Battlefield 2: Special Forces - recenze
7/10

Battlefield 2: Special Forces - recenze

15. 12. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nikoli obvyklou nastavovanou kaši, nýbrž radikální změnu stylu vnáší do této multiplayerové akce datadisk se speciálními jednotkami Navy Seals, SAS či Specnaz, které jsou vybaveny šikovnými nástroji pro pohyb i boj.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 15.prosince 2005
Verze hry: prodávaná/anglická

Obrázek zdroj: tisková zpráva Úspěšná bitevní série Battlefield si již pár let drží pevnou pozici na poli válečných akčních stříleček a své příznivce neopomene čas od času oslovit nějakým tím pokračováním, jako byl kvalitní BF2 v létě (recenze), nebo alespoň přídavkem ke hře stávající. K posledně jmenovanému patří i nejnovější počin v podobě prvního datadisku Special Forces, jehož výrazným prvkem je přítomnost speciálních ozbrojených složek. Co v datadisku najdete a zda stojí či ne za koupi, byste se měli dozvědět na následujících řádcích. Pokud o něm už teď vážně uvažujete, můžete rovnou začít tahat téměř třísetmegový patch na verzi 1.12 (už se chystá update 1.2), který je pro online hraní nezbytný.

Mapy
První, nač se při výčtu novinek zaměřím, jsou mapy. Je jich celkem osm, z nichž pro offline hraní – čili hru proti počítačovým botům – můžete vyžít pouze šest. Jedná se především o městské zástavby s řadou úzkých uliček. Trendem datadisku je tedy celková změna herního stylu. Honění, ježdění, létaní - prostě dlouhé přesuny po otevřených mapách mizí a častěji raději přeběhnete po svých. Mění se tím i styl přestřelek, které se nyní častěji vedou na krátké vzdálenosti a často jde doslova o kontaktní boj. Ne, že byste nyní mobilní techniku nevyužili, ale už zdaleka není alfou a omegou tak, jak tomu bylo dřív.

Stejný zůstal stávající herní princip, založený na boji dvou týmů o vlajky s tím, že jde nepřítele buď vystřílet, anebo zabrat všechny vlajky v mapě. Nic jiného než Conquest si tedy nezahrajete, ale to se tak nějak u tohoto datadisku předpokládalo. Zachována zůstala i škálovatelnost map, kdy je každá dostupná ve třech velikostech, doporučených pro 16, 32 anebo 64 hráčů, což je i maximální možný počet, při kterém už bývá na bojištích pořádně husto.

Šikovné pomůcky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva S nástupem urbanisticky laděných map se podstatně víc využívá vertikální rozměr. Mapy jsou plné schodišť a žebříků, jimiž se pohybujete nahoru a dolů budovami. Často zavítáte až na jejich střechy vysoko nad okolím, odkud se dá šikovně odstřelovat nebo třeba velet. Krom toho je pro pohyb nahoru a dolů možné využívat další novinku – kuši, která vystřelí lano s hákem. Ve stylu hraběte Monte Christa, ale také třeba jako inspektor Clouseau, můžete zdolávat kolmé stěny šplháním po laně, které si sami vyhodíte na střechu, podaří-li se vám je zaháknout třeba o římsu. Tenhle prvek dává hře velkou porci volnosti / variability a hodnotím jej jako šikovný nápad.

Jak jsem naznačil, lano ale neslouží jen na pohyb směrem nahoru, ale také naopak – stačí je střelit ze střechy směrem k zemi a spustit se. Nově hra přichází s možností ručně ovládat otevírání/zavírání některých strategických bran, čehož podmínkou je obsazení určitých taktických bodů v mapě.

