World in Conflict - multiplayerové dojmy
zdroj: tisková zpráva

World in Conflict - multiplayerové dojmy

12. 6. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Atraktivní téma moderní války si bere na paškál RTS chystaná tvůrci Ground Control, která se přehoupla do fáze uzavřené síťové bety, a my jsme měli to štěstí zasáhnout do virtuálních bojů mezi SSSR a USA.


Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 12.června 2007
Verze hry: MP/beta/neveřejná/PC
Doba hraní: 1 týden
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Atraktivní téma moderní války už bylo zpracováno mnohokrát. Chystaná novinka ale vypadá velice slibně a po vyzkoušení uzavřené betaverze se určitě nebojíme, že zapadne do šedého průměru. Tento strategický titul od týmu Massive Entertainment (na kontě mají kromě jiného Ground Control) se přehoupl do fáze uzavřené bety, a my jsme měli to štěstí zasáhnout do virtuálních bojů na několika herních serverech.

Žhavá studená válka
World in Conflict je zasazen do konce osmdesátých let minulého století a pojednává o střetu výbojného Sovětského svazu se silami NATO a USA. Půjde tedy o vojenskou strategii pojatou v reálném čase, zasazenou do moderního prostředí. Nečekejte žádnou těžbu surovin, složitý resource management, výstavbu základny… ne ne, tady půjde čistě o boj. Pokud bychom měli atmosféru hry přirovnat k nějakému již vydanému titulu, napadá nás třeba Act of War. Principy hry jsou ale v tomhle případě trochu odlišné.

Betatest nabízí jen a pouze multiplayerové klání na několika málo mapách, v době našeho testování šlo konkrétně o levely USTown1, USTown4, Europe2 a Russia3. Na každé mapě se může do boje zapojit až 16 hráčů ve dvou týmech, což je dost slušná porce a hra tak komunitními možnostmi připomíná leckterou multiplayerovou střílečku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální screenshoty

Výše zmíněná absence singleplayeru mimo jiné znamená, že nebylo možné nijak otestovat současný stav umělé inteligence; vámi ovládané jednotky se autonomně nijak zvlášť neprojevují a v podstatě je musíte vodit za ručičku. Při řežbě více hráčů je to spíše dobře, jelikož se tak více projeví skill toho kterého hráče, na druhou stranu v singleplayerových kampaních to může být docela frustrující. Ale to zbytečně předbíháme...

Rozdělení velení
Co tedy nabízí současná beta? Po přihlášení do hry si vyberete jednu ze dvou znesvářených stran, přičemž dochází samozřejmě ke konfliktům USA versus Sovětský svaz nebo NATO versus Sovětský svaz. Po tomto výběru vás na každé hrané mapě ještě čeká volba typu jednotek, kterým chcete velet. Tenhle princip je docela fajn, jelikož umožňuje specializovat se na určitý druh vojsk a zároveň nutí ke spolupráci jednotlivých členů týmu.

Po startu hry pak máte možnost na některý z několika výsadkových bodů povolat jednotky, které uznáte za vhodné – samozřejmě jen z oblasti, kterou jste si zvolili, takže například velitel obrněných vozidel si vrtulník prostě nepřivolá. Povolávání jednotek není omezeno jen na začátek hry, ale posilovat můžete i později, v podstatě kdykoliv, kdy vám to dovolí stav týmového konta velitelských bodů.

Od pěchoty k vrtulníku
Prvním typem vojska je pěchota. Sem spadají klasičtí vojáci, ale také antitanková skupina, sniper či transportní vozidla. Přiznám se, že pěšáci mi přirostli k srdci nejméně, ale pro úspěch v misi jsou samozřejmě důležití. Další klasickou skupinou jsou obrněné vozy, tedy „Armor“. Jde o údernou pozemní sílu, která je ovšem relativně zranitelná při bojích ve městě, nemluvě o tom, že tank je celkem snadným terčem pro vzdušné síly. Ty jsou třetí armádní skupinou a jejich ovládání mne bavilo asi nejvíce, i když na většině map tráví vrtulníky většinu času hlavně bojem s nepřátelskými helikoptérami a až po jejich zlikvidování se pouští do podpory pozemních spojeneckých jednotek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
vytípané screenshoty

Podpora nejen dělostřelecká
Poslední, na první pohled možná nezáživnou, ale ve skutečnosti docela zábavnou a hlavně důležitou grupou jednotek je tzv. Support. Sem patří třeba nejen opravárenské vozy, ale také dalekonosná artilerie a protivzdušná obrana – bez té se neobejdete zvlášť ve chvíli, kdy máte slabou leteckou podporu. Jen si zkuste postavit někam na kopec dělostřelectvo nebo poslat na nepřátelskou základnu skupinu tanků a nezajistit jim ochranu proti nepřátelským vrtulníkům…

Ještě dodejme, že všechny jednotky jsou obrazem skutečných strojů, takže se setkáte třeba s vrtulníky Mi-24V Hind, Mi-28 či AH-1W Super Cobra nebo tanky M60A3 a M1A1 Abrams. A nejde jen o vzhled, ale i o atributy včetně rozlišení různě silného pancíře vpředu, vzadu, po stranách a shora.

