na výsledku to nepochybně poznáte.



Hodně dobré jsou také nové strategické možnosti. Takzvaná Custom Team Tactics umožňuje bleskurychlou změnu v chování týmu, když díky předem připraveným stylům můžete lépe reagovat na hru soupeře, případně na vývoj zápasu. Za pomoci více jak desítky posuvníků (každý se škálou od jedničky do sta) lze kontrolovat pohyb a do jisté míry i myšlení hráčů, a to prakticky pro jakýkoliv segment hřiště. Můžete si nastavit ofsajdovou past v obraně nebo lepší obsazování hráčů, vliv má také agresivita, tlak a míra napadání. Při přechodu do útoku se zase hodí změna nastavení rychlosti, s níž se akce zakládají, nebo plošné využití hřiště. Proč se tlačit neprůchodným středem, nezkusíme to raději roztáhnout více do šířky?

Možností je opravdu spousta, oficiální materiály hovoří o 140 útočných a 40 defenzivních variantách. A ono to vážně funguje, jen si zkuste pohrát s útočnou fází, přikažte, ať si hráči častěji nabíhají do šancí, ať se více tlačí před branku, případně ať volí agresivnější přihrávky. AI na tyhle požadavky skutečně slyší a je rozdíl, když si spoluhráči posílají míč na jistotu a v relativním klidu, oproti nebezpečným pasům, jež mnohdy nemají mnoho šancí na úspěch. Fotbaly od EA jsou v posledních letech o poznání taktičtější a strategičtější, takhle do hloubky ovšem FIFA zašla snad vůbec poprvé – tak jen houšť a větší kapky.

 Tradičně kvalitní zpracování
Jakkoliv je zbytečné grafiku, animace nebo ozvučení příliš propírat, vítězí bezpochyby precizní rozpohybování, motion-capture je mocná technologie a EA Sports jsou v ní za ta léta mistry. Leccos už jsem pochválil v předchozích odstavcích, zmíním přesto ještě nové animace zpracování balónu. Při přijímání přihrávek používá FIFA 09 podobný systém jako NHL 2K9 – tedy pokud spoluhráč není vyloženě v ideální pozici, dokáže se trochu natočit a ladně míč zpracuje. Vše je přitom krásně plynulé… ono při pohledu z dálky je vůbec problém hned určit, běží-li na obrazovce skutečný zápas nebo v uvozovkách jen FIFA 09.



Velmi pěkně vypadá také krytí míče, hráči si ho umí držet na pro ně lepší straně, vzhledem k pozici soupeře. Je přece naprosto samozřejmé mít balón alespoň částečně krytý tělem a nenabízet ho protivníkovi jak na podnose. Změnou prošla i fyzika míče, což se ostatně nabízí vzhledem k možnostem driblingu a mnoha variantám, jak střílet i přihrávat. Zvlášť při tréninku se mi ovšem chvílemi zdálo, jakoby měl útočník balón na gumě. Už sice není tolik přilepený k noze, odskakuje a může zdánlivě i utéct… avšak Ronaldinho ho vždy bezpečně zkrotil. Ale berme to asi tak, že zdejší pánové se fotbalem živí a co se nám zdá příliš, je pro ně standard. A mám tu ještě poznámku o cupitání – opět hodně patrném při hrátkách v aréně. U hráčů funguje setrvačnost, finální fáze dobržďování kdy už skoro zastavují, ale vypadá směšně. Jakoby hračce na klíček docházel dech.

Lehkým faceliftem prošly tváře fotbalistů (údajně jsou teď modelovány jinak) nicméně pro obličeje platí obecně totéž, co jsem psal už do dubnové EURO 08 recenze. Někdo si je podobný více, někdo méně a next-gen grafika (ať už si pod tímhle výrazem představíte cokoliv) má pořád ještě co dohánět. Kůže už není zpracována tak přehnaně a nepůsobí tolik jako z vosku, prostřihy na hřiště a bližší záběry hráčů přesto kazí onen televizní dojem. Mimochodem, kamery si lze konečně nastavovat jak jen vás napadne, výška, vzdálenost… vše lze upravit a to i pro Be A Pro mód. Paráda. Fandy jinak dozajista potěší znovu věrně vymodelované stadióny, pěkné dresy i autentické detaily (štulpny, kopačky a další specifické drobnosti) jakožto i nasvícení scény.

