American Conquest: Divided Nation - rec.
5/10
zdroj: tisková zpráva

American Conquest: Divided Nation - rec.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

4. 5. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Americká občanská válka se ve své době stala nejhorším ozbrojeným konfliktem na tomto území a tyhle slavné bitvy či tažení generálů, jejichž jména vešla do dějin USA, můžete prožít v nástupci RTS od tvůrců Cossacks.

Autor: Bergy
Publikováno: 4.května 2006
Verze hry: prodávaná/anglická
Doba recenzování: 3 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Původní American Conquest a datadisk Fight Back byly v zásadě paralelou ke hře Cossacks s tím rozdílem, že se odehrávaly na americkém kontinentu a pojednávaly o objevování a dobývání Nového světa. Po hodně předělaném pokračování Cossacks II: Napoleonské války se dalo čekat, že v tomto duchu dojde i k úpravám (samostatně spustitelného) pokračování American Conquest s podtitulem Divided Nation (dále už jen AC:DN). Autoři se kupodivu rozhodli jít odlišnou cestou a představit zlomové období americké občanské války v ne zrovna obvyklé podobě, s důrazem na obrovská bojiště a reálné chování vojenských jednotek.

 Unie vs. Konfederace
Hlavní singleplayerovou část hry obstarává hned devět lineárních kampaní. Jsou to tažení věnovaná generálům takových jmen, jako například Thomas „Stonewall“ Jackson, Robert E. Lee nebo Ulysses S. Grant. Další zase ztvárňují bitvy, které jsou proslavené místem, kde se odehrály. Jedná se například o Gettysburg, Maryland a Virginii či celé Západní dějiště. Poslední dvě kampaně pak nabízejí bližší seznámení s Texaskou revolucí z let 1835-36, která sice nezapadá přímo do americké občanské války, ale k tamním dějinám nepochybně patří. Bojovat lze jinak s armádami Unie (sever), Konfederace (jih), Mexika, Texasu a Louisianské milice.

Celá hra je tvořena více jak padesáti misemi, což je slušná porce. Průběh AC:DN ale nemá s prvním dílem a datadiskem Fight Back prakticky nic společného. Skoro úplně byla vypuštěna ekonomická část, takže nejste nuceni budovat rozsáhlé základny a těžit suroviny. Výjimku tvoří občasný úkol například v podobě postavení polního velitelství, vztyčení obranného valu nebo zajištění přísunu potravin pro vaše vojáky. Místo toho se ve většině případů věnujete vojenským operacím s obrovským počtem jednotek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Mapy herních scénářů jsou tak rozsáhlé, že na nich kolikrát dochází k několika masivním bitvám zároveň. Jako správní velitelé se musíte snažit zejména o správné rozmístění vojenských oddílů a následně buď vést útok na určené pozice nebo se naopak bránit výpadům nepřítele. Počet posil a rychlost, jakou nové oddíly vstupují na mapu, nemáte šanci nijak ovlivnit. Z toho vyplývá, že vaším posláním v AC:DN je vlastně „jen“ přesun vojska z místa na místo a změny formací oddílů čítající stovky až tisíce mužů ve zbrani.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zatímco v Cossacks II byl kromě lineární kampaně přítomen i speciální tahový mód s mapou Evropy, který vzdáleně připomínal hry jako Rome Total War nebo Imperial Glory, v AC:DN nic takového není. Přitom námět hry a případná možnost vybojovat po svém válku, jak za Unii či Konfederaci, by po něčem takovém přímo volal. Autoři se ale rozhodli držet se raději pevně nalinkovaných tažení a pro hypotetické scénáře nenechali žádný prostor. Je to škoda i z pohledu znovuhratelnosti, protože málokoho bude asi bavit hrát dokolečka jedny a ty samé bitvy.

