Advanced Warfighter 2 - PC CZ recenze
7/10

Advanced Warfighter 2 - PC CZ recenze

28. 12. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jak si stojí PC verze posledního Ghost Reconu v porovnání s konzolovým originálem? A má vůbec smysl tak rozdílné hry porovnávat? Každopádně jsme se o to pokusili s pozdější českou verzí. + UKÁZKY DABINGU

Autor: Martin Havlíček
Publikováno: 28.prosince 2007
Verze: PC 1.04/česká+konzolové
Doba recenzování: 1 měsíc

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nalijme si čistého vína! Publikovat recenzi Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 v prosinci je přinejmenším divné. Mnozí by jistě argumentovali zbytečnost článku poukazem na mega-recenzi a video-recenzi xboxové verze, a stejně tak by se mohli ohánět letním datem vydání PC hry, od kterého už, pravda, nějaký ten čas uplynul. Jenže tato recenze nemá být nějakým článkem do počtu, ani nápravou restu. Existují přinejmenším tři důvody, proč má smysl psát další review GRAW 2: jednak je to dobrá hra, jednak u nás teprve nedávno vyšla plně kompletně lokalizovaná edice od Playmana a co je nejdůležitější – PC verze se od těch konzolových výrazně odlišuje, že by se možná radši měla jmenovat trochu jinak. Aby tedy byla recenze ještě hodnotnější, pojali jsme jí právě jako srovnání s konzolovými hrami + natočili tři videa pro ukázku českého dabingu.

Jeden název, tři různé hry
UbiSoft se odhodlal ke kroku, který není v dnešní době zrovna obvyklý, ale bezesporu to je rozhodnutí chvályhodné. Místo toho, aby jednu hru vydal na několika platformách, vytvořil tři odlišné kousky, které jsou přizpůsobeny možnostem a potřebám toho či onoho systému. Tu nejdůležitější a také nejprodávanější xboxovou verzi asi dobře znáte, a na tomto místě pouze dodáme, že PlayStation 3 edice je s ní téměř totožná.

Pozdější (letní) vydání vykompenzovali vývojáři majitelům PS3 exkluzivním obsahem (14 nových multiplayerových map a dva nové co-op módy) a integrací pohybových možností ovladače SIXAXIS do hry. Nakláněním gamepadu můžete (teoreticky) zaměřovat, a ovládat pohyb postav a strojů. Bohužel, v praxi funguje leda tak to zaměřování (ačkoliv pomocí analogové páčky je to pohodlnější), kdežto provádění pohybových úkonů je vzhledem k nízké citlivosti senzorů pouze idylkou. Postava na pohyb ovladače někdy vůbec nezareaguje a jindy třeba provede úplně jiný úkon (po naklonění ovladače doprava se otočí doleva atd.).

Český dabing
Rozdíly mezi konzolovými a PC verzí jsou pak ještě mnohem markantnější. Dokonce natolik, že je jednodušší vyjmenovat, co mají společného, než popisovat jednotlivé odlišnosti. Tak tedy, PC verze přebírá příběh a to i s animacemi, které jej vypráví. Všechny tyto klipy byly nadabovány do češtiny. Výkon je to profesionální, ale kvality a věrohodnosti originálu dle mého názoru ani zdaleka nedosahuje. Úpěnlivé snažení dabérů o napodobení chrapláku ostřílených amerických důstojníků působí nejen nepřirozeně, ale občas i směšně. Zkrátka kdyby dotyčný stál vedle mě, tak jej ponouknu, ať si odkašle.

Problém je i se synchronizací hlasu a videa. Ve většině videoklipů se to podařilo na výbornou, občas je ale velmi výrazně patrné úsilí o zrychlení monologu tak, aby skončil za rovno s klipem a v několika případech to lokalizační tým úplně vzdal, a tak se hlas s videem rozchází – panáček na videu přestane hýbat ústy, ale hlas běží dál. Vesměs však hodnotím lokalizaci jako kvalitní. Chyby v textech musíte hledat skoro lupou a na dabing si zvyknete (ostatně, některé postavy jsou namluveny velmi dobře). Fajnšmekři stejně sáhnou po originále a lidé, kteří mají s angličtinou problémy vezmou CZ verzí zavděk.

GRAW 2 PC CZ Tiscali video 1

Opět se pustíte do boje proti mexickým rebelům, kteří kují pikle nebezpečně blízko amerických hranic. O politických aspektech konfliktu a o pozadí vašeho aktuálního poslání jste informování před započetím mise. Vedle animace jsou k dispozici také zevrubné textové informace a taktické rady. Na tom samém místě také dáváte dohromady tým a výbavu. Možnosti jsou obrovské; vybíráte nejenom jednotlivé zbraně, ale také do jisté míry výbavu zbraní. Limitováni jste pouze nosností a konstrukcí jednotlivých kousků arzenálu (na všechny zbraně nelze připevnit přídavný granátomet atp.). Už tyto prvky větší, že taktické plánování bude hrát důležitou roli.

