Cold Zero: The Last Stand - recenze
8/10

Cold Zero: The Last Stand - recenze

3. 9. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

John McAffrey se dostal pod tlak hned dvou mafiánských organizací a cesta ven je dlážděná krví padlých. Pomůžete mu přes ni přejít v překvapivě zábavné a originální směsici žánrů od JoWoodu?

Autor: Frix
Publikováno: 3.září 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva Každý máme někdy své dobré a své horší chvíle. Rakouská společnost JoWood sice nedávno měla finanční problémy, ale poslední měsíce na svět vypouští jednu hru za druhou a celkem bez výjimek se jí daří na nich i vydělávat, stačí vzpomenout například Gothic II. Po slušné mediální masáží se nyní na veřejnost dostává také hra Cold Zero: The Last Stand, do které jsem osobně vkládal od začátku velké naděje. Mafiánská zápletka zklame málokdy, stejně tak mixy akčních her se strategiemi a RPG. Využila však prvotina německé vývojářské společnosti Drago Entertainment svoje ambice? Povedlo se zaujmout nás příběhem Johna McAffreyho, který proti své vůli plní mise snad pro všechny myslitelné světové mafie?

Příběh na způsob filmového thrilleru
Právě John McAffrey nepochybně patří ke skupině méně šťastných jedinců zmiňovaných na začátku recenze - lidově řečeno, je v pořádném průseru. Ještě před nedávnem John pracoval jako špičkový sniper u speciálních jednotek SWAT, ovšem při jedné operaci nevydržely nervy a přes opakované rozkazy k setrvání v pozici vystřelil na únosce zadržující rukojmí. Příštího rána již byly místní noviny plné titulků jako "Vrah vyhozen od policice" nebo "Rukojmí zabit policejním sniperem".

John logicky usoudí, že se nemůže příliš vzdálit od své původní profese a zkusí tak dráhu soukromého očka. Zákazníci se však vzhledem k jeho pověsti zrovna nehrnou, a tak se do hry vkládáme právě v okamžiku, kdy John se svojí pohlednou asistentkou Jane diskutuje o tom, jak zaplatit nájemné za "kancelář", která je ve skutečnosti spíše čtvercovou místnosti s holými stěnami a zamřížovanými okny. Brzy však John začne pracovat pro různé mafie a jako zrnko mezi mlýnskými kameny ke všemu přijde do konfliktu s tajemným virem jménem... Cold Zero.

Ač se příběh může zdát ze začátku lehce klišovitý, po několika málo úvodních misích se velmi slušně rozjede a do konce hry půjde zajisté o jeden z hlavních faktorů, proč vlastně Cold Zero hrát. V jeho průběhu se podíváme do více než 16 oblastí jako je USA, Mexiko nebo Rusko, ve kterých budeme plnit mise velice různorodého ražení, jak v interiérech, tak v exteriérech. Všem misím je však společná nelineárnost a v pozdějších vyložená možnost vybrat si, jak danou misi zakončit a čím se zabývat. Snaha o potlačení linearity hraní často končí fiaskem a ztrátou hráče v okolním chaosu, Cold Zero však naštěstí tomuto efektu zamezilo a skutečně se hodí možnost různých postupů. Velmi propracovaný je v Cold Zero také tutoriál, který se bude vzhledem k netradiční povaze hraní opravdu hodit.

Originální směska žánrů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na místě je nejvíce otázka, jaký žánr je v Cold Zero nejdůležitější. Zkusme si ji zodpovědět obšírněji: isometrický pohled na scénu z vrchu trochu připomíná Neverwinter Nights nebo Jagged Alliance, jde však ovlivňovat stupeň přiblížení kamery, její natočení a nezávislý posun na postavě Johna. Obě výše zmíněné hry nejsou vybrány jen tak náhodně. Cold Zero nezkušenému oku nejvíc připomene právě asi Jagged Alliance a z dungeonů obecně si bere systém vylepšování postavy a její výbavu různými zbraněmi a předměty. Dalo by se také použít přirovnání ke Commandos, avšak v Cold Zero ovládáte pouze jednu postavu.

Úkoly občas nevyhnutelně vyžadují likvidaci nepřátel, i když za jejich omráčení nebo pouhé obejití dostanete ve výsledku na konci mise daleko více zkušenostních bodů. Celkově by se Cold Zero dalo charakterizovat jako taktická akční hra probíhající v reálném čase, která má značnou příměs RPG a důraz na co možná nejtišší průchod misí.

