Autor: Frix Publikováno: 19.září 2004 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Menší úrovně a méně linearity Předchozí díly se vyznačovaly dosti lineární hratelností, která na hráče nečinila žádné speciální požadavky. V tomto směru představuje CV velké zlepšení, často se objevují různé postranní úkoly, které usnadní další cestu a průchod hrou má jednoduše větší šťávu. Je hodně znatelné zmenšení úrovní co se otevřeného prostoru týče, zvláště potom v džungli. Na rozlehlých pouštních terénech nebylo až tak obtížné zachytit na dálku nepřítele, zato v CV je kombinace kvalitní umělé inteligence a stísněného prostředí někdy skutečně smrtící. Větší roli než dříve hraje týmová kooperace, ale o ní si povíme až za chvíli. Kromě džungle se samozřejmě mise odehrávají také v rozbombardovaných městech, nebo v nenáviděných labyrintech tunelů. Tradičně dobrá umělá inteligence Umělá inteligence byla vždycky doménou série Conflict a v novém dílu tomu není jinak. Sluší se poznamenat, že ve finálním produktu zmizely chyby z preview-verze, které způsobovaly náhodné zasekávání bojovníků. Vojáci Vietkongu jsou dost agresivní a není jednoduché se skrze někdy významnou přesilu probojovat. Vedle normálního boje se dovedou koordinovat ve skupinkách, házet granáty nebo třeba ovládat stacionární těžký kulomet, což dovede být chvílemi skutečně pekelné na překonání. Oproti většině obdobných her mi přišlo, že všechny postavy mají zhruba stejný počáteční stav hitpointů a udržet tak celý tým naživu (což je potřeba k dokončení mise) bývá někdy skutečně drsné. Naštěstí je umělá inteligence spolubojovníků na podobně kvalitní úrovni, jako u nepřátel. Bez problémů se dovedou krýt, házet granáty a postupovat v takticky vhodných formacích. V pozdějších úrovních vychází najevo, že jim ale někdy chybí pud sebezáchovy a vrhají se do předem prohraných bitev, což vás může stát cenné lékárničky. Vysoká obtížnost a nebezpečná vozidla Stejně jako na konzolích je ukládání v PC verzi CV omezeno dvěma pozicemi na misi na každou obtížnost. To by šlo ještě přejít, bohužel ale vysokou obtížnost často uměle vytváří především systém objevování se stále dalších a dalších nepřátel. Neděje se tak všude, díkybohu, ale například v jedné misi je třeba se probojovat mezi dvěma kulometnými hnízdy na vršek kopce a tam odrážet nekončící proudy nepřátel až do chvíle, než hráč projde místem, kde skript tento respawn zastaví. Je to neskutečně otravné a myslel jsem si, že tuto techniku používají už jenom budgetové hry, leč není tomu tak. Umělé frustrování hráče skutečně nikam nevede, naštěstí je takových momentu v CV jenom několik. Klíčem k průchodu misemi tak bývá většinou pomalý, opatrný postup, který spoléhá na dobré krytí a překvapivé útoky. Paradoxně se však hráč cítí nejvíc ohrožen ve chvílích, kdy se projíždí jedním z vozidel, které CV obsahuje. Logika velí, že je bezpečnější sedět v obrněném transportéru, než jít po svých. Opak ale bývá pravdou – skoro za každým rohem (džungle v CV je ohraničená neviditelnými hranicemi, takže se skutečně najdou i rohy :) čeká raketometčík a opatrnosti není nikdy nazbyt. Příjemnou variací jsou části misí v říčním člunu nebo v helikoptéře, ale pocit blízké smrti je s vozidly prostě svázán. Desítky zbraní z obou táborů Velmi potěšující je naopak zlepšení několika věcí, které minule celkem bily do očí. Za prvé je to možnost sbírat nepřátelské zbraně a náboje, z čehož se během pár misí na nepřátelském území (ve Vietkongem kontrolované vesnici půjde jen těžko najít bedna s náboji do M16) stane nutnost. Zbraní je celkem 30 a do ruky přijdou během hraní snad všechny kvůli nedostatku nábojů a měnícím se podmínkám. Modely některých z nich nejsou sice úplně hvězdné, ale jinak jde o kvalitně zpracovaný