Pohled kamery
Největší vizuální rozdíl mezi PC a konzolovými verzemi spočívá v pozici, ze které hru nahlížíte. Vývojáři se rozhodli namísto typicky konzolového pohledu „přes rameno“ využít klasickou first-person perspektivu, podobně jako tomu bylo v GRAW 1. Tím pádem samozřejmě odpadla funkce automatického krytí za překážkami a specifické přestřelky, během nichž máte v krytí dokonalý přehled o situaci na poli.

Tento prvek v PC hře nahrazuje taktická mapa, jejímž prostřednictvím můžete dávat přesné povely vašim parťákům a to v reálném čase. Aby se z taktické střílečky nestala realtime strategie, tak vývojáři znemožnili zobrazení kompletní mapy území. Povely samozřejmě můžete zadávat i ve first-person módu pomocí kolečka na myši a to i z pohledu vašich spolubojovníků díky kamerám na jejich přilbách. Vedle klasického „jdi tam“ a „následuj mě“, nechybí ani povel „zaútoč“ a „kryj“.

GRAW 2 PC CZ Tiscali video 2

Umělá demence
Všechno tedy nasvědčuje tomu, že jde o týmovou střílečku. Ano, takový úmysl švédští vývojáři z GRIN asi měli, jenže realizace se jim moc nepovedla. Členové vaší jednotky se totiž chovají jako naprostí idioti. Největší problém nese název „pathfinding“. Nejenže vojáci občas volí tu nejhorší cestu k cíli, oni k němu dokonce někdy ani nedojdou. Nejednou se vám stane, že se soudruh odštěpí od zbytku jednotky, a k určenému bodu se vydá jinudy, třeba přes nekryté území. Dotyčný nemachruje, dotyčný je blbec a na to většinou doplatí smrtí.

Na rozdíl od konzolových verzí nemůžete na PC raněného vyléčit. A jakoby to k vysloužení titulu „hardcore hra“ nestačilo, checkpointy jsou rozmístěny na poměrně vzdálených pozicích a funkce quicksave je občas omezena. Zasekávání o překážky je rovněž velmi časté.

Poslední taktické ambice pak zabije chování vojáků tváří v tvář nebezpečí. Namísto toho, aby se kryli, do sebe klidně nechají střílet. V porovnaní se systémem AI v konzolovém GRAW 2, kde se vojáci nejenže dokonale kryjí, ale dokonce se i dokáží sami stáhnout, působí chování postav obzvláště hrozně. U nepřátel je situace víceméně obdobná; někdy sice překvapí – třeba když zareagují na střelbu tak, že rychle zalehnou a skryjí se –, ale v klíčových momentech selhávají. Mnohdy nezaregistrují ani to, když zastřelíte někoho v jejich bezprostřední blízkosti a často si nevšimnou ani vás samotných. Jakmile se tak ale stane, je po vás.

GRAW 2 je velmi obtížná hra. Nepřátelé mají dobrou mušku a avatar vydrží sotva pár zásahů. Díky tomu a výše umíněnému (checkpointy, nelze léčit atp.) vám hra vydrží dobrých patnáct hodin. Bude to ale čas vyplněný šnečím plížením podél stěn a opakovaným procházením stejných pasáží. Platí to zejména pro některé mise.

Multiplayer
Vývojářům nemůžeme upřít snahu vytvořit rozmanitou náplň hry: v deseti levelech budete pokládat výbušniny, likvidovat tank, ale také třeba zachraňovat zajatce. Občas vás překvapí i nějaký ten zvrat... Těmito levely jsou pak inspirované některé multiplayerové mapy. V porovnání s PS3 hrou, která je v tomto směru vybavena nejlépe (40 map, 13 herních módů), je nabídka počítačové verze slabá. Přesto však nelze říct, že by tuto stránku hry vývojáři zanedbali. Každá z deseti map je navržena s pečlivostí a všechny z nabízených módů jsou hratelné.

Kromě deathmatche a jeho týmové varianty zde najdete také Hamburger Hill (tým musí udržet dané území co nejdéle), Spolupráci a mód Průzkum vs. útok, kde se týmy střídají v roli útočníků a obránců tří objektů na mapě. Co se týče kooperace, můžete si buď s přáteli projít kompletní kampaň anebo můžete okusit některý ze scénářů, vystavěných pro potěchu větší skupiny lidí. V těchto misích plníte většinou hned celou řadu úkolů, takže se vyplatí rozdělit na několik menších týmů. Serverů je jen pár desítek a většina z nich zeje prázdnotou, ale ještě se mi nestalo, že bych si požadovaný mód kvůli nedostatku spoluhráčů nezahrál.

