Enemy Territory Quake Wars - mega-rec.
7/10

Enemy Territory Quake Wars - mega-rec.

6. 10. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Mimozemští kyborgové napadli Zemi, lidstvo vytvořilo celosvětovou vojenskou koalice GDF a … začala válka! Mohla vůbec příběhová multiplayerová akce s reáliemi Quaka a principem Battlefieldu dopadnout špatně?

Autor: Martin Havlíček
Publikováno: 6.října 2007
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: prodávaná+1.1/anglická/PC
Doba recenzování: 8 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jako by samo o sobě nestačilo, že jde o pokračování už tak dost oblíbené multiplayerové pecky Enemy Territory, tvůrci se rozhodli umocnit atraktivitu ještě zasazením hry do prostředí quakeovského univerza. Potenciální fanouškovská základna je tedy obrovská. Jedním z dalších prvků, jež měly riziko neúspěchu Quake Wars v konkurenčním boji s Battlefieldem snížit, bylo představení novinky v podobě multiplayerové kampaně.

Zapomeňte na deathmatch, na vlajky i na souboje o území - tato hra je postavena na bázi misí, jež stmeluje jakási kampaň. Kampaně jsou vlastně čtyři a každá se skládá ze tří misí. Na pozadí toho všeho pak stojí povídání o tom, kterak mimozemští kyborgové Stroggové napadli planetu Zemi, aby z lidí, respektive z jejich masa nadělali nové přírůstky vlastní populace. Pozemšťané na to reagovali vytvořením celosvětové vojenské koalice jménem GDF a … začala válka!

Multiplayerová hra s příběhem?
Jestliže jste si na základě slibů vývojářů (stejně jako já) vysnili cosi jako příběhovou kampaň zasazenou do online multiplayeru, budete zklamaní. Děj pokročilých misí se neodvíjí od toho, co jim předcházelo – scénář je pokaždé stejný. Vedle této pseudokampaně nabízí hra také mód Objective, tedy možnost hrát jednotlivé mise; a Stopwatch, což jsou v podstatě závody, ve kterých vyhrává ten tým, jenž dokáže splnit misi rychleji.

Škála úkolů je narozdíl od nabídky módů příjemně široká. Prvek, který stál za úspěchem prvního Enemy Territory, je zde dotažen. V podstatě jde o to, že si hráči nemohou dělat, co se chtějí, ale naopak musejí do jisté míry spolupracovat při plnění úkolů, které jsou navíc závislé jeden na druhém. V jedné z misí má například jednotka GDF za úkol zlikvidovat antarktickou základnu Stroggů, problém je však ten, že se nacházíte v Africe. Řešení zprvu zapeklitého zádrhelu skýtá rozměrný portál podobný – nejen vzhledem, ale i účelem – tomu ze seriálu Hvězdná brána. Jakmile se však některý z vojáků pokusí projít branou Stroggů, tak shoří na popel.

Nejprve tedy musíte naprogramovat řídící software tak, aby bylo možné branou projít – to je úkol sniperů. Když se jim to podaří, přilétne vrtulník a snese na zem obrovskou pojízdnou základnu MCP, jež jako jediná dokáže zlikvidovat štíty chránící stroggskou bázi na Antarktidě. Druhé zadání tedy zní: proveď MCP skrz bránu. Povede-li se vám to, tak máte prakticky vyhráno. Stačí už jen dopravit nálož k jádru základny a zajistit ji tak, aby ji nepřítel nemohl deaktivovat.

Takhle „na papíře“ to může působit docela snadně, ale ve skutečnosti je to nesmírně obtížné. Už jenom zajistit cestu hackerům k portálu je problém… Vzhledem k tomu, že jednotlivé úkoly jsou závislé jeden na druhém, prvek dílčích jednotek (které si mezi sebou zadání rozdělují jako v Battlefieldu 2) zde nemá místo. A také kvůli menšímu počtu hráčů by byl těžko realizovatelný (maximálně 32 hráčů dohromady, většinou se však hraje 12 na 12).

