Cities XL 2011 - recenze
6/10

Cities XL 2011 - recenze

2. 2. 2011 0:30 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Příběh téhle hry jako kdyby byl ztělesněním nepoučitelnosti některých vývojářů. Původně šlo totiž o online hru s názvem Cities XL (recenze), která stavěla na úspěchu staršího povedeného SimCity klonu City Life (recenze). V Cities XL měli hráči z celého světa na jedné planetě budovat svá města a propojovat je pak pomocí obchodu nebo dokonce spolupracovat na budování některých budov.

Online hra byla v roce 2010 skutečně spuštěna. Ale po pouhých pěti měsících zase vypnuta z prostého důvodu: nedostatek hráčů. Cities XL 2011 není nic jiného než původní online hra mírně upravená a doplněná pro čistě singleplayerové hraní. Navazuje na původní koncept City Life a doplňuje ho o řadu detailů, nových budov, propracovanější mapy nebo pokročilejší možnosti obchodu.

Nihil novum sub sole

Protože série SimCity je už pěkných pár let vydavatelstvím Electronic Arts prakticky ignorována, museli si hráči najít jiné alternativy. City Life z roku 2006 zvedl hozenou rukavici s elegancí a nadhledem. Zasloužený úspěch dal ale vývojářům až příliš velký pocit důležitosti a ambice vyrostly do výšek, ze kterých se pak tvrdě padalo na hubu.

Cities XL 2011 nabízejí v jádru to samé jako starý City Life. Hráč se proměňuje v božského stavitele svého vysněného města. Nalajnuje silnice, obytné, komerční a průmyslové zóny, postaví elektrárny, hotely, zábavní podniky, zavede policii, požárníky, školy, nemocnice, aby se lidičkám co nejlépe žilo… a za to všechno vybírá desátek.

Modrá, ne zelená planeta

Na samém začátku si můžete vybrat místo, kde se rozhodnete své město rozestavět. Na výběr máte z mnoha předem připravených lokací na obrovské planetě, které se liší obtížností. Ta je závislá na reliéfu krajiny, blízkosti oceánu, vodních tocích a několika dalších přírodních podmínkách. Skvělé je, že měst takhle můžete postupně postavit celou řadu a zavést mezi nimi obchod, tedy něco, po čem hráči SimCity vždycky toužili.

A stejně jako v City Life, i v Cities XL 2011 jsou vašimi dobrodinci různé třídy lidí, které do svého města lákáte. Tentokrát už jen čtyři, ale o to náročnější. Abyste nalákali Elity, musí se dát jíst z chodníků a každé dítě má nejen vlastního učitele, ale nejlépe i vlastní třídu. Exekutivci, to jsou manažeři všeho druhu a podle toho vyžadují i péči. Zbývají už jen kancelářské krysy a dělníci.

Pro koho to je?

Cities XL 2011 je na první pohled skvělá hra. Láká vás obrázky krásných velkoměst s obrovskými mrakodrapy, prohánějícími se auty a pochodujícími panáky. Jenže už po pár minutách hraní zjistíte, že není všechno zlato, co se třpytí. Zaprvé, i na silnějších strojích trvá první nahrání hry nepříjemně dlouho. Maličkost, ale nepotěší.

Ovládání a uživatelské rozhraní je mírně řečeno poněkud neohrabané, což nepotěší už vůbec a naopak to řadu hráčů hned odradí. Bohužel, protože se tak připraví o jinak poměrně zajímavý sandbox, který vás umí přinutit, abyste se k němu vraceli. Jako kdyby hra trpěla jakousi rozpolceností mezi čistokrevným mainstreamem typu SimCity 3000 (nebo ještě lépe spíš FarmVille) a pokročilými simulátory typu OpenTTD.

Není ani jedním z toho, což je její největší problém. Tak třeba tohle: při každé sebemenší pitomosti, jako třeba že jste dosáhli 1000 obyvatel, postavili 10 silnic nebo dvě policejní stanice, vás hra otravuje pomyslnými "achievementy". Ty ale nemají žádný herní význam, prostě jen probliknou jako oznámení na úřední desce a hned zase zmizí. Později ve hře se tahle oznámení vyloženě splaší a objevují se, kdy chtějí.

Tabulky, čísla, grafy

Na druhou stranu máte k dispozici velmi precizní a detailní přehledy např. o daních, o fungujících a nefungujících podnicích, nejnákladnějších institucích a třeba i obchodu ve městě. Právě obchod je jedním z nejzajímavějších herních prvků, bohužel asi nejhůře zpracovaný - trochu jako kdybyste najednou ve hře narazili na spreadsheet z Excelu a zkoušeli ho pochopit.

Další problém spočívá v orientaci v uložených pozicích. Zní to divně, ale i v budovatelské strategii je třeba se orientovat - jakmile si nahraju pozici, potřebuju alespoň zhruba vědět "kde jsem", v jaké fázi budování města se nacházím. Jenže v Cities XL neexistuje jiné měřítko než počet obyvatel a výše konta, což sice může někomu stačit, ale mnohem lepší by byl prostý letopočet.

Poslední a asi největší překážkou je pak obtížnost hry. Přiznám se, že ani po několika prvních pokusech se mi nepodařilo postavit fungující město. Byl jsem příliš zbrklý, zvyklý na "jednoduché" SimCity. Jenže v Cities XL 2011 to takhle nefunguje. Město je třeba rozšiřovat velmi pomalu a jeho rozvoj plánovat dlouho dopředu. Jinak neuspějete.

K tomuhle poznatku jsem došel teprve po řadě neúspěšných pokusů. Nešlo mi to, ale stejně mě cosi neustále nutilo se ke hře vracet, což nakonec hraje v její prospěch. Pokud dokážete překousnout některé nepříjemnosti v ovládání, jde totiž v jádru o velmi zajímavou hračku na dlouhé zimní večery.

Petr Urban

Dobrá budovatelská strategie pro hráče, kteří si rádi pohrávají s čísly a procenty, baví je městské plánování a dokážou překousnout chabý interface a dlouhé nahrávání. Prostě hra pro lidi, kteří nikam nespěchají.