Battlefield 2 - mega-recenze
10/10
zdroj: tisková zpráva

Battlefield 2 - mega-recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

29. 6. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Multiplayerových stříleček existuje hafo, ale jen v málo z nich si při hraní přes internet užijete skutečné týmové souhry a strategického postupu. Battlefieldu 2 se toto podařilo díky motivaci hráčů a zdokonalenému konceptu.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 29.června 2005
Verze hry: finální/prodávaná
Doba recenzování: 6 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Když se před necelými třemi lety objevila hra Battlefield 1942, dovolil jsem si ji hodnotit jako revoluci, která po dlouhé době přinesla osvěžení mezi herní žánry. Her jako takových vychází nepřeberné množství, většinou jde ale o kopírování scénáře již tisíckrát zkopírovaného. Battlefieldu se tehdy podařilo zrealizovat v podstatě jednoduchou ideu (započatou Flashpointem), spočívající ve zpracování multiplayerové válečné bitvy, která hráči nabízela naprostou volnost ve výběru role – od pěšáka přes řidiče pozemní techniky, pilota, námořníka či třeba obsluhy protiletadlového kanónu.

Jednoduchý princip, spousta skvělé zábavy. Tak by se dala hodnotit hra BF1942, která se dočkala během uplynulých let několika datadisků. Její pokračování nese prozaický název Battlefield 2 a měli jste možnost si ho sami vyzkoušet v hratelném demu či si alespoň přečíst naše první dojmy. Dnes přicházím s recenzí plné verze, která od minulého týdne zdobí i pulty domácích obchodů.

 Z druhé světové do současnosti
Hlavní změnou oproti BF1942 je zasazení hry do současnosti. S tím se samozřejmě pojí aktuální bojová technika od ručních zbraní přes rozličná vozítka, tanky, letadla, vrtulníky, čluny atd. – celkem kolem třiceti kousků. Další změna je v koncepci map. Zatímco ty původní představovaly skutečná bojiště druhé světové války, Battlefield 2 nepřináší na celkem dvanácti mapách žádné konkrétní lokality, v nichž se opravdové boje odehrály. To ale rozhodně není na škodu a myslím, že jejich koncept tvoří slušnou směs, na které se dá zajímavě a dosyta vyřádit (např. rozestavěná přehrada, arabské město, Ománský záliv aj.).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Ke kladným novinkám řadím proměnlivou velikost map s ohledem na to, pro kolik hráčů hru založíte. Hra podporuje celkem až 64 hráčů a každá mapa se v ní nachází ve třech velikostních provedeních. S rostoucí mapou samozřejmě přibude i bojové techniky a kontrolních stanovišť, aby hra zůstala rozumně vybalancovaná. Úplně odstraněny byly sporadicky hrané módy Capture The Flag a Deathmatch, takže zbyl jediný – Conquest.

Posláno k ledu také bylo znovuobjevování se v mapě, kde došlo ke zrušení „vln“, kdy se hráči objevili vždy naráz. Místo toho se vrací klasika a každý člověk si v limbu odsedí tolik, kolik je na serveru nastaveno. Je to dobře, protože dřívější vlny byly pro útočícího hráče snažícího se zabrat soupeřovu vlajku nepřiměřeně smrtonosné. Když už jsem u zabírání vlajek: čím víc hráčů se na jejím zabrání podílí, tím rychleji se to povede.

 Zdokonalený herní koncept
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V předchozích odstavcích uvedené novinky jsou pouhým odrazovým můstkem, na který autoři hry nabalili řadu hratelnostních úprav, zajišťujících podstatně sofistikovanější vedení bojů. Důraz je kladen na týmovou spolupráci, jakož i na vzájemnou podporu jednotlivých vojáků, což zní lákavě, ale byl jsem velice zvědavý (a přiznám se že i celkem skeptický), jak se to projeví v praxi. Ona jedna stránka věci je poskytnout hráčům možnosti a druhá to, jak je přinutit hrát hru opravdu tak, jak se má. Tohle je kámen úrazu řady her, které sice nabídnou prostředky, ale hráči je pak nevyužívají, protože jednoduše není důvod.