Nerovné podmínky vojáků
Transport MCP se objevuje ještě v dalších misích a stejně tak se opakují i jiné dílčí úkoly (např. krádež disku s důležitými daty), ale i přesto lze tento systém označit za klíčový prvek hry. Od úkolů ze staršího ET se však mise v Quake Wars neliší pouze v počtu a rozličnosti, důležité také je, že si každý hráč může po celou kampaň libovolně vybírat z aktuální nabídky zadání. Vedle úkolů hlavních se čas od času objeví i sekundární úkoly, jež vyplývají z dispozic vašeho vojáka. Tak třeba medik bývá skoro každou chvíli pověřován tím, aby někoho resuscitoval, kdežto řadový voják má zase za úkol stále něco ničit.

Hráčovo skóre se pak odvíjí především od toho, jak si počínal při plnění rozkazů a v tom je kouzlo a zároveň největší problém hry. Některé jednotky totiž mnohdy nemají co na práci nebo mají horší podmínky než ostatní. Třeba takový sniper bývá takřka výhradně pověřován tím, aby hacknul kulometné věže, děla a podobně. Jenže to není tak jednoduché: nejprve se musí dostat k blízkosti věže (často bývají umístěny u nepřítelových respawn-pointů), pak je potřeba použít speciální granát k dočasné deaktivaci věže a teprve poté se může sniper přiblížit a přístroj hacknout. Jak vidíte, je to poměrně složité. Vojákovi stačí z bezpečné vzdálenosti věž rozstřílet – odstřelovač se může pokusit o totéž, jenže za to nezíská body. Stejně bídně jsou na tom i medici…

Je to myslím nefér. Kdyby šlo pouze o body, tak to můžete nechat plavat. Jenže tady jde o víc, neboť v závislosti na vašem počínání jste čas od času povýšeni a odměněni nějakým vylepšením (rychlejší sprint, větší zásoba stroyentu atp.). Bohužel, systém hyzdí ještě jedna velká díra… Jak vyplynulo z řádků výše, týmy se v podstatě střídají v pozicích obránce a útočníka. Role obránce tedy spočívá v hlídání určitého objektu nebo předmětu po určitou dobu a i toto je v nabídce vedeno jako úkol. Spousta hráčů na veřejných serverech však jaksi nechce deset minut trčet na jednom místě a hlídat, zatímco by mohli venku lovit body na méně důležitých úkolech. Hlídačů pak často zůstane jen hrstka a ti pak náporu nepřátel odolávají jen těžko.

teamwork trailer

Pokročilá technologie vs. skromná výbava
Stroggové představují v Quake univerzu rasu, která je před lidmi technologicky o nějakých pár desítek let napřed. Přímo v multiplayeru je však tato skutečnost nežádoucí. Vývojáři tak museli řešit poměrně delikátní problém a to vyvážit jednotky tak, aby pokročilé mimozemské technologie neznemožnily lidem cestu za vítězstvím. V podstatě se jim to povedlo. Na první pohled se může zdát, že se dané jednotky na obou stranách liší pouze svým pojmenováním a vizáží. Na každé straně je voják, medik, sniper, technik a „podpora“, a stejně tak je tomu i v základním zbraňovém arzenálu. Odlišnosti tedy panují v sekundární výbavě a v herních možnostech…

Lidský voják a jeho protějšek Agressor na straně Stroggů jsou prakticky identičtí: oba si mohou vybrat mezi samopalem, těžkým kulometem, brokovnicí a raketometem (respektive „paprskometem“) a každý také disponuje náloží výbušniny. Podobně na tom jsou i inženýr a Constructor, kteří mají možnost vybudovat obranné věže, opravovat všechno možné a pokládat nebo naopak deaktivovat miny. Jednotky Field Ops (Opressor) se starají o leteckou, v druhém případě o orbitální podporu, a oba také mohou postavit řadu útočných věží, takže jediná významná diference spočívá v tom, že Field Ops na rozdíl od Opressora zásobuje své soudruhy municí, kdežto druhý jmenovaný je schopen vygenerovat dočasný energetický štít.

Důvodem, proč Opressor neroznáší munici, je skutečnost, že Stroggové čerpají střelivo ze stejného zdroje jako životní energii – ze stroyentu. Tím zásobuje jednotky tzv. Technician, kdežto jeho protějšek medik roznáší tradičně pouze lékárničky; oba dva pak mají možnost uzdravovat raněné a Technician navíc dokáže proměnit lidské tělo ve „spawn-point“. Zejména v rozlehlých mapách může být tato schopnost obrovskou strategickou výhodou.

