zavřít

Arx Fatalis - recenze

Vychází na platformách: PC, Xbox

Verdikt: Pokud máte rádi dungeony a nejste zmlsaní svobodou Morrowindu, Arx Fatalis vás připoutá k monitorům na dlouhé zimní večery a vtáhne vás do svého podzemního světa, který budete opouštět až s mizejícími závěrečnými titulky. Všechno mezi tím a prvním vložením CD do mechaniky, bude vyplněno tuhými bitkami a drsným životem podzemního dobrodruha.

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

metacritic 77/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Pojďme se společně na nějaký čas ponořit do podzemního světa kobek, páchnoucích stok a krvelačných příšer. Pokud vám tato slova rozsvěcují ohýnky v očích, bude vás Arx Fatalis určitě bavit.

Autor: Jan Rod
Publikováno: 19.listopadu 2002


O projektu Arx Fatalis se toho napsalo již celkem dost - jako důkaz stačí použít funkci hledat zde na Tiscali Games. Nyní je hra konečně ve své finální verzi na světě a my se tak můžeme podívat, co ze všech předčasných zpráv pravda byla a co ne, případně uvést vše na pravou míru. Po úžasném Morrowindu jde opět o first-person RPG hru, která ovšem již od samého počátku přistupuje k hráči úplně odlišně. Třetí díl Elder Scrolls totiž spoustu hráčů malinko odrazoval svojí rozsáhlostí a přílišnou svobodou. Ačkoliv toto byly předně plusy tohoto titulu, paradoxně to u některých vyvolávalo nepříjemné pocity z hraní - tedy hlavně “ztracenost” v celé hře.

Arkane Studios a JoWood se od samého začátku obracejí na jinou skupinu lidí - na ty, kterým je bližší Dungeon Master, touží po rychlejším spádu děje a nepožadují po hře takovou rozsáhlost a nespoutanost. Arx Fatalis je čistokrevný dungeon tak, jak tento žánr známe již od dob Eye of the Beholder nebo Ultima Underworld. Jsou zde sice určité detaily, kterými se z této škatulky malinko vymyká, ale o těch si povíme později.

 Podzemní svět beze světla
Žánr dungeonů má svoje nepsaná pravidla. Hned jedno z nejzákladnějších splňuje Arx Fatalis par excellence - ani v jeho světě neexistuje sluneční světlo. Pokud se budete ptát proč, tak snad prostě proto, že sluníčko, zelená travička a rozesmátí vesničani se prostě v tomto “oboru” nenosí. Opravdu nikdo si nedovolil zajít takto daleko a i Arx Fatalis se pevně drží zažitého schématu. Ba co víc, dotahuje význam sousloví “podzemní svět beze světla” k naprosté dokonalosti.



Svět, který se (příznačně) nazývá Arx, bylo kdysi dávno krásné místo. Ovšem pak se ve vesmíru něco rozbilo a slunce, které Arxu dávalo život, již nikdy nevyšlo. Úrodná půda, rozkvetlé paloučky a hluboké lesy se postupně změnili na neúrodnou ledovou poušť. Veškeré osazenstvo planety se tedy výjimečně shodlo na skutečnosti, že jejich svět není dále obyvatelný a spojilo síly. Veškerá civilizace byla přesunuta pod povrch, kde není sužována zimou a sněžnými bouřemi a kde je relativně teplo.

 Ztráta paměti
Při startu hry se proberete v cele ve vězení a bez jakéhokoliv uvedení do vašeho osobního života. Zpočátku mi tento fakt celkem vadil, ale později jsem zjistil, že hrdina trpí ztrátou paměti, takže ponechání hráčů v nevědomosti je zde ospravedlnitelný a opodstatněný tah tvůrců. Když se za pomoci spoluvězně dostanete z kobky ven, začnete pomalounku zjišťovat všechny “proč”, “jak” a “kdy”.

Bohužel se mi nikde nepovedlo vypátrat, v jaké hloubce se Arx nachází, poněvadž za předpokladu, že by to bylo méně, než několik kilometrů, bylo by vyloučeno, aby byl svět ohříván z nitra planety. Na přesunu civilizace pod zem se podílelo veškeré osazenstvo planety. Ve stylu “ten umí to a ten zas ono” se vše povedlo a lidé, trpaslíci, goblini a další byli zachráněni. Alespoň na chvilku. Po nějaké době se opět projevily problémy a nesváry, které si rasy do podzemí přinesly s sebou. A všechno začalo nanovo.

