Codename: Panzers CZ - recenze
9/10

Codename: Panzers CZ - recenze

20. 9. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Dlouho očekávaná 3D real-time strategie od tvůrců hry S.W.I.N.E. je konečně tady a to rovnou v lokalizované verzi od Cenegy. Dokázali Panzers naplnit své vysoké ambice a pokořili veškerou konkurenci z druhé světové?

Autor: Bergy
Publikováno: 20.září 2004
První recenze finální české verze hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/česká

Obrázek zdroj: tisková zpráva Dlouho očekávaná 3D real-time strategie od tvůrců hry S.W.I.N.E. je konečně tady a to rovnou ve verzi s českými titulky od Cenegy. Jak název napovídá, titul Codename: Panzers je zasazen do prostředí druhé světové války, které je momentálně více než profláknuté. To ale nic nemění na skutečnosti, že toto pohnuté období minulého století je stále velkým tahákem pro herní vývojáře a těžko byste někde našli vděčnější téma. Znovu tedy můžete prožít svá vlastní válečná dobrodružství a samozřejmostí je aktivní ovládání všech válčících mocností evropského bojiště.

Zápisky z deníku
Hlavní náplní singleplayerové části jsou 3 kampaně čítající dohromady tři desítky samostatných misí. Hrát můžete buď za Němce, Sověty nebo západní Spojence (Američani a Britové). Každý národ má také svého hrdinu, se kterým procházíte jednotlivá tažení. Autoři se snažili navodit osobnější atmosféru, a tak si před každou misí můžete u německého a ruského hrdiny číst zápisky v denících, kde si zaznamenávají své pocity. Tyto řádky vám napoví o charakteru dané osoby a také líčí ostřílené vojáky coby obyčejné a citlivé lidi.

Trochu jinak je tomu ale v případě zápisků u západních Spojenců. Zde jsou totiž hrdinové dva a místo deníku máte možnost číst jejich vzájemnou písemnou korespondenci. Oproti předešlým citlivým úvahám jsou tyto texty pojaty daleko volněji a nechybí ani pověstný suchý anglický humor.

Bohaté kampaně
Úkoly jednotlivých misí jsou nápadité a je zde patrná snaha autorů hráče co nejvíce pobavit. Bohužel místy je to spíše na škodu. Například ona známá mise z dema (viz první dojmy), kdy vaší po zuby ozbrojenou pancéřovou armádu zastaví jedny zamčené dveře, se vyskytuje i v plné verzi. Chápu, že se autoři snažili nějak ovlivnit přímočarost některých úkolů a trochu to hráčům ztížit. Ovšem pročesávat celé město a hledat univerzální klíč ke dveřím od sklepa, kde se schovává polský důstojník, je za války poněkud absurdní, nemyslíte?
Jinak ale musím připustit, že mě průběh kampaní docela potěšil. V první řadě je vždy nutné splnit hlavní cíle každé mise a pokud vám zbývají prostředky, můžete zkusit i ty vedlejší. Některé úkoly jsou čistě útočné - například dobývání letiště a obsazování měst či továren. Dále tu máme defenzivní mise, kdy třeba bráníte sklad paliva před německým náporem, zpomalujete útok procházející vesnicí apod. Aby toho nebylo málo, tak se zde vyskytují ještě speciální úkoly typu poskytování ochrany cisternám vezoucí palivo nebo krádež nového ruského tanku T-34.

Podobnost s Desert Rats
Skutečnost, že každou kampaň provázejí vaši hrdinové a že každý z nich se během mise veze v tom nejlepším dostupném vozidle není nijak nová. Prakticky přesně to samé se vyskytlo zrovna nedávno ve hře Desert Rats vs. Afrika Korps. Na další vzájemnou podobnost narazíte při nakupování nových jednotek. I v Panzers totiž před většinou dalších úkolů nakupujete své jednotky za získané bodíky. Složení vaší armádní skupiny si tedy určujete sami a je na vás, jestli se vybavíte větším počtem levných jednotek nebo investujete do několika opravdu účinných prostředků.

Na výběr je také jedna ze tří obtížností. Ta nejlehčí umožňuje nahrazovat zdarma ztráty z předchozích misí již vycvičenými jednotkami, které postupně získávají zkušenosti. Střední obtížnost nabízí prakticky to samé, jen s tím rozdílem, že posily jsou zelenáči. V nejtěžší variantě pak nedostáváte žádnou náhradu a své ztracené jednotky si musíte dokoupit z vlastního, tedy za získané body.