Nejvíce se od sebe liší jednotky Covert Ops a Infiltrator, tedy odstřelovači. Oba si mohou pořídit buďto sniper pušku, respektive railgun, nebo samopal se zaměřovačem – Strogg má však tu nevýhodu, že paprsek z railgunu je velmi dobře viditelný, takže nepřítel lehce zjistí, kde dotyčný „kempuje“. Oba snipeři mohou samozřejmě také hackovat, avšak to je platné pouze v případě plnění nějakého zásadního zadání; obyčejná obranná věž nebo radar se tímto způsobem nedají zničit, nýbrž pouze vyřadit na jednu minutu, což je prakticky k ničemu.

Handicap v podobě nápadného railgunu pak je stroggskému odstřelovači vynahrazen možností teleportace a skvělým dálkově ovládaným dronem, který po stisknutí tlačítka exploduje. Zástupce lidí má k dispozici pro změnu pouze výbušný modul s kamerou, jenž se však nepohybuje. A jelikož nereaguje na stisknutí autodestrukčního tlačítka okamžitě, je naprosto k ničemu. Mimochodem stroggský droid hraje hlavní roli na konci jedné z misí, kde jej hráč musí navigovat úzkou větrací šachtou až ke generátoru, který pak výbuchem droida zlikviduje.

Role mohou hráči samozřejmě libovolně střídat. Skvělé je, že hra i doporučí, která specializace je pro danou situaci nevíce potřeba. Post velitele, jenž byl tak důležitým prvkem Battlefieldu 2, zde bohužel chybí. Velitelovy možnosti hra zčásti převzala na svá bedra („vytváření“ úkolů) a zčásti rozdělila mezi jednotlivé třídy (bombardování, scanování území). Quake Wars je tím pádem hrou méně taktickou a více přímočarou.

I Stroggové umí řídit
Jestliže herní třídy jsou víceméně vyvážené, tak při prohlídce garáží stroggské a lidské armády dojdete k opačnému závěru. Pokud jste dění okolo přípravy hry pečlivě sledovali, tak si jistě vzpomenete na řeči o čtyřech desítkách ovladatelných dopravních prostředků. Skutečnost v plné hře je ale taková, že jich je k dispozici 13, z toho 8 na straně lidí a 5 na straně Stroggů. Jízdu si můžete vychutnat buď očima šoféra (interiéry zdobí stylový a animovaný HUD s informacemi o složení posádky) anebo z perspektivy třetí osoby, která vám sice dává větší rozhled, avšak neumožňuje plnohodnotné míření.

A na čem se to povozíte? Základním dopravním prostředkem lidí je čtyřkolka Husky, jež vyniká především slušnou rychlostí, ale jelikož nemůžete střílet za jízdy, tak se na jejím sedle nikdy příliš dlouho nepovozíte. To terénní auto Armadillo 4x4 uveze hnedle celou posádku a navíc je vybaveno kulometem, avšak bohužel toho moc nevydrží. Ani „enpécéčko“ nechybí: tzv. Trojan disponuje kulometem a protiletadlovými střelami. Tank Titan patří k nejsilnějším zbraním ve hře, zato MCP je spíše pojízdná základna a můžete s ní jet pouze po vyznačené trase. Létající stroje reprezentují transportér Bumblebee a útočná helikoptéra Anansi. Na člunu jménem Platypus se pak povozíte jen zřídkakdy.

Na straně Stroggů je nejvyužívanějším dopravním prostředkem jetpack Icarus, se kterým spíše skáčete, než létáte. Icarus disponuje bezednou zásobou nepříliš silných granátů. Hog je něco mezi džípem a tankem; je vyzbrojen plasmometem. Ještě silnější je pak tank Desecrator, který je v podstatě protiváhou Titanu. A velmi vděčným strojem je pak mechanoid Cyclops, který se zbraňovou výbavou vyrovná Desacratoru, avšak trumfne jej co do kadence a rozhledu. Jedinou skutečně létající stroggskou mašinou je brouka připomínající Tormentor, jenž disponuje mj. stejným dělem jako Cyclops a Desacrator.

Ovládání helikoptér bohužel není zrovna pohodlné, neboť využívá stejný princip jako vozidla. To znamená, že pohyb je řízen klasickou kombinací WSAD, kdežto myš obstarává pouze orientaci ve výšce. Mnohem pohodlnější by myslím bylo, kdyby byl systém přizpůsoben myši z větší části, anebo kdyby se alespoň dala nastavit citlivost myši pro ovládání těchto „poletuch“ zvlášť.