Battlefield 2 nabízí řadu možností, jak si uchovat přehled o dění ve vlastních řadách a co je ještě důležitější – zpracování těchto věcí je provedeno uživatelsky jednoduše a přítulně. Zpřehlednil se způsob udělování povelů a změny se dotkly také způsobu doplňování munice či obnovy zdraví. Lékárničky a bedny se střelivem, nacházející se různě po mapách, byly z velké části nahrazeny mediky a těmi, kdo nosí zásoby střeliva v batohu na zádech. Chcete-li si cokoli z toho doplnit, zavoláte a nezbývá než čekat, až vám některý ze spoluhráčů kýženou komoditu přinese. To je další důvod, proč se musí hrát týmově a nemyslet jen každý na sebe. Aby medici a nosiči nábojů měli motivaci se takto angažovat, pamatuje na ně bodovací systém a jejich podpůrnou snahu náležitě odměňuje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Bodovací systém
Tím se dostávám k dalšímu výborně zpracovanému hernímu rysu, kdy nic ve hře není jen tak samoúčelně nudné, naopak je každá hráčova snaha bodována. Hrajete-li online a na sledovaných (Ranked) serverech, zapisují se vaše statistiky z prodělaných bitev do profilu, můžete získávat medaile a co víc – při nasbírání dostatečného počtu kreditů se vám časem zpřístupní i některé nové zbraně, což je vždy dostatečně motivující bonus.

Samozřejmě, že se zaznamenávají i vaše prohřešky, takže pokud se bude hráč chovat jako blb a třeba střílet do vlastních, odrazí se to krom nadávek v konzoli i na jeho aktuálním i celkovém hodnocení. Statistiky a profily vypadají opravdu zajímavě a krom vašich osobních statistik nechybí ani žebříčky světové, kde si můžete porovnat svoje údaje se všemi ostatními. K bodování doplním ještě poznámku o tom, že se sleduje i vaše asistence při různých akcích. Například dostanete bodíky i za pomoc při dobývání vlajky, za řízení vozidla, ze kterého střelec zneškodní cíl atd.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Suma sumárum mi přijde bodovací systém šikovně promyšlený a je vidět, že není jen jakousi kosmetickou náplastí, nýbrž jej autoři zakomponovali jako nedílnou součást hry. A podle mého se jim to povedlo. Jedinou skvrnkou anebo lépe řečeno dětskou nemocí byly krátce po vydání hry trochu pomalé aktualizace výsledků, kdy trvalo klidně i celý den, než se vám připsaly body za právě odehrané bitvy (nyní to už prý nezabere déle než pět minut - pozn.ed.). Rovněž počet „sledovaných“ (Ranked) serverů není zatím nijak vysoký a bývá problém nějaký volný najít, tím spíš pokud se domluvíte s pár kamarády a někam byste rádi vyrazili společně. Ale dejme hře trochu času, věřím, že se situace brzy zlepší.

 Povolání
Battlefield 2 představuje vojska celkem tří armád. Krom notoricky přítomných Američanů se setkáte s Čínou a tzv. MEC, což je zkratka pro vojska středovýchodní koalice. Hra si zachovala jeden nádherný autentický rys v podobě namluvení pro nás exotických armád jejich mateřštinou, takže kdo není srab, nezvolí pro všechny armády angličtinu a odměnou si vychutná zcela nesrozumitelné, ale o to krásnější pokřiky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Co se týká povolání, hra jich nabízí celkem sedm a snaží se jejich nabídku vybalancovat tak, aby nikdo neměl pocit, že hraje jen druhé housle. Každá z postav má slušnou primární zbraň a jak jsem již zmiňoval – podpůrná role v týmu je stejně zábavná i hodnocená jako role prvoliniového čističe. Vyrovnaný balanc v povoláních je velkým přínosem pro hratelnost, neboť přináší atraktivitu každé postavě, s jejímž zvolením bude třeba se chovat od základu jinak, sledovat jiné priority, odměnou za což vám bude mnohem variabilnější hra. Jinými slovy – když vás omrzí střílet protivníky, vemte na sebe třeba roli medika a zaměřte se na to, kdo ze spoluhráčů potřebuje pomoc. Obdobně můžete nosit náboje anebo klást miny a opravovat bojovou techniku.

