Elite Force Expansion Pack recenze

29. 5. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V tomto datadisku si na své přijdou hlavně Trekkies díky procházce po virtuálním Voyageru, ale také fandové multiplayeru.

Star Trek: Elite Force Expansion Pack - recenze

Autor: Nukem
Publikováno: 29.května 2001

Návrat na palubu hvězdného korábu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vzpomínáte, když v září loňského roku spatřila světlo světa další hra z rodiny Star Treku? Nesla podtitul Elite Force a k našemu překvapení se nejednalo o strategii či simulaci, ale o čistou 3D akci. Aby taky ne, na to jsou hoši od Raven přeci experti. Netrvalo dlouho a tento novátorský počin přinesl své ovoce v podobě pochvalných recenzí a nadšení mnoha spokojených hráčů. Dobrý příběh zasazený ve skvělém engine Quake 3 udělal tedy své. Nyní se po delší odmlce máme možnost vrátit na palubu hvězdného korábu, neboť před několika dny vyšel Star Trek: Elite Force Expansion Pack.

A tak se asi už všichni těší na další hodiny, strávené s Alexandrem resp. Alexandrou Munro, co by zástupce velitele jednotky těch nejostřejších mužů a žen s názvem „Hazard Team“. No… nerad to říkám, zvláště takhle dopředu, ale bojím se, že po chvilce prvotního hráčova nadšení brzy přijde nemalé zklamání. Totiž, asi jako ve školní jídelně, přídavků je poskrovnu. V single-playerovém módu víceméně jeden, o něco víc pak najdeme v multiplayeru.

Virtuální Voyager aneb nuda na ntou
Pro zaryté fandy televizních seriálů tu je možnost virtuálně se projít skoro po celé lodi v módu „Virtual Voyager“. Je to vlastně taková naučná stezka, na které má vaši pozornost udržet několik málo drobných úkolů, jako transportovat pár beden do skladiště nebo vypustit vesmírný modul a při tom sbírat holografické sošky svých kolegů a zbraně. Splnění úkolů není nijak podmíněno ani odměňováno. Snad jen konečná pochvala Sedmé z Devíti. A tak máte možnost nerušeně bloumat po šedivých chodbách, vozit se turbovýtahy mezi podlažími, případně se nechat přenášet teleportérem. Cestou se sice můžete vybavit postupně všemi zbraněmi, jež jsou snáze, či hůře dostupné, ale nijak zvlášť je neužijete, leda by jste si vystřelili do svých kolegů. Pak vás ale po krátké přestřelce čeká dlouhodobé věznění.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Snad pro tu nekonečnou nudu zamíří vaše kroky do simulátoru s nadějí, že možná tam naleznete nějaké rozptýlení. Bohužel softwareové vybavení simulátoru Voyageru je pravděpodobně omezeno pouze na bonusový shareware dodávaným od výrobce, takže k dispozici jsou pouhé 4 programy.

Bonusové programy
Prvním je relaxační program v zahradě, kde dojde k poruše bezpečného prostředí a v momentě, kdy seberete laserovou pušku, se začnou v zahradě objevovat zelené potvory připomínající prehistorické predátory. Druhý program, nejstupidnější ze všech, je jakýsi ekvivalent střílení asfaltových holubů. Následuje „Paris - Captain Proton 2/Alpha (pravděpodobně vývojová alfa verze, proto je asi zatím černobílá, barvy čekejte nejdřív v betě). Tady zlý Dr. Chaotica alias kapitán Proton ze zločinného klanu Nukleonů zajal vaši milovanou Constance a vězní ji v útrobách své chladné pevnosti. K němu se budete muset probojovat skrz nemnoho početnou skupinu podivně vypadajících a nepříliš inteligentních vojáků. I na nejvyšší obtížnosti jim stačí k usmrcení dva vaše zásahy. Jediné, co se zvýší je rychlost palby a o něco málo i počet vojáků. Konečně trochu akce říkáte si, ovšem tak na 15-20 minut. Navíc celé to připomíná výtvor začínajícího dětského editora.

