Disney: Medvědí bratři - recenze
8/10

Disney: Medvědí bratři - recenze

15. 3. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Koncem února měl v kinech premiéru animovaný film Medvědí bratři z produkce Walta Disneye a také vyšla stejnojmenná akční hra pro mladší publikum. Součástí této recenze jsou i ukázky dabingu od Jiřího Lábuse.

Autor: Korgull
Publikováno: 15.března 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná/česká
Doba recenzování: 3 dny

Ve čtvrtek 19. února měl v našich kinech premiéru nový film pro děti z produkce Walta Disneye - Medvědí bratři. Ještě než jste jej ale mohli shlédnout, začala se prodávat také stejnojmenná hra na jeho motivy. Dokonce v kompletní české lokalizaci, která zahrnuje i skvělý dabing. Pokud jste tyto skutečnosti nezaregistrovali, nabízíme vám recenzi, jež vám dílo trochu přiblíží a snad i pomůže při rozhodování, zda hru vašim dětem nebo mladším sourozencům zakoupit či nikoliv.

Není medvěd jako medvěd
Pokud to z předchozího odstavce není zrovna jasné, herní titul Medvědí bratři je určen právě těm nejmenším hráčům - od šesti let. Jde o klasickou dětskou akční adventuru proloženou dvěmi minihrami a představenou v 3D prostředí. Její příběh vypráví o tvrdohlavém a horkokrevném mladém indiánu Kenaiovi, který se rozhodl pomstít smrt svého bratra a vydal se proto po medvědí stopě. Měl to být totiž právě medvěd, jenž zavinil smrt Kenaiova sourozence.

Moudří indiánští Velcí duchové však mladíkovi jeho pouť trochu zkomplikovali, aby ho naučili chápat pravidla přírody a proměnili jej také v medvěda. Aniž by to měl v plánu, nyní je Kenai nucen dělat všechno tak, jako ostatní medvědi a pronikat tak do složitého života těchto huňatých stvoření. Aby to nebylo tak jednoduché, po jeho kůži prahne jistý lovec jménem Denahim...

Průvodce na cestách
Prvními postavičkami, se kterými se seznámíte, jsou dva losi - Říja a Kulich - které oba bezvadně nadaboval Jiří Lábus (první ukázka v MP3, druhá ukázka v MP3). To oni vás jakoby mimochodem a vtipně zasvětí do celého příběhu a navíc se s nimi i párkrát coby méďa Kenai přímo ve hře setkáte. Samotnou hrou a vlastně celým tím vaším dobrodružstvím vás bude přímo provázet mrňavé a ukecané medvídě Koda - všeználek a všeumělek. Je vaším vodítkem a nápovědou zároveň.

Po celou dobu hraní vás seznamuje s tím, jak postupovat při té které akci a nezapomene přitom zdůraznit, že bez něj byste sotva něco zvládli, a že s ním se rozhodně nemusíte bát, protože on si poradí s každým lovcem ;) Nakonec to ale budete vy, kdo se bude muset několikrát utkat s Denahimem tváří v tvář. Souboje to budou dramatické, ale bez jediné kapky krve a bez fyzického kontaktu, takže pokud máte obavy z nezdravého vlivu ne své dítko, v případě této hry je to úplně zbytečné. Svého soka se budete snažit udolat ukrutným řevem. On po vás bude na oplátku vrhat oštěpy.

Princip hry...
... je jednoduchý a pro malého hráče snadno zvládnutelný. Ovládáte hlavního hrdinu - medvěda Kenaie - a na základě rad poskytnutých Kodou se učíte zvládat různé situace a akce. Například zjistíte, že lze porazit uschlý strom a přes něj pak projít na druhou stranu propasti; že některé rostliny lze odstranit pouhým rozhrnutím, ale jiným je lepší se zdaleka vyhnout, neboť způsobují nepříjemné svědění kožichu a ubírají tak zdraví; a když už k nějakému takovému poranění dojde, že vám mohou pomoci žaludy, případně lososi v řece.

Také se dozvíte, že vám po cestě mohou pomoci nejrůznější totemy, které lze aktivovat pouze tehdy, když máte bříško plné potřebných bobulí. Koda vás tu a tam vyhecuje i k nějakému tomu soutěžení, např. kdo dřív vyběhne na kopec, nebo kdo nasbírá více lososů atd.

