Create - recenze
6/10

Create - recenze

19. 1. 2011 20:20 | Recenze | autor: Matěj Habarta |

Create, úderný název pro hru, která má být odpovědí na Little Big Planet (recenze druhého dílu). Create, název, který v duších tvořivých hráčů zažehne plamínek naděje. Ovšem jakoby právě sám úder, se kterým se hra představuje, zároveň nemilosrdně plamínek zhášel. Předem bych totiž měl jednu nemilou zprávu - Create není tak úplně o tvoření. Ale bát se hned nemusíte, vaši kreativitu (a o tu jde snad v prvé řadě) si hra i tak vyžádá. Jak už bylo řečeno, v Create v pravém smyslu slova v podstatě nic nevytváříte. Úplně nejpřesněji by se chtělo říct, že všemi úkony ve hře něco dotváříte. Abyste si utvořili stabilnější představu, je vhodné si vysvětlit herní principy.

Již od začátku se hra tváří velmi sympaticky a přívětivě. "Sedni a hraj," jako by rovnou vyzývala hráče. A skutečně již od prvního spuštění jste vrženi přímo do hry, jelikož herní menu je zde opravdu herní. V první, stylově nejednotné úrovni se pomalu seznamujete s prazákladními postupy - na předpřipraveném vznášejícím se barevném ostrůvku se naučíte přidávat na scénu objekty, pokládat textury a vůbec všelijak měnit prostředí. Jakmile už něco umíte, otevře se vám ostrůvek druhý, tentokrát již stylizovaný. Vítejte do světa cirkusu. Teprve tady hra začíná být hrou.

Na začátku každé úrovně - každého ostrůvku - dostanete do rukou mdlý, nebarevný svět. Na každém ostrůvku jsou před hráče v podstatě položeny dva úkoly, z nichž první je vyzdobit, obarvit a naaranžovat prostředí, a úkolem druhým je splnit všechny připravené výzvy. Tyto dva úkoly můžete plnit nezávisle na sobě; dokonce se můžete do jednoho pustit v průběhu plnění druhého.

K úkolu č. 1:

Nevýrazný a nudný svět je třeba trochu oživit. K tomu vám slouží hned několik nástrojů, přičemž některé z nich tematicky souvisejí s prostředím dané úrovně. To v praxi znamená, že cirkusácký ostrov můžete vyzdobit veselými barevnými proužky, můžete přidat různorodé atrakce, kde chcete, můžete nechat růst trávu, pampelišky nebo třeba tulipány.

K tomu všemu vás hra vede skrz malé podúkoly, jež se vám čas od času zobrazí před očima - máte vložit určité množství dekorativních objektů na určité místo, máte někde nechat růst rostliny, něco otexturovat a podobně. Touto nenásilnou formou vás hra vede k tomu, abyste ji hráli v prostředí, které vám bude milé. Nenásilnou proto, že vy si své místečko jistojistě vyzdobit chcete! Máte přece tvořivou povahu.

K úkolu č. 2:

Na rozdíl od první části hratelnosti, v níž se vlastně jenom tak nějak flákáte, se zde konečně dostáváte k akci. V každé úrovni je přichystáno deset výzev. Cíl je pokaždé jiný, a přece stejný. Většinou jde totiž o přemístění objektu z bodu A do bodu B. Váš postup ale může být pokaždé zcela odlišný. Zde, více než kde jinde, platí, že čím větší a šílenější je hráčova fantazie, tím zábavnější se Create stává. Vždyť ten kanystr s benzínem se ke čtyřkolce dá dopravit tolika způsoby! Můžete vyslat raketu, přistavit jí rampu, raketa trefí krabici, ta spadne na vystřelovací plošinu s míčem, míč shodí kanystr z poličky, kanystr spadne do jedoucího dragsteru, který se za jízdy přitáhne k magnetu a kanystr odpálí někde do míst, kde odpočívá čtyřkolka. Nebo třeba úplně jinak! Tohle je zde zvládnuto opravdu dobře a zábavně. Tedy v případě, že vás baví podobné šílenosti vymýšlet. Stejně jako pánové manažeři z EA si myslím, že nás takových bude dost.

Výzvy mají nemálo společného s klasikou The Incredible Machine. Při aranžování objektů a opakovaném spouštění mechanismů budete zažívat dokonce velmi podobné pocity jako u starouše TIMa. Ze začátku jsou si výzvy vzájemně nedobrým způsobem podobné, a tudíž dost nudné, až se skoro zachce s celým Create seknout, ale po překonání kratičké krize nastupují výzvy nápaditější, sofistikovanější, a v tom případě i obtížnější. Což bude něčemu s názvem výzva (challenge) konečně odpovídat.

Hlavní zvrat

Úspěšným zvládnutím obou typů úkolů si postupně odemykáte nejen další ostrůvky, ale také stále nové objekty, textury a jiné záležitosti, které se budou zaručeně hodit při řešení dalších výzev a při dekorování nadcházejících světů. To je ale u podobné hry samozřejmostí.

Navzdory faktu, že vše dosud zmíněné se v podstatě netýká tvoření, ale jen dotváření a vymýšlení postupů, zní to jako velmi dobrá hra. Tou ovšm Create není, klade si totiž klacky pod nohy, zcela dobrovolně, a nikdo - nedej bože hráč - jí v tom nepomáhá. Create je téměř typickým příkladem, jak finální zpracování dokáže ničit zajímavý obsah. Nejde o grafiku, fyziku ani o ozvučení. Čistě technické zpracování je naopak naprosto v pořádku. Tím sebedestruktivním zpracováním myslím jen a pouze jakousi ergonomii hraní.

Nahrávací obrazovky ani menu zde taky nejsou takovým problémem. Co však dokáže pořádně nakrknout, je opojný pocit výhry, konstantně a opakovaně zabíjený neskutečně pomalým a laxním zobrazováním nově odemčených předmětů. Když vyhraju, nechci vědět, že si můžu příště svět ozdobit slonem nebo letadlem. Když vyhraju, mám radost, mám chuť hrát dál a chci plnit další výzvy! Tuhle radost vám Create prostě nedopřeje. A to je největší zrada, jakou si na vás hra může přichystat. Možná jste si všimli, možná nikoli, ale něco podobného jí nyní "oplácí" tato recenze, zcela férovým způsobem.

Hra plná rozporu. Název velí „vytvoř“, ale vytvářet nelze. Nabízí prostor k rozletu, ale boří ho šikanováním hráče. Chce být úspěšná, ale sama si v tom brání. Dokáže výborně pobavit, ale taky pořádně frustrovat. Kdo chcete hrát, ať se obrní pevnými nervy a trpělivostí.