Pár nových vozidel
Se speciálními jednotkami několika zemí (SAS, Spetznatz, Navy Seals, MEC...) přicházejí i zbraně, které tyto útvary používají a k jejichž výhodám patří především asi přibližovací optika. Aby byla dodržena vyrovnanost soupeřících týmů, protivníci disponují obdobnými kousky a jde tedy v podstatě o kosmetiku. Novinkou hry je také noční vidění, které se hodí v temných misích tam, kde chybí umělé osvětlení. S nočním viděním nemáte nijak omezený výhled, což je pro hru typu Battlefield asi dobře a hráči nejsou zbytečně odrazováni od jeho používání.
Pro rychlejší přesuny přibylo pár novinek v podobě čtyřkolových motorek s efektně rozbitým tachometrem, zajímavá jsou i ovladatelná civilní vozidla včetně náklaďáku, obrněný transportér či raketometem vybavený Hummer. Pro pohyb vzduchem přibyl americký vrtulník Apache, na druhé straně je mu odpovídajícím soupeřem ruský Hind. No a aby měl i vodní živel svého zástupce, nezapomnělo se ani na vodní skútr.

Jak už jsem zmiňoval, díky charakteru map nebudete tolik ovládat mobilní techniku a často si zcela vystačíte bez ní. Z původního BF2 zůstal zachován princip vytváření bojových skupinek a role velitele, které přinesly do často chaotického systému řád a snahu operovat koordinovaně.

Náročnější engine
Engine pohánějící Battlefield 2 je známý svými nároky na hardware a s datadiskem přichází další grafické vymoženosti, které ještě víc střeva vašeho miláčka potrápí. Jsou to především efekty kouřových granátů, díky nimž se jednak zahalí kus mapy dýmem, navíc těm, kdo si včas nestihnou nasadit plynovou masku naskočí učebnicově psychedelický obraz. Obdobně působí oslepovací granáty, případně hučení a houpání obrazu vlivem detonace ve vaší těsné blízkosti. Na mém P4 3GHz s dvěma gigy paměti a GeForce 6800 256 MB při rozlišení 1024x768 při plných detailech rozhodně nemohu mluvit o plynulé hře.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Počítačoví protivníci nevybočují z tradičně nijak oslnivé úrovně. Čili opět platí pravidlo, že si offline proti nim sice zahrajete, ale je třeba tuto formu hraní považovat za seznámení se s mapami a technikou než jako plnohodnotnou zábavu. Battlefield je i přes přítomnost botů nutno považovat za ryze multiplayerovou záležitost, případně hra s boty může pomoci na chvíli vrátit ztracené sebevědomí po výprasku na některém ze serverů.

Postesknu si ještě na konto definování ovládacích kláves, kde mi pije krev otravný systém, který v případě, že chci přiřadit klávesu již jinde namapovanou, místo přemapování oznamuje, že už se klávesa používá a přiřazení nepovolí. Je to asi nejhloupější způsob, jaký jsem kdy viděl, protože dělá z této rutinní činnosti otravnost vyžadující nervy jako špagáty.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Shrnutí
Datadisk Special Forces myslím potěší všechny, komu arkádovitý herní styl Battlefieldu vyhovuje. Nad tradiční datadisky se povyšuje změněným konceptem struktury map, které nyní připomínají třeba Day of Defeat, kdy se v uličkách měst často téměř srazíte s nepřítelem. Je potřeba se krýt a sledovat i balkony, okna a střechy okolních domů, kde se často skrývá odstřelovač nebo kropič s kulometem.
Osm map není počet uchvacující, ale dostatečný. Zahrajete si ve dne i v noci, některé mapy jsou otevřenější a víc využijete mobilní techniku, takže různorodost určitě nechybí. Novinky v podobě oslepujících granátů, plynu a lana s hákem rovněž považuji za zajímavé nápady, které hru obzvláštní, ale jejichž podíl na hratelnosti si zatím ještě neodvažuji hodnotit. Shrnu-li tedy napsané, nemám k obsahu datadisku v podstatě žádnou praktickou výtku. Škoda jen vyšší hardwarové náročnosti.

Stáhněte si: Češtinu, Videa, Patch...