Posledním programem simulátoru je „Murphy - Klingon Compound“. Ten poskytuje opět možnost provětrat hlavně vašich zbraní, které tentokrát namíříte proti mocným Klingonům. Aspoň že tento mód se už skoro přiblížil ke standardu klasických misí v originálním díle hry. Pátou „mezihrou“ je „Borg Slayer“. Tu však nenaleznete v simulátoru, ale v 15. podlaží. Tedy pokud se tam dostanete - napovím, že výtahem to nepůjde ;-) Borg Slayer je primitivní pokus o logickou hru viděnou z ptačí perspektivy, kde musíte osvobodit Sedmou z Devíti ze spárů Borgů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mimo tyto mezihry můžete zkoumat útroby lodi, pročítat deníky mnoha členů posádky, studovat informace o zbraních, či o nepřátelích apod. Suma sumárum - něco jako prohlídka zámku, kde průvodce nahradí strohý briefing a tricorder, který se všemi těmi blikajícími LEDkami spíš připomíná dětskou kalkulačku (mimochodem, váhu warpového jádra jsem čekal větší, než tricorderem udávaných necelých 40 kg). Nejsem odborník na seriálový Star Trek a tak nemohu posoudit, nakolik jsou obsažené informace autentické a přiznám se bez mučení, že jsem je ani nečetl. Jinak většina dveří je zavřených a drtivá většina posádky je stále něčím zaměstnána, chvilku si nenajdou ani na kus řeči.

Nové multiplayerové módy
Obraťme nyní pozornost k multiplayerové části hry. Zde přibylo 5 nových módů, 22 map a 12 postav. Mezi ty méně originální patří mód „Desintegration“, podobný Quakovskému „Instabig“. Zde mají všichni hráči k dispozici jedinou zbraň, kterou je Compression Rifle. Jediný zásah nepřítele znamená jeho smrt. „Elimination“ je Unrealovský „Last Man Standing“, kde mají hráči omezený počet životů. Pokud dosáhnou nuly, mohou po bojišti levitovat a sledovat, jak se smaží jejich kamarádi. Mód zvaný „Specialities“ zřejmě čerpá z Team Fortress. Hráči si mohou vybrat mezi 6 specialitami, jako např. sniper, medic, technik. To přináší hráči mnoho výhod, které ostatní nemají, ale samozřejmě i omezení. Dobré je specialistů využívat při týmových hrách, jako Team Deathmatch, nebo Capture the Flag.

Zajímavým módem může být „Action Hero“. Jeden z hráčů dostane do vínku všechny plně nabité zbraně a schopnost regenerace zdraví. Komu se podaří hrdinu zlikvidovat, připíše si 5 fragů a následně na vlastní kůži pozná, co je to být všemi pronásledovaný hrdina. Dalším slibným módem může být „Assimilation“. Jde o boj mezi týmem Borgů a členů posádky. Borgové mají za úkol asimilovat všechny nepřátele. Jsou sice méně pohybliví, mají omezenou výbavu (asimilátor a jednu zbraň), umí se ovšem teleportovat, jejich zbraně se dobíjí. Mají svoji královnu (náhodně vybraný Borg), která má schopnost se uzdravovat. Posádka má za úkol ubránit se Borgům a zničit královnu. Bohužel tento mód, stejně jako CTF nelze hrát s boty, neboť ti jej neumí.

Snad jen pro Trekkies?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tak nevím, co si mám o Expansion packu myslet. Nezapomněli tvůrci při sestavování finální verze na některá vylepšení? Skoro to ani nevypadá, že ta samá firma, která loni uvolnila tak úspěšnou akční hru, letos přišla podle mne víceméně s nedodělkem. Možná pro fandy Star Treku bude lákavé procházet se po lodi a čerpat informace o Voyageru a jeho posádce, ale jak dlouho to může hráče zabavit a kolik z nich to skutečně ocení a bude ochotných obětovat 20 USD? Navíc úkolů, motivujících k prolézání lodi není zase tolik, aby dokázaly nějak zvlášť zabavit.

Simulátor zklamal na plné čáře, chyběly snad už jenom piškvorky. Tak asi jen těch pět nových módů v multiplayeru mohou příznivci Elite Force ocenit. A jelikož je postaven na Quake 3 engine, nebude těžké pro znalce Quake 3 přejít na Elite Force, vyzkoušet si nové prostředí, zbraně, předměty a především nové herní módy, které ve své oblíbené střílečce nemají. Map je k dispozici celkem dost a určitě se najdou nadšenci, kteří pro sebe a ostatní vyrobí další.

Hodnocení možná bude tvrdé, takže podotýkám, že hodnotím jen přínos Expansion Packu. Originální hra si určitě nadále zaslouží vysoké ocenění, které jí bylo uděleno v loňské recenzi.Tato hra připomíná spíše práci amatérského vývojáře než profesionálů a je na něm jasně vidět, že priority soustředili Raveni někam úplně jinam (pokračování Soldier of Fortune a Jedi Knight).

Nukem

Dle mého názoru poněkud nedodělaný přídavek, který si tak dobrá hra ani nezaslouží. Klady spatřuji jen v informačně obsažném virtuálním Voyageru a v nových multiplayerových módech.