Alien Breed Impact - recenze PC verze

9. 8. 2010 0:00 | Recenze | autor: Petr Poláček |

Alien Breed se vrací a po dlouhé době nabízí akci z ptačí perspektivy nově i na osobních počítačích. Nabízí ale něco více než jen nostalgické pomrknutí na pamětníky?

Autor: Petr Ciesarík
Publikováno: 9. srpna 2010
Verze: PC/stáhnutelná/anglická

Alien Breed se vrací a po dlouhé době nabízí akci z ptačí perspektivy i na osobních počítačích. Nabízí ale i něco více než jen nostalgické pomrknutí na pamětníky?

Zvětšit Alien Breed: Impact je novým dílem série (první Alien Breed vyšel už v roce 1991) od studia Team 17 (Worms) a snaží se navodit atmosféru starých dobrých koridorovek z minulých dob. Z ptačí perspektivy se ujmete role inženýra Conrada, který se snaží vyčistit kosmickou loď od všelijakého svinstva a pokusí se dát zase vše do pořádku tak, aby byla opět provozuschopná a bylo možné s ní přistát na nejbližší planetě. Dlužno dodat, že Alien Breed: Impact je pouze upravenou PC konverzí hry Alien Breed: Evolution, která vyšla loni na Xbox 360 (XBLA) (recenze).

Příběh působí dost lacině. Loď pozemšťanů se ve vesmíru střetne s emzáckým plavidlem, z něhož na palubu naskáčou různí brouci (ti nejmenší jako by navíc přišli na návštěvu z filmu Vetřelec) a o zábavu je postaráno. Mezi misemi se dočkáte poněkud zvláštního a poměrně nezáživného vyprávění příběhu v podobě nadabovaného komixu. Není to bohužel žádná sláva. A pokud jsou nějaké dialogy mezi postavami přímo ve hře, pak se jich dočkáte jen formou titulků.

Obrázek Obrázek Obrázek
vlastní obrázky z hraní

Se vším všudy proběhnete celou hru za 4-5 hodin, což není zrovna moc. Konec je navíc hodně otevřený a po závěrečné scéně autoři lákají na další epizodu, jež je ale zatím ve vývoji. Otázkou ale je, zda se na ní máme vůbec těšit. Podání hry je totiž nemastné neslané. Veškerá zábava po první hodině zmizí, neboť herní náplň se neustále opakuje. Chodíte těmi samými chodbami, střílíte ty samé nepřátele. Žádný rozruch nebo něco speciálního. Na druhou stranu může hra na někoho působit jako dobrá „odreagovačka“, u které nemusíte přemýšlet, a počet zabitých potvor jen narůstá.

Občas jsem ovšem nepochopil nelogické a přímo zbytečné zdržování hry. Hodně často totiž narazíte na zamčené dveře, které otevřete – jak už tomu bývá – úplně z jiného místa. Je tedy potřeba někam zaběhnout, kde pomačkáte počítač, zapnete turbínu a vše pak běží, jak má. Tyto sekvence ale bývají tak hloupě udělané, že se musíte několikrát vracet na místa, kde už jste dávno byli. A později, kdy jsem podobné věci dělal po padesáté první, jsem na to začínal být alergický. Místo toho, aby hra měla plynulý spád, jsem zmateně a frustrovaně pobíhal tam a zpátky.

Tempo hry taktéž narušuje prohledávání skříněk či mrtvol. Abyste totiž tuto činnost provedli, je zapotřebí zmáčknout mezerník a chvíli vyčkat, než Conrad danou věc opravdu pořádně prošmejdí. Uznávám, že by někdo mohl namítnout, že ve skutečnosti by prohledával stejnou dobu, ale tady to prostě nesedí a dle mého to hru zbytečně zdržuje. Mnohdy ani nic nenajdete a o to více vás to pak zklame.

Obrázek Obrázek Obrázek

Podobně na tom je i používání podpůrných věcí. Pro aktivaci lékárniček nebo štítů musíte na chvíli podržet pravé tlačítko, navíc se u toho ani nemůžete pohybovat. Třešničkou na dortu jsou pak granáty, které jsem ani jednou nevyužil, protože než jsem je stačil vypustit, protivník byl už dávno na jiném místě.