 Postavy a jejich vlastnosti
Nyní opusťme relativně obecnou rovinu Arxu a podívejme se konkrétně na postavy. Ty jsou fundamentálním článkem každého RPG a jejich tvorba nebo možnost volby zaměření je pro hráče jedním z největších lákadel již od nepaměti. V Arx Fatalis je však zvolen poněkud modernější přístup. Předně hrajete za jednu postavu a vše také vidíte přímo z jejích očí. Na začátku přijde chvilka “výroby” vlastní postavy, ale na výběr máte jenom několik málo obličejů, čímž vaše práce na fyzickém vzhledu končí.


Systém dovedností a vlastností je také oproti některým konkurenčním titulům poněkud zjednodušený, což ale ve hře vůbec nevadí. Jsou zde čtyři základní vlastnosti - síla (strength), mentální schopnosti (mental), obratnost (dexterity) a tělesná zdatnost (constitution). Úroveň těchto vlastností ovlivňuje úroveň dalších, podřazených dovedností. Těch je dohromady devět a každá má vztah k jiné základní vlastnosti (tento vztah ovšem není ve hře explicitně vyjádřen).

 Dovednosti a získávání zkušeností
První dovedností je “stealth”, tedy schopnost schovat se očím druhých a nepozorovaně někam proniknout. Tu nejvíce upotřebíte ve chvílích, kdy bude nepřátel v brněních velká přesila a vy zrovna nebudete nutně potřebovat ztupit meč. Další je “technical” - zde je snad vše jasné, půjde předně o otvírání neposlušných zámků a zneškodňování zákeřných pastí. “Intuition”, tedy po česku intuice, vás zase vybaví šestým smyslem, který vám leckdy usnadní cestu. “Ethereal link” je pak výrazem skoro nepřeložitelným, ale vězte, že pokud budete tuto dovednost zpočátku dostatečně prosazovat, vždy budete mít přehled o tom, kdy se k vám nějaký nepřítel přiblíží.

Znalost objektů je také vcelku běžnou záležitostí, stejně jako “close combat”, “projectile”, a “defense” (tedy zase po našem: boj zblízka, střelba a obrana). Posledním důležitým umem, bez kterého se žádný dobrodruh s ambicemi Harryho Pottera neobejde, je “casting”. Smysl této dovednosti je jednoduchý - čím vyšší ji máte, tím více složitějších a nebezpečnějších kouzel kolem sebe rozesejete.

Hrdina se samozřejmě po celou dobu hry vyvíjí tím, jak získává zkušenosti. Za každý zkušenostní level postavy si můžete přidat bodík k základním vlastnostem a až deset bodů k dovednostem. Původně jsem myslel, že úroveň dovedností má limit 100 (tedy procentuální ohodnocení), ale po dosažení Casting 115 jsem byl vyveden z omylu. Samozřejmě se vyplatí od začátku se specializovat na určité dovednosti, jediný problém nastává právě u magie a kouzlení, ale k tomu se vrátíme později.


 Interakce s NPC a prostředím
Vcelku mne překvapilo, že interakce s NPC je v Arx Fatalis málo zastoupena. Velmi často se stane, že se hráč stává nedobrovolným svědkem rozhovoru hrdiny a další postavy a nemá možnost do dialogu zasahovat, ačkoliv by chtěl. Postupem času se tento nepříjemný fakt malinko zlepší, nicméně stále platí, že co se týče příběhu a questů, nemáte nikdy moc možností komunikačního manévrování. Paradoxně největších povídacích orgií v podání Arxu se dočkáte při nakupování :-)

Na druhou stranu je zde vysoká interakce s prostředím, která mne chvílemi opravdu velmi překvapovala. Detail, kdy zabijete potulné prase a získáte z něj maso, zase až tak originalitou neoplývá, nicméně to, že abyste ho mohli požít, je nutné o upéci na ohni, již ano. A jíst je potřeba, takže když kolem není ohniště, musíte se spolehnout na Vitanu v podání mrkví, hub a jiných středověkých instantních jídel. Stejně tak když najdete kovadlinu a výheň, není přeci problém naostřit meče a vyspravit brnění.

V hospodě si pak po této dřině můžete trochu zahazardovat a zkusit štěstí v zajímavé úpravě rulety. To všechno přidává pomyslné plusíky k atmosféře, která je v noci a se sluchátky na uších místy až nebezpečně pohlcující. Když k tomu přidáme takové možnosti, jako je kombinování předmětů a vytváření nových, upravování a další vychytávky, nemůžeme v této oblast Arx Fatalis skoro nic vytknout.

