Etherlords II CZ - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Etherlords II CZ - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

12. 10. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ač Etherlords bývají srovnávání s Heroes of M&M, stylem je tato tahová strategie/RPG daleko blíž karetnímu fenoménu Magic The Gathering. Povedlo se do 2. dílu přenést také návykovou hratelnost?

Autor: Frix
Publikováno: 12.října 2003
Verze hry: finální/česká
Doba recenzování: 1,5 týdne


Obrázek zdroj: tisková zpráva Před dvěma lety se nyní zaniklá vydavatelská společnost Fishtank Interactive ujala dítka ruských Nival Interactive, které se velmi dobře svezlo na obrovské popularitě Heroes of Might a Magic. Ono dítko se jmenovalo Etherlords a narozdíl od mnoha více či méně povedených klonů legendy HoMM mu povedlo vnést do hry originalitu v podobě karetních soubojů á la Magic The Gathering. Tehdy se v recenzi ACE rozplýval nad možnostmi, které karetní duely přinášejí v počítačové podobě, spolu s ním tak činili i takřka všichni hráči na světě a po necelých dvou letech se k nám dostává očekávané pokračování. To má pro české hráče neopomenutelnou výhodu v podobě překladu do češtiny, který otevírá dveře i těm, pro které angličtina nepředstavuje ideální herní jazyk.

 Příběh ze světa Lordů
Ještě, než se pustíme do vysvětlování herních principů a zlepšení od minulého dílu, učiníme drobnou zastávku u příběhu, který sice nebyl nikdy u tohoto žánrů podstatný, ale příjemných fantasy prvků není nikdy dost. Přenesme se do světa Lordů, kde žijí znesvářené rasy Kinetů, Chaotů, Synthetů a Vitalů. Všechny kontrolují magii pomocí éteru, který představuje jakousi speciální manu, a využívají ji pro sebe specifickým způsobem ke zničení nepřátel.

Chaoti vám nepochybně připomenou rasu Klingonů ze Star Treku, Syntheti jsou orientovaní do cyberpunku, Kineti se pochopitelně zaměřují na létací schopnosti a spojení Vitalů s různými oživovacími schopnostmi si jistě doplníte i bez mojí pomoci. Podobně jako barvy v Magic The Gathering, každá frakce je velmi odlišná od ostatních a záleží na každém, jak se rozhodne dosáhnout cíle.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Herní princip
Odlišné jsou pochopitelně i odvozené herní rasy, za které je k dispozici po jedné kampani. Budeme střídavě ovládat různé typy hrdinů a provádět je dobrodružstvími po velké mapě světa Lordů - a právě v této části hry se skrývá největší změna od původních Etherlords. Namísto více hrdinů si nyní na začátku vybereme pouze jednoho, kterého provádíme po mapě, sbíráme klasické suroviny, potkáváme NPC a bojujeme s náhodně generovanými potvorami.

Hrdina dostává úkol za úkolem a teprve po skončení kampaně za jednu z frakcí je na výběr nový hrdina z odlišného tábora, se kterým se proces opakuje. V zásadě se vždy odehrává jedna hlavní mise, avšak bez zkušeností získaných plněním různých postranních úloh je zhola nemožné se dostat dál. RPG část hry zdaleka nejvíce připomíná zmiňované HoMM, Disciples nebo Age of Wonders - pokud jste tedy kdy měli s některou z těchto her co dočinění, nebudete mít žádné potíže splynout s úkolovým systémem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velmi podstatná je možnost si nyní přenášet hrdinu s jeho nabytými schopnostmi, kouzly, artefakty a zkušeností mezi jednotlivými kampaněmi. Jedná se bez diskuze o zlepšení, protože již od dob prvních Heroes byli hráči frustrováni, když se museli vzdávat dlouze a obtížně vylepšovaných hrdinů jen proto, aby se celý proces opakoval s novým zelenáčem. Konečně mají hráči motivaci snažit se splnit co nejvíce úkolů a stvořit si neporazitelné zásoby kouzel, za což patří autorům velké plus. Po splnění čtyř základních kampaní dostaneme možnost projít si i pátou finální, která hráči dá pod kontrolu Diamandu, daleko silnější a schopnější hrdinku než všechny dosud známé postavy ve Světě Lordů.