Rychlá zábava
Mapy byly hodně svižné, dost často se hrálo v plném počtu (8 vs 8) a v podstatě nebyla ani vteřina, kdy bych se nudil. Trochu méně strhující je možná hra za pěchotu, ale i to je relativní, ve městech si s ní docela užijete (nejen) díky možnosti nahnat je do budov. Je jedině dobře, že ovládáte jen součást vojsk, jelikož při velení desítkám jednotek naráz byste naprosto neměli šanci využívat všechny speciální schopnosti svých svěřenců - tím máme na mysli třeba použití granátometů u pěšáků, kouřovou clonu u artilerie, přepnutí do režimu střelby na pozemní cíle u AA jednotek nebo třeba speciální hrátky pilotů helikoptér, které zahrnují vypuštění rakety Sidewinder či naopak klamného cíle proti raketě určeného. Ovládání jednotek je víceméně klasické, jako ne úplně standardní vypíchněme možnost řetězení povelů pomocí klávesy Shift (i když většina „lepších“ strategií tuto featurku již nabízí).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Podobně (tedy formou ovládání pouhé části celé vojenské mašinérie) má být konec konců vyřešen i singleplayer, až na to, že tam budou v roli vašich spoluhráčů obvody vašeho počítačového miláčka, nikoliv kamarádi připojení přes internet či lokální síť. Bude ale samozřejmě hodně záležet na umělé inteligenci.

Zabírání taktických bodů
Zcela zásadním momentem bojů je zabírání strategických oblastí, které jsou označeny barevným kruhem. Jde třeba o mosty, přehradu, náměstí nebo i „kapitalistyckyj supermárket“; oblast se přitom považuje za zabranou až po obsazení několika propojených pozic. Po určité době po obsazení se na těchto místech navíc vybudují obranné struktury (bunkr, kulometné hnízdo…), které pomáhají – ač spíše kosmeticky – odrazit případný protiútok soupeře. V módu Domination (který byl mnohem více hraný) samozřejmě vítězí ta strana, která zabere více těchto bodů, navíc se s jejich zabráním, stejně jako s likvidací nepřátelských jednotek, zvyšuje již zmíněné konto velitelských bodů, za které je možné povolávat posily nebo používat taktické speciality, jako třeba opravení mostu či těžkou leteckou podporu. V prozatím méně oblíbeném módu Assault pak jde o útočení na konkrétní pozice, resp. jejich bránění.

Ve hře je opravdu důležitá kooperace a je jasné, že stejně jako v multiplayerových akcí se random týmy nebudou moci měřit se sehranými skupinami, které spolu budou navíc komunikovat hlasově (VOIP bude implementováno přímo do hry). Samozřejmostí budou i různé hodnosti a žebříčky hráčů. Když už jsme u toho srovnávání s mp akcemi, ono je těch pojítek víc, třeba i ovládání kamery, kdy myší otáčíte obraz a klávesami WSAD jej posunujete. Prvních pár chvil je tenhle pohyb nad strategickým bojištěm podivný, ale rychle jsem si na něj zvykl.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Zatím bez dostatečné optimalizace
Grafika je hodně povedená, se spoustou zničitelných objektů, ale titul je v současné fázi neskutečně hardwarově náročný. Snad jde ale spíše o nedokončenou optimalizaci nežli o skutečné nároky, protože momentální stav hry odsuzuje majitele běžných počítačů ke hře v nízkém rozlišení a potupnému nastavení úrovně detailů na úroveň Low.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva I když testování samotného multiplayeru nemůže nahradit plnohodnotné recenzování (zejména z důvodu nemožnosti otestovat umělou inteligenci), z toho, co jsme zažili, je ale jasné minimálně to, že hra pro více hráčů by měla být solidním zážitkem. Autoři by určitě měli zapracovat na lepší optimalizaci, jelikož jinak si špičkovou grafiku užijí jen majitelé nadupaných počítačů. V bojích jako takových jsem se ale bavil hodně dobře a na finální verzi jsem hodně zvědav. A stratégové z řad čtenářů by měli zbystřit také!



Stáhněte si: Trailery...

Související články: Dojmy z GC, Novinky...



Jiří Sládek
autor je manažerem magazínů www.showbizz.cz, Bleskově a dalších služeb portálu Centrum.cz


 
 

Jiří Sládek

Nejnovější články