Důležitou součástí hry jsou tzv. Intex terminály. Tyto mašinky v zeleně svíticích místnostech uvidíte vždycky moc rádi. Jednak si tam můžete uložit váš postup hrou, a druhak si zde nakupujete náboje, výzbroj či vylepšujete zbraně za nalezené kredity. Vaším nejčastějším důvodem k návštěvě ale bude doplňování zásobníků. Munice mizí rychle a je proto nezbytné neustále utrácet kredity právě za tohle. Mně osobně nikdy nezbyly peníze na upgrade zbraní a jak vidno, nebylo to ani nijak zapotřebí. Je ale škoda, že to autoři více nevyvážili. Nevím jak ostatní, ale já jsem byl rád, když jsem měl čím střílet, než abych si vylepšil kvér, který bych bez munice měl tak akorát na okrasu.

Když už jsem u těch zbraní... Čeká vás víceméně klasika. Pistolka s neomezeným počtem nábojů, samopal, plamenomet, laserová puška a jakési sonické dělo. Různorodost nepřátel není také bůhvíjak široká. Jsou tady nejmenší prcci, kteří se k vám snaží doplazit a zahryznout vás, pak několik vyšších mršek, jeden druh umí po vás střelit z dálky a to je vše. Prostě stačí držet levé tlačítko myši a už si s nimi nějak poradíte.

Obrázek Obrázek Obrázek

Sem tam se autoři snažili zahrát na strašidelnou notu. Radar jako vystřižený z Aliens vs. Predator vás informuje o blížících se broucích a na chodbách není zrovna moc rozsvíceno. Nepřátelé se navíc na vás nečekaně vyrojí buď ze zdí anebo z podlahy. Ze začátku vás to párkrát vyděsí, ale později už budete mít hru natolik prokouknutou, že poznáte, kdy by mohl přijít útok. A tím pádem se veškeré napětí vytratí.

Lokace vás ničím nepřekvapí. Převážně se budete toulat v chodbách a občas se dostanete do trochu většího prostranství, jako je například místnost s turbínami, nebo krátký časový úsek ve vesmíru, kde musíte rychle pobíhat od jedné kyslíkové zásoby k druhé á la Dead Space. Ale to jsou opravdu jen čestné výjimky, 90% hry budete mít pocit, že vše kolem vás se opakuje.

Grafické zpracování je ovšem odvedeno na jedničku a naplno splňuje účel. Nijak nezatíží hardware a nabízí naopak pěkné efekty. Pochválit nemůžou rozporuplnou kameru. S ní to byl někdy dobrý cirkus a občas jsem měl problémy ji ukočírovat. Později už ale v tom budete mít alespoň lehký grif a ve zběsilé akci se budete umět s ní otáčet dle potřeb.

Obrázek Obrázek Obrázek

Má-li někdo z vašeho okolí také Alien Breed: Impact, pak s ním můžete vyzkoušet kooperaci dvou hráčů. Ve více lidech to může být přeci jen větší zábava a soupeření v tom, kdo postřílí více brouků, může mít šmrnc. Při postupu hrou totiž děláte všechno sami. Žádný voják z přeživších se k vám nikdy nepřipojí (je tady pouze jeden doktor, který vám bude jednu dobu otevírat dveře), a tak si musíte se vším poradit, případně můžete využít střeleckých věží, jež ale lze namontovat jen na určitá místa, kterých je ale ve hře rozmístěno pomálu. Kdybych mohl nějaký kulomet vždy v případě nouze rychle postavit vedle sebe, bylo by to dle mého názoru užitečnější.

Zvětšit Alien Breed: Impact pro PC nakoupíte na Steamu za 11 eur a pár drobných, což je dle mého názoru tak akorát. Upřímně ale doufám, že v dalším dílu se autoři pochlapí a nepředhodí nám jen nastavovanou kaši. Střílet pořád dokola ty samé potvory a otevírat zaseknuté dveře bych znovu rozhodně nechtěl. Nehledě na to, že podobná hra Alien Swarm je dostupná zcela zdarma.

Stáhněte si: PC demo, Trailery