 Příliš mnoho komplikací
Herní systém jsem už nakousl během popisování misí, ale nyní si ho pojďme rozebrat do detailů. Dosud by se totiž z uvedených skutečností mohlo zdát, že AC:DN je pro historické nadšence parádní záležitost. Opak je ovšem pravdou. Závažných důvodů je hned několik:

Asi první, čeho si při hraní všimnete, jsou obří herní mapy, které sice nabízejí mnoho prostoru pro případné taktizování, ale rovněž zapříčiňují časté ztráty orientace. Na rozsáhlé bojiště může postupně dorazit klidně dvacet až třicet oddílů na každé straně (pro představu jeden oddíl disponuje až stovkou vojáků; jízdní oddíl většinou kolem padesáti) a to nepočítám jednotky z řad dělostřelectva a zásobování. V takové bitvě pak velíte v jednu chvíli dvěma nebo třem tisícům vojáků. Situaci navíc komplikuje skutečnost, že tyto síly se musejí podle potřeby rozdrobit do menších armád a například odrážet útok ze severu a zároveň dobít pozice nepřátel na východě a jihu. Neustále se musíte přemísťovat z jednoho vzdáleného úseku mapy na jiný a času pro poklidné rozmyšlení moc nezbývá (vše probíhá v reálném čase bez možnosti zapauzování).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

K přesunu oddílů je nezbytné používat pochodové formace. Až v cílové pozici je ideální bojové rozestavení do linií, které umožní střelbu všem vojákům. Potíž ovšem je, že příkaz ke změně formace lze vydat jen každému oddílu zvlášť. Pokud si je označíte do houfu, příkaz pro změnu formace se vám vůbec nenabídne. To znamená, že než po přesunu rozvinete několikatisícovou armádu, skoro se uklikáte k smrti.

AMERICKÁ OBČANSKÁ VÁLKA - CO NA TO WIKIPEDIE?
Americká občanská válka (1861-1865) byla vybojována v Severní Americe mezi Spojenými státy americkými (tzv. Unie) a Konfederačními státy americkými (tzv. Konfederace), což byla koalice jedenácti států, které vyhlásily odtržení od Unie. Jelikož státy Konfederace byly soustředěny v jihovýchodní části Unie, nazývá se tato válka někdy válkou severu proti jihu. Jako příčina války se často udává spor o povolení otroctví, ale to je značně zjednodušující. Důvodů byla celá řada. Podstatou většiny z nich bylo, že Jih upřednostňoval podstatně větší autonomii pro jednotlivé státy Unie než Sever, který prosazoval silnější centrální vládu. Bezprostřední otázka zrušení otroctví se často přeceňuje, byť se Jih obával, že jeho zrušení bude logickým důsledkem růstu moci vlády ve Washingtonu. Otroctví ovšem stálo (ne vždy zcela zřetelně) v pozadí i ostatních rozporů. Válka přinesla asi 970 000 obětí (přes 3 % populace), z toho kolem 600 000 mrtvých, což převyšuje ztráty amerických vojsk ve všech ostatních konfliktech dohromady. Válka přinesla první masivní využití telegrafu, železnice a kulometů v boji a skončila porážkou populačně i průmyslově slabšího Jihu. Jejím důsledkem bylo posílení centrální vlády, zrušení otroctví a zbídačení Jihu, ale i rozšíření občanských svobod, další územní expanze USA a mohutný hospodářský rozmach (včetně Jihu).
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 K palbě připravit
Střelba jednotek byla víceméně zautomatizována. Zatímco v Cossacks II, kde ovládáte menší armádní uskupení, jste si mohli dovolit luxus manuální střelby i po jednotlivých řadách, v AC:DN pomalu ani nevydáváte rozkaz k palbě. Vlastně jen přepínáte módy (střelba, střelba + bodáky, boj pouze s bodáky) a označujete cíl, se kterým mají bojovat.

