3 on 3 NHL Arcade - recenze

18. 4. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Začala vyřazovací část zámořské NHL a pro zmírnění napětí tu je arkádový mini-hokej od EA. Prakticky bez pravidel, jen se třemi hráči v poli a s bláznivým pojetím.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 18.dubna 2009
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: PS3/review/anglická
Doba recenzování: pár dnů

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nedávná, poněkud překvapivá zpráva, o ukončení vývoje old-gen verzí NHL, byla vlastně jen logickým vyústěním situace. Technicky zastaralý a stále recyklovaný hokej od EA Sports, už zkrátka na PS2 ani PC příliš zisku negeneroval. Veškerá pozornost i kapacity proto jsou (teď již tedy oficiálně) soustředěny jen a pouze na platformy Xbox360 a PS3. Jejich majitele si EA hýčkají, ať už pravidelným updatem soupisek, případně opravným patchem, odstraňujícím drobné nedostatky. A naposledy také stahovatelnou hříčkou, na PlayStation Network a Xbox Live Arcade, kterou lze zakoupit za 10 eur.

3 na 3 v arkádové NHL
Pod značkou EA Sports Freestyle se na PSN Store a XBLA objevila jakási minihra, jíž mají na svědomí přímo sami tvůrci plnohodnotné podzimní NHL 09. Její název přitom prozrazuje takřka vše, včetně pointy – připravte se na arkádově laděný hokej, se šesti hráči na kluzišti. Ve skutečnosti tu jsou ještě dva brankáři, jejich počínání má však plně v moci umělá inteligence, takže titul 3 on 3 NHL Arcade příliš neshazují. Gólmani se nicméně zapojují do hry více, než je tomu při skutečném zápase zvykem, alebrž zdejší akčnější styl a uvolněná pravidla jim jen nahrávají.

O minihře lze mluvit nejen díky objemu dat a způsobu distribuce, ale též díky velikosti hřiště. Místní ledová plocha ani zdaleka nedosahuje parametrů kluzišť v NHL, když je mnohem menší a také specificky upravená. Neexistuje tu nic jako útočné a obranné pásmo, kruhy pro vhazování nebo snad červená čára. Na začátku zápasu jen spadne do středu kotouč shůry… a děj se vůle boží. Po takové informaci už vás ani nepřekvapí takřka naprostá absence pravidel, včetně chybějících rozhodčích. Zkrátka a dobře, co není zakázáno je povoleno, hrajeme na góly… a jak jich kdo dosáhne, se neřeší.

Nonstop hokejová akce
Zběsilému arkádovému pojetí je podřízena také plynulost hry. Jakmile puk dopadne na plochu při pomyslné úvodní buly, už si neoddychnete, jelikož nedochází k žádným přerušením, střídání, vyloučením ani oslavám branek. Nejsou tu ofsajdy ani zakázaná uvolnění, brankář nemá šanci po závaru puk podržet a pokud už někdo opustí dobrovolně či s protesty prostor hřiště, okamžitě se zase vrací zpět. Kotouč vyhozený přes plexisklo se tak s teatrálním zvukovým efektem v mžiku odráží z hlediště zpátky na led, stejně jako protihráč, razantně odhozený za mantinel.

Patrně už vás napadlo, jak jsou asi vyřešeny góly, bez rozhodčích a bez vhazování? Inu jakmile se kotouč zatřepetá v síti, neviditelná síla ho po pár vteřinách z branky rychle vytáhne a mocná imaginární ruka sudího vrátí zpět do hry. Čistě teoreticky je puk vhozen za bránu, kde už na něj čeká připravený obránce, v praxi se ho ale mnohdy zmocní útočící hráč, jelikož tahle hra je vážně dynamická a kdo chvíli stál… vždyť to znáte. Načasování, pohyb a ostré lokty jsou zde opravdu klíčové, díky hře bez pravidel totiž není nouze o drsné bodyčeky a hru tělem obecně, jakož i zákroky (nejen) holí a vesměs za hranicí standartních pravidel.

