World of Tanks přeřadila na osmičku - jak jí to šlape?
zdroj: tisková zpráva

World of Tanks přeřadila na osmičku - jak jí to šlape?

22. 11. 2012 20:14 | Dojmy z hraní | autor: Tomáš Jung |

Tank je ve skutečném světě stroj smrti a budí respekt. Ve hrách ho však potkáváme tak často, že ho bereme jako samozřejmou kulisu války a jednu z nezbytných součástí bojiště. Právě pro jeho samozřejmost je až neuvěřitelné, jakého úspěchu dosáhla hra World of Tanks, postavená na jednom válečném stroji. Před výskytem World of Tanks jen málokomu něco říkal název tanku SU-122, PzKpfw III, M24 Chaffee....takovým přehledem se pyšnilo jen několika málo historicky studovaných hráčů a tvrdých wargamerů. Dnes už jsou jejich názvy v herním světě všeobecně známé.

Úspěch World of Tanks je v jistém pohledu překvapující, ale Wargaming.net ho nemají zadarmo. Kromě své promyšlené reklamní kampaně se o své pancíře také starají, vylepšují je a opravují s pomocí mnoha patchů. Nedávno vydaná záplata s číslem 8 byla velmi zásadní - posunula hru skokově vpřed, takže někomu voněla a jinému zapáchala jako ponožky starého tuláka.

Grafika na osmičku

Osmička zaútočila nejvíce na naše oči. Grafická stránka WoT nebyla úplně špatná, jen ji chyběl lesk a perleť moderních her. Ač si mnoho hráčů začalo po instalaci posledního updatu stěžovat na hardwarovou náročnost, považuji poslední grafické vylepšení za povedené.

Při testu jsem nezaznamenal extra velké kolísání frameratu a přiznám se, že mě kvalita osvětlení, post prosessingu a dalších efektů nadchla. Dodala bitvám pancířů jiný nádech. Takhle má vypadat soudobá hra! Nesmí se krčit pod nemotorně zobrazenými světly, stíny a atrapou krajiny.

Aby vám v bitvě i na běžných počítačích vše plynule šlapalo, stačí lehce snížit vyhlazování hran, rozhodně vypněte i zvláštní efekty v odstřelovacím režimu, stejně jako trávu v něm.

Ještě lze skoro bez újmy na vzhledu snížit stíny na střední úroveň, a jako zkušený tankista si možná nepotrpíte na zobrazení keříků a drobných rostlin, které beztak hloupě brání výhledu. Po těchto úpravách bude vše fungovat bez zádrhelů. Pro tradicionalisty a věčné stěžovatele je do hry umístěno jednoduché přepnutí do starého vzhledu.

Pocta bojovníkům

Kromě vzhledu hrábli Wargaming.net odvážně i do rozhraní hry. Opět se najde nespočet kritiků a je to věc vkusu, ale například změna vzhledu vývojového stromu se dle mého osobního názoru povedla. Ještě o něco více jsem si liboval při nových závěrečných reportech bitev. To, co hráč v bitvě dokázal, je pro něj svaté. Teprve nový závěrečný report mu výsledek boje předkládá v honosné i přehledné formě, oslavuje jeho zásahy, zničené tanky a další bojové úspěchy.

Přeskočím popisování drobnějších úprav jako nový systém použití kamufláže, volbu ikon, co se zobrazují při boji nad tanky, přidání několik nových SU tanků i nemastného a neslaného prémiového tanku Matilda Black Princ, a přejdu k tomu nejzábavnějšímu – WoT dostala lekci z fyziky.

zdroj: Archiv

Fyzika pro pásy

Byli jste někdy na vojenské předváděcí akci Bahna? Každý virtuální tankista by měl alespoň jeden ročník absolvovat. Teprve tam uvidíte, s jakou ladností se tanky v terénu pohybují, jak dokáží jezdit rychle a téměř skákat přes mohutné bahenní muldy.

S novým updatem se ve hře konečně objevil reálný rytmus pohybu pancéřáků a jasně vidíte vliv terénu na podvozek i celý tank. Skutečně skvělá podívaná, zvláště při jízdě rychlých lehkých tanků. Jenomže bojiště není módní molo, abyste na tanky koukali jako na modelky s vlnícími se boky.

Fyzika přidala něco i do stylu boje. Tanky se už nemusí vyhýbat kontaktním soubojům, které byly v předchozích verzích postavené na hlavu a zaplněné prolínáním textur. Naopak, třenice pancíř na pancíř budete vyhledávat, budete vrážet do soupeře a na některých mapách je třeba shazovat dolů ze skal a mostů. Ať si dole zreznou!

Za update verze osm je třeba Wargaming.net skutečně pochválit. Nebyl to již jen balík nových tanku nebo drobná vyladění systému hry, ale výrazný posun vpřed.

Britové a Číňané

Asi měsíc po osmičce vylezl další balík úprav a přídavků, tentokrát ve verzi 8.1, nad kterou se třepotala britská vlajka. WoT otevřela bránu a nechala dovnitř vjet hordu Britských pancířů o počtu 23 tanků, včetně kompletního vývojového stromu. Z nových Britů si však vlasy trhat nebudete, zejména jejich pancíře jsou jako z papíru a kanóny i přes solidní přesnost velice slabé.

Rozhodně mě Britové nenadchli stejně jako předchozí francouzské tanky (například AMX 13 90 je dokonalý stroj s obrovskou rychlostí a akcelerací). Zkrátka důvodem, proč hrát za Brity, je spíše zvědavost, než očekávání, že se vám tím výrazně změní styl hraní. A to je docela škoda.

zdroj: Archiv

Co chceme dál?

V prosinci má vyjít patch 8.2, který dodá čínský arzenál. Místo jásání hodím do vzduchu a pro fórum otázku, zda je pro WoT přínosné rozšiřování řad techniky? Velmi mě potěšil patch 8.0, který popohnal hru hodně vpřed. U patche 8.1 mě nadchla třeba nová možnost nakupovat si speciální munici za kredity (předtím šla koupit jen za zlato) více, než všechny britské tanky.

Vkrádá se pocit, že ve WoT je strojů více než dost, ale chybí posun v hratelnosti či zaměření se na detaily. Například bych uvítal větší rozsah vzhledové upravitelnosti tanků. Rád bych si chtěl udělat vlastní kamufláž, vlastní nápisy, ověsit si ho viditelným vybavení a celkově jeho vzhled upravit tak, aby byl jasně odlišný od ostatních. Chci být rudým baronem Richthofenem mezi tanky.

Stejně tak mě stále mrzí nepřítomnost viditelných posádek a pohled na otevřené prázdné korby pancéřáků. Je to jako bitvy tanků ovládanými duchy. A určitě by také bylo reálné rozšířit herní módy a vytvořit mapy ve stylu „territory“ módů jako v Battlefieldu.

Nápadů na vylepšení hry je jistě mnoho, avšak až na poslední příčky bych umístil přidávání nové techniky a navíc v rozmezí dvou měsíců za sebou. V každém případě to berte jako téma k diskuzi nebo jako povzdech nad cestou k dokonalosti - možná trochu zbytečný, protože hraní WoT je i v aktuální verzi vynikající, chytlavé, nevšední a zadarmo.

Nejnovější články