Dead Mans Hand - recenze
6/10

Dead Mans Hand - recenze

29. 4. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Dnešní doba sice westernům příliš nepřeje, ale tento žánr nezapře svoje nezaměnitelné kouzlo, které můžete ochutnat poprvé i ve střílečce na Unreal enginu. Podařilo se v ní navodit atmosféru Divokého západu?

Autor: Leon
Publikováno: 29.dubna 2004
Verze hry: anglická/finální

Nedá se říci, že by westerny byly v dnešní době na výsluní přízně. Nepřejí jim ani producenti a patrně ani fanoušci. Kde jsou doby, kdy byly právě westerny tím nejprestižnějším žánrem, především v šedesátých letech, kdy byly natočeny ty nejlepší. Dnešní doba tedy westernům nepřeje, ale to nic nemění na tom, že tento žánr má svoje nezaměnitelné kouzlo. Já sám si nechám ujít jen málokterý western v televizi a v mé sbírce DVD mají tyto filmy čestné místo, i když jich na těchto nosičích u nás zatím moc nevyšlo. Ale třeba takový Tenkrát na západě se mi asi nikdy neokouká…

Vzhledem ke sníženému zájmu o westernové náměty se ani nemůžeme divit, že v posledních letech vychází jen minimálně počítačových her s námětem Divokého západu. Za zmínku stojí vlastně jen dvě – již postarší Outlaws a Desperados, úspěšný to klon původních Commandos. Protože Desperados spadá spíše mezi akční strategie a budgety nestojí za zmínku, dalo se doposud mluvit o Outlaws jako o de facto jediné westernové akční first-person hře. Až nyní, po tolika letech, je tu další podobný titul. Přichází Dead Man’s Hand od Human Head Studios a s ní i očekávání, jak se autorům podařilo navodit atmosféru Divokého západu.

Klasický westernový příběh
Dead Man’s Hand je ve své podstatě klasická střílečka, kdy jde vlastně jen o to, abyste se prostříleli až na konec hry. Jaká by to ale byla hra, kdyby neměla nějaký příběh. Ten vypadá na první pohled poměrně zajímavě, ostatně posuďte sami. Hlavní hrdina, zvaný El Tejón, je členem bandy, která si říká The Nine (Devítka). Přestává se mu ale líbit, že banda opustila veškeré morální zásady a začne se proti tomu bouřit....

.... ale reakce na sebe nenechává dlouho čekat. Náš hrdina je zákeřně střelen do zad a zbytek bandy je přesvědčen o tom, že je mrtvý, a nechává ho tak svému osudu. Jak už asi tušíte, El Tejón ale přežije a dává se na cestu pomsty, na jejímž konci může být jediný výsledek – 8 mrtvých bývalých banditů včetně vůdce bandy Tennesee Vice.

Hra začíná ve vězení, odkud se El Tejón (tedy hráč) musí dostat. Vhodnou příležitostí pro útěk se ukazuje místní povstání, a tak už po několika minutách hraní se ocitáte na svobodě a vaše cesta za pomstou začíná. Čeká na vás zhruba 27 misí, z nichž jedna je právě ta úvodní vězeňská, tři jsou jakési bonusové a zbytek je věnován právě likvidaci bývalých kolegů. Pokud dobře počítáte, vyjdou vám průměrně dvě až tři mise na jednoho banditu. Právě tak je tomu ve hře. Vždy na konci dvou misí vás čeká těžší souboj s jedním „bossem“, který toho logicky více vydrží. Tímto naprosto lineárním systémem misí se tak dostane až na konec hry.

Naprosto lineární průběh hry
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ač samotný námět není špatný, zapracování do hry se úplně nepodařilo. Hra zcela postrádá jakýkoliv zvrat, vše je strašně lineární a brzy i poměrně nudné. Již stavba jednotlivých levelů je dost nešťastná. Každá mapa je vytvořena tak, aby se dala projít jediným možným způsobem. Není možno kamkoliv odbočit, zvolit jinou cestu, prostě nic. Autoři si dali velice záležet na tom, aby pomocí všelijakých zátarasů a překážek vytýčili jasnou cestu. Hra už tímto ztrácí dost na hratelnosti, prostě proto, že vás ničím nepřekvapí. Levely nejsou ani nijak dlouhé, upřít snad nelze jen snahu o různá prostředí.

Tím, jak postupujete hrou, posouváte se nejen po Divokém západu ve snaze dohledat roztroušené kolegy. Začínáte někde v Novém Mexiku, pokračujete přes Arizonu, Kalifornii, Utah a další lokace, až objedete prakticky celou Ameriku. Tím se zároveň mění charakteristické prostředí toho kterého regionu. Zpočátku jsou to spíš typicky mexické vesnice, později se dostanete do dolů na zlato, pak zase do hlubokých lesů, skal atd. Alespoň v tomto je hra poměrně rozmanitá.

Inteligence kovbojů
Lineárnímu zpracování levelů odpovídá i inteligence vašich nepřátel, která je na tak nízké úrovni, že je asi nesmysl o nějaké inteligenci vůbec hovořit. V praxi to totiž vypadá tak, že jak postupujete ve hře, spínáte jednotlivé (neviditelné) skripty vyvolávající nějakou akci u protivníků.

