Conflict: Vietnam - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Conflict: Vietnam - recenze

19. 9. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Válka je peklo, ale i neskutečně silná prodejní síla, z čehož se opět snaží těžit tato taktická akce. Podařilo se sérii Conflict navrátit lesk ztracený v druhém dílu, nebo jde jen o mlácení už hodně unavené slámy?

Autor: Frix
Publikováno: 19.září 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1,5 týdne


Obrázek zdroj: tisková zpráva Válka je peklo, ale v současné době také neskutečně silná prodejní síla. Knihy, filmy, hry a cokoliv dalšího vás jen napadne, to vše dokazuje, jak silný vliv má válka na tržní chování lidí. V branži počítačových her bychom jen stěží hledali jednu hru nebo sérii, která tohoto pravidla využívá natolik obratně, jako právě Conflict. První dva díly, které se na PC objevili před dvěma, resp. jedním rokem, si za prostředí vybraly konflikt na Středním východě v devadesátých letech. Načasování v souladu s probíhající iráckou krizí však hrám zajistilo masivní tržby a pokračování bylo zaručeno. V čase se sice posouvá zpět do šedesátých let minulého století, ovšem znovu je jasně znatelný trend využité šance – v roce 2004 již vyšlo daleko více her z prostředí války ve Vietnamu než kdy dříve a jen v tomto měsíci přibývá několik dalších.

Otázkou je, zdali se podaří navrátit Conflictu lesk ztracený v druhém dílu, nebo zda půjde jen o mlácení již hodně unavené slámy. Jedno je třeba novému Conflictu přiznat hned zpočátku. Dovedl se výborně přizpůsobit změně prostředí a vylepšil vlastnosti série snad na všech možných frontách. A i kdyby nic jiného, nakonec se povedlo získat pro hru licenci na několik perfektních songů z éry hippies. Už jen kvůli Jefferson Airplane si stojí za to Conflict: Vietnam trochu přiblížit :)

 Píše se rok 1968...
Stejně jako v předchozích dílech Conflictu se pod hráčovu kontrolu dostává čtyřčlenný tým vojáků, kteří jsou specializováni na různé bojové techniky. Narozdíl třeba od her série Rainbow Six je Conflict: Vietnam (dále už jen CV) více zaměřený na akci než taktiku a mezi vojáky jde plynule přepínat podle potřeby. Tentokrát je čtveřice tvořena medikem Cherrym, seržantem Ragmanem, sniperem Juniorem a kulometčíkem Hossem. Oproti předchůdcům mají postavy daleko znatelnější osobnost, komunikují mezi sebou během hry a nepůsobí naštěstí jen jako gumoví panáci se zaletovanou pusou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Na začátku se hráč lehce obeznámí s poeticky pojmenovaným táborem Ghost Town, kde si po oživení základů střelby a velení nad skvadrou jde vyzkoušet také střelbu na živé cíle, protože Vietcong právě zahajuje ofenzívu. A není to ofenzíva jen tak ledajaká, nýbrž ta, která začala na vietnamský svátek Tet roku 1968 a znamenala klíčový zvrat v konfliktu. Naše čtveřice se po pár rutinních misích vydá helikoptérou na průzkum týlu nepřítele a samozřejmě brzy končí v doutnajících troskách na zemi. Cíl je jasný – probojovat se zpět na své území skrz 14 variabilních a dosti obtížných misí. Na dnešní poměry vydrží Conflict: Vietnam nebývale dlouho: více jak 20 hodin hraní.

 Menší úrovně a méně linearity
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Předchozí díly se vyznačovaly dosti lineární hratelností, která na hráče nečinila žádné speciální požadavky. V tomto směru představuje CV velké zlepšení, často se objevují různé postranní úkoly, které usnadní další cestu a průchod hrou má jednoduše větší šťávu. Je hodně znatelné zmenšení úrovní co se otevřeného prostoru týče, zvláště potom v džungli. Na rozlehlých pouštních terénech nebylo až tak obtížné zachytit na dálku nepřítele, zato v CV je kombinace kvalitní umělé inteligence a stísněného prostředí někdy skutečně smrtící. Větší roli než dříve hraje týmová kooperace, ale o ní si povíme až za chvíli. Kromě džungle se samozřejmě mise odehrávají také v rozbombardovaných městech, nebo v nenáviděných labyrintech tunelů.