Dvě minihry
Během hry se navíc zúčastníte dvou velkých miniher/závodů, ke kterým se pak kdykoliv můžete vrátit (i po úplném dokončení hry). Na tomto místě musím přiznat, že se mi velice líbila dlouhá zběsilá jízda po ledovce, při které je nutné se vyhýbat balvanům, kládám a jinému nepořádku na dráze ;) Když ale zrovna nebudete soutěžit, budete po cestě neustále něco sbírat. Řada věcí vám bude dříve či později užitečná, některé vám dokonce umožní přístup k nějakým překvapením.

Hra vám jinak neustále připomíná, že vás kdosi pronásleduje. To vědomí vás neustále žene dopředu a ani Koda vám zrovna nedopřeje chvíli oddechu, pořád něco povídá a komentuje. S ukládáním pozic si nemusíte lámat hlavu, protože k tomu dochází automaticky na místech výskytu zvláštních vztyčených kamenů, kterých je ve hře navíc poměrně dost.

Ovládání a uživatelské rozhraní
Hru lze ovládat klávesnicí, myší, jejich kombinací nebo i přes joystick. Koda vás s potřebnými tlačítky a klávesami sám seznámí. Není to nic složitého, na klávesnici vám postačí šipky, klávesa Enter (akce) a Ctrl (skákání). Máte ale zároveň možnost vlastního nastavení, což se týká i rozlišení (od 640x480 až po 1024x768), hlasitosti hudby a zvuků, jasu a detailů textur i objektů. Navíc máte k dispozici také volbu automatického skákání, čímž lze hru významně zjednodušit hlavně pro ty úplně nejmenší hráče. Herní interface je názorný a rovněž velmi jednoduchý - ukazuje stav zdraví, nasbírané předměty atd. V minihrách je uzpůsoben k jejich potřebám (časomíra, počitadlo).

Věcné připomínky
Po grafické stránce nemohu říci jinak, než že nejde o žádný zázrak vidím stále před sebou jako kontrast úžasnou hru Hledá se Nemo taktéž od Disneyho. Postavičky jako takové jsou sice pěkné, ale prostředí je silně geometrické a textury spíše sporadické.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Na druhou stranu je třeba dodat, že je to vyváženo, ne-li převáženo, skutečně dobrým dabingem (své hlasy propůjčili Filip Blažek, Marek Páleníček, Jiří Lábus, Martin Štěpánek a další), velmi dobrým zvukem, příjemně humorným pojetím, hratelností a samotným příběhem. Domnívám se, že malí hráči nejsou tak nároční co se grafiky týče a budou spíše vidět právě ty zdařilé hlavní postavičky i všudypřítomné veverky, králíčky a jiné potvůrky, kterých je zde hojně. Budou vnímat hlavně vtipné připomínky Koda a dramatičnost danou pronásledovatelem.

Shrnutí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Medvědí bratří nabízí poutavý příběh, výborný profesionální dabing, příjemné hrdiny a střídmou dávku hezkého humoru. Je to hra nenásilná, bez jediné kapky krve. Zcela jistě si ji vaše dítko zahraje i vícekrát než jednou. Navíc, s doporučenou konfigurací procesor typu Pentium II 500 MHz a 128 MB RAM (minimum je Win98/Me/XP, procesor typu Pentium II 350 MHz, 64 MB RAM, 250 MB volného místa na disku, 8-rychlostní CD-ROM, 16-bitová zvuková karta kompatibilní s DirectX 9, 8 MB grafická karta, 16-bitová hloubka barev, kompatibilní s DirectX 9) ji lze zařadit mezi hry ne příliš náročné na systém.

Stáhněte si: Ukázky dabingu Jiřího Lábuse - první&druhá

Související články: Recenze filmu Medvědí bratři, Novinka, Hledá se Nemo recenze (12/2003)

Korgull
Korgull spatřil světlo světa před více než 25 lety, protlouká se, jak se dá, a na Tiscali Games píše především novinky. Nejraději hraje adventury (staré dobré Grim Fandago, Neverhood), ale nepohrdne ani dobrou strategií, RPG nebo akcí (všechny články autora)

Korgull

Medvědí bratři jsou dle mého názoru projektem, který i když nevyniká po stránce grafické, pozornost si určitě zaslouží a dětem ne příliš poznamenaným světem počítačových her se líbit určitě bude.