Fallen Lords: Condemnation - recenze
3/10

Fallen Lords: Condemnation - recenze

15. 8. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Tam za tunelem a bílým světlem, na nekonečných bitevních pláních posmrtného světa, vedou armády dobra nesmiřitelný boj s pohůnky pekel. Ne, to nejsou záznamy z blázince, nýbrž jen prvotina firmy Novarama.

Autor: Martin Holas
Publikováno: 15.srpna 2006
Verze hry: finální/anglická

Tam za tunelem a bílým světlem, na nekonečných bitevních pláních posmrtného světa, vedou armády dobra nesmiřitelný boj s pohůnky pekel. Ne, to nejsou záznamy z blázince! To nás jen španělský tým Novarama počastoval svou herní prvotinou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Existuje bezpočet teorií o tom, co bude po smrti. Cynikové tvrdí, že nic, romantikové si naopak představují nadýchané bílé obláčky, okupované baculatými dětskými mutanty s ptačími křídly, a o satanistech raději snad pomlčím. Borci z Novaramy si vzali do hlavy hned tu nejnepravděpodobnější pohádku. Lidé čestní, kteří celý život strávili s úsměvem na rtech, posílí po smrti tým andělíčků, jejich protějšky mužstvo "rohatejch" a všechno se to pak mele hlava nehlava až do konce věků. V naší hříšné realitě by to tak dobře asi nefungovalo, neboť řady božích služebníků by takřka zely prázdnotou, ale vlastně proč ne... Už jsme zažili horší záminky, proč si zařádit v konzoloidní PC mlátičce.

Armády ze záhrobí
Trojka je ve Fallen Lords vaším šťastným číslem. Tři hratelné strany, tři kampaně, tři domovské pevnosti... Moment, neříkali jsme cosi o dvou stranách konfliktu? Tak to se omlouvám za drobnou mystifikaci. Do hry se totiž vložili kromě extrémistických dobráků a zlounů i duše, které žily nudný život neutrálních rozhodnutí a skutků a nepřipadli proto ani jednomu z hlavních lídrů. Pokud bych měl srovnávat s ostatními fantasy světy, jedná se téměř o klasické Nemrtvé a la Warcraft III. De facto na tom vlastně ani tolik nezaleží. Nejsem si úplně jistý, zda je trojka ve Španělsku podobná jedničce, ale jedno vím jistě, rasy se liší jen vizuálním ztvárněním. Všechno ostatní od skladby armády až po průchod tažením je identické nebo alespoň velmi podobné. Je tudíž úplně jedno, koho si vyberete. Záleží čistě na vašem morálním založení.

Takový typický národ ve Fallen Lords staví na následující hiearchii. Postradatelnou složku armády tvoří agilní lehká pěchota, které je většinou jak much a špatně se do té drobotiny strefuje. Ta moc škody nenadělá a slouží spíše jako výplň, aby se nesekalo do důležitějších jedinců. Skutečným jádrem a útočnou silou je pak pěchota těžká. Ve větším počtu pravděpodobně nejproblematičtější protivník, zvláště pokud je vyzbrojen luky. Nesmíme zapomenout na kavalerii (obrněné lvy, býky, případně neutrální kostěné přízraky). Ta je kupodivu naprosto neschopná a jediný její účel spočívá v pohazování nepřátelských vojů do okolí. Raději jsem vždy sesedlal než se deset minut pižlat se skupinkou nepřátel. No a v týlu hnízdí mocná artilerie (mastodonti, kostění dinosauři a v podání démonů jakási blíže neurčitelná zrůdnost, možná škorpión:-)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Chceme vaše duše!
V každé z deseti misí, které dohromady formují jedno tažení, se vtělíte do jedné z těchto jednotek. Nemůžete v tomto bodě ovšem předpokládat jakýkoliv kariérní růst od obyčejného pěšáka k vůdci armády, jak se vám extaticky snaží vsugerovat PR materiály. Ani na chvíli nezapomínejte, že máte co do činění s prachsprostou bojovkou, a tak je vám konkrétní role přidělena čistě účelově. S nepřáteli zkrátka musíte mít přiměřeně velké problémy, a proto je vám někdy zpřístupněna možnost osedlat nějaké to jezdectvo, jindy zase dostanete od začátku do výbavy luk pro zbabělé ostřelování ze zálohy. Zdaleka nejobtížnější jsou pak úkoly, kdy si musíte nepřítele připustit k tělu a vyřídit ho bez servítek zblízka.

Náplň misí patří bezesporu k těm povedenějším aspektům hry. Uvodní jeden až dva levely slouží jako nenásilný tutoriál ve skrytu domovské pevnosti a skutečná výzva vyvstává až během dění následujícího. Ačkoliv už dále nenarazíte na nic jiného než klasické "bež za šipkou a pobij všechno rohaté/křídlaté/kostnaté", povedlo se tento nešťastný fakt obalit křupavým těstíčkem, díky kterému to takřka nepoznáte.

Autoři si v mnoha případech ušetřili práci a použili při vícero příležitostech identickou mapu, samozřejmě z různých úhlů pohledu. Jako příklad uvedu středověké městečko Saint Charles. V roli pekelníků ho vypleníte, jako andělíčci se ho pokusíte osvobodit a nemrtváci si pouze neutrálně posbírají volné duše pro svoji rozrůstající se armádu. Jakkoliv je plnění povinností relativně zábavné, často narazíte na frustrující dlouhé přesuny mezi důležitými lokacemi, které vkládají mezi akci nudné pomlky.