Výrazné RPG prvky a vylepšování postavy
Jak během misí likvidujete nepřátele a plníte úkoly, naskakují již zmíněné body zkušenosti stejně jako v jakémkoliv RPG, a po dosažení určitého počtu naskočí nový "level", přesněji dostanete body na vylepšení deseti Johnových vlastností. Polovina z nich je obecná a ovlivňuje například vaši nosnou sílu (která je, jak v průběhu zjistíte, velice důležitá) nebo schopnost kamufláže, další polovina je pak specificky zaměřená na zvládnutí boje různými typy zbraní.

Samozřejmě je náročnější dostat se na vyšší úrovně schopností, a tak upgrade vždy stojí o něco více, než poslední. Kupříkladu upgrade na druhou úroveň stojí 1 bod, na třetí 2 body, na čtvrtou 3 body atd. Je nutné si uvědomit, že tím autoři dost účinně tlačí hráče k opatrnosti a hraní bez zbrklosti, protože co nejvyšší úrovně schopností jsou v pozdějších fázích hry nezbytné a bezhlavým létáním po úrovní se samopalem v ruce si moc bodů nenahoníte. Obecně vzato není Cold Zero vůbec snadná záležitost, naštěstí však jde úroveň obtížnosti měnit i během hry.

Umělá inteligence ne tak zlá jako obvykle
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Svůj podíl na náročnosti má samozřejmě i umělá inteligence nepřátel, která je v Cold Zero pojata překvapivě dobře. Nepřátelé chodí a útočí ve skupinkách, v případě problémů se stáhnou nebo rovnou utíkají přivolat pomoc. Snad mi jen přijde, že v případě úprku vzdají vaše pronásledování až příliš rychle, takže jde celkem beztrestně ve tmavších oblastech prohlédnout terén a v případě obtíží se rychle stáhnout bez postihu.

Stejně jako v Commandos můžete nechat znázornit u nepřátel jejich úhel pohledu a dohled - jedná se o velmi užitečnou věc, chvílemi se mi ovšem zdálo, že nepřátelé viděli Johna i ve zcela tmavých lokacích, takže je nutno dohled brát s rezervou. V některých misích je třeba osvobodit rukojmí, kterým jde nakázat jen stát na místě nebo následovat Johna. Nechápu zcela, proč například nemůže rukojmí samovolně utéci, když k němu míří nepřítel s nožem v ruce, ale v jiných hrách jsme viděli mnohem horší potíže u "spřátelených postav".

Obrovský počet zbraní a předmětů
Kromě viditelnosti je na HUDu znázorněn i stupeň hluku, který John vydává, takže je třeba chovat se obezřetně. K tomu poslouží čtyři různé typy pohybu, od plížení přes dvojí stupeň chůze k běhu. Dalším vlastností je stamina, kterou vyčerpáváte v závislosti na stupni zatížení během nebo i plížením, při extrémním zatížení již John nemůže ani chodit a je třeba zbavit se nějaké zátěže. Hodně velký podíl RPG prezentuje v Cold Zero systém předmětů, který bez nadsázky staví hru svojí komplexnosti na úroveň Jagged Alliance.

Již neprůstřelných vest a lékárniček je ve hře několik typů, dále Johnovo oblečení můžeme z nemastného neslaného zeleného trika změnit na zelenou kamufláž, "bombera" nebo vtipně zařazený matrixovský kožeňák včetně brýlí. Pravé šílenství však přichází u zbraní, kterých je bez nadsázky pár stovek a všechny mají svoje specifické statistiky včetně komentářů. Milovníci zbraní budou u Cold Zero nepochybně skákat radostí, protože tolik (přesných) statistik pro tolik reálných zbraní tu už opravdu dlouho nebylo.

Od žiletek, baseballových pálek, nožů a seker se tak posouváme ke spoustě pistolí, samopalů, brokovnic, pušek a sniperských pušek, k dispozici jsou navíc i přídavné libůstky jako tlumič, větší zásobník, zaměřovač a podobně. Nechybí samozřejmě ani různé typy nábojů, například klasické náboje do USP lze mít ve variantě s celoolověnou nebo poloolověnou vestou. Zbraně se používáním postupně opotřebovávají a tak je třeba je čas od času spravit, k čemuž slouží jedna z herních schopností. Jelikož oprava zabere zhruba 20 sekund a na základní úrovni se povede zhruba v jednom z 5 pokusů, není na škodu zlepšit i tuto bojově jinak nevýznamnou vlastnost.