Pozitivním faktem se může zdát reálnější dostřel jednotek a to včetně těch dělostřeleckých. Oddíly mohou zahájit palbu na nepřítele vzdáleného třeba i tři nebo čtyři obrazovky, což se jen tak někde nevidí. Opět ale vyvstává problém s přehledností, zvlášť, když zjistíte, že na vás někdo střílí a vy musíte pátrat, odkud kulky vlastně přichází, protože nepřítele vůbec nevidíte.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jedinou záchranou je tak pouze režim oddáleného pohledu, který se aktivuje stiskem příslušné klávesy. Jedná se o maximálně přehlednou kameru, jenž sice zobrazí skoro dvacetkrát větší výseč než v základním provedení, ale z vojáků se stanou úplní mravenci o velikosti pár pixelů. Rozhodně tedy není nic příjemného odehrát v této podobě většinu hry, ale další možnosti zkrátka nejsou. Dle mého názoru chybí nějaký mezistupeň, který by zobrazoval dostatečně velký kus bojiště a jednotky by přitom zůstaly v rozumné velikosti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tím ale problémy s (ne)přehledností nekončí. Pokud i přes všechno výše zmíněné zůstanete u základní kamery, jenž nabízí přeci jen hezčí grafiku, narazíte na další nesnáz v podobě lesů, polí s obilím nebo louk s vysokou trávou. Když těmito lokacemi oddíly vojáků procházejí, doslova se vám ztrácejí. Úplně nejhorší je pak les, kde už nejsou vidět skoro vůbec. Vše by logicky měla řešit volba pro transparentnost objektů, ale ta naneštěstí funguje jen u domů a různých stavebních struktur. Jediné, co v těchto případech pomáhá, je opět onen oddálený pohled, při kterém porosty z mapy v podstatě zmizí nebo notně prořídnou.

 Multiplayer a skirmish
Vedle herních kampaní naleznete v AC:DN několik samostatných misí, které rovněž znázorňují významné bitvy. Dále lze využít skirmish módu a multiplayeru, kde si nakonec na své přijdou i fandové budování a těžení surovin. Herní mapu můžete libovolně nakonfigurovat a nastavit si například velikost pevniny, množství vodních ploch, bohatost surovin a také způsob dosažení vítězství (totální zničení nebo na body). Začíná se na prázdném prostranství a v první řadě se musíte postarat o těžbu a pěstování potravin. Následuje postupné rozvíjení celé základny, výcvik armády a boje s protivníky (v závislosti na mapě se hry může účastnit 2 – 8 hráčů). Součástí AC:DN je i editor, ve kterém si lze navrhovat vlastní mapy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Nezvykle vysoké HW nároky
Grafika je jak asi sami vidíte z obrázků velmi podobná původní hře nebo Cossacks II. Zarážející je ovšem horší běh hry než třeba u posledních Kozáků. AC:DN se obzvlášť při velkých bitvách tisíců jednotek zadýchává i na silných strojích a troufám si tvrdit, že na minimální konfiguraci (procesor 2 GHz, 256 MB RAM a 128 MB graf. karta) je to skoro nehratelné. Mnou uváděné problémy s kamerou a přehledností jsem naplno pocítil i u doporučovaného rozlišení obrazovky 1280x1024. Při minimu 1024x768 je situace ještě svízelnější.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Osobně patřím k té skupině lidí, které změny v Cossacks II spíše potěšily a se stejným očekáváním jsem přistupoval i k AC:DN. Místo dobré zábavy jsem však prožil velké zklamání a rozčarování z toho, jak lehce se dá zazdít velmi dobrý herní koncept. Přitom možná stačilo přidat více stupňů zoomování, zpřehlednit dění na mapě a podívat se na zoubek optimalizaci grafického engine. K dokonalosti by to i pak mělo ještě daleko, ale celkový dojem by byl určitě mnohem lepší.

Stáhněte si k sérii American Conquest: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky, American Conquest recenze, American Conquest: Fight Back recenze

 
Bergy
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)






 
 
Bergy
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

American Conquest: Divided Nation v mnohém překvapil, ale ve většině případů bohužel záporně. Kromě vysokých HW nároku je největším problémem nepřehlednost a prachmizerný pohled na herní mapu. Sice se mi libí, že se někdo alespoň pokusil udělat válečnou hru s důrazem na reálné chování jednotek a účinek střelných zbraní, ale pouhá snaha nestačí. Výsledek je tudíž žalostný a mě nezbývá než případným zájemcům doporučit poohlédnout se raději někde jinde.

Nejnovější články