6/10

Dungeon Siege II: Broken World rec.

8. 10. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pro někoho to bylo pokračování nepovedené diablovky. Pro jiné docela solidní klikací řežba. Ať už patříte k kterékoli sortě lidí, pozvánku do datadisku dostanou jenom opravdu namakané korby.

Autor: Mikoláš Tuček
Publikováno: 3.března 2006

Pro někoho je Dungeon Siege II (recenze) pokračováním nepovedené diablovky. Pro jiné titul, který dokázal rozzuřit 1,5GB demoverzí a jsou i tací, co hru považují za nejlepší titul všech dob. Nepatřím ani k jedné sortě lidí. Zatímco původní Dungeon Siege bylo podle mě zajímavým nedodělkem, druhý díl byl zajímavým dodělkem dílu prvního, což bylo ve své době tak akorát. Uplynul rok a máme tu datadisk, u něhož se nemohu zbavit dojmu, že je určený čistě pro skupinu lidí zmíněnou v první větě na třetím místě. Na druhou stranu, dělat hru pro sortu číslo 2 by asi nemělo smysl.

Brácha členů ZZTop
Děj začíná přesně po událostech prvního dílu, kdy jste nabančili zloduchovi Valdisovi, ale pamětníci si vzpomenou, že výhra to nebyla 100%. Úvodní intro vás zavede do chaloupky v horách. Chlapík vypadající jako mladší brácha členů ZZTop, co se místo jižanského rocku raději ro(c)ky věnoval drogám, zde zaučuje mladíka, který by klidně mohl být synem chlapíka, co vypadá jako mladší brácha členů ZZ… jenže ze starého se nakonec vyklube něco, co by mohlo vystupovat tak maximálně na koncertě Cannibal Corpse - no prostě budete představeni zlosynům datadisku a nechte se překvapit, jestli se nejdříve utkáte se synem, otcem nebo rovnou duchem svatým.

Svět Aranna se musí připravit na další nepříjemný konflikt, a protože má jeden těsně za sebou, není se co divit, že začínáte ve skutečně nehostinné krajině, až by člověk skoro řekl, že grafika je hnusnější než ve druhém dílu. Já jsem si to řekl, ale to je fakt nesmysl, nicméně rozhodně na ní není vidět žádný pokrok. Vývojářské injekce totiž směřovaly do jiného zadku než do toho s tetováním „grafika“.

Největším tahákem Broken World je určitě čtvrtý akt, tedy dokončení původního dobrodružství. Pozvánku dostanou jenom opravdu namakané korby a vy si pochopitelně můžete svoje hrdiny přetáhnout z DS2. Pokud je nemáte (nebo máte jako já bordel v adresáři Saves, kam si schováváte všechny rozehrané hry), můžete si vzít postavu přednastavenou a rozjet si čtvrtý akt sólo. Upřímně řečeno, je to stejně dobrý nápad jako vyjet si na Sněžku na myčce na nádobí. Jde to, o tom žádná, ale je to hodně frustrující. Utrpení snížíte tím, že si hned naberete plnou partu pomocníků včetně osobního zvířátka (ano, kočičky, pejsci, harpyje a jiné odporné zrůdičky jsou zpět a vy si je můžete ochočit). Pokud máte ovšem poctivě nadupané veterány ze základní hry, hurá, ovšem není to zas tak velká výzva, tudíž není od věci si vše rozjet znovu.

Novinky v datadisku
Přidaný materiál do hry začněme hned novou rasou. Tedy spíše staronovou, protože na žádost fanoušků se vrací, tramtadadá – trpaslík. Já si o něj nepsal, ale trpaslíci mají ve hře betelný skóótský přííízvuk, takže se ani necukám.

Musím uznat, že se mi na DS2 hodně líbil systém trénování postavy, kdy se zlepšujete přesně v tom, co právě děláte. Jakmile vezmete do ruky meč, naskakuje vám boj na blízko, chrlení fireballů pak zvedá ukazatel bojové magie. Tak to samo sebou zůstalo, ale radostnou zprávou pro všechny určitě budou dvě nová povolání Blood Assassin a Fist of Stone. Prvně jmenovaný je zosobněním rčení „ten mi pije krev“. Ne snad, že by chřestil klíči, praskal klouby, posmrkával nebo dělal cokoliv, co by člověka mohlo soustavně rozčilovat, on krev pije doopravdy. Nebo spíše vysává. Rozhodně o něm nemůžete říci, že by to byl rovina chlap, protože neustále oslabuje protivníky, ale zase platí, že kdo s čím zachází, s tím také schází a někdy musí obětovat vlastní krev, aby bylo prolito více cizí.

