Dynasty Warriors 4: Hyper - recenze
5/10

Dynasty Warriors 4: Hyper - recenze

5. 1. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Čtvrtý díl série konzolových rubaček Dynasty Warriors dorazil s několikaletým zpožděním na monitory počítačů. Dokáže vaše dynastie sjednotit starověkou Čínu dříve, než samotným bojováním rozbijete klávesnici?

Autor: Lichtenberg
Publikováno: 5.ledna 2006
Verze hry: finální/francouzská/PC

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ačkoliv to tvrdíme už pěkně dlouho, bojovky jsou na osobních počítačích žánrem natolik utlačovaným, že by se vedle nich ani Oliver Twist nemusel stydět. Tento druh her patří odjakživa na konzole, kde je nynější výběrová škála velmi široká, zatímco na PC si své biologické hodiny odbyly snad jedině Demon Stone, Onimusha 3 (recenze příští týden) či slabý Mythic Blades. Možná i proto potěšilo oznámení, že čtvrtý díl konzolistům dobře známé série Dynasty Warriors zavítá i na PC. Jaký tedy tento šikmooký bard je a jak se popral z převodem z PS2?

Bitvy jako s Jackiem Chanem
Příběh čtvrtých Dynasty Warriors se odehrává tradičně ve starověké Číně, kde proti sobě válčí tři gigantické dynastie Wei, Shu a Wu. Faktický základ občanské války je pravda poněkud přibarven nejrůznějšími magickými serepetičkami autorů, ačkoliv v sobě hra nezapře ducha tísnivé atmosféry skutečné bitevní vřavy. Na výběr máte mezi několika generály z již zmiňovaných tří klanů, k nimž do party dostanete symbolické dva ochránce, jenž sice často konají více škody než užitku, ale aspoň se můžete cítit důležití.

Základem každé mise (těch je vždy zhruba 18) v kampani je zabití hlavního bosse nepřátelského vojska. Jeho armády se dělí na obyčejné mečíře, slabé kopiníky, srandovní lučištníky, tužší seržanty a vrtošivé staříky, které mají pod svým velením některý z menších regionů na mapě. To znamená, že po jejich zabití přestanou do území proudit veletoky posil. Pozor si během bitvy musíte dávat i na přátelsky laděné generály, kteří když v boji zemřou, končí celá vaše pouť. Samotná konstrukce misí je bohužel dost primitivní, jelikož se původní záměr - kosit veškerou pěchotu a dojít s krvavým štítem až ke králi - často stáčí spíše ke zbabělému útěku oddělat rovnou šéfa a na řadové vojáky se úplně vykašlat.
 Spořte na novou klávesnici
Celý boj (probíhající v reálném čase) se točí jen kolem tří tlačítek pro klasický úder, speciální kombo a kouzlo. A protože komba a kouzla soupeře spíše jen skolí a neuberou mu příliš zdraví, projde si tlačítko pro úder skutečným peklem. Mise tedy spočívají v používání směrových kláves a snaze o zásah nepřítele, což může být pro někoho kvalitní večerní odreagování a pro jiného nechutný stereotyp. S nějakou taktikou nepočítejte, na to měli ve druhém století příliš malé mozky. Tady jde jen o bezhlavou sekanou každé hlavy, která vám přijde pod ostří meče.

Jemným oživením nudné hratelnosti jsou, bohužel celkem málo používaná, nepřátelská kouzla hlavních generálů, která připomínají černou magii. Hned z úvodu na vás jeden z vojevůdců vypálí hurikán, který vaše vojáky nese hezky zpátky, odkud přišli. Někde před půlí jsme byli svědky kouzla, jenž proměnilo všechny protivníky v netknutelné duchy. Flegmatici to nejspíš nějak přežijí a utečou, ale svědomití hráči vyhledají kotle, ze kterých magie pochází a rozbijí je. Jestli vás ani tento hratelnostní prvek neprobudí, tak u Dynasty Warriors spolehlivě usnete.

RPG prvky a herní módy
Na začátku kampaně máte k dispozici pouze tři generály. Jejich počet ovšem během hry narůstá o nová a nová individua, která se zásadně liší bojovými a fyzickými vlastnostmi. Tím mám na mysli, že pokud třeba potřebujete mrštně utíkat, navolíte si dle statistik nejrychlejší a nejhbitější charakter, zatímco když se rozhodnete vyvraždit nepřátele po meči, poohlédnete se po silných pažích a ostrém kopí.
Jestliže si nějakou postavu zamilujete, můžete si ji díky RPG prvkům řádně pěstovat. Zkušenostní body najdete nejčastěji v mrtvolách padlých generálů, rozbitelných bednách či vámi rozbouraných objektech. V nich se skrývá i chvilkový upgrade vaší postavy, čímž mám na mysli například třicetivteřinové zrychlení vašich bot, či minutové ztrojnásobení síly vašeho útoku.

