Cossacks: Back to War - recenze
5/10

Cossacks: Back to War - recenze

5. 1. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Historická strategie Cossacks: European Wars se navzdory vlažnému přijetí u hráčského publika dočkala už druhého přídavku Back to War. Stojí jako Art of War za to nebo jde o nastavovanou kaši?

Autor: Firebird
Publikováno: 5.ledna 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva Je tomu již něco kolem dvou let, kdy firma CDV vydala hru Cossacks: European Wars (recenze). Ta se bohužel tehdy tak nerozšířila, jako třeba Age of Empires, obsahovala také mnoho chyb a dosti chabou inteligenci protivníka, která ovšem byla nahrazena velmi kvalitní kampaní, která se vyznačovala především velmi vysokou obtížností. Poté byl vydán první datadisk Art of War, který hru velmi vylepšil, o čemž se podrobně dočtete v tehdejší recenzi od Bergyho. Nyní se na pulty západoevropských obchodů dostává v pořadí již druhý přídavek s názvem Back to War, jehož výhodou je, že nevyžaduje mít nainstalované předchozí datadisk. Co pro nás autoři z ukrajinských GSC GameWorld tentokrát připravili?

Bez nové kampaně
V očekávání dalších pěkně zpracovaných (a hlavně hodně tuhých i na nejnižší obtížnost) kampaní, k jejichž předloze stály vždy bitvy minulosti, mne čekal velký šok. Po spuštění hry zde nebylo žádné nové intro, to bych ale oželel, Art of War ho taky neměl. Co mě opravdu zaskočilo, bylo to, že po kliknutí na výběr kampaní na vás vykoukne prázdná obrazovka, kde je pouze a jen tutorial o šesti misích. Ano je to tak, čtete správně, opravdu zde není jediné nové kampaně. Tutoriál je myslím zbytečný, protože když si někdo koupí druhý přídavek pro danou hru, tak bych předpokládal, že už o ní něco ví.

Ovšem na stranu druhou zde máme okolo 100 jednotlivých misí, z nichž některé opravdu stojí za to. Jsou to klasické mise, kde putujete s vaší družinou za určitým cílem (někam dojít, někoho vyhubit, někoho najít atd.), nebo dostanete již hotovou pevnost, kterou musíte chránit před místními nájezdníky. Nepočítejte však s tím, že na vás přijde 10 nepřátelských vojáků, které hravě porazíte, jak bývá v některých strategiích zvykem. Zde na vás nepřítel posílá vojska po několika desítkách a v některých případech až stovkách.

Národy a jejich jednotky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Původní hra přinesla 16 národů, první datadisk obsahoval další dva nové a přídavek Back to War opět nabízí další dva nové národy, takže jsme na krásném rovném čísle 20 národů. Nováčky jsou tentokrát Švýcaři a Maďaři. Liší se nejen stavbami, ale i jednotkami. Rozdíly ovšem nehledejte v tom, že by každý národ měl jednotku, jejíchž podobu byste u dalšího národa těžko hledali - liší se maximálně malými rozdíly v útočných a obranných schopnostech, vzhledem a jménem (přeci jen výraz Kozák se hodí hlavně pro Rusy, než třeba pro Švýcary). V podobě jednotek tedy nehledejte nic výrazně nového, není zde vůbec nic. Myslím, že autoři mohli přidat alespoň nové objevy v místní akademii nebo další možnosti jednotek, aby byla hra zajímavější.

Vy a počítač
Co se týče hraní proti počítači, bylo slibováno vylepšení inteligence počítače, ovšem zdá se mi to stále stejné. Opět platí, že když na vás počítač utočí a má s sebou mnoho vojáků, je schopen si stoupnout ke břehu, který odstřelují vaše lodě a tam spokojeně a nerušeně stát, dokud mu všechny jednotky nepostřílíte. Je sice pravda, že vás to v nahnuté situaci může potěšit, ale na druhou stranu, co to má za význam pro hratelnost?

Jak už jsem zmínil výše, počítač na vás posílá mnoho jednotek většinou řazených do formací. Ze začátku většiny misí počítejte s tím, že na vás pošle velmi brzy první útok, takže se vyplatí co nejdříve vycvičit nějaké vojáky, jinak můžete říci rovnou sbohem. Systém bojů zůstal samozřejmě zachován, budovy se (až na výjimky) neničí, ale dají se zajmout. Funguje to pouze tehdy, pokud není poblíž nepřátelská jednotka. Některé budete muset sestřelit, ať už děly, s pomocí lukostřelců nebo granátníků, ale třeba i loděmi, pokud tam dostřelí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bohužel se mi nestalo, že by počítač proti mě použil loď Victoria (nejsilnější plavidlo ve hře s opravdu velkou kadencí a hodně velkým dostřelem), to by potom bylo hodně zajímavé té kanonádě uhýbat. Opět v Back to War platí, že při zapauzování hry můžete dávat příkazy vašim jednotkám. To se opravdu hodí, protože některé bitvy jsou pro velké množství jednotek značně nepřehledné, a taky se to nedá dost dobře stíhat.

Editor misí
Oproti minulému datadisku se toho v tomhle ohledu také moc nezměnilo. Náhodné mise lze hrát s libovolným začátečním bonusem a libovolným počtem protihráčů (nebo spojenců) - jako je odkrytá mapa, kasárna 18. století, jezdci na koních atd. Editor map je samozřejmě přiložený, ale ani v něm se toho moc nezměnilo. Opět musíte nejdříve nakreslit mapku, rozmístit jednotky, nastavit startovní hodnoty a potom v kořenovém adresáři je ke spuštění samotný editor událostí nebo změn ve hře. Novinky v editoru jsou jedině kosmetického rázu: bylo přidáno několik nových stromů, skal atd., takže nic moc převratného a nic, nad čím by někdo vyvalil oči, stejně jako se to stalo tradicí v celém datadisku Back to War.

Co říct závěrem?
Je to v podstatě zklamání z již výše jmenovaných věcí, ale na druhou stranu - kde najdete hru, kde je možné mít na mapě nějakých 8000 jednotek a možnost ovládat libovolnou z nich? Cossacks jsou hra o velkých bitvách, kde jeden voják neměl šanci dosáhnout nějakého převratného úspěchu. Hra jako taková to rozhodně špatná není a pokud vás bavily původní Cossacks, bude vás bavit i druhý přídavek.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud ale čekáte mnoho nového, budete zklamáni, tak jako já. Jestli máte možnost hrát po síti nebo internetu, dostává hra jiný rozměr, protože proti živému hráči je to opravdu o něčem jiném, než proti přihlouplé inteligenci počítače. V tomto případě si ke konečnému hodnocení ještě nějaký ten bodík přičtěte.

Stáhněte si: Přídavná Art of War kampaň, Cheaty
Související linky: Cossacks: European Wars recenze (3/2001), Cossacks: Art of War recenze (2/2002), Novinky

Firebird