 Na konzolích poprvé s českým komentářem, ale...
Nikterak nezaostává ani ozvučení, ať už mluvíme o zvukových efektech, nezvykle obsáhlém soundtracku či reakcích obecenstva. Nepřijdete ani o bojovné pokřiky a specifické chorály fandů, u těch nejslavnějších klubů. Next-gen verze hry se letos vůbec poprvé dočkala též českého komentáře, znovu pochopitelně od Jaromíra Bosáka a Petra Svěceného. Ti předvádějí svůj obvyklý standard a kdo je loni zažil v PC nebo PS2 vydání, překvapený určitě nebude. Dokonce se mi zdá, že byly použity i stejné nebo podobné nahrávky – spousta hlášek vám asi bude povědomá a objevují se i stejné chyby.



Komentář fotbalu dozajista působí lepším dojmem než je tomu u hokeje, hra je pomalejší a FIFA ostatně vždy byla méně upovídaná než NHL. A to i v originálu. Česká verze přesto občas hodně zvolní a Míra Bosák nereaguje nutně na každý dotyk s míčem. Dokonce ani nenamluvil jména všech hráčů a hraje-li se třeba zápas Gambrinus ligy, zmíní většinou jen internacionály, navrátivší se ze zahraničních angažmá. A to není moc hezké, byť při počtu fotbalistů ve hře chápu poněkud chudší české namluvení, zaostávající za matadorem série, Andy Grayem.

Hezké ovšem nejsou ani boty v komentáři, kdy se tento neshoduje s děním na hřišti. Míra třeba hlásí, že brankář vyrazil míč (zatímco ten ho pevně svírá v rukavicích) nebo že střela jen lízla tyč a skončila na tribuně. Ano, balón vážně tyč trefil, ale odrazil se zpátky před branku a chvíli se ještě hrálo. A to prosím nejsou kiksy nasbírané za týden testování, tohle uslyšíte pomalu v každém zápase.

EA: JAK ZAPNOUT ČESKÝ KOMENTÁŘ
Množí se dotazy, jak je to s českým komentářem pro FIFA 09 na Playstation 3. Zde je odpověď. Určitá část hráčů s FIFA 09 se nám ozývá, že jim nefunguje čeština ve FIFA 09 na herní konzoli Playstation 3. Nebojte se, čeština funguje naprosto správně, komentář i menu. Komentář je ale potřeba zapnout i jinde než v instalačním menu. Uděláte to jednoduše: V základním menu hry zvolíte "Moje FIFA", poté "Nastavení", pokračujete na "Pokročilé", zde vyberete nastavení zvuku ("Zvuk" - pomocí klávesy RB) a v tomto menu vyberete jako jazyk komentáře: "Čeština". Poté už uslyšíte všechen zvuk správně s českým komentářem!

Pěkně na frak dostaly mnohdy i texty, ona veselá byla už čeština v NHL 09 a FIFA 09 jakoby se ji snažila trumfnout. Jak probíhá výběr překladatele, to se můžeme jen dohadovat, kromě znalosti jazyka by měl ovšem dozajista mít i přehled v daném odvětví. Občasný chaos v tabulkách, kdy hned nevíte, co by která zkratka měla znamenat, ještě pomíjím, s tímhle se nakonec potýkáme již léta...



Napoprvé jsem ale opravdu znejistěl, když mi hra v nastavení pravidel nabízela změnit hodnotu poloviční délky. Co to asi bude? Aha, to je doba trvání poločasu! Jindy už jsem se skoro chystal do lóže, že si vychutnám patrně nějaký ten TV režim či podobnou parádu… nakonec jsem však identifikoval že lóže = mód The Lounge, tedy jakási párty varianta pro více hráčů. Stejně jako u komentáře, je i tohle pouze pár příkladů a špička ledovce, podobných seků je tu bohužel k vidění víc. Ohlala.