Power-upy aneb ještě arkádovější
Všichni to asi znáte z klasické NHL, ať už díky hře s kamarády nebo v bezejmenném klání po internetu. Někdo hraje technicky, kombinuje… a jiný to jen řeže, přičemž počty hitů v tabulce po utkání několikanásobně převyšují počet střel na branku. 3 on 3 NHL Arcade jednoznačně nahrává druhému typu hráčů, což je vcelku pochopitelné, bez trestných lavic a pánů v pruhovaném. Hra přesto rozeznává několik typů hokejistů a nelze vyloučit, že silný hromotluk bude pokořen šikovným, rychlým bruslařem. Jednoduše že mnohdy ani ke kontaktu nedojde, jelikož jízda plná efektních kliček a kudrlinek nedá ostře hrajícímu soupeři šanci.

Doposud byla ovšem stále řeč o relativně normálním utkání tři na tři, jenže ke slovu se mohou ještě přihlásit také power-upy. No ano, komu přijde zrychlená arkádová mini NHL stále příliš obyčejná a všední, zaškrtne si před utkáním položku „hra s bonusy“. Na led pak náhodně padají všelijaká vylepšení (obecně vzato, čím tvrdší hra, tím je tento jev častější) což posouvá zážitek z bláznivého na ještě bláznivější, až šílený. Power-upů je k dispozici dohromady osm a veskrze jen podtrhují zdejší nevážně pojatý sport, vzdáleně snad připomínající lední hokej. Nedivte se tedy, když váš hráč zavrávorá a uklouzne po slupce od banánu či snad na několik dlouhých vteřin doslova přimrzne k ledu.

Avšak máme i praktické bonusy. Třeba super přesnou a super rychlou střelu, případně gól který platí za dva. Rozhodně šikovný je též obří hráč (zvětšen málem třikrát) potažmo brankař, takhle vylepšení borci věru nemají problém zjednat si pořádek, respektive vyplnit prostor svatyně. Naproti tomu miniaturní gólman, jak zasažený paprskem od Duke Nukema, znamená problém – v tu chvíli totiž není o moc větší než puk, vystřelený proti němu. Občas sice dokáže překvapit, když s výskokem a téměř fotbalovou robinzonádou letící kotouč vyrazí, většinou ale jen s lakonickým „oh no“ komentuje fakt, že tohle se v jeho mini rozpoložení vážně chytit nedalo.

Modří proti červeným?
Co nejspíš překvapí a někoho dost možná i rozladí, je zastoupení týmů a soupisky hráčů vůbec. Přestože hra vyrukuje na úvod s obligátní licencí NHL a hráčské asociace NHLPA, ve finále se žádné z mužstev zámořské ligy neukáže. K dispozici jsou pouze rádoby improvizované výběry hvězd, stylizované do týmu modrých a červených. Tím ovšem lehké zklamání bohužel nekončí, jak záhy zjistíte. Do hry se totiž procpalo pouhých šestatřicet hráčů, plus čtveřice gólmanů. Co je platné, že trojici v poli a brankáře je možno zvolit si libovolně, když je nabídka tak chudá a řekněme i podivně vygenerovaná?

V plánu patrně bylo vybrat jednoho zástupce z každého klubu, nicméně při pohledu na některá jména jen marně přemýšlím, čím si ten který hokejista zasloužil svůj „hvězdný“ status a účast. Jak už bylo řečeno, hra rozeznává vícero typů hráčů – ideální je mít vzadu někoho ostřejšího (strong) a v útoku pak dvojici rychlíků či šikulů (fast a all around). Kam se řadí takový Pronger, Ovečkin nebo Crosby, asi netřeba vysvětlovat. Vzhledem k arkádovému stylu hraní se však větší rozdíly stírají, konečně nenajdete zde ani rozepsané atributy a soupiska se tvoří spíše podle jména, než detailním rozborem parametrů.