Systém bojů a podpůrné jednotky
Systém boje a ničení obrněných jednotek odpovídá standardu obyčejných RTS. Každá jednotka má stupnici životů a každý zásah z ní něco ubere. Rovněž vzdálenost, na kterou po sobě dva tanky mohou střílet, je na můj vkus moc omezená. Ve výsledku tak souboj dvou obrněnců vypadá asi následovně. Vozidla k sobě přijedou a zahájí palbu. Nějakou dobou po sobě střílejí a až po sérii několika přímých zásahů se jeden z nich odporoučí do věčných lovišť. Na zničení jednoho tanku tak může bez problémů padnout třeba 5-10 střel a všechny přitom zasáhnou protivníka. Tanky poškozuje i obyčejná kulometná střelba, což znamená, že ani pancéřová vozidla nejsou v bezpečí proti pěchotě, která je v bezprostřední blízkosti.

Ve srovnání s podobnou hrou Soldiers: Heroes of World War II, jsou Panzers po této stránce jen pouhou strategickou arkádou. Je to ale jen prosté konstatování. Tuto skutečnost nelze totiž považovat za nějaké výrazné mínus, protože vím, že řadě hráčů tento systém více než vyhovuje a Soldiers jim přišly příliš složité a obtížné. Navíc v Panzers nechybí ani čím dál tím více oblíbenější systém pauzování hry. Kdykoli si tedy vzpomenete, stačí zmáčknout mezerník a hra se zastaví, což vám dává možnost udělit v klidu všechny potřebné rozkazy nebo jen důkladně prozkoumat bojiště.
Během misí lze využívat také pomoci podpůrných jednotek. K dispozici jsou nálety bombardérů, útoky střemhlavých bombardérů, těžké dělostřelectvo, výsadky parašutistů nebo průzkumná letadla. Vhodné načasování v součinnosti s vaším pozemním útokem pak dokáže opravdové divy.

Pancíř, teploměr a další zajímavosti
Pokud při hře kliknete na obrněnou jednotku, uvidíte, že vpředu, vzadu a na bocích má ještě další různě zbarvené stupnice. Tyto ukazatele neubývají, ale mění barvu a informují vás o stavu pancíře na každé ze čtyř stran vašeho vozidla. Pokud jednotka například schytá nejvíce čelních zásahů, bude právě nejpoškozenější částí přední pancíř.

Další pozoruhodností Panzers je teploměr. Ten se objeví například u tanku, na nějž je směřována dávka z plamenometu a ukazuje vám, jaká je teplota uvnitř stroje. Když dostoupí určité meze, celý tank zčervená a posádka musí vyskočit ven. V případě, že takto rozehřátý tank neutrpí další zničující zásahy, může jeho posádka po vychladnutí stroje znovu naskočit.

Veškerou poškozenou vojenskou techniku lze (i během střelby) dávat znovu do kupy opravárenským vozem. Pro vojáky jsou ke stejnému účelu k dispozici zdravotníci. Podobně funguje také muniční vůz, který pro změnu všem jednotkám doplňuje ubývající náboje. Když během hry zkombinujete velice silnou jednotku, ke které přidělíte jak opravárenský, tak muniční vůz, získáte hodně účinný bojový prostředek. Obzvlášť během obranných misí je to prakticky nepřekonatelné kombo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Budovy jako úkryt pro pěchotu
Zvláštností naopak je, že sice s tankem bez problémů povalíte jakýkoli strom, ale dřevěnou chatrčí či zděným domkem zkrátka neprojedete. Ano, domek sice lze rozstřílet na kousky, to však hrozně zdržuje a času nikdy není nazbyt. Takhle vám nezbude nic jiného, než i ve vesničce s dřevěnými domky kličkovat úzkými uličkami.

Domy jinak slouží alespoň coby dobrý úkryt a střelecké postavení pro pěchotu. Může se rovněž stát, že se svými vojáky vpadnete do stavení, které je už obýváno nepřítelem. V takovém případě se strhne přestřelka uvnitř domu a nerozhoduje ani tak počet vojáků, jako síla zbraní. Já jsem například s četou pěti německých vojáků vybavenými obyčejnými puškami vnikl do domku, kde se nalézali 2 polští vojáci s kulomety a zkuste hádat, jak to dopadlo. Po středně dlouhé přestřelce leželo na zemi 5 mrtvých německých vojáků a oba Poláci stáli na nohou.

Když dohrajete všechny přítomné kampaně, máte ještě možnost využít generátoru bitev. V něm si zvolíte mapu, typ vaší a soupeřovy armády a můžete hrát. Podobně to funguje i v případě, že budete chtít vyzkoušet multiplayer. Hrát lze jak prostřednictvím lokální sítě tak po internetu, ale neměl jsem možnost to z domova osobně otestovat.