Nebudu se tu detailně rozepisovat o jednotlivých povoláních. Vystačíme si s jejich výčtem: Special Forces – přesná zbraň se zaměřovačem, trhavina schopná odpálit tank; Sniper – odstřelovač; Assault – klasický tuhý chlapík s účinnou puškou (s možností přepínat mezi automatem a jednotlivými střelami) a vybavený granátometem; Support – doplňovač střeliva; Engineer – schopen opravovat bojovou techniku, poničené mosty a klást miny; Medic – doplňuje zdraví; Anti-tank – protitankové střely, částečně naváděné.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
K roli Medika se sluší poznamenat, že dokáže vrátit do hry kriticky zraněného spoluhráče, tedy takového, který už je v limbu a nemůže do hry zasáhnout, ale není úplně mrtvý. Krom dobrého pocitu ze záchrany tak uchráníte svému týmu i důležitý ticket (bod), na které se hraje a jejichž vypršení znamená prohru. Projevuje se rovněž vliv pohyblivosti na přesuny vojáků, kdy těžkooděnci ztrácí na rychlosti a při použití sprintu se rychleji unavují. Inženýr dovede opravovat mobilní techniku i nepřímo, postačí, když stojí někde poblíž.

 Družstva a velitelé
Možnost dělit tým na bojové skupinky je velice rozumná a přispívá velkou měrou k udržení přehledu o činnosti celého týmu. Koncepce v Battlefield 2 je taková, že jeden z hráčů týmu může být pasován do role vrchního velitele. Tím mu přibude možnost využívat speciální interface, pomocí nějž se mu zpřístupní speciální funkce sloužící ke koordinaci týmu, k udílení povelů velitelům družstev a nechybí ani možnosti komunikace s podpůrným a bombardovacím letectvem. Vše je řešeno přehledně a účelně formou velkého náhledu mapy doplněné o tlačítka reprezentující stěžejní velitelské činnosti. Myší pak lze přímo v mapě směrovat povely do konkrétních míst a velet jak celému týmu, tak i jednotlivým družstvům.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Je tu i šikovná možnost si čas od času nechat projet celé bojiště radarem a zjistit tak aktuální rozmístění soupeřových jednotek. Aby to ale nebylo tak jednoduché, potřebujete mít radar v pořádku a jestliže vám jej nepřítel zničí, je po ptákách. Obdobně lze zničit i komunikační kanál a pak jde do háje i centrální velení jako takové. Prostě další vychytávky, které jen potvrzují promyšlený koncept.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velitelé družstev stejně jako v reálu poslouchají velitele a komandují své členy. Zařazením se do družstva (můžete ale hrát i zcela volně) se stáváte součástí minisystému, který by měl pracovat koordinovaně. Ve hře uvidíte své členy zeleně narozdíl od modrého označení ostatních spoluhráčů, velitel se na minimapě ukazuje jako o něco větší puntík. Velitel družstva má ještě jednu důležitou funkci ve vztahu ke svým podřízeným - funguje totiž jako mobilní spawn-point, tedy místo, poblíž něj se hráči po svém zabití znovu objevují. Ani tím ale spolupráce zdaleka nekončí...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Minimapa vám bude zobrazovat i lokace a cesty k nim, které dostalo vaše družstvo povelem bránit, kam naopak útočit atd. Prostě se vás najednou začínají týkat konkrétní dílčí úkoly a neřešíte, co se děje úplně jinde. A tak to má být. Chaos, který vzniká zmateným pobíháním třiceti chlapů sem tam po mapě podle toho, kde zrovna hoří není efektivní a Battlefield 2 našel cestu, jak do masové bitvy na veřejném serveru vnést řád. Samozřejmě spoustu prvků bude muset prověřit až čas, ale v každém případě si troufám tvrdit, že je našlápnuto tím správným směrem.