Jako zajímavost ještě zmíním, že v hledáčku tvůrců se neocitl ani jeden český hokejista(!) naproti tomu Slovensko zastupují hned dva – Chára a Gáborík. Ponechme to raději bez komentáře a rýpněme si do tradiční bolístky EA Sports her, tedy návratu k normálu. Že hra s každým spuštěním nahodí vždy předvolené a doporučené sestavy obou mančaftů, bych ještě pochopil. Přestože nějaká ta funkce uložení, spojená klidně s profilem, by dozajista nebyla od věci. Že se ale vyvolená čtveřice hokejistů rozprchne hned po zápase a pro další (nebo pro online klání) je nutno opětovně soupisku skládat, je opravdu na pováženou.

Obsahově chudší
Jak vidno, 3 on 3 NHL Arcade bere výraz minihra doslova, snad v každém ohledu. Z herních módů je možno absolvovat jen rychlý zápas (Play Now) a hru po internetu, chybí kupodivu i obvyklé vymoženosti jako funkce replay nebo širší výběr kamer. Znovu nezbývá než ptát se proč, vždyť při vývoji se vycházelo z NHL 09 a tyhle záležitosti byly zbytečně osekány a vypuštěny. Dobře, ze dvou kamer v ose hřiště se dá zvolit ta pro vás přijatelnější, rychlé opakovačky branek (už jen kvůli kličkám, kterých je tu přehršel) by se ale rozhodně neztratily, stejně jako možnost zahrát si mini turnaj, neřku-li malé play-off.

Také ze stylizace se dalo vytěžit víc, vzpomeňme na loňskou FIFA Street 3 a karikované fotbalisty. NHL předkládá v uvozovkách pouze velké hlavy hráčů, což tady při vší úctě bylo už dobře před deseti lety, díky cheatům. Nebýt disproporčních hokejistů, zbudou už jen animované mantinely a obří reproduktory za brankou. Zdánlivá snaha „dohnat to“ je patrná na ozvučení, kde už volby v menu provázejí hokejové efekty, imitované člověkem. V zápase pak hromový hlas shůry ohlašuje sebrané power-upy (komentář utkání a střelci branek jsou ignorováni) a spoustu situací navrch doprovází neadekvátní zvuk. Nastřelenou tyčku podtrhne třeba kravské zabučení, groteskně zdůrazněn je i bodyček nebo kluzká banánová slupka. Možnost volby a standartní zvuky v záloze by ale opět nebyly od věci.

Zábava pro každého
Jestli něčím 3 on 3 NHL Arcade jasně boduje, je to bez debaty hratelnost. Díky svižnému arkádovému pojetí, je spolu s přístupným herním projevem k dispozici doslova každému. Ovládání rychle přejde do krve (tím spíše, pokud máte poslední hokeje od EA v malíku) a vzhledem k neutuchající akci, kdy se na brankaře řítíte co chvíli, je o zábavu už předem postaráno. Skill stick, jakož též účast hvězdných útočníků, zaručuje prakticky samá efektní zakončení – blafáky, kličky a otočky tu jedou jak na běžícím páse. Přesto se znovu myslelo také na začátečníky a kdo se na analog páčky necítí, vystačí si opět jen s digitálním ovládáním.
Stejně jako měla NHL 09 variantu „hrajte jako před lety v NHL 94“, nabízí se i zde zjednodušené ovládací schéma, vycházející pouze ze základních tlačítek. Přihrávka, střela, otočka a ještě speciální čudlík na triky – což pro změnu evokuje legendární NHL 98. Na digitálu je sice logicky nutno oželet ruční blafáky a vykoupání gólmana, vyváží to ale rychlé kombinace a střely z první. Za vyzkoušení každopádně stojí oba styly, oba mají něco do sebe a matadorům možná jednodušší varianta připomene dávné začátky se sérií NHL.

trailer

Stáhněte si: Trailery

Související články: Novinka, NHL 09 PC recenze, NHL 09 konzolová recenze, EA končí s PC verzí NHL

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje

Marek Beniač

Arkádový mini hokej od EA určitě slušně zabaví, zvlášť sejde-li se více hráčů, případně hraje-li se po internetu. Hesla jako nevyužitý potenciál či promarněná šance přesto neustále krouží okolo, spolu s několika otazníky. Té zábavy a obsahu zkrátka mohlo být ještě víc. A leckoho jistě také napadne, zdali podobná minihra neměla být už součástí velké NHL 09.