Emergency 5 - recenze záchranářské strategie
7/10

18. 2. 2015 20:15 | Recenze | autor: Jakub Kovář |

Série Emergency je na trhu už pěkných pár let a svým konceptem vybočuje z řady klasických strategií, v nichž jde primárně těžbu surovin, výboru jednotek a porážku nepřítele. Místo maršálské hole vám totiž Emergency svěří do rukou velení nad jednotkou profesionálních záchranářů a vaším úkolem nebude někoho zlikvidovat, ale právě naopak zajistit klidné spaní několika miliónů občanů. Vaším revírem tak budou ulice německých velkoměst a vašimi nepřáteli oheň, nemoci a zločinci.

Jakožto velitel usídlený v zásahovém centru dohlížíte na město z ptačí perspektivy a od svého podřízeného dispečera přijímáte hlášení o problémech sužujících metropoli. Vaším úkolem je na tyto situace adekvátně reagovat, a už jde o maličkosti typu hořícího kontejneru, nebo o složitější případy jako jsou například hořící budovy plné lidí, dopravní nehody, rvačky opilých návštěvníků festivalů apod.

V každém případě musíte dle vašich zkušeností a možností vyhodnotit nastalou situaci a vyslat k problému adekvátní zásahovou jednotku (pokud je to možné). Na místě pak musíte rozdat příkazy jednotlivým vozům, hasičům, doktorům a dalším tak, aby danou situaci co nejefektivněji vyřešili.

Jednomu hasiči například dáte do ruky sekeru, aby z hořící budovy vytáhl uvězněného člověka, dalším třem vrazíte do ruky hadice a začnete požár hasit. Vše pak podpoříte jedním hasičským vozem, a jakmile zraněného člověka váš hasič vyvede, předáte ho do péče lékaře. A po základním ošetření zase přikážete dvojici záchranářů, ať raněného naloží do sanitky a odveze na základnu. Životy jsou zachráněny a vše je tak, jak má být.

Zábavné, neotřelé a funkční

Velení akci ale vyžaduje jak dobré plánování na začátku, tak přizpůsobení se proměnlivým podmínkám jednotlivých akcí. A že se nezřídka pořádně zapotíte než vše dostanete pod kontrolu. Jednotlivé zásahy si brzy začnete užívat a u hry strávíte několik hodin, ani nebudete vědět jak. Záchrana města nepočká. Při řešení problémů si však brzy začnete všímat i drobnějších problémů hry: po vyhlášení pohotovosti musíte často jen sedět a čekat, než vaše vozy dojedou na místo zásahu. Až potom začnete skutečně dělat svoji práci a něco pořádného řešit.

Navíc, jakmile dostanete situaci pod kontrolu, stává se ze hry trošku rutinní záležitost, kdy už jen vaši medici dokončí ošetřování posledních zraněných a vy čekáte, až pro várku stabilizovaných pacientů dojedou ambulance. V tu chvíli neděláte vlastně nic, jen se koukáte – pokud tedy už neřešíte další zásah.

Vrásky vám také přidělá umělá inteligence vašich svěřenců. Ambulance někdy zběsile kličkují a vozidla celkově nezvládají průjezd oblastmi, kde je zvýšený pohyb chodců, kteří ani majáčku neuhnou. A potom jsou tu jednotlivé jednotky, jejichž automatizace sice občas funguje bezchybně (čekající doktor začne sám ošetřovat pacienta, hasič pokračuje v hašení požáru o strom dál) a občas vůbec (všichni stojí a čumí, jak kolem nich hoří). Ale ono vodit občas jednotky za ručičku a vůbec se k nim chovat jako ve školce do strategií v omezeném množství asi patří.

Pořád se něco děje

Důležitější spíš je, že hra povětšinou zvládá dávkovat zajímavý obsah a udržet vaši pozornost i při delším hraní – čekání totiž není tolik a momenty klidu střídají dlouhé minuty frenetické akce. Přestože se může zdát, že se brzy musí dostavit opakování, pravda je to jen částečně. Autoři totiž v rámci kampaně skvěle propojili volné hraní, při němž se na mapě města objevují menší úkoly, a předpřipravené větší katastrofy.