 Single versus online
Battlefield 2 je stejně jako jeho předchůdce určen především pro hraní online či po lokální síti, nicméně obsahuje i singleplayer, který slouží jako šikovný trénink a seznámení s hrou přímo v bitvách společně s počítačovými boty. Hra v single módu podporuje pouze hru pro šestnáct hráčů, což ale pro trénink určitě stačí (počet botů se dá manuálně zvýšit editováním konfiguračních souborů, ale u více než 32 oponentů prý už nestíhá procesor - pozn.ed.). Dobrá zpráva se týká počítačové AI, která se oproti BF1942 podstatně zlepšila. Boti hrají jako tým a nejde jen o zmatený pohyb po mapě. Nechci tvrdit, že je jejich hra ideální, ale oproti předchůdcům došlo k podstatnému vylepšení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Za vyzdvihnutí stojí jejich reakce na povely a volání o pomoc, kdy se můžete spolehnout, že pokud je v okolí spoluhráč kterého potřebujete, určitě se na vás nevykašle a přispěchá na pomoc, ošetří, doplní střelivo, počká s autem dokud nenastoupíte atd. Čili single je třeba brát jen jako trénink, nicméně se zde o hře a jejím správném fungování dozvíte vše, co budete potřebovat. Součástí výuky jsou i různé textové nápovědy, které se vám při singlu ukazují v průběhu hry při rozličných činnostech a jež vám oznamují, co je možné v dané situaci provádět a jak věci fungují.

Ta pravá vřava ale začíná se skočením na herní server. Ještě jednou zopakuji, že v serverovém prohlížeči najdete i tzv. „Ranked“ servery (dají se i vyfiltrovat), na kterých se sledují statistiky, které se vám pak zapisují do vašeho hráčského profilu. Celkem najdete herních serverů určitě dost, zatím jsem neměl problém a vždy si někde dobře zahrál, což ale už tolik neplatí o sledovaných serverech, kterých je opravdu zatím celkem málo na to, jaký je ze stran hráčů zájem (hru prý v prvních dnech po vydání hraje přes 25 tisíc lidí).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Při testování online hry jsem se zajímal především o to, jak se opravdu Battlefield 2 hraje a zda se novinky a možnosti hrou prezentované ujaly. Z tohoto jsem měl největší obavu už vzhledem k tomu, že hra je poněkud arkádněji laděná a její komunita je tedy jiná než třeba u America’s Army. Kvalitní provedení všech novinek ale sehrálo svou roli a musím uznat, že přehledně zpracovaná hra se většinou opravdu hraje, jak má.

Samozřejmě narazíte i na servery s hurá stylem, ale je jich menšina a aspoň si tam osaháte, jaký je rozdíl se jen tak honit sem tam oproti hře opravdu týmové. Uvědomíte si to i při pohledu na herní pole, které se jen hemží mediky. Dříve opovrhovaná specializace hraje teď silnou roli a díky tomu se obliba tohoto povolání podstatně zvedla. Suma sumárum mám z hraní online dobrý pocit a Battlefield 2 vidím na dobré cestě se stát jednou z nejoblíbenějších online her. Výhodou je fakt, že nevyžaduje placení měsíčních poplatků. Jedinou investicí tedy je pořízení originálky za necelých patnáct stovek, což se vzhledem k dlouhodobé zábavě určitě vyplatí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zapomenout nemohu ani na zcela nový engine, jenž hru pohání a díky němuž hra vypadá mnohem dokonaleji než její předchůdci. Cenou za to je trochu vyšší náročnost na hardware (majitelé GeForce 4Ti mají smůlu), ale to je samozřejmé a srovnávat z tohoto hlediska hry vydané s tříletým odstupem by byla nostalgická utopie. Hra vám při prvním spuštění očichá stroj a nastaví vše tak, jak jí přijde s ohledem na střeva vašeho PC ideální, nicméně tu samozřejmě najdete možnosti nastavení ručního.

 Dema
Velice mne potěšila i možnost ukládat/prohlížet dema. Servery, které tuto funkci mají aktivovanou (v server-browseru je vyfiltrujete položkou BattleRecorder) ukládají automaticky z každé bitvy demo a vy si pak můžete dema z bitev, jichž jste se zúčastnili, stáhnout (záložka Community – BattleRecorder) a přehrávat. Při prohlížení dem lze krom zcela volného létání po mapě přepínat mezi jednotlivými hráči i zoomovat pohledem, takže si lze celkem šikovně užít i pouhým sledováním, jak se kdo v boji chová a co se kde v průběhu bitvy dělo. Určitě doporučuji vyzkoušet. Do budoucna se také plánuje vypuštění editoru map.