 Tradičně dobrá umělá inteligence
Umělá inteligence byla vždycky doménou série Conflict a v novém dílu tomu není jinak. Sluší se poznamenat, že ve finálním produktu zmizely chyby z preview-verze, které způsobovaly náhodné zasekávání bojovníků. Vojáci Vietkongu jsou dost agresivní a není jednoduché se skrze někdy významnou přesilu probojovat. Vedle normálního boje se dovedou koordinovat ve skupinkách, házet granáty nebo třeba ovládat stacionární těžký kulomet, což dovede být chvílemi skutečně pekelné na překonání. Oproti většině obdobných her mi přišlo, že všechny postavy mají zhruba stejný počáteční stav hitpointů a udržet tak celý tým naživu (což je potřeba k dokončení mise) bývá někdy skutečně drsné.

Naštěstí je umělá inteligence spolubojovníků na podobně kvalitní úrovni, jako u nepřátel. Bez problémů se dovedou krýt, házet granáty a postupovat v takticky vhodných formacích. V pozdějších úrovních vychází najevo, že jim ale někdy chybí pud sebezáchovy a vrhají se do předem prohraných bitev, což vás může stát cenné lékárničky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vysoká obtížnost a nebezpečná vozidla
Stejně jako na konzolích je ukládání v PC verzi CV omezeno dvěma pozicemi na misi na každou obtížnost. To by šlo ještě přejít, bohužel ale vysokou obtížnost často uměle vytváří především systém objevování se stále dalších a dalších nepřátel. Neděje se tak všude, díkybohu, ale například v jedné misi je třeba se probojovat mezi dvěma kulometnými hnízdy na vršek kopce a tam odrážet nekončící proudy nepřátel až do chvíle, než hráč projde místem, kde skript tento respawn zastaví. Je to neskutečně otravné a myslel jsem si, že tuto techniku používají už jenom budgetové hry, leč není tomu tak. Umělé frustrování hráče skutečně nikam nevede, naštěstí je takových momentu v CV jenom několik.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Klíčem k průchodu misemi tak bývá většinou pomalý, opatrný postup, který spoléhá na dobré krytí a překvapivé útoky. Paradoxně se však hráč cítí nejvíc ohrožen ve chvílích, kdy se projíždí jedním z vozidel, které CV obsahuje. Logika velí, že je bezpečnější sedět v obrněném transportéru, než jít po svých. Opak ale bývá pravdou – skoro za každým rohem (džungle v CV je ohraničená neviditelnými hranicemi, takže se skutečně najdou i rohy :) čeká raketometčík a opatrnosti není nikdy nazbyt. Příjemnou variací jsou části misí v říčním člunu nebo v helikoptéře, ale pocit blízké smrti je s vozidly prostě svázán.

 Desítky zbraní z obou táborů
Velmi potěšující je naopak zlepšení několika věcí, které minule celkem bily do očí. Za prvé je to možnost sbírat nepřátelské zbraně a náboje, z čehož se během pár misí na nepřátelském území (ve Vietkongem kontrolované vesnici půjde jen těžko najít bedna s náboji do M16) stane nutnost. Zbraní je celkem 30 a do ruky přijdou během hraní snad všechny kvůli nedostatku nábojů a měnícím se podmínkám. Modely některých z nich nejsou sice úplně hvězdné, ale jinak jde o kvalitně zpracovaný výběr s realistickými vlastnostmi. Každý si najde svého favorita – z pistolí je tu Tokarev i Makarov, pušky jsou zastoupeny klasikami jako AK-47, M16 nebo sniperka M40 A1, z těžkých zbraní tu je kulomet M60 nebo granátomet M79 a nechybí ani několik lahůdek, jako je kuše domorodých Montagnardů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vylepšené RPG prvky
Druhým značným vylepšením je možnost konečně rozdělovat body zkušenosti mezi vojáky podle vlastního uvážení. Toto RPG osvěžení bylo v sérii Conflict již dříve, ale počítač body rozděloval sám. Odpadá tak velká část linearity, protože po pár misích je možné mít v rukou docela jiný tým. Někdo si vycvičí bandu sniperů, druhý se zase spolehne na těžké zbraně, ale ideální je myslet na různorodost a nezanedbávat například skill pro zneškodňování pastí.