 Karetní složka
Daleko podstatnější složkou Etherlords je ovšem soubojová, tedy karetní složka. Zjevně jsou si toho dobře vědomi i sami autoři, kteří nám dávají vedle kampaní možnost si prostě zahrát jen duel proti soupeři s náhodným balíčkem karet, respektive kouzel. Karetní souboje jsou velice podobné Magic The Gathering, z kterého si autoři vypůjčili to nejlepší, přidali vlastní tematické celky a navrch něco vlastních nápadů a obzvláštnění.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Systém pravidel není z nejjednodušších a souboje někdy dosahují hodinových délek, rozhodně se vyplatí projít si tutoriál nazvaný Výuka, který osvětlí skoro všechny podstatné prvky. Nastiňme si je ovšem i my:

 Pravidla a kouzlení
Proti sobě stojí v souboji dva a více hrdinů, kteří ovšem nebojují přímo, nýbrž sesílají kouzla ze svojí zásoby (alternativa knihovny v MtG). Do souboje se jde se 16 kartami, jejichž limit používání je omezen podle zkušeností vašeho hrdiny a na nejvyšších úrovních jde jedno kouzlo použít až 7x, než se odebere na "hřbitov". K okamžitému použití (alternativa ruky v MtG) máte v jednom kole 5 kouzel, které jsou náhodně losovány. Vyvolávání kouzel pochopitelně něco stojí a zde přichází na scénu éter, tedy obdoba many. Éter ovšem nezískáváte v závislosti na schopnostech, ale je rovnoměrně přidělován všem bojujícím hrdinům. Začínáme s jedním éterovým zdrojem, který přináší jeden éter každé kolo a počet éterových zdrojů roste vždy o jeden za kolo. Éter se nepřenáší mezi koly a pokud jej hrdina nevyužije, jednoduše zmizí. Počet éterových zdrojů je pak možno zvýšit i kouzly samotnými.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kouzla jsou dělena na 3 kategorie, a totiž podpůrná, přivolávací a přímá bojová. Podpůrná mohou různě vylepšit možnosti vašich příšerek, znevýhodnit ty protivníkovy nebo naopak odvolat již seslaná kouzla tohoto typu. Přivolávací kouzla tvoři převážnou část vašeho balíčku a umožňují přivolat různě charakterizované příšerky, jejichž pomocí potom útočíte na protivníka. Nakonec bojová kouzla jsou schopna zranit příšerky určitého typu, nebo jednu specifickou osobu. Kouzla jsou velmi rozličná pro každou frakci a hráč se musí přizpůsobit rozdílným taktikám pro každou sféru magie, například zelení Vitalové se orientují na různá lesní zvířata nebo působení rostlin, zatímco Syntetové využívají v určité míře mechanické příšery.

 Příšerky, s. r. o.
Podívejme se blíže na příšerky a jejich vlastnosti, poněvadž právě ony bývají nejdůležitějším klíčem k vítězství v soubojích. Obecně mají příšerky hodnoty pro obranu a útok, které jsou rozličné a jdou měnit například s pomocí podpůrných kouzel nebo artefaktů. Silnější příšerky obecně stojí více éteru a tak se ke slovu dostávají až později v průběhu boje. Pokud příšerka útočí na protivníka, který nemá vlastní příšerky, zraní přímo jeho hodnotou útoku - na druhé straně jde útok blokovat příšerkami, které ovšem sami předchozí kolo neútočili.