výběr s realistickými vlastnostmi. Každý si najde svého favorita – z pistolí je tu Tokarev i Makarov, pušky jsou zastoupeny klasikami jako AK-47, M16 nebo sniperka M40 A1, z těžkých zbraní tu je kulomet M60 nebo granátomet M79 a nechybí ani několik lahůdek, jako je kuše domorodých Montagnardů. Vylepšené RPG prvky Druhým značným vylepšením je možnost konečně rozdělovat body zkušenosti mezi vojáky podle vlastního uvážení. Toto RPG osvěžení bylo v sérii Conflict již dříve, ale počítač body rozděloval sám. Odpadá tak velká část linearity, protože po pár misích je možné mít v rukou docela jiný tým. Někdo si vycvičí bandu sniperů, druhý se zase spolehne na těžké zbraně, ale ideální je myslet na různorodost a nezanedbávat například skill pro zneškodňování pastí. Tento systém se ale může hráči i vymstít. Je nutné od začátku rozdělovat body s rozvahou, jinak by se pozdější mise staly nehratelnými. Dalším RPG prvkem je velení vojákům, o kterém jsem však již detailně psal v prvních dojmech a ve finální verzi se nic nezměnilo, doporučuji tedy podívat se na starší článek. Stačí říci, že byl systém velení zdokonalen a je snazší ho efektivně používat. Filmová atmosféra Atmosféra hry je působivá, ačkoliv chvílemi možná až příliš umělá. Je fajn, že se výrobci přestali bát klení a vojáci tak již nemluví jako Sherlock Holmes, nicméně všechno by se mělo držet na uzdě. Pokud každé druhé slovo ve větě zní fuck, velmi brzy to začne lézt na nervy, to mi věřte. Filmečky a pocit ze hry jsou naštěstí daleko lepší, hra si vypůjčila řadu klasických momentů z filmů jako je Četa, Olověná vesta nebo Lovec jelenů. Podobně jako v souběžně vycházejícím Shellshocku nešetří CV krví a čas od času hráč uvidí i ustřelenou hlavu nebo končetinu. O špatném ovládání jsem rovněž psal v prvních dojmech a stále se nic nemění na faktu, že míření myší působí hrozně cukavě a nepříjemně. Zkoušel jsem hru na několika počítačích, všude se ale chovala stejně. Nechápu, proč si autoři nedali práci a tuhle vyloženě zbytečnou hrubku neodstranili, každý betatester si takových věcí musí všimnout během pár minut. další obrázky z této hry najdete v naší galerii Technické zpracování Grafika je ucházející, rozhodně daleko lepší než v předchozích dílech a rozmanitost džungle chvílemi bere dech. Na druhou stranu ale chybí detaily u modelů postav a některé textury působí velmi omšele. Situaci zachraňují světelné efekty, celkový umělecký dojem a v neposlední řadě také hardwarová nenáročnost. CV jde spustit i na starších kartách typu GeForce4Ti bez problémů na vysokém rozlišení a se zapnutými detaily. Zvukově představuje hra solidní nadprůměr, dabing je v pořádku a zvuky zbraní mají ten správný říz. A samozřejmě tu jsou i dobové hudební hity, vedle Jefferson Airplane stojí za zmínku určitě Rolling Stones a slavné Paint It Black. Stojí za to opět se vydat do Vietnamu? Škoda, že opět chybí multiplayer, velká deviza prvního dílu. Hodnocení se tak mohlo dostat ještě o něco výš, CV totiž představuje i přes několik chyb v designu misí a chvílemi frustrující segmenty velmi napínavou, různorodou hru. Nad žánrovou konkurenci ji povyšuje přítomnost RPG prvků a zdokonalená taktická část. Na závěr ještě drobný dodatek pro ty z vás, co čekají na kompletně českou verzi – ta se nakonec nekoná, CD Projekt do hry pouze dodá titulky pozdějším volně stažitelným patchem z internetu, o kterém vás samozřejmě budeme informovat v novinkách. Stáhněte si: Demo, Videa, Cheaty... Související články: První dojmy (8/2004), Novinky, Conflict: Desert Storm recenze, Conflict: Desert Storm II recenze |
Frix | |
autorovi je 18 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje helsinskou Open University of Economics; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora) |