GRAW 2 PC CZ Tiscali video 3

Okrové Mexiko
Co se koloritu týče, tak jasně vítězí multiplayerové levely nad singleplayerovými. Prostředí, ve kterém se příběh odehrává, je nesmírně fádní. Je to zvláštní, neboť v případě konzolového originálu jsem takový pocit rozhodně neměl. Zřejmě je to tím, že vývojáři konzolové verze umějí Mexiko lépe prodat – sice za cenu mnohdy kýčovitých efektů a okamžiků. V počítačovém GRAW 2 působí prostředí, ať už se pohybujete v divočině, po nepřátelské základně nebo ulicemi chudobných slumů, jednolitě a nudně. Možná to byl ale záměr, možná vývojáři chtěli, aby hra působila naturalisticky.

Technické zpracování také nenadchne, ale ani neurazí. Textury jsou poměrně kvalitní, modely postav detailní, ale na dnešní špičku hra nedosahuje. Nadstandardní je fyzikální model. Nemusíte vlastnit PhysX kartu (info), abyste si vychutnali věrohodné reakce prostředí na exploze či střelbu. Dřevěné ploty jsou průstřelné, pytle s pískem a podobné maličkosti létají následkem exploze granátu vzduchem... Pochvala se vtahuje i na ragdoll fyziku. Pompézní matrixovské výstupy, které byly posledně k vidění například v Timeshiftu, si vývojáři odpustili a nechali raději těla potenciálních nebožtíků reagovat tak, jak by (asi) v reálu reagovat měla.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Při té vší skromnosti je ale hra až podivně náročná. V minimálních hardwarových požadavcích se píše cosi o 2 GHz procesoru, 1 GB paměti a 128 MB grafické kartě, ale skutek utek. Na sestavě s procesorem Athlon XP 2500+, s grafickou kartou GeForce 7600 GT, s 2 GB paměti a s operačním systémem Windows XP se hladina FPS pohybovala většinou pod číslem 15 a to i při nastavení detailů na nejnižší hodnotu. Ve hře navíc nic nedělo a prostranství v levelu bylo poměrně omezené. Těžko říct, jestli jde o nějakou anomálii, ale na stejné postavě mi i hra Crysis běhala lépe. Na druhém PC s procesorem Core 2 Quad 2,4 GHz, 4 GB DDR2 paměti, grafickou kartou GeForce 8800 GTS a operačním systémem Windows Vista již běžela hra samozřejmě v nejlepším pořádku, tedy na cca. 60 FPS v rozlišení 1440x900 a nastavení Zvětšit zdroj: tisková zpráva všech parametrů na nejvyšší úroveň.

Prvky, které jsou pro dobrou hratelnost zásadní, nebyly v PC verzi dotaženy úplně do konce a zážitky z (jinak solidní) hry tak bývají rozpačité, někdy až frustrující. A když už jsme u těch negativ, tak nesmíme opomenout ani skutečnost, že se hra od prvního dílu (tedy od GRAW 1) neliší tolik, jak by se pro plnohodnotné pokračování slušelo, a že je docela dost náročná na hardware.

JAK JE NA TOM KAPESNÍ GRAW 2?
Nejhorší hrou s nápisem Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 na obalu je bezesporu PSP verze. Její autoři evidentně neměli žádnou snahu vytvořit z ní taktickou akci, protože se vykašlali jak na prvek týmové spolupráce, tak i na systém krytí. Jedná se zkrátka o obyčejnou střílečku, která není ničím zajímavá. Naozdíl od ostatních her tohoto jména není situována do Mexika, ale do jihoamerické džungle, kde operují teroristé spřátelení s mexickými rebely. Hloupější nápad autoři dostat nemohli... Proč chtějí umístit dobrodružství do džungle, když jí neumějí zpracovat? Po celou dobu se tak pohybujete v koridorech, jež jsou ohraničeny neprostupnou zelenou masou (=džungle), a že je to pouť vskutku nudná! Trápení ale naštěstí po zhruba pěti hodinách skončí...

Stáhněte si: Dema, Videa, Trailery...

Související články: Mega-recenze a video-recenze xboxové verze, Novinky...

Martin Havlíček
autorovi je 21 let, pracuje jako redaktor časopisu PlayUp a portálu Hratelně.cz, jeho práce je pro něj zároveň i koníčkem – ostatně na nic jiného už ani nemá čas

Martin Havlíček

Na případu Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 jasně vystupuje kontrast konzolovost/harcore hra. X360 a PS3 verze kladou důraz na akci, jsou přístupnější jednoduší a líbivější, zato PC hra navazuje na tradici, kterou nastolily první díly série Rainbow Six - vyžaduje plánování, opatrný postup a neodpouští chyby. Jenže koncepce, která staví na taktice a týmové spolupráci nemůže naplno fungovat, když jsou členové jednotky tupci. Řada zajímavých prvků v PC verzi, jako například taktická kamera v reálném čase, pak poněkud pozbývají účinku. Alespoň částečnou kompenzací pak jsou skromný, ale nápaditý multiplayer, i česká lokalizace.