 Souboje a kouzla
Systém zabíjení je ve hře již předem determinován systémem first-person pohledu. Bohužel boje tak postrádají jakoukoliv taktiku a strategii a jde jen o bohapusté rubání do všeho kolem sebe. Přibyla však jedna zajímavá věcička a to regulování síly úderu. Čím déle držíte levé myšítko, tím více se hrdina rozpřáhne. Samozřejmě to také déle trvá a po celou dobu se vystavujete nekryti útokům nepřátel. Zbraně mají svoji trvanlivost (napsanou na spodní straně balení :-) a pokud zbraň zničíte, prostě zmizí. Stejný systém funguje u brnění a štítů - pro přesnou lokalizaci nálepek s dobou trvanlivosti konzultujte inventář.



Ovšem s kouzlením to je trochu jinak. Zde autoři zvolili velmi povedený systém runových kouzel. Ty však musíte přirozeně nejprve získat, abyste je mohli používat. Jednotlivá kouzla pak vytvoříte tak, že do vzduchu nakreslíte jednotlivé runy. Jejich správným kombinováním dostanete požadované kouzlo, a to vše v reálném čase. Určitě si dokážete představit, jak takovýto model funguje v bitevní vřavě. Pro tyto případy existuje možnost kouzla “předkouzlit”, ta se pak se dají používat rychle a účinně, nicméně lze používat takto pouze tři současně a dají se v průběhu hry samozřejmě měnit. Magie a její provozování mne na Arx Fatalis bavilo patrně nejvíce. Tento systém je skutečně dobře promyšlený a neredukuje magii na pouhé klikání na kouzla v knížce.

 Možnost opakovaného hraní
Hra obsahuje celkem vysoký počet questů i subquestů nicméně hlavní herní linie je dosti lineární a často s plněním úkolů, které vám dají NPC, vůbec nesouvisí. Ale na druhou stranu to má pozitivní apekt v tom, že můžete hrát a na questy se ani moc nesoustředit. Celý děj pak postupuje rychleji, ale práce kvapná málo platná - čím více splněných questů, tím více zkušeností, tím více dovedností a hlavně, tím méně problémů v bojích. Některé (ne)stvůry jsou poměrně tuhé a umlátit goblina lidskou kostí dá docela práci a je to nebezpečný podnik. Nehledě na to, že když se kost zlomí, máte prázdné ruce.

Relativní neprovázanost questů a příběhu má ještě jedno plus - Arx Fatalis se dá hrát vícekrát za sebou. Pokud hru poprvé jen tak prolétnete, můžete si jí zahrát znova s důrazem na detaily a znova zabaví na poměrně dlouhou dobu. Pěkným, i když místy frustrujícím zpestřením, jsou logické problémy. Těch najdete dost. Řeší se klasickým adventurním přístupem a je nutné zapojit šedou kůru mozkovou, což v mém případě docela bolelo.

 Zpracování
Co se týče vizuálního vzhledu Arx Fatalis, odvedl tým Arkane kvalitní práci. Všechny modely vyypadají velmi realisticky a stejně tak se pohybují. Díky lokaci světa výhradně v podzemí zde najdeme krásná podzemní města a zákoutí, ze kterých přechází zrak.


další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Ovšem to s sebou nese také některá negativa. V přítomnosti většího množství pohybujících se lidí (trollů, přerostlých pavouků atd.) má engine tendence drasticky zvyšovat hardwarové nároky. Nakonec jsem pokorně s ohledem na svůj stárnoucí HW snížil rozlišení na 800x600 a vše se spravilo. Nicméně připravte se na to, že pokud si budete chtít vše naplno užít, budete potřebovat procesor přes 1GHz, minimálně 256 MB Ram a 64 MB grafickou kartu.

Ozvučení je také velmi povedené. Hrou vás provází poměrně široké a rozmanité spektrum zvuků okolního prostředí, které navozují tu správnou atmosféru. Hudba hraje jen místy, je správně temně orchestrální a velmi dobře podbarvuje dění. Pokud budete Arx hrát dlouho a v noci, vtáhne vás do svého světa tak, že se budete lekat za každým rohem.

 Závěr
Shrneme-li veškeré poznatky o tomto titulu, které jsem se vám snažil nastínit v této recenzi, nutně dojdeme k závěru, že Arx Fatalis je velmi kvalitní hrou. Neoplývá originalitou a neboří ani neposouvá hranice svého žánru, nicméně dopilovává postupy již odzkoušené mnohými úspěšnými tituly před ním.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty, Patch

Související články: První dojmy, Preview, Novinky

 
Jan Rod
připravil: jd




 
 

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.

Hledáme nové členy týmu, pokud umíš programovat, pojď mezi nás. Více informací.