Armed & Dangerous - recenze
8/10

Armed & Dangerous - recenze

27. 1. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vydejte se do potrhlé země Midden zachránit tamní království před zkázou. Vyzkoušejte si přitom ty nejpodivnější zbraně, jaké jste kdy viděli. Humorná akce Armed & Dangerous od tvůrců Giants za to stojí.

Autor: Ondřej Prokop
Publikováno: 27.ledna 2004
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: pár týdnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Dnešní dobu ovládá trend realistických her, pro které je typická dokonalá grafika, licence a stále dokola se opakující náměty a vyčpělý humor. Je to pochopitelné - proč se pouštět do něčeho neotřelého a riskantního a měnit tak koncept, který dobře vydělává? Tohle ovšem rozhodně neplatí o chlápcích z Planet Moon Studios, kteří toto pravidlo velmi úspěšně ignorují. Ono je jim to velmi vlastní, protože téměř jakákoliv hra, kterou stvořili, byla buď originální anebo prostě nějak vybočovala z řady. Většina tohoto týmu pochází z řad Shiny Entertaiment, kde se podíleli na takových titulech jako MDK, Earthworld Jim nebo Messiash, které jim dali základ pro Giants: Citizen Kabuto, mnoho časopisy oceněnou jako hra roku 2000. Právě této zábavné akci, plné nevšedních nápadů, originality, která je umocněna výborným technickým zpracováním, jsou Armed & Dangerous velmi podobní.

Příběh, jak má být
Hned při prvním spuštění vás úvodní intro lehce zasvětí do velmi komplikovaného problému světa Midden. Midden je velká monarchie, většinu jejích obyvatel spojuje strach z krále. Říká se, že má v plánu celé království proměnit v ohromný zábavní park. Budiž mu útěchou, že to chce udělat z lásky ke svému silně retardovanému synu, ze kterého dostat kloudnou odpověď je těžší, než najít pozitivum na finanční reformě sociální demokracie.

Protože král vládne ohromnou armádou, nikdo se mu neodváží přímo postavit. Je tu ovšem partička říkající si Lionhearts, skládající se z těch nejobávanějších „vyvrhelů“ ideálních na záchranu země. Celkem jsou čtyři, hlavní postavou, za kterou budete hrát celou hru, je Roman, ostřílený frajer v kožené bundičce a s červeným šátkem na hlavě.

Dalším v partě je robot s označením Q1-11. Při jeho výrobě se ovšem něco nepovedlo a tak se chová jako živá bytost a svým smyslem pro humor směle dokáže konkurovat kdejakému populárnímu komikovi. Třetím je prazvláštní hlodavec, jménem Jonesy, který ačkoliv svým vzhledem nepůsobí příliš nebezpečně, je prvotřídním expertem na výbušniny. Posledním stvořením, které bude poslouchat vaše rozkazy, je slepý a strašně ošklivý stařeček Rexus. Ten je odborníkem na nadpřirozené síly a je to klíčová postava, bez které byste tenhle svět jen těžko spasili. Kolem Rexuse se bude také točit váš začátek ve hře, protože prvním vaším úkolem bude právě jeho osvobodit.

Hraní jen za jednu postavu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak už jsem uvedl, v průběhu celého Armed & Dangerous budete vtěleni do role Romana, což je možná trochu na škodu, protože zkusit si hru i za jiné charaktery by bylo jistě zábavné, nicméně to není možné. Ostatní postavy z vaší party vás budou pouze následovat a bude-li to třeba, položí za vás i život. Můžete jim zadávat jednoduché příkazy ve smyslu "stůj po mém boku a chraň mě" nebo "drž se zpátky". Většinou je využijete jen tehdy, když budou vaši spolubojovníci značně zraněni a nebylo by vhodné, kdyby dostali další vydatnou dávku olova, které všude kolem lítá.

Všichni tři se pohybují velmi přirozeně a neustále vás následují, střílejí na stejný cíl a snaží se vás všemi silami chránit. Munice mají vždycky dost, čili jediné, o co se musíte starat, je jejich chatrné zdraví. Pozitivní přitom je, že si i vaši kamarádi mohou doplňovat život z lékárniček padlých nepřátel.

Protivníků není nikdy dost
Tím se dostávám k hlavní náplni hry. Počtem nepřátel mohou Armed & Dangerous velmi dobře připomínat Serious Sama a jeho klony. Proti vám totiž stojí horda mutantů nenabírající nikdy konce. Většinou je vaším úkolem vystřílet všechny nepřátele a jen výjimečně jde o zničení nějaké budovy nebo osvobození někoho. Samozřejmě se nesetkáte jen se základními jednotkami - čím blíže budete samotnému králi Forgovi, bude na vás posílat tužší a šílenější výdobytky jeho vynálezců. Setkáte se se všemi možnými druhy řadových vojáků s různými zbraněmi v rukou, s obřími vzducholoděmi, s kulometnými hnízdy a dokonce i s vylepšeninou Q1-11, vašeho milovaného robůtka, ovšem většího a s podstatně rozdílným smyslem pro humor.

