Alias - recenze
6/10

Alias - recenze

20. 7. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Alias je krásná mladá dáma, která má na blondýnku trochu zvláštní povolání. Pracuje pro CIA, ovládá bojová umění, kamarádí se s moderní špionážní technikou, ale cizí ji nejsou ani paklíče. Má něco, co Sam Fisher ne?

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 20.července 2004
Verze hry: anglická pro PC
Doba hraní: pár dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Alias je krásná mladá dáma, která má na blondýnku trochu zvláštní povolání. Pracuje pro CIA a je jednou z jejích nejlepších agentů. Ovládá bojová umění, kamarádí se s moderní špionážní technikou, ale cizí ji nejsou ani staré dobré paklíče. Má Alias něco, co Bond ne?

Odpověď na výše položenou otázku se nabízí sama. Porovnáte-li hrudní oblasti obou akčních hrdinů, je jasné, co Jamesovi nebo Samovi Fisherovi ze Splinter Cell chybí. Ale jinak lze říci, že až na pár anatomických maličkostí jsou si rovni. Oba jsou prvotřídními agenty, kteří už nesčetněkrát dokázali zachránit svět před zkázou. Dokonce i popularitou jsou si v určitých částech světa podobní. Ačkoliv u nás Alias v podstatě nikdo nezná, ve Velké Británii, kde jsem nějakou dobu pobýval, jde o velmi populární postavu z televizního seriálu. Trička, polštáře, ručník, tuny videokazet a DVD - to všechno nese její podobu. A je logické, že nakonec si Alias našla cestu i k nám hráčům ve stejnojmenné third-person akci.

Zase ty konzole
Poslední dobou dostávám k recenzím převážně předělávky z konzolí. Proto vás hned ze začátku chci ujistit, že tak jako v 99% případů, musíte počítat s krkolomným ovládáním. Na něj si jde sice zvyknout, ale o pohodlnosti nemůže být řeč. Navíc ve verzi, kterou jsem dostal k posouzení, nešlo ovládání změnit, ačkoliv se mě program snažil přesvědčit o opaku. Doufám, že pokud hra někdy vůbec vyjde v ČR, bude od technických chyb oproštěna. Z dalších problémů zmíním vypadávající filmečky, zasekávající se zvuky nebo úplné zhroucení. Ale mělo by snad jít jen o poporodní bolesti.

Odpolední telenovela
Český hráč se těžko ztotožní s hlavními postavami, protože k dokonalému prožitku mu chybí znalost seriálu. Proto ani není nutné příliš pitvat příběh, který dle slov autorů zapadá mezi epizodu devatenáct a dvacet druhé série. Provázanost s TV show je značná a zde se objevuje první vážnější problém. Zkrátka a dobře, kdo nesleduje Alias v bedně, těžko si užije hru a s velkou pravděpodobností úplně nepochopí zápletku. Ta se točí kolem snoubence hlavní hrdinky (Sydney Bristow), kterého unesou Ti zlí a pomocí prototypu strašlivého přístroje se z něj snaží vytřískat informace o akcích CIA. Sydney ho hledá a při tom naráží na spoustu starých známých, kteří ji postup ulehčují či naopak komplikují.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Při misích vám z bezpečné vzdálenosti a úkrytu (většinou dodávka úklidové služby) pomáhá počítačový nadšenec Dixon, podobný tomu z Tomb Raider filmu. S radou přispěchá váš nadřízený, kolegové a maminka... Všechny úkoly probíhají v jednotném duchu. Nejdříve ve slušivém oblečku infiltrujete nepřátelský objekt a prozkoumáte okolí. Pak se většinou převléknete do agentského a pomocí paklíčů se dostanete za zavřené dveře, modemem se nabouráte do počítačové sítě, vypnete kamerový okruh nebo střelné věže a dojdete si pro klíčový předmět nebo osobu.

