Age of Pirates: Caribbean Tales - recenze
4/10
zdroj: tisková zpráva

Age of Pirates: Caribbean Tales - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

3. 12. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Poté, co se Jack Sparrow na konci Pirátů z Karibiku poděl neznámo kam, rázem se objevila dvojice sourozenců, která hodlá kráčet v jeho stopách a v nelineárním RPG plném námořních bitev pátrá po ohromném pokladu.

Autor: Warlock
Publikováno: 3.prosince 2006
Verze hry: finální/anglická
Doba testování: 2 týdny


Poté, co se Jack Sparrow na konci druhého dílu Pirátů z Karibiku poděl neznámo kam, rázem se objevila dvojice sourozenců, která hodlá kráčet v jeho stopách a v nelineárním RPG plném námořních bitev pátrá po ohromném pokladu. Potká je stejná nepřízeň osudu?
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Age of Pirates: Caribbean Tales je hra určená pro všechny obdivovatele nekonečného putování širým mořem, mohutných dělových salv, napínání lanoví, kurdějí a dalších radostí života na palubě ohromných korábů. Přestože do této skupiny lidí nepatřím, na druhý díl Pirátů z Karibiku jsem do kina rád zašel. Za vývojem této tématicky příbuzné hry stojí společnost Akella, která má na svědomí takové kousky jako třeba Pirates of the Caribbean nebo proslulé Sea Dogs.

 Těžké začátky námořního kapitána
Když jsem se pustil do neklidných vod Karibiku a po několika dnech plavby opět zakotvil, počítal jsem už dopředu s tím, že budu mít trochu problém poznat fregatu od galleony. Netušil jsem však, že se autoři úplně vykašlou na tutoriál a po krátkém intru se otevře celý svět. Na první pohled to vypadá dobře, pokud ovšem víte, jak to přesně v 17. století fungovalo. Každý neznalý zájemce o plavbu je tak nejdříve vhozen do pořádně hluboké vody a jedinou pomoc představují obyvatelé přístavů. Rozhovor s nimi má bohužel téměř nulovou hodnotu. Kdo by nevěděl, že kromě dobrého pití se dají v hospodě sehnat noví členové posádky nebo se zde dá získat od místních nějaká práce.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Ten daleko podstatnější zbytek informací si hráč musí zjistit sám. Pohyb v přístavu se dá ještě snadno pochopit, o něco horší je to pak už s plněním úkolů, které působí zmatečně a zpočátku není vůbec jasné, jak se přepravují určité komodity z místa A do místa B. Naštěstí se základní princip neliší od zažitého standardu. Později se však Zvětšit zdroj: tisková zpráva začnou mise nepříjemně opakovat a žádné zpestření nečekejte.

Ještě větší bádání si vyžádá ovládání lodi a čtyři šipky pro pohyb do různých směrů je skutečně pouze začátek. Za chvíli si možná osvojíte pravidla plavby po a proti směru větru, zjistíte rozdílné účinky jednotlivých typů střel a na co jsou vůbec všechny ty ukazatele na obrazovce. Než se pustíte do prvních bojů přímo na palubě, je dobré vědět, že nejdřív musí obě lodě zastavit co nejblíže u sebe a na nějaké opravdové hákovaní se tu nehraje.

Vskutku náhodou jsem přisel i na to, jakým způsobem se útočí na pevnosti na pobřeží. Ze zvídavosti jsem se přepnul do režimu pohybu na lodi a zaměřovačem prozkoumával nejbližší okolí. Omylem jsem vystřelil na pevnost, která odpověděla několikanásobně větší salvou a měl jsem co dělat, abych vůbec vyváznul se suchou kůží.

Přestože uznávám, že všechno výše napsané je pouze otázkou zvyku, pro hráče, které nemají s podobnými tituly žádnou zkušenost, se jedná o téměř nepřekonatelnou překážku a Age of Pirates dokáže zkazit odpoledne. Jakkoli jsou povinné tutoriály například u FPS pro někoho otravné, zde by celou situaci výrazně napravila i pouhá přítomnost in-game nápovědy. Proto bych méně zkušenějším hráčům doporučil vyzkoušet Sid Meier Pirates, kde si osvojí základní herní pravidla a později se díky tomu nebudou cítit v daleko komplexnějším světě Age of Pirates tolik ztracení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Bojový systém
Cestování po širém moři skýtá samozřejmě spoustu nebezpečí i za předpokladu, že nemáte znepřátelené žádné námořní velmoci té doby a k žádné jste se ještě nestihli přidat. Oceán křižují pirátské lodě, které vás bez váhání napadnou a pro vás to znamená jednu nepříjemnou zastávku navíc. Souboje jsou však velice zdlouhavé a zničit nepřátelský koráb trvá několik minut i na nejjednodušší obtížnost. Je jasné, že ani v 17. století nebyl takový souboj otázkou krátké pauzy na kávu, bohužel se tento fakt se pouze zalíbí milovníkům žánru než běžným smrtelníkům, pro které to znamená výrazné snížení hratelnosti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvláštně mi připadal zpracován bojový systém přímo v kůži hlavního hrdiny, kterého si vyberete na začátku dobrodružství z dvojice sourozenců. Jednotlivé druhy útoků či pohyb totiž ubírá staminu (výdrž), které chvíli trvá, než se opět doplní. Z toho plynou trošku komické situace, kdy posádka zadýchaně stojí naproti nepříteli a všichni společně čekají na doplnění sil. K tomu připočítejte ještě chybu, kdy jeden z útoků nezpůsobí žádné zranění a vy pouze naprázdno promáchnete skrz postavu. I tak se dá soubojový systém označovat za vcelku snesitelný a souboje nejsou tolik frustrující jako v ostatních hrách s podobným zaměřením. A to se týká i finálních duelů s kapitánem lodi, kterou jste se rozhodli na moři přepadnout.