Stejně tak může krev „zapálit“ a způsobovat přídavnou damage nebo vyrábět zákeřné pasti. Nejzdatnější si pak mohou dovolit vstoupit na hranici života a smrti a získat tak zvýšenou odolnost proti zranění. Tohle povolání ale hraje hru „něco za něco“, takže vám pro změnu oslabí odolnost vůči ohni. Silák Blood Assassin rozhodně není a nemusíte umět anglicky kdovíjak, abyste si přeložili, že povolání Fist of Stone by jím naopak mohlo být. Není to tak úplně pravda, protože ač může toto zaměření napáchat pěknou neplechu, většinou se u toho vyplácá hodně magie a klasický válečník tak zůstává na pozici ranaře neohrožen. Které povolání je lepší? Čert to vem (a vem s sebou i Paroubka), prostě máme dvě nové cesty kudy vyrazit se svou postavou.

Další potvory a vylepšení
Datadisk má nabídnout 40 nových monster (já to tedy nepočítal) a některá jsou opravdu zajímavá, kupříkladu hned ze začátku vybuchující potvory podobně jako třeba v Serious Samovi.(tyhle jen nemají tak sebevražedné sklony). Více než druhy potvor se mi líbilo jejich chování. Ne že by snad byly kdovíjak chytré, to ani zdaleka, ale autoři poměrně často naskriptovali útoky formou přepadu. Takže třeba jedny mrchy vám najednou hupsnou za krk ze stromu, jindy při dobývání městečka vidíte, jak seskakují z hradeb. Působí to dobře. Tedy ne v případě, že hrajete s přednastavenou postavou, to jste pak akorát ještě vycukanější, protože v pomyslném hrobě jste jednou nohou neustále.

další obrázky najdete v naší sekci screenshotů (za některé díky GamesRadaru)

Z drobných úprav se mi hodně líbilo řazení v obchodě podle ceny (při hraní Titan Questu bych za to dal nevím co), moderní nabídka změny již usazených skillů, nová zvířátka k ochočení, ale největší vychytávkou jsou podle mě tzv. „reagent recipes“. Jednou z věcí, které můžete najít/dostat, jsou recepty na super speciální výbavu. V DS2 funguje jako v jiných hrách runový systém, kdy si u kováře můžete předměty vylepšit speciálními doplňky. Tyto recepty vám prozradí, jak konkrétní doplňky poskládat tak, aby vznikl opravdu mocný nástroj. No není to unikát, konkrétní kombinace run se objevily už v Lords of Destruction, což je datadisk k Diablo II, ale to snad víte všichni. Že ne? Ale paní Kropáčková, tohle není časopis pro vás.

Dungeon Siege máme za sebou
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Je jasné, že autoři o datadisku věděli už při tvorbě původní hry. Ta totiž skončila dost nejasně a teprve Act IV vše dovysvětlí a hlavně dokončí. Pokud se klepete na to, jak to celé dopadne, here we go – dočkali jste se. Na to mi ovšem rok od data vydání původní hry přijde jako dlouhá doba. Na to, kolik je ve hře novinek, by taky určitě stačil kratší vývoj, protože nic zásadního se nezměnilo. GPG tak už evidentně krutě makají na Supreme Commander, což má být jejich druhé originální IP. To první máme díky tomuto datadisku zřejmě definitivně za sebou.

TIPY
- Pořiďte si zvířátko a krmte ho.
- Pauzujte, když jde do tuhého.
- Sledujte na mapě modré tečky, jedná se o zajímavé předměty či skrytá místa.
- Kvalita nad kvantitou! Systém více postav je lepší, ale ne dokonalý. Méně, ale vyrýsovanějších charakterů je dle našeho lepší volbou.
- Pokud jedete v partě, důsledně dbejte na to, aby měly všechny postavy správně nastavené útoky.

Tento článek původně vyšel v časopisu Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Stáhněte si: Videa, Cheaty, Demo...

Související články: Exkluzivní recenze Dungeon Siege II (7/2005), Novinky...

Mikoláš Tuček
autor je zástupcem šéfredaktora časopisu SCORE

Mikoláš Tuček (SCORE)

Datadisk samostatně stejně nespustíte, tak se jako fandové DS zamyslete, jestli máte chuť rozjíždět či spíše dojíždět tohle dobrodružství. Plusem jsou dvě nová povolání, čtvrtý dokončující akt a recepty na superspeciální předměty. Ale nic, kvůli čemu byste měli se hrou začínat, zde nenajdete.