Neposlušná kačátka
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ovládání Fallen Lords se velmi brzy ukázalo být dvousečnou zbraní. Je navrženo velmi jednoduše a tudíž pohodově, bohužel ho páni vývojáři v lecčems dokonale zprasili (je mi líto, ale přiléhavěji to vyjádřit nešlo), Ve více než polovině misí dostanete pod své velení větší či menší oddíl bojovníků, kterým je možné krásně intuitivně udělovat jednoduché instrukce pro přesun nebo útok. Dobrý nápad, kdyby se v režimu udělování příkazů kamera v 90% případů "šikovně" neuhnízdila za vaše záda a úspěšně tak nekryla pokusy o přesné zacílení lokace. Proboha! Proč se hra prostě nemůže na tu chvíli přepnout do first-person zobrazení...

Dobrá, řeknete si, nevadí, prostě je pošlu někam tím směrem a nějak se to vyvrbí. A uděláte dobře, protože i když se vám po chvilkovém žonglování s úhlem kamery podaří rozkaz vydat, vaši svěřenci si stejně dělají, co se jim zlíbí a rozutečou se po všech čertech (doslova). Pokud jste někdy měli tu čest pracovat jako vedoucí na dětském táboře, víte, o čem je řeč. Připočteme-li k tomu všemu nevhodně zvolený práh citlivost myši, kdy se sem tam náhodně a dosti nepředvídatelně otočíte v rozmezí 90-270 stupňů, zvrhávají se souboje v zuřivé bušení do klávesnice. Řád do všudypřítomné zmatkovitosti bojového systému vnáší alespoň možnost uzamčení nejbližšího protivníka do zorného pole. Díky bohu za to.

Umělá blbost protivníků
Amatérské programátorské provedení vás doprovází celou hrou jako mor. Ani nevím, kde s výčtem bugů začít. U drobných nesrovnalostí jako že hra zamrzává při pokusu o výměnu postav ve chvíli, kdy více postav nemáte, se příliš pozastavovat nebudu. Pravděpodobně nejhůř totiž dopadla AI, která chybí úplně. Jsou dokonce chvíle, kdy se nepřátelé ani neobtěžují přítomnost vaší maličkosti zaznamenat a vy je tak můžete beztrestně z povzdálí obšťastňovat.
Jednotky se zasekávají o každý kořen nebo kamínek v intenzivní snaze napodobit "moon-walk" Michaela Jacksona. Bohužel nejde o žádné výjimky, na některých mapách jistá individua zamrznou po spuštění skriptu stále stejným způsobem. Zůstává rozum stát, jak toto mohlo ujít i povrchnímu betatestu. V jednom případě jsem byl dokonce donucen k restartování mise - poslední opozdilec se zarazil v lokaci, kam jsem už neměl dávno přístup. A uznejte, že to už je docela silná káva.

Postavám zapomněly být vštípeny byť základní fyzikální zákonitosti. I impům v dekádu starém Doomu bylo jasné, že na procházku skrze zdi se slušné potvory nevydávají. Ve Fallen Lords se to stává co chvíli a opravdu mi taktický ústup tohoto druhu přijde mírně iritující. Bossové, to je pak kapitola sama pro sebe. Polovinu odpravíte díky nějakému pěknému bugu a zbytek se, světe div se, zasekne do nejbližší překážky nebo je jeho likvidace triviální záležitostí. Chcete příklad? Nemrtvá čarodějnice má kolem sebe naskriptován dvoumetrový kruh, jehož porušením aktivujete skript "Oživ čarodějnici a sesílej na hráče kouzlo za kouzlem." Brání vám ale něco odpravit ji z bezpečné vzdálenosti, aniž by tupě stála na místě bez známky obrany? Myslím, že odpověď si domyslíte sami...

Muzejní kousek
Otočme list - technické zpracování. Nazývat grafiku budgetem by bylo urážkou pro každou poctivou hru, která trpí jen na svou nízkorozpočtovost. Hodně napovídají už možnosti nastavení, ve kterých se budete muset smířit s rozlišením, kvalitou efektů a volbou, zda chcete hru spustit v okně nebo ne. Detailnost textur a modelů postav by dobově seděla pět let zpátky. Naštěstí úplným pravidlem toto není a autoři si vybrali i svoje lepší chvilky.

Engine je kupříkladu poměrně schopný ve zobrazování vetších vzdáleností, kde se smazává potřeba superdetailních textur a důraz je kladen spíše na celkový dojem hloubky prostoru. Bitevní pole díky tomu vypadá jako skutečně rozsáhlá pláň. I když o enormní epice řeč být nemůže, uvážíme-li maximální počet vojáků na obrazovce, pohybující se v nejhutnějších případech kolem tří stovek. Kladem budiž HW nenáročnost, solidně si zahrajete i na dnešním low low endu (GF FX-5200 a podobné zvířectvo).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hudba dopadla docela slušně. Dle předpokladů nejde o nic výjimečného, ale rychlé a dravé melodie podtrhují řež na monitoru a svůj účel splňují. Co si ale neodpustím okomentovat, je chybějící dabing rozhovorů. V Baldur's Gate toto působilo díky neskutečnému množství textu přirozeně, avšak ve Fallen Lords, kde v ingame animacích narazíte sotva na pár vět, by i sebehorší namluvení vrhalo menší dojem odtažitosti než tohle. Ale to už je jen hřebíček do rakve kompletně neprofesionálního produktu, jakým prvotina Novoramy bezesporu je.

Stáhněte si: Španělské demo, Cheaty