Dá se říci, že jde o bojovou únavu, a tak je třeba si s rozmyslem vybírat, zda raději útočit nebo vyčkat a bránit se. Pokud je hodnota útoku vyšší nebo stejná jako obrana, příšerka je zabita, v opačném případě následuje protiútok a stejné odečítání bodů. Cílem pochopitelně je nechat protivníkova hrdinu bez příšerek, aby šlo útočit přímo na něj a dostat hodnotu jeho obrany na nulu, čímž souboj končí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Speciální vlastnosti
Většina příšerek má kromě základních možností také vlastnosti, které ji mohou v boji zvýhodnit. Tyto šikovné možnosti jsou převážné zkopírovány z MtG beze změny, avšak najde se i několik unikátů. Mezi ty nejdůležitější vlastnosti patří například First Strike (příšerka vždy útočí první, i když je sama obráncem), Trample (pokud silnou příšeru blokuje slabá s cílem zamezit škodám s co nejmenší cenou, zbytek nevyužitého útoku přechází přímo do hrdiny), Haste (příšerka nemusí čekat jedno kolo po vyvolání, ale může zaútočit okamžitě), Flying (příšerku mohou blokovat jen další létající příšerky), nebo Lifetap (životy ubrané nepřátelskému hrdinovi se přičítají vašemu).

Překladem do češtiny se budu zabývat až dále, ale pojmy raději vypisuji v originálním znění, poněvadž pokusy o překlad končívají většinou nepříliš šťastně a možná by se takovéto idiomy mohly ponechávat bez překladu, hráči obdobných karetních her se v nich stejně vyznají.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Knihovnu, tedy sbírku kouzel si vytváříte a modifikujete v průběhu hry, například za splnění úkolů bývají za odměnu k dispozici nebývale silná kouzla. Bez povšimnutí nelze nechat ani artefakty, které rozšiřují bojové možnosti - použít je lze jen několikrát během boje, zato nestojí žádný éter a obvykle mívají zajímavé efekty, ať už útočné nebo regenerační. Ve výsledku máme několik stovek kouzel a možných kombinací, což zaručuje takřka nevyčerpatelnou variabilitu soubojů, které skutečně mohou někdy trvat i přes hodinu.

 Spousta taktických možností
Důležité je sžít se s taktikou pro každou sféru a nacházet vlastní postupy. Někdo v duchu modrobílých balíčku MtG upřednostňuje rychlé vyvolání co nejvíce příšerek a okamžité útoky, jiný zase ve stylu červených balíčků bude nepřítele drtit přímými kouzly. Možností je spousta a někdy se díky trochu přehnaným regeneračním možnostem mohou boje táhnout snad až příliš dlouho, naštěstí je zde však takzvané éterové narušení. To způsobí, že po určité době začne být v atmosféře přemíra éteru a oba hrdinové tak budou začátkem kola zraněni o stále se zvyšující počet životů. Netřeba připomínat, že tak vzniká možnost šikovné strategie, kdy se orientujete především na upevnění vlastní pozice a počkáte, až narušení nepřítele zabije samo.

Hrdinové nejsou také zcela bez užitku - podle zkušeností mohou mít až 5 bojových specialit, které se aktivují samovolně a mají různé účinky. Pokud například máte z většiny příšerek krysy, přijde vhod schopnost čas od času regenerující právě zabitou krysu. Jestliže se rozhodnete použít výše popsanou taktiku spoléhající na éterové narušení, ideální je pro změnu specialita způsobující výskyt narušení dříve u nepřátelských hrdinů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kolem a kolem vzato, karetně-kouzelné souboje jsou úžasně propracované a variabilní, ke všemu se zdá, že počítač hraje férově a nezná obsah vašeho balíčku, stejně jako vy neznáte jeho. Stejný souboj může přinést zcela odlišné výsledky v závislosti na náhodě a kombinaci karet, někdy však bývá opakování soubojů až frustrující a možná mělo přijít éterové narušení o něco dříve. Hlavní důvod spatřuji v přemíře regeneračních schopností, zatímco v MtG je regenerace výsadou nemnoha kreatur a v posledních edicích se již skoro nevyskytuje, v Etherlords bývá skoro zázračné, když zabitá příšerka za chvíli nevstane z mrtvých.