Tento systém se ale může hráči i vymstít. Je nutné od začátku rozdělovat body s rozvahou, jinak by se pozdější mise staly nehratelnými. Dalším RPG prvkem je velení vojákům, o kterém jsem však již detailně psal v prvních dojmech a ve finální verzi se nic nezměnilo, doporučuji tedy podívat se na starší článek. Stačí říci, že byl systém velení zdokonalen a je snazší ho efektivně používat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Filmová atmosféra
Atmosféra hry je působivá, ačkoliv chvílemi možná až příliš umělá. Je fajn, že se výrobci přestali bát klení a vojáci tak již nemluví jako Sherlock Holmes, nicméně všechno by se mělo držet na uzdě. Pokud každé druhé slovo ve větě zní fuck, velmi brzy to začne lézt na nervy, to mi věřte. Filmečky a pocit ze hry jsou naštěstí daleko lepší, hra si vypůjčila řadu klasických momentů z filmů jako je Četa, Olověná vesta nebo Lovec jelenů. Podobně jako v souběžně vycházejícím Shellshocku nešetří CV krví a čas od času hráč uvidí i ustřelenou hlavu nebo končetinu.

O špatném ovládání jsem rovněž psal v prvních dojmech a stále se nic nemění na faktu, že míření myší působí hrozně cukavě a nepříjemně. Zkoušel jsem hru na několika počítačích, všude se ale chovala stejně. Nechápu, proč si autoři nedali práci a tuhle vyloženě zbytečnou hrubku neodstranili, každý betatester si takových věcí musí všimnout během pár minut.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší galerii

 Technické zpracování
Grafika je ucházející, rozhodně daleko lepší než v předchozích dílech a rozmanitost džungle chvílemi bere dech. Na druhou stranu ale chybí detaily u modelů postav a některé textury působí velmi omšele. Situaci zachraňují světelné efekty, celkový umělecký dojem a v neposlední řadě také hardwarová nenáročnost. CV jde spustit i na starších kartách typu GeForce4Ti bez problémů na vysokém rozlišení a se zapnutými detaily. Zvukově představuje hra solidní nadprůměr, dabing je v pořádku a zvuky zbraní mají ten správný říz. A samozřejmě tu jsou i dobové hudební hity, vedle Jefferson Airplane stojí za zmínku určitě Rolling Stones a slavné Paint It Black.

 Stojí za to opět se vydat do Vietnamu?
Škoda, že opět chybí multiplayer, velká deviza prvního dílu. Hodnocení se tak mohlo dostat ještě o něco výš, CV totiž představuje i přes několik chyb v designu misí a chvílemi frustrující segmenty velmi napínavou, různorodou hru. Nad žánrovou konkurenci ji povyšuje přítomnost RPG prvků a zdokonalená taktická část.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na závěr ještě drobný dodatek pro ty z vás, co čekají na kompletně českou verzi – ta se nakonec nekoná, CD Projekt do hry pouze dodá titulky pozdějším volně stažitelným patchem z internetu, o kterém vás samozřejmě budeme informovat v novinkách.

Stáhněte si: Demo, Videa, Cheaty...

Související články: První dojmy (8/2004), Novinky, Conflict: Desert Storm recenze, Conflict: Desert Storm II recenze

 
Frix
autorovi je 18 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje helsinskou Open University of Economics; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)



 
 
Frix

Verdikt:

Někdy až moc drsná, ale celkově opravdu zábavná a napínavá hra, která se veze na aktuální popularitě vietnamské války. V jádru nejde o nic světoborného, ale díky řadě drobných vylepšení a kvalitní umělé inteligenci představuje Conflict: Vietnam dobrou volbu nejen pro sychravé podzimní večery.

Nejnovější články