UŽITEČNÉ LINKY
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pravidelně aktualizovaný je anglicky psaný www.planetbattlefield.com, včetně diskusních fór a jiných sekcí. Z našich stránek vypíchnu bf1942.battlefield.cz, kde si v češtině můžete přečíst spoustu zajímavého od battlefieldového nadšence, organizátora LAN parties, tvůrce map a v neposlední řadě i mého kamaráda DeDyho, který už stihl na stránky sepsat několik dokumentů ohledně BF2 a novém systému velení. Určitě tam skočte všichni, koho tato recenze zaujala a chtěli byste se o hře dozvědět ještě něco navíc. Poslední odkaz, který zde uvedu, je na stránky bf2.slawed.net, kde si můžete nechat vyhledat a zobrazit podrobné statistiky.

 Závěrečná rekapitulace
Zbývá mi už jen shrnout to podstatné, o čem jsem psal. Nový engine, přenesení z druhé světové do současnosti, šikovně zpracovaný posun ke koordinované hře formou vrchního velitele a dělením týmu na družstva, spousta dílčích novinek, proměnlivá velikost map, podrobné statistiky, odměňování hráčů, vybalancování hráčských specializací. Tvůrce je třeba opravdu pochválit za to, že nezůstali jen u chuti vydat další hru, ale pokusili se o další revoluci podobně, jako před třemi lety s původním Battlefield 1942. Dovolím si tvrdit, že se jim to moc povedlo a na stávající klady známé hry nabalili neméně efektivní způsob, který hráče doslova donutí vytáhnout ze zábavy maximum, bude-li aspoň trochu chtít.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Mám-li zmínit i nějaké ty minusy, zastavím se u opět vcelku dlouhé doby načítání map. Další drobný nešvar jsem zaznamenal u vyhledávače serverů, kdy přeskupit seznam serverů podle vybraného parametru má prapodivnou odezvu a často mi třeba vymaže pingy. O dlouhé době mezi skončením hry a aktualizací statistik jsem už psal, stejně jako o zatím menším počtu oficiálních herních serverů.

Zbytečně prudící je způsob nastavování ovládacích kláves, kdy hra občas namísto aby klávesu přiřadila, křičí, že už tahle klávesa je přiřazena jinde. Někdy nezbude než vlézt textovým editorem do konfiguračního souboru (mimochodem taky decela zajímavě překomplikovaného), pochopit jeho strukturu a přepsat si nastavení kláves rovnou v něm. Třeba takový levý Alt který používám pro zalehnutí normálně nabindovat nejde a jediný způsob je jeho přepsáním. Naopak šikovná je možnost si nakonfigurovat klávesy zvlášť pro pěšáka, obsluhu pozemní, vzdušné či námořní techniky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Výtku bych měl i k systému respawnování v mapách, kdy se stává, že se objevíte uprostřed klubka protivníků a než se stačíte rozkoukat, je po vás. Tohle by asi taky stálo za to nějak ošetřit. Jako našinec si ještě rýpnu do vlajek, které vašemu profilu hra přiřazuje podle toho, z jaké země jste. Pro Českou republiku to je jakási zelená hadra se žlutými symboly, která nemá s naší trikolórou pranic společného a beru to z pohledu švédských vývojářů z Digital Illusions jako ostudu. Ve všech případech ale jde o téměř kosmetické drobnosti, které nepovažuji za nic fatálního a dají se vyřešit patchem. O novém Battlefieldu by se dalo psát ještě hodně dlouho, ale snažil jsem se o vypíchnutí toho nejpodstatnějšího a zároveň udržet článek v rozumné délce.

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery, Cheaty...

Související články: Dojmy z dema, Novinky, Vše o Battlefield 1942 a Battlefield: Vietnam

 
Mickey Mouse
autorovi je 37 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru






 
 
Mickey Mouse
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Battlefield 2 se rozhodně povedl a všem jeho fanouškům přeji spoustu hodin skvělé zábavy. Hra vám k ní prostředky rozhodně nabízí.

Nejnovější články