Crysis - recenze konzolové verze
8/10

Crysis - recenze konzolové verze

15. 11. 2011 19:23 | Recenze | autor: Pavel Válek |

Pokud jste ještě nikdy neslyšeli o Crysis, zřejmě jste poslední čtyři roky žili v jeskyni, nebo jsou vám hry úplně cizí. Jak jinak si vysvětlit, že by vám unikla hra, která se od svého původního vydání v roce 2007 stala hlavním benchmarkovacím nástrojem a při testech hardwaru se používá i dnes. Ne, to prostě není možné!

Kromě skutečnosti, že se jednalo o jednu z raritních stříleček, které v posledních letech vyšly jenom na PC (nyní už to neplatí, samozřejmě), se její hardwarové nároky staly jedním z hlavních argumentů odpůrců konzolí, proč se Crysis nikdy neobjeví na těch „zbytečných“ mašinách brzdících vývoj her. K jejich smůle se i konzolisté nakonec dočkali. O čtyři roky a jeden engine později si mohou vychutnat jednu z nejpohlednějších her současné generace konzolí v pohodlí gauče a s gamepadem v ruce.

...a pro velký úspěch znovu

Zápletka Crysis je primitivní, ale funkční. Jmenujete se Nomad a jste členem speciální jednotky vojáků, která zrovna letí na tropický ostrov. Původní účel mise, zachránit archeologický tým ze spárů zlých Korejců, evokuje dojem, že by se mohlo jednat o rutinní práci, kterou tito chlapi dělají každý den. Omyl. Korea totiž zjistila, že archeologové našli opravdu vzácnou technologii a přišlo jim jako dobrý nápad, aby ji Američané nikdy nedostali do svých rukou.

No, a aby se ze záchrany civilistů nestala další světová válka, je na vašem týmu supervojáků, vyřešit to, co nejvíce v klidu a v ideálním případě naprosto beze ztrát. Jak vám ale budou postupně mizet členové týmu, zjistíte, že to nakonec nebude tak jednoduché, protože je na ostrově kromě Korejců ještě něco nepozemského, což nakonec vyústí v bitvu o holé přežití celé lidské rasy.

Vaším největším pomocníkem během celé hry bude nanosuit – speciální oblek, díky kterému se z běžného člověka stane stroj na zabíjení. Kdykoliv budete potřebovat, můžete se na určitou dobu zneviditelnit, zvýšit si sílu, rychlost, nebo se prostě obalit neviditelným štítem. Tolik pro ty, co původní hru neviděli ani z rychlíku.

Historie dostala nový obličej

Samozřejmě, hlavním důvodem proč vůbec recenzovat Crysis po takové době (i od vydání konzolové verze), je hlavně neodbytná zvědavost, zda se hru povedlo na konzole převést při zachování všeho, co dělalo PC verzi tak skvělou, nebo se jedná o průs...švih, za který se bude Crytek stydět ještě dlouho.

Vím, že si teď znepřátelím všechny z vás, kteří říkali, že Crysis nepatří jinam než na PC, ale konverze opravdu dopadla nad očekávání dobře. Hlavní zásluhu na tom má samozřejmě použitý CryEngine 3. Ten jak všichni víme, byl základem Crysis 2 a je od začátku naprogramován tak, aby ze sebe vymáčknul solidní podívanou i na konzolích, na které nebyl starý engine vůbec stavěný. No a jako bonus přidal do hry detaily, které v původní verzi vůbec nebyly.

Po grafické stránce se tedy jedná o krásnou podívanou, která se pocitově a zřejmě za pomoci různých triků, blíží tomu, jak Crysis vypadala na PC při nastavení nejvyšších detailů. Při bližším prozkoumání sice narazíte na jisté nedoladěnosti (ne textury prostě nejsou tak ostré), ale také na spousty novinek, které PC verzi úplně chyběly – je to například rozmanitější barevná paleta, díky níž celý ostrov opravdu vypadá jako místo, kde byste nejraději hodili všechny starosti za hlavu a vyvalili se na pláži s drinkem v ruce místo plnění zadaných úkolů.

Vylepšené je také nasvícení scén, což poznáte hlavně ve chvílích, kdy vychází a zapadá slunce. Například východ slunce ze začátku hry, který vám poprvé představuje celou tu nádheru v ranním světle, teď dostal úplně nový rozměr a svoji bradu budete hledat až někde na zemi. O různých efektech během boje pak ani nemluvě. A není to jediná část hry, kdy se jen tak zastavíte a po okolí budete hledat všechny nové věci. Je vidět, že si dali vývojáři opravdu záležet a výsledný facelift hře náramně sluší.

Zbraně dobrý, ale co mozek?

Ovládání hry se eliminací výběrového menu z PC verze a přemapováním na tlačítka gamepadu zrychlilo (prospělo to plynulosti akce) a chová se zcela standardně, jako všechny ostatní střílečky na konzolích (nějaká pomoc auto-aimu tam bude). Změny v oblasti umělé inteligence se bohužel nekonají a konzolová verze si tak s sebou, navzdory výměně enginu, přinesla nešvary původní hry. V rámci žánru to není nic výjimečného, ale podobné „remaky“ a „porty“ přeci jenom poskytují šanci k různým úpravám. Ne v tomto případě. Zpřísnění AI nepřátel by celkový dojem z akce určitě zvedlo na vyšší úroveň.

Neznamená to však, že by i tak nebyl skvělý. Bez ohledu na to, jestli je to port již existující hry, obstojí konzolová verze Crysis sama o sobě, i když spoléhá na ty samé hodnoty, jako PC verze – solidní hratelnost, vlastní tempo, semi-otevřené a exotické prostředí, monstrózní scény, flexibilní nanosuit. To vše za poloviční cenu, protože to není novinka, ale jen „port“. Nutno však říci, že port, který v mnohém svými kvalitami překonává konzolově nativní a obsahově dosti sterilní Crysis 2.

Přišli i všichni staří známí

Změny nečekejte ani v samotné náplni hry, singleplayer je naprosto stejný jako na PC, a pokud jste už hru někdy předtím dohráli a máte ještě v paměti, co a jak, proběhnutí pro vás bude otázkou pár hodin i s detailním průzkumem všech možných koutů herní plochy.

Smutný je ovšem fakt, že se do konzolové verze nedostal multiplayer v žádné podobě a dokonce ani obsah z pozdějšího rozšíření Warhead. Tím se zase nadstandardní hodnota hry poněkud klesá, i když jen drobně. Možná si tvůrci nechtěli ničit multiplayerovou komunitu z Crysis 2. Každopádně, až dohrajete hru pro jednoho, jediné co vám zbývá, je hrát znovu na vyšší obtížnost a splnit těch posledních pár achievementů, které se vám neodemknou při prvním průchodu.

Pokud zvažujete pořízení Crysis na konzoli a bude to zároveň vaše první společné setkání, nevidím jediný důvod, proč bych vám neměl pořízení hry doporučit. Pokud jste už ale měli s Crysis tu čest na PC a konzolová verze vás láká jen díky novému vzhledu, opravdu zvažte, jestli se vám vyplatí znovu kupovat to, co už jednou vlastníte a za téměř polovinu ceny nové hry.

Crysis si prošla faceliftem a na konzolích jí to velmi sluší. Absence jakéhokoliv multiplayeru sice mrzí, ale jinak se stále jedná o výbornou adrenalinovou řežbu s pohlednou grafikou a exotickým prostředím.