Anno 1503: The New World - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Anno 1503: The New World - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

16. 4. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Budovatelsko-obchodní strategie Anno 1602 už nějaký ten pátek pamatuje a jelikož se nedá žít ze slávy jedné hry věčně, přišli němečtí SunFlowers s pokračováním, které vás přenese o 99 let zpátky.

Autor: Bergy
Publikováno: 16.dubna 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Budovatelská strategie Anno 1602 od německé firmy Sunflowers GmbH už nějaký ten pátek pamatuje a jelikož se nedá žít ze slávy jedné hry věčně, přišlo ke slovu pokračování v podobě druhého dílu s názvem Anno 1503: The New World. Druhý díl si dal za cíl notně vylepšit grafické zpracování a také zpřehlednit hru vylepšeným interface, který byl v Anno 1602 přeci jen trochu komplikovaný.

Herní systém Anno 1503 by se dal možná přirovnat k dobře známým Settlerům, ovšem zde je kladen ještě větší důraz na růst ekonomiky a uspokojování potřeb obyvatelstva než kdekoli jinde. Jako hráči nejste nuceni budovat svá města na předem určených místech, ale vy sami si zvolíte jaký ostrov osídlíte, což výrazně ovlivní vaše další snažení. V Anno 1503 navíc hrají obrovskou roli peníze, obchod a diplomacie. Od toho všeho se posléze odvíjí i vývoj kultury vašeho národa a s ní je úzce spojen i přístup k dalším budovám a stavebním prvkům. Tyto volby se totiž uvolní, až když dosáhnete určitých rozvojových stupňů.

 Rozvoj ekonomiky na prvním místě
Zajímavé je, že i když máte v kampani a samostatných misích stanoveny nějaké hlavní úkoly, nepsaným pravidlem je rozvíjet se a snažit se zajistit si potřebné materiální a finanční rezervy. To ale není nic lehkého, protože hra se chová doopravdy tržně a provoz vámi vybudované osady si žádá neustálé provozní náklady. Hlavně zpočátku vůbec není lehké udržet vyrovnaný rozpočet a rozhodně si nemyslete, že budete hned vydělávat omračující sumy peněz. Počty jsou jednoduché. Každá budova, která neslouží obyvatelům jako bydliště, vyžaduje od města pravidelné dotace na svůj provoz. Oplátkou dostáváte plodiny, suroviny či výrobky, které v těchto budovách vzniknou. A vy máte možnost je buď prodat na domácím trhu nebo se je pokusit zhodnotit s obchodníky z jiných končin.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Takhle to vypadá velmi jednoduše, ale musíte si uvědomit, že dotovat musíte například dřevorubce, horníky, slévače, cihláře a další. Ti dodávají suroviny, které místo zpeněžení musíte chtě nechtě „utopit“ v nových stavbách, které si město žádá. I jídla musíte mít pro své obyvatele neustále dostatek a i když se vám z něj nějaké náklady na domácím trhu vrátí, nemáte možnost tvořit ceny.

 Obchodování ve velkém
Vlastní tvorbu ceny můžete uplatnit až u obchodování s ostatními městy. V takovém případě se obchody uskutečňují pomocí námořní dopravy. Když chcete být iniciátory obchodu, musíte vlastnit loď (nejlépe obchodní, protože válečné poberou jen málo materiálu). Pokud jste své sousedy ještě nestihli objevit, musíte si nejdříve zahrát na objevitele a projet si celou mapu a navázat kontakt s nově nalezenými civilizacemi nebo národy. V případě, že narazíte na vyspělý národ podobný vám, měli byste požádat o otevření obchodních cest skrz diplomatický dialog. Když vám je vyhověno, zjistíte si, co vzdálené město požaduje a co na oplátku nabízí.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Transakce lze provádět nejen manuálně, ale lze do tohoto procesu vložit i automatizaci. Jednoduše vytyčíte vaší lodi waypointy v podobě přístavů, jimiž má proplouvat a ještě si nadefinujete druh a množství zboží, které kde naloží a vyloží. Obchodování s domorodými kmeny typu Indiáni, Mongolové, Aztékové, Eskymáci apod. se ovšem trochu odlišuje. Důvodem je fakt, že nevlastní přístav a peníze jako takové pro ně nepředstavují žádnou hodnotu. Obchodují čistě systémem výměny něco za něco, takže třeba za sůl dostanete tabák nebo koření, což je jinak velmi nedostatkové zboží.