Mapa, ukládání a speciální módy
Pochválit mohu herní mapu, na které si během mise promítnete svůj dosavadní postup nebo v ní zjistíte, kde se nachází hlavní vojevůdce. Během hry vám na obrazovce naskakují zprávy, co dělají přátelští generálové a zda náhodou nejsou v smrtonosných kramflecích. Inventář ve hře není a ubohý je bohužel i systém ukládání, jenž funguje na velice podivném principu. Chybí tu totiž klasická tlačítka pro uložení - pro klasický save musíte nepochopitelně nejprve vypnout a znovu zapnout rozehranou misi, čímž se vaše tažení uloží. Taková malá, křížovkářská hádanka.

Pokud vás omrzí kampaň, a že to kvůli vysoké obtížnosti bude trvat dost dlouho, můžete se pustit do dalších vedlejších módů. Jako nejlepší se jeví mód výzev, který hráči zadává úkoly typu: „Kolik nepřátel zabiješ za časový limit?“ apod. Nepřátelé jsou v tomto módu navíc tragicky slabí, takže si můžete trénovat některé zajímavější komba. Druhým pozoruhodným módem je bezesporu klasický Free Roam, v němž si můžete s jakýmkoliv generálem projet již vyhrané mapy znovu. Také je přítomen klasický konzolový mód pro dva hráče na jednom počítači, který ovšem nešťastně rozpůlí obrazovku na dvě části tak, že ani jeden z hráčů prakticky nic nevidí. To vyžaduje opravdu pevné nervy a pravděpodobně vás nijak zvlášť nechytne.

Vojáci tělem i duší
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Umělá inteligence je příšerná, ale s tím jsme více méně všichni počítali. Hordy nepřátel se hrnou za vaším mečem a neodradí je ani fakt, že se ženou přímo do náruče desítek vašich spojenců. AI je prolezlá chybami, mezi něž patří např. zasekávání protivníků za překážkami, či samovolné postávání za stromy, kde by je ani podnapilý myslivec, s plánem jít lovit kance, nezastřelil. Vojákům také chybí sebemenší pud sebezáchovy – i s nejmenší kolonkou zdraví se na vás hrnou plni elánu a vášně k boji. Pravdou ale je, že jednotlivec je v této hře naprostou nulou: tady se jede ve stovkách!

Grafika vypadá i na dálku zastarale a nevábně z ní čpí vyschlý parfém PlayStation 2. Ač se ve hře střídá počasí a ač jsou lokace docela rozlehlé, trpí prázdnotou a monotónností. Oblastí, kde nenajdete krom země žádný objekt, je tu hojně. Marně byste hledali moderní speciální efekty, které by darovaly vrásčité tváři alespoň trochu lesku. Nepotěší ani malá viditelnost do dálky, nicméně alespoň se hra dobře hýbe i na průměrných strojích. Jedinou světlou stránkou grafiky je poměrně kvalitní zpracování bojovníků. Videí se nabažíte jen v úvodu kapitol a až na některé akční scény není příliš o co stát.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Zvukově je na tom hra snad ještě hůř. Dabing je evidentně několikrát neodborně komprimován a jeho kvalita je více než mizerná. Naštěstí je ve hře mluveného slova opravdu poskromnu. Ostatní zvuky jsou také podprůměrné a naprosto nevystihující bojovou vřavu, která celou herní arénu obklopuje stejně jako šťastné úsměvy Roberta Votrvuby většinu bulvárních časopisů.

Prospěl, ale bez vyznamenání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hlavní nedostatky spočívají v průměrném technickém zpracování, častém stereotypu v plnění příběhových misí a malé variabilitě nepřátel. Kladem je akčně pojatá hratelnost, vedlejší módy a slušně zpracované RPG prvky. Na Dynasty Warriors 4: Hyper je každopádně znát, že pro konzole vyšel před několika lety, ale dnes už mají hráči na osobních počítačích mnohem vyšší nároky. Podobný titul by pro větší šanci na úspěch musel být kompletně předělán a citelně vylepšen, ale je nadmíru jasné, že by se to tvůrcům nevyplatilo, když vznik PC verze od nich byla jen taková znouzectnost.

Stáhněte si: Cheaty...