Nejsilnější stránka hry
Nyní se dostáváme k bezesporu nejsilnější stránce Panzers. Jak už asi tušíte, mám tím na mysli grafiku, která už jen při letmém pohledu na okolní obrázky nenechává nikoho na pochybách, jak má vypadat správná válečná RTS. Především tu máme velmi reálně vypadající modely bojové techniky, které oplývají nejrůznějšími drobnostmi a detaily. V podobném stylu se dá hovořit i o pěchotě a variabilita jednotlivých herních lokací mě také příjemně překvapila.

Během hraní tak podstoupíte boje v městských částech, budete se prohánět po zelených loukách Francie, suché stepi Ruska a nevyhnete se ani zasněženým Ardenám. Fascinující je také ztvárnění trosek Berlína nebo Stalingradu, které jsou rovněž velmi propracované. Detaily nepostrádají ani vnitřky budov, kde můžete spatřit například kamna, koberečky, nábytek apod. Vynikající celkový dojem pak podtrhuje rozpohybovaná fauna s flórou a různé typy menších či větších explozí.

Nízké HW nároky
Co ale musím na grafickém enginu nejvíce vyzdvihnout, je určitě velmi přijatelná hardwarová náročnost. Při všech těch detailech a detonacích je skoro až neuvěřitelné, jak krásně a svižně celá hra běhá. Sám mám již zastarávající sestavu ve složení Athlon XP 2200+, 512 MB DDR s GF Ti4400 a při plných detailech v rozlišení 1024x768 jsem nezaznamenal sebemenší potíž v plynulosti hry.
Jen pro úplnost dodávám, že kamerou se samozřejmě dá libovolně otáčet o 360°, což je zvlášť efektní, pokud si zapauzujete rozehranou akci a zkoumáte bojiště z různých stran. Měnit úhel pohledu lze sice také, ale jen v omezeném rozsahu.

Česká lokalizace
Stejně jako mnoho dalších titulů, jenž se v poslední době dostaly na náš trh, je i tato hra Cenegou Czech lokalizována do našeho rodného jazyka. Opět byl ponechán původní anglický dabing, zatímco přeloženy byly veškeré texty, včetně titulků k animacím. Tato metoda je určitě dobrým kompromisem a vlastně jediným řešením, jak hru vydat v češtině s minimálním zpožděním. Nikdo navíc nemůže remcat, že český dabing, který stojí poměrně dost peněz, nesahá originálu ani po kotníky.

Díky zápiskům v denících a korespondenci mezi spojeneckými hrdiny je v Panzers docela hodně textů. To samé platí o brífincích, kde vám jsou sdělovány jak hlavní, tak i vedlejší úkoly. Čeština je tedy pro angličtinou nevládnoucí hráče rozhodně užitečná.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Jako již tradičně jsem se zajímal o to, jak kvalitní je lokalizace. Během svého hraní jsem kromě nějaké té drobnosti neobjevil žádné překlepy nebo tragické gramatické chyby a dlouhou dobu jsem měl pocit, že byla odvedena solidní práce. Pak jsem ale narazil například na výraz „Operace zeleninová farma“. Zní to docela neškodně, jenže ono se jednalo o známou akci výsadkářů, kteří se pokusili obsadit a udržet v roce 1944 arnhemský most. Pro ty, kteří ještě nejsou v obraze, vysvětlím, že skutečný krycí název této operace byl „Market Garden“ a v tomto případě by mi lépe sedl zažitější výraz „Tržiště“.

Při ruském útoku na Berlín se mi také objevila na monitoru hláška, která mě pro změnu docela rozesmála. Stálo tam: „Skřivane! Skřivane! Tady Vinná réva!“ Jednalo se o rádiovou komunikaci mezi dvěma ruskými veliteli a vše, co si ti dva posléze řekli, už nemělo po tomto úvodu žádnou vážnost :)

Nejlepší RTS roku?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově vzato se jedná o kvalitní hru, která potěší nejen zaryté příznivce druhé světové války, ale i obyčejné lidi, co si příležitostně rádi zahrají dobrou RTS. Naproti tomu ten, kdo vyžaduje jistou dávku realismu, najde uspokojení snad jedině u Soldiers: Heroes of World War II, kde panuje o poznání tvrdší režim. Codename: Panzers je tedy strategie určená pro tu hlavní cílovou skupinu „obyčejných“ hráčů (tzv. mainstream), kterých je drtivá většina. Dá se proto dopředu soudit, že fanoušků i kupujících zákazníků bude opravdu spousta a i proto se už začalo chystat pokračování.

Každý, kdo si předobjedná Codename: Panzers CZ z internetového obchodu Tiscali GameShop, získá k nim jako dárek zdarma hru S.W.I.N.E. v češtině od stejných vývojářů. Tato akční nabídka platí jen do vydání hry v ČR koncem září.

Stáhněte si: Dema, Trailery, Cheaty, Patch...