Důvod, proč si nemůžete sami vypěstovat tabák nebo koření, i když na to máte vymyšlené potřebné budovy a řemesla, je prostý. Celá mapa je totiž rozdělena do klimatických pásem a tak zde naleznete ostrovy jak pokryté pískem tak zelenou trávou nebo i sněhem. V případě, že máte osadu či město v mírném pásmu (s množstvím zeleně), musíte koření a tabák (nutné suroviny pro rozvoj) buď nakupovat nebo můžete obsadit ostrov v teplejším pásmu. Tam založit zemědělskou kolonii a budete tak vaší hlavní osadu zásobovat. Druhý způsob si sice vyžádá poněkud větší pořizovací kapitál, ale ve výsledku budete sami dobře zásobeni málo dostupnými surovinami a přebytky ještě můžete výhodně prodat ostatním.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Pozor na piráty!
Námořním obchodem si tedy lze vydělat velmi slušné peníze, ale také to s sebou nese jistá rizika. Jedním z největších problémů jsou piráti, kteří vás mohou kdekoli napadnout a potopit vám vaši drahocennou loď. Naštěstí je tu možnost vybavit své obchodní lodě děly a také doprovázet své náklady válečnými loděmi. Takové opatření si ale zase žádá další rozvoj, v podobě výstavby škol (kde se vymýšlejí nové technologie a zbraně), vytváření zbrojních dílen atd. Ani výroba lodí není zrovna jednoduchou a levnou záležitostí a může si ji dovolit jen hráč s dobře rozjetou ekonomikou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na druhou stranu není třeba zoufat, že dokud si nenahrabete peníze, nebude obchodovat. Lze se totiž stát i pasivním obchodníkem. Stačí jen ve svých skladištích nahromadit komodity, které označíte, že jsou k prodeji a nastavíte si nějaký limit minimálního zůstatku na skladě (přeci jen něco si musíte nechat pro vlastní potřeby). Jakmile bude vaše město objeveno obchodníky z okolí, jejich lodě budou jezdit do vašeho domovského přístavu a přímo na místě vyplácet ve zlatě vše, co si budou chtít odvézt. Jediná nevýhoda tohoto řešení spočívá v tom, že intervaly návštěv cizích obchodníků jsou někdy docela dlouhé a vy nemáte možnost je ovlivnit. Občas musíte být zkrátka trpěliví.

 Cíle misí
Jak jsem již výše naznačil, i když jsou třeba v kampani stanoveny jisté cíle, kterých musíte dosáhnout, abyste se v dějové linii posunuli o kus dál, ne vždy se vyplácí jít tvrdě jen za těmito body. Hned v začátcích byste se tak mohli dostat do problémů, které vyplynou až za nějaký čas a vy pak ke své hrůze zjistíte, že se budete muset o X herních hodin vrátit a začít s hrou úplně jinak.

Například pokud se v úvodu kampaně vykašlete na vydělávání peněz a budete spoléhat na finanční rezervu, kterou dostanete do vínku, může se snadno stát, že nesplníte základní úkoly mise. Jednoduše přijdete na buben a to jen z toho důvodu, že jste zanedbali rozvoj vlastní ekonomiky. Vtip je v tom, že do úplného minusu se dostanete prakticky až před splněním posledního úkolu mise a vy zjistíte, že nepomůže vrátit se o nějakou tu uloženou pozici zpátky (pokud vůbec nějakou máte), ale že je třeba začít pěkně od začátku. Rozjetí výroby a plnění pokladny je tedy daleko důležitější, než se může na první pohled zdát.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Výzkum ve školách
Jako již tradičně stojí u podobných her nejlepší vojenské jednotky na konci výrobního řetězce. Opět tedy platí, pokud nebudete mít dostatečně rozvinuté hospodářství a získané znalosti ze škol, jen stěží se můžete vybavit nějakou schopnou armádou. Výzkum nových technologii, samotná výroba zbraní, brnění či pravidelné vyplácení žoldu vašim vojákům - to vše jsou výdaje, které silně pocítí vaše městská pokladna. Velká záludnost se skrývá i ve vymýšlení technologií.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Onen výzkum se odehrává ve školách a pochopitelně stojí peníze a určité množství vědomostí. Ty se generují samy od sebe ve funkční škole, ale strašlivě pomalu, takže pokud postavíte vzdělávací zařízení až když se bude schylovat k válce, jste dopředu vyřízení, protože se soupeři po vojenské stránce nemáte šanci vyrovnat. Školu je tedy dobré postavit co nejdříve a nechat generovat vědomosti do zásoby. Využití pro ni najdete nejen pro vojenské účely, ale například i pro vývoj a stavbu větších obchodních lodí apod.

 Na války také dojde
Anno 1503 není jen obchodní a ekonomickou hrou, dříve nebo později dojde i na boj a to jak na moři tak na souši, ale naštěstí se jedná jen o vedlejší část hry. Když neodfláknete výzkum, budete mít na výběr hned z několika různých druhů jednotek od pěšáka s jednoduchým kopím, přes vojáky s meči, luky, kušemi, jezdeckou kavalerii až po různé druhy dělostřelců. Pokud vám to ale přímo nenařizuje zadání mise nebo vám není druhou stranou přes diplomatický dialog vyhlášena válka, je podle mého názoru lepší vycházet s ostatními v míru a snažit se udržovat své zavedené obchodní cesty, které vám vydělávají.