V praxi to vypadá tak, že na mapě řešíte částečně náhodně generované úkoly – jednotlivé typy zásahů i několik umístění jsou sice předdefinované, ale hra náhodně vybírá, kterou situaci vám k zvládnutí předloží jako další. Občas si tak některý problém zopakujete, nicméně zase až tak extrémně to nevadí.

Za splnění každého z těchto úkolů pak podle složitosti dostanete herní měnu, za níž si nakoupíte další zásahové jednotky z předem připravené nabídky. A jakmile nakoupíte všechny, přijde čas větší katastrofy.

zdroj: Vlastní

katastrofy představují větší zásahy, během kterých musíte použít nově získané jednotky. Zpočátku jde třeba o zásah u nehody, kdy rogalo narazilo do lešení, a postupně se propracováváte k lodním požárům, záplavám, přestřelce mezi gangstery nebo zemětřesení. Všechny větší zásahy se ale, díky bohu, vyhnuly megalomanství, které provázelo předchozí díly série. Jde o uvěřitelné nehody, které zvládne napáchat i běžný smrtelník.

Hra tak příjemně střídá tempo, jednodušší i složitější úkoly a udržuje si vaši pozornost, aniž by vás zbytečně stresovala. Není nad to si po složitém vyprošťování lidí z pod laviny odskočit k opravě probíjející skříňky vysokého napětí.

Německé metropole

Tvůrci navíc drží vaši pozornost přílivem nových jednotek (když jsem třeba poprvé používal motorový člun, šlo o příjemné ozvláštnění), a když už ani ty nestačí, převelí vás do nového města. Ty pak základní verze hry obsahuje celkem tři: Mnichov, Hamburk a Berlín. Jenom na Steamu prodávaná Deluxe edice obsahuje ještě Kolín nad Rýnem, v jehož ulicích si však vyzkoušíte pouze náhodně generované úkoly.

Trochu mě mrzí, že zrovna Kolín nad Rýnem, který díky Gamescomu znám, v u nás distribuované verzi hry chybí, ale rozhodně nejde o nic závažného. I bez Kolína je ve hře co dělat, a příplatek za Deluxe edici je opravdu velký. Hra na Steamu totiž stojí 50 EUR, u nás prodávaná krabička však přijde pouze na cca 500 Kč. Herní kampaň, která čítá volné hraní ve výše zmíněné trojici měst a celkem deset větších operací, vydrží na několik dní pohodového hraní, čistého času odhadem něco kolem 15-20 hodin.

zdroj: Vlastní

Záchranka má občas zpoždění

Za výše zmíněnou cenu jde o vskutku dobrou nabídku, přestože se musíte vzhledem k spíše bdugetové povaze hry smířit i s některými problémy. O lehce haprující umělé inteligenci a chvilkových prostojích jsem se zmínil již dříve, nicméně větší problémy má Emergency 5 hlavně s technickým zpracováním. I po několika patchích je totiž hra pořád zabugovaná v množství větším, než nad jakým by se dalo mávnout rukou.

Hlavním problémem je optimalizace. Nový engine sice hezky vypadá, ale rovněž vyžaduje poměrně silný stroj – a ani na něm bohužel nemusí jet úplně plynule. Zejména, když zrychlíte čas (propady k 15 fps). Třešničkou na dortu pak je fakt, že pořádně nefunguje ani automatické patchování, takže patche musíte stahovat ručně.

Houkavý auta jsou snem každého kluka

Emergency 5 rozhodně není pro každého, nicméně pokud máte rádi real-time strategie a vyhovuje vám netradiční náplň, určitě nešlápnete s Emergency 5 vedle. Pár bugů a vyšší hardwarová náročnost bohatě vynahrazuje realisticky načrtnutý a zábavný obsah, který nikde jinde nenajdete. V pětce na vás navíc čeká nová možnost hrát v multiplayeru proti sobě, případně v kooperaci ve speciálních scénářích. Na zábavnost singleplayer hry sice multiplayer nemá, ale pořád jde o zajímavé zpestření. Po pohromě jménem Emergency 2012 je pětka skutečně solidní titul, který si zaslouží vaši pozornost – velení skvadře hasičů, policistů, záchranářů a techniků ještě nikdy nebylo tak zábavné.

Emergency 5 sice trápí jisté technické problémy, ale za jejich překousnutí vás hra odmění netradiční a chytlavou hratelností.