Nepřátelští mutanti se objevují ve speciálních budovách, rozsetých po celé zemi, takže jich nikdy není nedostatek. Navíc se vyznačují celkem slušnou dávkou umělé inteligence, čili se k vám nevrhají střemhlav jako v již zmíněném Serious Samovi, ale naopak se dokonale snaží využívat terénu. Velmi často se schovávají třeba za strom či vykukují z okna nebo postávají na střeše nějakého domu. V těchto případech je velmi těžké je zasáhnout, ale naštěstí k nám byli autoři milosrdní. Je libo sundat snipera z věže, ale není po ruce sniperka? Není problém stačí vzít raketomet a srovnat se zemí celou věž. Téměř každý objekt ve hře se totiž dá zničit a má pevný počet hitpointů.

Náboje pomalu nestačí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na tak ohromné vojsko, kterému musíte čelit, budete potřebovat velmi kvalitní zbraně a hlavně hodně, opravdu hodně munice. O tu naštěstí v Armed & Dangerous není až taková nouze, jak by se mohlo zdát. Po ruce máte vždy svou pušku, kterou dostanete hned na začátku hry. Má tu výhodu, že její náboje nejdou vyčerpat, ale jinak je velmi nepřesná a slabá. S dalšími zbraněmi už je to horší, protože u nich musíte hlídat stav zásobníku a doplňovat munici. Právě takovou velmi používanou zbraní vám bude klasický kulomet, od jehož zvuku si ve hře odpočinete jen málokdy.

Standardní výbavu doplňuje odstřelovací puška nebo granáty, ale takové lahůdky jako kapesní vrhač žraloků nebo speciální vývrtka na obracení obrazu už jsou jiné kafe. Zní to opravdu hodně šíleně, ale přesně takové jsou všechny speciální zbraně, které se vám dostanou do ruky. Docela nerad bych prozrazoval jejich přesné schopnosti, protože bych vás připravil o onen první zážitek, až budete šokováni, co že se to vlastně stalo. Většina z těchto zbraní má jen velmi omezený počet nábojů, čili jde o ultimátní zbraně, se kterými musíte umět dobře zacházet a neplýtvat jimi.

Munice se dá obstarávat dvěma způsoby. Jednak klasicky náboje vypadávají z padlých nepřátel, kteří po sobě nechávají sem tam i nějakou tu lékárničku pro doplnění zdraví, jak už jsem říkal výše. Druhou možností, jak doplnit chybějící zdraví a střelivo, jsou hospody – speciální budovy, do kterých proste vstoupíte a ostatní nespokojení obyvatelé země vás ošetří, doplní kapsy náboji a můžete si tam pořídit (samozřejmě zdarma) i nějakou tu jinou zbraň. Jedinou podmínkou a omezením je možnost nosit u sebe současně pouze tři zbraně, čili musíte zhodnotit, co vám nejvíce sedí a co už nepotřebujete.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Technická stránka hry
Protože už Giants vypadali ve své době úchvatně, asi příliš nepřekvapí, že Armed & Dangerous využívají maličko omlazený engine právě z této hry. Vcelku se dá říci, že se autorům velmi povedli a vzhledově působí úchvatně. Engine generuje velmi rychle obrovské a přitom překrásné exteriéry. A když si k tomu přičteme tucty pěkně vymodelovaných a rozpohybovaných postav, je potřeba uznat, že zde programátoři odvedli kus dobré práce.

Na mé sestavě s Athlonem 2500+, 512 MB RAM a GeForce 4 Ti běhala hra v rozlišení 1280x1024 v plných detailech velmi svižně, ale podle ohlasů ve světě by mělo jít o kvalitní herní zážitek i na mnohem starších strojích.

Ve stejném duchu jako grafika se nese i hudební doprovod, který je laděn do skotských melodií a nádherně zapadá do atmosféry celé hry. Kvalitní jsou i ostatní zvuky, ale naproti nim stojí videa mezi úrovněmi, které mají sice naprosto dokonalý obsah, ale bohužel je na nich vidět značná komprese a malé rozlišení. Celkově působí technické zpracování velmi zdařile, až na již zmiňovaná videa.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Vyhodnocení
Armed & Dangerous si hodně zakládají na aspektu, který se z ostatních her poslední dobou lehce vytrácí, a to na dokonalém, všudypřítomném a hlavně velmi vtipném humoru. Hra je pojata jako recese a parodie snad na vše, a proto je nutností znalost angličtiny. Jinak byste se připravili o to nejzábavnější, co nabízí, čímž myslím především videa mezi jednotlivými misemi, u kterých se opravdu hodně nasmějete. Celkově vše působí hodně ulítlým dojmem, což je samozřejmě dobře - o tom tahle hra prostě je. Rozhodně se nejedná o pouhou, bezduchou střílečku, kde se musíte probojovat tisíci a jedním protivníkem, ale jde o titul, který si tak trochu jde svým vlastním směrem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ze začátku mě hra příliš nebavila, ale po úvodních levelech se můj názor změnil a do konce jsem se velmi dobře bavil. Celková herní doba byla něco kolem osmi hodin, což není mnoho, ale když se poohlédneme po předchozí hře od Planet Moon Studios, zjistíme, že Giants převyšují svou délkou Armed & Dangerous téměř dvojnásobně. Vzhledem k tomu, že chybí i multiplayer, je tento fakt jistě jeden z největších záporů. Na druhou stranu, pokud zvolíte nejvyšší obtížnost, doba hraní bude jistě podstatně delší.

Stáhněte si: Demo, Cheaty