Boje jako takové totiž nejsou zpracovány zrovna nejlépe. I když je zde možnost utvářet různé bojové formace, potyčky probíhající v reálném čase jsou alespoň pro mne dost chaotické a nepřehledné. Anno 1503 je jinak natolik svobodnou hrou, že vás nechá dělat vše vaším vlastním způsobem, takže závisí na vás, jakou strategii nakonec zvolíte.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Detailní 2D zpracování
Grafika je jak sami vidíte opravdu krásná a precizní. Však je to také asi největší magnet, který přiláká ještě neznalé hráče. Němečtí grafici si už dokázali vybudovat skvělou pověst a jejich smysl pro detail je mnohdy až zarážející, ale tím lépe pro nás. Mapa i jednotky jsou zpracovány čistě ve 2D s možností otáčení pohledu po 90-ti stupních. K dispozici je přibližování a oddalování pohledu pro lepší přehlednost. Vyzdvihnout musím fakt, že na domečcích je krásně vidět, jak se vyvíjejí spolu s životní úrovní obyvatelstva. Pokud občan postoupí na pomyslném společenském žebříčku o stupínek výše, přebuduje si své obydlí na honosnější dům. Navíc obytné domy stejné kategorie se od sebe odlišují, nejsou všechny stejné, takže velké město rozhodně nevypadá jak z kopíráku.

Na druhou stranu mě trochu zklamalo, že všechny ty překrásně malované lodě a spolu s nimi i jednotky jsou také pouze 2D. Osobně bych upřednostňoval 2D terén s izometrickým pohledem, ale s trojrozměrnými jednotkami. Plavba lodí by pak už určitě nebyla tak kostrbatá, což je zde vidět hlavně při zatáčení.

 Přehlednější ovládání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Spolu s grafikou přišel ke slovu i upravený interface, o kterém autoři prohlašovali, že bude nesrovnatelně lepší oproti tomu v Anno 1602. Nutno potvrdit, že ke změnám došlo, vše je přehlednější, ale pořád to jaksi není ono. Menu jsou pořád dost složitá a člověku chvíli trvá, než si zapamatuje, kde se nachází jedna z desítek možných voleb atd. Důležité ale je, že pokud chcete znát aktuální potřeby obyvatelstva, stačí jednoduše kliknout na domek a jasně vidíte, čeho mají lidé dostatek a co jim schází. To samé lze praktikovat na řemeslné dílny, kde máte přehled o dodávkách materiálu a výsledné produkci, která ještě nebyla odvezena do skladů.

Zmaten jsem ale byl, pokud se stala nějaká pohroma a objevil se v levém dolním rohu červený vykřičník, který mě upozorňoval, že není něco v pořádku. Když jsem na tuto ikonku kliknul, obraz se sice přesunul nad mé město, ale už jsem nedokázal přijít na to, co se vlastně stalo. Podle mého, by měl následovat, alespoň stručný popis toho, co je špatně. Nic takového se ale bohužel neobjeví.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Vysoká obtížnost
Kromě hlavní kampaně a tutoriálu (ten doporučuji bedlivě sledovat všem, kteří hrají podobnou hru prvně) je na vás ještě přichystáno 10 samostatných scénářů s pevně danými úkoly a 9 map s otevřeným koncem. U scénářů není co řešit, opět máte nějaké cíle, které je potřeba splnit, jen nejste vázáni rozvláčností kampaně. U map s otevřeným koncem je to ale jiné, zde totiž nejsou žádné úkoly. Jen si založíte osadu a snažíte se vybudovat si co nejdokonalejší město, které bude prosperovat. První z nich je opravdu jen na rozcvičku, k dispozici jsou velké ostrovy s množstvím různých plodin, spousta peněz a žádní piráti. Další mapy začínají být obtížnější, protože ubývá peněz a přibývá pirátů. Poslední devátá mapa pak už je opravdu tvrdým oříškem i pro zkušené hráče.

Co se týká hry jako takové, tak po herní stránce se samozřejmě nejedná o žádnou revoluci. Prakticky to samé jste mohli zažít už před lety v Anno 1602, nyní je vám ale předkládána mnohem lepší grafika a „vylepšený“ interface. Pro nové hráče, kteří původní díl nikdy nehráli, bude Anno 1503 docela dobrou hrou, ale ti, co Anno 1602 dobře znají, budou zřejmě zklamáni. Tedy pokud čekali razantnější změny než nový kabátek a posunutí děje o 99 let zpátky. Na druhou stranu pokud se podíváme na sérii Settlers, tak například rozdíly mezi třetím a čtvrtým dílem (kromě nového děje a nových nepřátel) jsou v podstatě také minimální.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Menším kamenem úrazu se také může stát velmi vysoká obtížnost, která na jednu stranu příznivě ovlivňuje délku hry, ale také může mnohdy připravit člověka o nervy. Pokud si uvědomíte své pochybení příliš pozdě, budete se muset vracet o hodně zpátky, což zrovna dvakrát nikoho nepotěší. Ovšem chybami se člověk učí a opakování je matkou moudrosti :)

Stáhněte si: Demo, Cheaty, Video, Trailer, Trailer #2, GC trailer

Související články: První dojmy, Preview, Novinky

 
Bergy
připravil: jd




 
 
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Zajímavá budovatelská RTS, která navazuje na úspěšnou hru Anno 1602. Detailní grafika určitě nadchne, zklame ale pořád nedotažený interface. Pro někoho může být na překážku i vysoká obtížnost a málo herních změn oproti předchozímu dílu.

Nejnovější články