Velké rozdíly v nabídce „dopravních“ prostředků vůbec nedělají neplechu. Takový Cyclops nebo tanky sice dokáží napáchat v řadách nepřátel paseku, avšak vůbec nic nevydrží. Jakékoliv vozidlo nebo vrtulník lze zlikvidovat i pouhým samopalem, nemluvě o hojně rozmístěných automatických věžích, které rozloupnou plechové skořápky jak nic. A tím se vlastně dostáváme k prvku, který hru v jistém smyslu odlišuje od konkurence.

Intuitivní nebo triviální
Než se člověk naučil jakžtakž hrát Battlefield 2, musel věnovat dost času seznamování se se systémem hry, s ovládáním vozidel a zejména pak letounů. Časem objevil i funkci velitele a dílčí útvary, přestal zmateně pobíhat po obrovské mapě a začal hrát týmově. V Enemy Territory: Quake Wars to chodí jinak… V případě této hry není potřeba studovat manuál - prostě vstoupíte na bojiště a hned se „chytíte“. Ovládání vozidel je jednoduché, zbraně jsou až neuvěřitelně přesné a úkoly máte přímo před nosem. A když se to nepovede a zabíjí vás, počkáte si pár vteřin a jdete znovu do akce…

Nejslavnější bitvy 1. intergalaktické války
Je jich dvanáct a odehrávají se snad ve všech koutech světa. Nabídka map je tedy příjemně pestrá, což ještě umocňuje přítomnost exotických stroggských objektů. Autoři si s prostředím Quake Wars zkrátka vyhráli, takže mapy vypadají v rámci možností opravdu skvěle. Dokonce ani interiéry nebyly místy ochuzeny o složité konstrukce a zejména pak některé monumenty mimozemského původu skutečně uvedou člověka v úžas.

Důležitější však je, zda jsou mapy designovány správně i z hlediska taktického, tedy zda nedávají některé straně výhodu. To naplno ukáže až čas, každopádně už nyní vystupují první náznaky přinejmenším zvláštních lokací. Například jedna z map velmi připomíná tolik provařenou „pláž Omaha“, s tím rozdílem, že na postech Němců (ve vyvýšených bunkrech) sídlí jednotky GDF, kdežto mimozemšťané útočí z odkryté pláže a určitě si dokážete představit, jak to vypadá, když si všichni lidé vezmou odstřelovací pušky.

ZMĚNY OPROTI BETATESTU
Na základě podnětů od hráčů bylo do hry zapracováno několik změn a některé už jste si mohli dokonce „vyzkoušet“ i v updatu betaverze. Jakých změn tedy doznala plná hra?

Boti – Není-li na serveru dostatek hráčů, tak je lze doplnit boty. Jízda v džípu, který řídí AI, však připomíná spíše „crash test“

Přesnější zbraně – Hráči si prý stěžovali, že je obtížné zasáhnout cíl, a tak vývojáři posunuli hru od Enemy Territory blíže ke starému Quakovi.

Opraven vyhledávač serverů – Hláška „Server is full“ se nyní zobrazuje opravdu jen tehdy, je-li server plný.

Optimalizace kódu – Hra je stabilnější.

Teď vás možná napadlo, že by se možná vyplatilo vyzkoušet si vše nejprve offline za přítomnosti botů. Můžete si být jisti, že ti kempovat nebudou - jsou totiž naprosto k ničemu. Počítačem řízení spoluhráči sice dovedou plnit úkoly, ale neposlouchají vaše povely a neumějí ani chodit, natož slušně ovládat nějaký dopravní prostředek (rozuměj nebourat). Boti se zasekávají o budovy a jiné překážky... Zkrátka taková mizérie se jen tak nevidí a nic moc na ní nezměnil ani patch či nastavení obtížnosti (to jen reguluje přesnost jejich střelby).

Technické zpracování
Stejně rozporuplně jako struktura některých map dopadlo i zpracování. Quake Wars běží na pozměněném Doom 3 enginu, jehož neduh ve ztvárnění rozlehlých venkovních prostor se podařilo překonat díky technologii MegaTexture, avšak výsledek je značně nekonzistentní. Zatímco modely postav, vozidel a určité další objekty jsou opravdu krásné a detailní, scenérie je poměrně chudá. Je to ale probém jen několika map, zatímco jiné vypadají lépe. Hra je navíc poměrně dobře optimalizovaná, takže si jí může vychutnat skoro každý. Já ji testoval na PC s procesorem Athlon XP 3200+, grafickou kartou GeForce 7600 GT a 2 GB RAM a byla hratelná i s nastavením plných detailů v rozlišení 1440x900 (FPS kolem 30, výraznější poklesy pouze u náročných scén).