Jeden typický příklad - nevědomky spustíte skript, z okna chatrče vylétne výbušný sud, v okně se objeví bandita a čeká, zda mu přilezete do cesty. Díky tomu, že nemáte jinou cestu, musíte pokračovat a doufat, že budete ve střelbě rychlejší než protivník. To se vám asi povede, dojdete zase kousek, odněkud vyskočí další desperát, a tak se zase musíte spolehnout na své kolty. Pokud se hned nepustíte do boje, můžete si být jisti, že nepřítel vás nepřekvapí, protože bude na místě čekat jako pako. Jenže vy jinou cestu zvolit nemůžete, a tak ho stejně musíte zlikvidovat. Takto nějak vypadá „inteligence“ v této hře, na dnešní dobu totální propadák.

Hrajeme poker
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ještě že je možnost zvolit si obtížnost na začátku levelu. Na výběr máte tradiční trojstupňovou škálu (Easy, Medium, Hard) a rozdíly mezi nimi jsou opravdu znatelné. Zatímco na nejlehčí obtížnost se protivník skoro netrefí a sám je po jednom zásahu mrtev, na prostřední obtížnost už ho musíte trefit nejméně 2-3x a i on sám se už občas trefí. Na nejtěžší obtížnost už je to dost těžká hra, třeba proto, že stačí i jen 4 zásahy a je po vás. Hra se navíc nedá ukládat v průběhu mise, takže v takovémto případě vás čeká hraní znovu zcela od začátku.

Ono se vůbec na začátku kola děje více věcí. Tak především se hraje poker, který k westernům neodmyslitelně patří. Možná se ptáte, o co se vlastně hraje. Kupodivu to není o peníze, ale o lepší startovní pozici do levelu - máte tak možnost vyhrát třeba více munice. Hra vám v tomto směru dost nadržuje, protože skoro každý pokus je vítězný, a tak není nouze o full-house, barvu, postupku i čtveřici. Hrát poker je celkem zábavné, ale v této hře vás brzy omezí jak díky nadržování, tak pro pochybnou výhru.

Výběr zbraní
Dále si vybíráte zbraně, pomocí kterých budete likvidovat protivníky. Vedle základního nože si můžete vybrat ze tří různých kategorií – pistole, puška a brokovnice. V každé kategorii jsou k dispozici tři různé zbraně, z nichž na začátku je dostupná pouze ta nejobyčejnější a další se zpřístupní až v průběhu hry. Osobně jsem si nejvíce oblíbil pušku Lewis Revolving Rifle, která je velmi účinná na dálku i na blízko, navíc má zásobník na 6 nábojů. V okamžiku, kdy můžete používat tuto pušku, není už snad žádný důvod používat jinou zbraň. Předčí dokonce i pušku se zaměřovačem, jejíž nevýhoda spočívá v nutnosti přebíjet po každém výstřelu.

Některé zbraně mají alternativní mód střelby, jako třeba právě zmíněná odstřelovačka. Bohužel hra zcela opomíjí takové věci jako je nepřesnost zbraně nebo třes rukou. Prostě tam kde je zaměřovač, tam dopadne střela. Kromě střelných zbraní už zde najdete jen zápalnou bombu z whisky a užitečný dynamit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak jsem již několikrát zmínil, hra je poměrně nudná a monotónní. Toho si asi byli vědomi i autoři, a tak se několikrát snažili hru něčím oživit. Nejvíce se jim to povedlo asi tím, že hráč občas jede na koni. Hra tím získává dost na atmosféře, ovšem mnohem zajímavější by bylo, kdyby hráč měl možnost koně řídit. Takhle totiž pouze hráč pouze jede, respektive veze se na koni a střílí po všem, co se kolem děje. Jinak řečeno, i tyhle levely jsou naprosto lineární. Vůbec nejlepší jsou souboje s dalšími jezdci na koních, které buď efektně sestřelíte, nebo trefíte koně a jezdec si pak pěkně namlátí o zem. Takových rozptýlení je ale v celé hře bohužel velmi málo.

Multiplayer a grafika
Multiplayer nabízí celkem zajímavou nabídku, alespoň co se týče z teoretického hlediska. Kromě klasického deathmatche a jeho týmové verze jsou zde další dva módy. Prvním je Bounty, kdy je jeden hráč lovnou zvěří pro ostatní hráče, druhým pak Posse, kdy se hráč účastní obrany nějakého místa proti vlnám protivníků dodávaných hrou samotnou. Zní to zajímavě, map pro tyto módy je ale dost málo, i když celkem 6 nových přidává patch.

Grafika není rozhodně špatná, ostatně použitý Unreal engine toho uměl poměrně dost už ve své době. Prostředí je celkem interaktivní a leccos lze tak například rozstřelit. Tím se mimochodem získávají body a pokud budete hrát hru vícekrát, bude dosažený počet bodů v tom kterém levelu asi jediným důvodem, proč to hrát znovu. Zklamáním jsou naopak zvuky, které jsou vyloženě odbyté, je jich hrozně málo a zní nevěrohodně. Snad nejzřetelnější je to na stále stejném zvuku kroků hlavního hrdiny, kde vůbec nezáleží na tom, po jakém povrchu vlastně jde.

Závěrem
Zkrátka a jasně – Dead Man's Hand je hra poměrně nudná a na dnešní dobu i poměrně zaostalá, hlavně svým konceptem. Největší problém vidím v naprosté lineárnosti hry a v minimu zajímavých nápadů, které by nějakým způsobem zpestřily hru (až na poker nebo jízdu na koni). Hra také není nijak dlouhá a dá se dokončit po nějakých 6-8 hodinách hraní.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Možná před pěti lety bych byl z této hry nadšen, v dnešní době je to ale spíš průměr, který opravdu jen těžko někoho zaujme. Možná snad jako lehká oddychovka pro příznivce Divokého západu, ale jinak své zraky raději obraťte k lepším hrám.

Stáhněte si: Trial-verzi, Patch, Intro, Cheaty...