 Deset na deset online
Be A Pro forma prosákla též do multiplayeru. Původně zamýšlený model dvaadvaceti živých hráčů na hřišti se sice smrsknul na „pouhých“ dvacet (za brankaře tudíž hrát nemůžete) nicméně i tak se od systému 10 na 10 čekají velké věci. Teprve čas ukáže, zdali-li je vůbec možné aby deset lidí fungovalo jako tým, bez trenéra a bez valné přípravy. A také jestli se pokaždé najde dvacet rozumných fandů fotbalu, co se budou chtít hrou bavit a ne ji kazit ostatním. Teoretická informační rovina (souzena jen z review-verze) je samozřejmě nasnadě, všechna plus i mínus ukáže až ostrý provoz, v prvních týdnech po vydání.

Pokud to snad nebude to pravé ořechové, přinejhorším se můžete uchýlit k prověřeným variantám hry více hráčů, kteréžto jdou znovu ve šlépějích minulých ročníků. Čekají vás ranked i unranked přátelské zápasy, turnaje a nemohou chybět ani celé ligy, včetně těch interaktivních. Ty pochopitelně respektují skutečný rozpis zápasů, zásobují hráče neustálým updatem soupisek a reflektují reálný běh světových lig. Oficiální licence FIFA mimochodem opět pokryla ještě větší porci klubů a týmů – až je mi trapné všechny zmiňovat.


další obrázky v galerii

 Reálná forma na virtuálním hřišti
Hra obsahuje novinku Adidas Live Season, což je označení pro dynamicky se měnící formu fotbalistů, s odezvou v reálném světě. Týden co týden si budete moci stáhnout aktualizované soupisky, teď ovšem nemám na mysli klasické „rosters“ reflektující přestupy či změny v základním kádru, jako spíše vlastní atributy a výkonnost hráčů. Fotbaloví skauti budou vyhodnocovat výkony a statistiky reálných borců, načež EA Sports data následně bleskurychle převedou na jejich virtuální protějšky ve FIFA 09. Kupříkladu takové Barošovo střelecké obrození. Teoreticky byste ho měli pocítit i ve hře a dáte-li mu důvěru v reprezentačním týmu, jeho střely budou rychlejší a přesnější než na jaře, vzrostou též hodnoty typu dravost, sebevědomí atd.

Celé to má ovšem malý háček. Jednak skautů s patentem na rozum - kteří bezpečně poznají, že Rooney je teď trochu z formy a sníží mu proto přesnost řekněme z 86 na 80 – není tolik, aby pokryli celý svět. FIFA 09 disponuje téměř pětadvaceti ligami a mnohé z nich mají při sobě i nižší soutěž. Adidas Live Season tudíž bude dostupná zatím jen pro anglickou Premiere League, Bundesligu, italskou Sérii A, španělskou La Ligu, francouzskou Ligue 1 a mexickou Primera Division. Zmíněný Baroš tak sloužil opravdu jen jako příklad a rozkolísaných výkonů si jak vidno neužijete ani v Gambrinus lize, byť ta ve hře pochopitelně nechybí a s domácími kluby si zahrát můžete.

Nebyli by to ale EA, kdyby na téhle novince nechtěli vydělat. Jinými slovy, jednu soutěž (dle výběru) byste měli mít díky kódu z manuálu grátis, kdo bude chtít Adidas data přijímat pro více lig, zaplatí nějaký ten peníz. Samozřejmě se jedná o první vlaštovku a spíše test systému. Budou-li výsledky příznivé, za rok se můžeme dočkat možná kompletního pokrytí planety, jakožto i propracovanějších plateb - uvidíme, jakou odezvu tenhle systém získá. Řada fandů ho jistě uvítá, vždyť co může být reálnějšího než pravidelný přísun aktualizovaných dat a liga opravdu málem jako živá? Může ale působit i kontraproduktivně, nehrají třeba příznivci Rosického FIFA fotbaly právě proto, že svého oblíbence prohánějí po hřišti alespoň virtuálně?

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery....

Související články: Novinky, FIFA 08 recenze, EURO 2008 recenze, Vše o Pro Evolution Soccer 2009, Vše o NHL 09

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.