Vcelku přívětivé ovládání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pochopitelně není vybavení zadarmo, věci se dají koupit i prodat v zastavárně a obchůdku se zbraněmi poblíž vaší kanceláře, kam se po každé akci vracíte. Výborná je možnost obírání padlých nebo omráčených nepřátel o věci, mezi kterými se tu a tam vyskytne například prsten, mobilní telefon, discman, slovník, ale i pornočasopis. Drtivá většina všeho pak lze odprodat, čímž Cold Zero dále potvrzuje svoje RPG zaměření.

Interface by určitě mohl být o něco příjemnější a intuitivnější, ale díky již zmiňovanému skvělému tutoriálu nebude jistě problém získat potřebný cit pro ovládání. Oceňuji možnost zobrazit zároveň mapu a úkoly, kdy po najetí na ten který úkol se vám zobrazí jeho umístění na mapě. Zároveň jde toto i různá další okénka přesouvat, abyste mohli hrát pohodlně bez příliš mnoha zabraného místa na obrazovce.

Jediná skutečně vážná chyba
Bohužel, na řadu přichází největší problém Cold Zero, který výsledné hodnocení srazil pod osmdesátkovou hranici. Je mi to opravdu líto, protože jinak je Cold Zero skutečně velmi chytlavá a originální záležitost, která se hodí na pomalu se prodloužující večery skoro ideálně. Jedná se o systém kamery, který je vyřešen zoufale špatně - posouvat můžete s kamerou po úrovních zcela volně, avšak při přestupu mezi lokacemi se vždy znovu a znovu přepne do zamčeného stavu a je tedy třeba zbytečně velmi často na ikonu odemčení jen proto, abyste vůbec mohli omrknout situaci kolem.

Dále tak základní funkce, jako je rotace kamery vyžaduje stisknutý buď Enter nebo prostřední tlačítko na myši, což se stává extrémně nešikovným zvláště při přestřelkách a změnách lokace, protože opravdu nebudete mít volných 10 párů rukou na otočení kamery směrem k nepříteli.

Jako smutná korunku je tu pak samotný úhel kamery, který je zbytečně vertikální a znemožňuje tak výhled alespoň trochu do dálky, a to i přes možnost vyjet zoomem poměrně daleko od povrchu. Mnoho smrtí by mohlo být odvráceno, kdyby jen kamera dovolila hráči mít pořádný přehled o situaci a vzhledem k ne úplně nejkratším časům na save/load budete kameře často spílat. Copak si žádný betatester nevšiml tak jasné a do očí bijící chyby?

Multiplayer se k mému překvapení extrémně povedl, levely jsou veliké akorát a díky možnosti si vybrat JAKOUKOLIV zbraň a výbavu ve hře je z Cold Zera skutečně velmi zábavná kratochvíle. Síťový kód je v pořádku a díky nepříliš dynamickému duchu hry jsem nepocítil žádné potíže s ping odezvou ani na zahraničních serverech. Jestliže máte chuť na Counter-Strike nebo Tactical Ops v duchu RPG říznutém s Commandos, Cold Zero je to pravé.

Poslech perfektní, obraz již o něco slabší
Po technické stránce ve mne zanechává Cold Zero smíšené dojmy. Grafika je velmi stylová a má šmrnc, design úrovní je architektonicky perfektní a nebudete se vůbec nudit, na druhé straně je vidět jistá zastaralost. Přestože osvětlování, stíny a především animace jsou perfektní, polygonů příliš mnoho není nikde použito a textury vypadají chvílemi poněkud fádně. Na druhou stranu hra běží velmi svižně ve vysokých rozlišeních na většině současných strojů, a pozitiva celkově převažují negativa.

Zvuky jsou na druhé straně opravdu dobré, zvláště potěší autentické zvuky pro každou zbraň ve hře a naplno využité možnost EAX. Hudba je dynamická a pěkně doplňuje atmosféru, dabing pak působí přirozeně a několik vtípků je skutečně humorných. Kupříkladu v jedné z prvních misí Jane oznámí úmysl zaparkovat opodál, což John lakonicky okomentuje slovy "Ty budeš parkovat? Tak hodně štěstí."

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Díky Cold Zero jsem si na úvodu zmíněnou dobrou chvilku zažil i já a jsem za to hře vděčný. Je originální, propracovaná a díky náročnosti i dost zábavná, škoda jen té prokleté kamery. Pokud však hledáte hru, která vydrží dlouho a vžijete se při ní do atmosféry klasických mafiánských thrillerů, určitě si nenechte Cold Zero utéct.

Stáhněte si: Trailery, Trailer, Cheaty