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Velmi nepovedené jsou dle mého názoru animace postav, avšak to už bylo vytýkáno i betaverzi. Bez komentáře nemohu nechat ani fyzikální model, který byl aplikován pouze na chování vozidel, jež díky tomu působí opravdu přirozeně. Spíš takovou příjemnou drobností je skutečnost, že některým vozidlům lze ustřelit kolo (rozuměj „těm, která je mají“), což se samozřejmě výrazně podepíše na pohodlnosti jízdy. Působivé jsou výbuchy vozidel, které se odvíjejí od toho, jak byly zničeny (např. pozůstatky auta se efektně rozlétnou tím směrem, kterým vozidlo jelo).

Za to postavy jsou v tomto ohledu naprosto rigidní. Vojáci, tedy jejich těla, nereagují ani na výbuchy, ani na reliéf terénu, a vždy spočinou ve stejné, vodorovné mrtvolné poloze. Doslova jako pěst na oko pak působí „speciální efekty“, které v podstatě reprezentuje pouze jakási oranžová mlhovina, jež má snahu pronikat skrze zdi... A když už jsem u té kritiky, tak nemohu nezmínit zvuky zbraní, jež jsou v některých skutečně komické. Člověk by čekal, že nejsilnější stroggský kulomet dělá pěkný rachot, ale ne – píská jak gumová kačenka.

ONLINE SERVIS
Vyhledávač serverů nabízí vše, co si hráč může přát (seřazení podle několika základních parametrů včetně módu, počtu hráčů, odezvy atd.). Pro specifické požadavky jsou tu filtry, jež dokáží například zobrazit pouze servery, které jsou bez botů nebo místa, kde zrovna hraje někdo z vašich přátel. K jejich zadávání slouží jednoduchý správcovský nástroj, jehož prostřednictvím si můžete s kamarády i psát, a stejně tak slouží k organizaci a správě klanu (rozesílání hromadných zpráv atp.). Tento typ komunikace je pro Quake Wars typický, takžehlasovou komunikaci musí obstarat externí program.

Serverů se mi v době testování zobrazovalo vždy kolem patnácti set. Obvykle byly buď plné, prázdné nebo doplněny boty. Síťový kód mají vývojáři zmáknutý (bodejť by ne, když jsou to odborníci na multiplayerové hry) a po celou dobu testování jsem v tomto ohledu nezaznamenal žádné problémy - ani lagy, natož pak padání.

Tuhá konkurence za dveřmi
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kdybych měl hru Quake Wars popsat jedním slovem, řekl bych, že je „přívětivá“. Je dobrým kompromisem mezi komplexním Battlefieldem a komornějším Enemy Territory, ovšem v zásadě nenabízí nic nového. Současná konkurence je obrovská. Battlefield je stále v oblibě a "2142ka" pořád vylepšována patchi, majitelé konzole PlayStation 3 si zase pochvalují přímočarý, avšak intenzivní Warhawk a co víc - příští týden vyjde Team Fortress 2 a příští měsíc Unreal Tournament III. Inu, Quake Wars to bude mít těžké…

launch trailer

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Dojmy z bety, Preview, Novinky včetně benchmarků, Wolfenstein Enemy Territory recenze

Martin Havlíček
autorovi je 21 let, pracuje jako redaktor časopisu PlayUp a portálu Hratelně.cz, jeho práce je pro něj zároveň i koníčkem – ostatně na nic jiného už ani nemá čas

Martin Havlíček

Bezesporu kvalitní titul, avšak nepřináší v podstatě nic nového. Taktická stránka hry je narušena „quakovskou povahou“ a výsledek proto nemusí hráčům Battlefieldu úplně sednout. Jediný pokus o inovaci, konkrétně snaha o vylepšení systému odměn, skončil na půli cesty, a tak spíše škodí. Technické zpracování je sice nekonzistentní, přesto nelze říct, že by hra vypadala špatně. Ocenit lze také dobrou optimalizaci a síťové rozhraní.