Krátký příběh a propracované RPG prvky
Příběhová část jednak nepobrala příliš originality a ještě ke všemu by se svojí délkou mohla úspěšně soutěžit tak maximálně se životopisem jepice. Vše se točí okolo ohromného pokladu, dvou sourozenců a mapy, které byla rozdělena jejich otcem na dvě části a každý z nich získal polovinu. Vašim hlavním posláním je samozřejmě najít toho druhého a pořádně si při té příležitosti namastit kapsu. Daleko více času strávíte obchodováním, dobýváním kolonií, lovem pirátů nebo se pirátem můžete i stát.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Age of Pirates nelze odepřít neuvěřitelnou propracovanost ať už se jedná o rozlehlost herního světa, možnosti nastavení obtížnosti a třeba správu lodě obsahující kompletní přehled posádky, velících důstojníků, stavu morálky nebo množství zásob. Hlavní hrdina se s přibývajícími zkušenostmi učí nové dovednosti nebo získává body do statistik, které zpřesňují střelbu, navigaci na moři a spoustu dalších. V loděnici si můžete zpevnit trup vašeho korábu, vyměnit plachty, nakoupit účinnější děla nebo rovnou koupit další přírůstek do vaší budoucí flotily.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ (2x 13 MB, XVID)
V prvním dvouminutovém videu se podíváte do jednoho z přístavních měst. Pro začátek navštívíte hospodu, ve které zjistíte, jak vypadá najímaní jednotlivých členů posádky. Další zastávkou je loděnice a s ní související opravy, vylepšování a nákup nových lodí. Za povšimnutí stojí i menu urychlující pohyb po přístavu. V závěrečné části videa uvidíte souboj s nepříliš inteligentními vojáky a chybu s promáchnutím při použití jednoho konkrétního útoku.

Druhá ukázka se odehrává již na širém moři. Tomu ještě předcházelo extrémně zdlouhavé vyplutí z přístavu, které bylo později přímo ve hře urychleno (ikona přesýpacích hodin v pravé části obrazovky). Naštěstí i zde existuje menu nejpoužívanějších povelů a dostat se na hlavní mapu není žádný problém. Celé ukázka končí noční námořní bitvou, která musela být opět kvůli udržení rozumné délky videa zrychlena, čemuž pomohlo především neuvážené natočení lodi přímo proti pirátské kanonádě.

Průměrnější zpracování
Přestože grafický engine už má svá nejlepší léta za sebou, celkový vzhled příliš neurazí. Mluvím třeba o dobře vymodelovaném moři, palubách lodí při soubojích nebo přístavech, které ale trpí syndromem neviditelných zdí. Trochu prkenně působí animace a celá hra by zasloužila ještě trochu technicky vyladit. Za celou dobu hraní asi třikrát náhodně spadla a to do tohoto výčtu nepočítám nemožnost minimalizace, kdy se hra zkrátka neobnoví, na což sice autoři upozorňují, ale žádná omluva to není.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Pozitivní jsou naopak hardwarové požadavky a Age of Pirates si zahrajete už na Pentium IV 1.8 GHz, 256 MB RAM a GeForce 3. Na testovací sestavě Sempron 2600+, 1GB RAM, Radeon 9800 šlo všechno plynule se zapnutými detaily na maximu při rozlišení 1024x768. Pochvalu si zaslouží zvuky a především podmanivá hudba, které zpříjemňuje putování oceánem. Multiplayer nabízí hru přes LAN a Internet až pro šestnáct hráčů v módech konvoj, obléhání pevnosti, deathmatch a týmový deathmatch.

Konečně zpátky v přístavu
Age of Pirates jsou hodně rozporuplnou hrou. Na jednu stranu nabízí komplexní svět v ještě stále neokoukaném prostředí pirátských soubojů, kde konkurenční prostředí v podstatě neexistuje. Celou snahu autorů vzápětí degradují nedomyšlenosti v základním konceptu jako je třeba systém staminy nebo chyby technického rázu. A to ještě mluvím aspektech, které znepříjemňují hru protřelým mořským vlkům.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nováčci v oboru mají díky absenci tutoriálu dosti ztížený vstup na palubu a ani později se tento stav nezmění. Mohou za to hlavně opakující se úkoly, zdlouhavé souboje a velmi krátká dějová linie. Grafické zpracování rovněž dech nevyrazí a v celkovém součtu doporučuji hráčům, kterým mořský vánek ve vlasech příliš neříká, aby raději vůbec nezvedali kotvy. Nanejvýš si nejdříve vyzkoušeli daleko zábavnější Sid Meier's Pirates. Ti ostatní možná v Age of Pirates možná najdou zalíbení, protože podobných titulů příliš není a výše uvedené nedostatky se dají se zatnutými zuby přetrpět.

Stáhněte si: Trailer...

Související články: Novinky, Pirates of the Caribbean recenze, Sea Dogs recenze, Vše o Age of Pirates: Captain Blood

 
Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole






 
 
Warlock
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Učebnicový příklad hry, která sice v sobě má zajímavé myšlenky, spoustu volnosti a s tím spojený velký potenciál, jenže díky spoustě chyb a nepřístupnosti pro začínající hráče bohužel zůstal nevyužit.

Nejnovější články