Přítel šperhák...
Špiónského náčiní máte hodně a na každý úkol dostanete trochu jinou sadu. Princip je ale vždy stejný, protože pomocí rádia vám Dixon nebo někdo jiný poradí, kde co použít a teprve v momentě, kdy jsou si všichni jisti, že chápete, která věc k čemu slouží, vás přestanou vodit za ručičku. Bohužel to platí pro všechny části hry a ne jen pro prvních pár misí.

... kamarád smeták
Alias ale není jen o plížení a nabourávání počítačů. Podstatnou roli hrají i souboje. Když už není zbytí musíte někoho zbít. Boj je zjednodušen na dvě tlačítka, jejichž zběsilým mačkáním vyřídíte v podstatě jakoukoliv přesilu. Navíc se ztracené zdraví po krátké chvíli samo obnoví a tak mě za celou dobu dostali jen dvakrát a to v momentě, kdy jsem na sebe poštval tři a více maníků se samopaly. Hlídači, gorily, blázni i závěreční bosové na vás útočí v podstatě vším, co je po ruce. V kuchyni popadnou pánev, uklízeč roztočí smeták, v muzeu dojde na meče a v garáži na francouzské klíče. Sympatické je, že smrtící nástroje můžete sebrat a rovněž je vykopávat protivníkům z ruky. Stejné je to i se střelnými zbraněmi, které ale jinak, než od nepřátel nezískáte a navíc je nelze přebíjet.
Hádanky nejsou složité a nepřátelé, hlavně díky jednodušším myšlenkovým pochodům, nejsou otravnější než nevyžádaná pošta. Problém nemají jen s mozkem, ale pravděpodobně i se sluchem a zrakem, protože vás nevidí na pár metrů a slyší vás, jen když přejedete tyčí přes mříže.

Krátká podívaná
Uložit pozici můžete v Alias jen na určitých místech, ale nebojte se, je jich dostatek a žádné nekonečné opakování jednoho úseku nehrozí. Nejen díky tomu hra příjemně utíká, nikde se nezaseknete a kdybyste nemuseli mačkat klávesy, tak by se Alias dala považovat za trochu delší seriálovou epizodu. A o nic víc se autoři ani nesnažili. Alias není v ničem výjimečná, ale přesto mě to nutilo hrát stále dál. Bohužel jsem se dostal do bodu, který normálními prostředky nešel překonat a tím pro mě celá hra skončila. Navíc jsem pět ze šesti úrovní prošel za dva dny pohodového hraní (cca 5-6 hodin čistého času) a a to jsem spoustu času trávil záludnostmi ovládání.

další obrázky z této hry najdete v naší galerii

Technické zpracování je takové, jaké můžete od konverze z PS2 čekat. Stále stejný typ grafiky, textury v nízkém rozlišení a tak dále - však to znáte. Prostředí není kromě sebratelných zbraní ovlivnitelné a veškerý design úrovní je podřízen přímočarému postupu ve hře. A když se náhodou v tom „bludišti“ ztratíte, pomůže vám šipka v horní části obrazovky. Docela pěkně je zpracována termovize, která pomáhá při pohybu ve tmě nebo rozvířeném pouštním písku. Hudba pěkně doplňuje atmosféru, mění se podle momentální situace a je správně špiónská. Zato zvuky jsou sbírkou tradičních bum, bác, au, vrzz a vžum.

Jen pro fajnšmekry
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Až se programátorům z Acclaimu podaří vychytat všechny technické mušky v nějakém budoucím patchi (vznikne-li vůbec), bude Alias hratelnou špionážní akční hrou, která je sice chvílemi otravně stereotypní, ale ve své podstatě dobře namíchaným koktejlem mlátičky a skrývačky alá Hitman. Bohužel velkým záporem je doslova šibeniční krátkost, která Alias pasuje jen na třešničku na dortu pro ty, kteří jsou fanatickými obdivovateli televizního seriálu a přiznejme si, těch je v ČR prachsprostě málo.

Stáhněte si: Trailer...