Na druhé straně je zde i ultimativní kouzlo zvané Kometa, obdoba Fireballu a mnoha dalších z MtG - k vyvolávací ceně můžete přilít hodnotu X éteru a následně způsobit přímé zranění nepřátelskému hrdinovi v hodnotě X. Často se povede nabrat si co nejvíc éterů s pomocí podpůrných kouzel a následně seslat Kometu o síle 20 nebo větší!

 Umělá inteligence a multiplayer
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Rozhodně velkou pochvalu si zaslouží umělá inteligence počítačem ovládaných hrdinů. Pokud nehrajete na nejnižších stupních obtížnosti, nikdy se nebude počítač s odpuštěním chovat jako idiot a posílat nazdařbůh do háje svoje silné jednotky. Naopak, strategie není AI vůbec cizí, využívá dobře všechny možnosti svých balíčků a dynamicky reaguje na herní situace.

Bohužel beze změn zůstal od minula multiplayer, proti živým hráčům se tedy opět můžete postavit jen v duelu. Samozřejmě, je to zábava a rozhodně velice vítané oživení proti zápasům s počítačem, ale neškodilo by třeba umožnit kooperativní hru, kdy by dva hráči zkoušeli zdolat obzvláště obtížné mise atp. I tak je ale duel zdrojem dlouhotrvající zábavy, zvláště když mívají hráči rozličné balíčky i strategie.

 Čeština a technická stránka
Jak se můžete přesvědčit ze screenshotů, do češtiny byl skutečně přeložen veškerý herní text a neváhám za něj překladatele pochválit. Dovedli najít správnou míru mezi seriózním překladem a občasným proložením vtipnější vložkou, snad jen by se hodilo opustit překládání úplně všech specifických herních pojmů, které působí v originále daleko lépe. Nejde však o nic vážného, pouze několik osamělých prohřešků.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Po technické stránce se jedná o mírné zklamání - před dvěma lety byla grafika skutečně perfektní, ale pokračování se takřka neliší. Komiksové zpracování světa a postav ve stylu Warcraftu III vypadá dobře a efekty kouzel jsou lahůdkou pro oko, ale ospravedlnit tak málo vylepšení prostě nelze. Rozlišení je bohužel limitováno na 800x600 nebo 1024x768, pro majitele větších monitorů by celkem přišlo vhod aspoň 1280x1024.

Kvalita anglického dabingu skáče od nanicovaté k perfektní postavu od postavy, bohužel hudba je obecně dost nevýrazná. V tomto směru by se možná hodilo ještě se u HoMM nebo Age of Wonders přiučit, povedené fantasy melodie mohou znamenat ve hře tohoto typu hodně.

 Smrtelně návykový mix
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Shrnuto, podtrženo, i přes několik chyb a přílišné podobnosti s prvním dílem jsou Etherlords II smrtelně návykovým mixem karetní strategie s RPG, která dovede učarovat skvěle provedeným systémem bitev a variabilitou. Doporučuji ujistit se, že máte k dispozici dostatek času na hraní, v opačném případě byste mohli skončit jako já, který horko těžko dohání zapomenuté úkoly, místo kterých jsem se věnoval drcení nepřátel. Přičtěme český překlad a není nad čím váhat.

Stáhněte si: Demo, Trailer

Související články: Rozhovor (7/2003), Recenze prvního dílu (12/2001), Novinky

 
Frix
autorovi je 17 let, píše pro Tiscali Games a Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)



 
 
Frix
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Výtečná hra, která sice nepřináší oproti dva roky staré jedničce mnoho zlepšení, ale stále dovede udržet vaši pozornost na desítky hodin, kdy se budete skvěle bavit. Milovníci karetních her typu Magic The Gathering si mohou bez obav přičíst k hodnocení libovolný počet procent, jejich osud je stejně s Etherlords II zpečetěn.

Nejnovější články